MŽP prodloužilo kladné stanovisko pro NemaŠe, stavět se má od roku 2023
Budování tunelu Ejpovice na 3. koridoru, ilustrační foto. Pramen: FB Metrostav
Správa železnic získala další čas na přípravu zaústění 4. koridoru do Českých Budějovic včetně dvou dlouhých tunelů. Ministerstvo životního prostředí
Nedávno jsem četl, ze modernizace Ústí – Chocen by měla stát 15 mld. Tady, u srovnatelne stavby, je 8 mld. Muže mi někdo vysvětlit, odkud prameni takový rozdíl? Jsou to odlišné geologické podmínky?
Tady se to počítalo pokrizovým sazebníkem, takže za ceny, které už nejsou reálné.
Omlouvám se za offtopic, ale nejste náhodou Jiří Pokorný z PF UK? Pokud ano, srdečně zdravím!
Nejsem
Jojo, územko napadené žalobou, projekt stavby dosud nesoutěžen, nutnost kompletního financování z národních zdrojů, ale 2023 stavíme. Příště prosím tu o Budulínkovi.
Může mě prosím někdo vysvětlit, k čemu je tam ten Chotýčanský tunel? Proč z Budějic nevede Hosínský tunel směrem k D3 a po té trať podél D3? Pro mě mnohem logičtější a výrazně levnější varianta.
Vést trať podél D3 byla jedna z variant, ale kvůli sklonu nevyhovuje pro náklady.
Rozumím tomu, že 20 promile je pro náklad moc. Spíše je otázkou na co přišla ekonomická studie, bo se má stavět 5 km tunel navíc, aby se náklad stěží dostal na stejné promile, jaké má současná trať!:-) Ty propočty bych chtěl opravdu vidět.Vsadím se, že by výrazně levněji vyšlo postavit to podél D3, s tím, že by těžší náklady jezdily do kopce po staré trati, která by současně sloužila jako záloha.
Vést rychlíkovou trať podle nově budovaných dálnic mi přijde taky jako nejlogičtější. Původní můžou být ponechány pro náklad a regionální dopravu.
Obávám se, že až přijde na lámání chleba, tak na tunely nebudou peníze.
Jenze v tom je zakopanej pes, jen pro osobni dopravu u nas nevyjde temer zadna trat… takze se planuji s naklady…
Nákladní dopravci si stěžují, že nejsou na tratích volné sloty a nákladní vlaky Česko objíždí. Zvýšit kapacitu tratí je potřeba a nechat část pro nákladní dopravu by pomohlo. „Ekonomicky“ vám vyjde cokoliv jakýmkoliv směrem. Je jen otázka co dáte do pozitiv. Jak je pro vás důležité např. snížení silniční dopravy, ekologie, atd.
Ja to chapu, jen narazim na to, ze jen diky nakladni doprave casto ekonomicky studie vyjdou, naopak pouze pro osobni dopravu to ne a ne vyjit, dokonce paradoxne kolikrat puvodni trat ma zmizet, aby to ekonomicky vyslo… Neco je proste spatne… U dlouhych tunelu je urcite pozitivni kombinace nakladni a osobni dopravy, zvlaste pokud se zvedne kapacita trati, to plati i u NemaSe, misto jednokolejky klikatici se krajinou vznikne plnohodnotna dvoukolejna trat,… Ale u VRT ciste na zelene louce, napr. Usti-Praha-Brno-Viden bych urcite stavel ciste pro osobni a velmi rychlou dopravu, a naklady nechal na puvodnich tratich… Kapacita se zvysi… Číst vice »
Vlaky co jedou přes Budějovice nemají Česko jak objíždět…
… s náklady, které budou pak budou mít na nové trati horší sklonové poměry, než na té původní. Přitom potřebují pravý opak. V tom je ten paradox. Jinak v tomto místě se novostavba tratě udělat prostě musí. Jen mě přijde zvláštní, že se tu nad to má investovat ještě do drahého 5 km tunelu kvůli nákladu, který to v něm však bude mít prudší, než na původní trati. Posuzovala se varianta novostavby podél D3 plus ponechání stávající trati?
No, stoupání bude sice mírně větší, ale bude na trati s dokonalou geometrickou polohou a hlavně schované v tunelu, kam nepadá listí. Tedy normativ hmotnosti v T4 bude možné zvýšit v T4 z 1750 tun na 2000 tun a to s jistotou, zatím co dnes je to na podzim vyloženě loterie.
On je problém v tom, že ta ekonomika u osobní dopravy se posuzuje na základě ceny času ušetřené cestujícími. No a protože jsme pořád chudý postkomunistický národ, tak čas nás Čechů má pramalou hodnotu (poloviční až třetinovou v porovnání s Němcem/Rakušákem) a tudíž stavby ekonomicky nevychází.
Otázka je, jestli je rozumné to zrušení současné trati. Nejsem místní, takže netuším, kolik lidí využívá osobák ze zastávek, které se zruší bez náhrady. Stejně tak kolik náklady z této oblasti jezdí… Možná by z tohoto ohledu nebylo od věci původné trať zachovat…čímž by byla i alternativa pro případ mimořádné události v tunelu.
U Ejpovic se taky stará trať zrušila…ačkoli se mohla ponechat jedna kolej pro osobáky a mimořádné události…asi je to nějaký trend poslední doby.
Pokud vím, zastávky jsou tam 3. A zájem o tuhle trať asi ilustruje to, že JČ kraj tam Os vrstvu před pár lety prakticky zrušil.
V posledních 2 letech tam kraj naopak spoje přidal.
Jinak zastávky které se zruší jsou Hrdejovice, Hosin, Hluboká nad Vltavou Zámostí a možná Chotycany. Hrdejovice jsou sice v centru obce, ale jezdí tam MHD, Hosin je úplně mimo obec, Zámostí je relativně blízko části Hluboké, a Chotycany nevím v té oblasti se už nepohybuji.
Ty zastávky by bylo třeba přizpůsobit současnému stavu osídlení (které tam v posledních desetiletích hodně narostlo) a přidat i další, a pak by nějaký zájem asi přibyl – ale „kraj“ i ČD místo toho udělaly v minulosti naopak maximum pro to, aby dokázaly, že žádný zájem tam o železnici není.
Ono teď se na tu jednokolejku moc osobáků stejně asi časově nevejde…takže se moc nedivím, že jich tam moc není. Spíš jde o koncepci osobní dopravy do budoucna.
Pokud je to trat, kde je mozna efektivni regionalni doprava, primestska doprava, tak to lze resit i predjizdnou koleji ve stanicich nebo na nejakem mezistanicnim useku…
Je to jen otazka koncepce dopravy v regionu… tedy i zminene dostupnosti zastavek a cestovniho casu…
Bylo tomu přesně naopak, nežli se domníváte. JČ kraj tam os. vlaky zrušil náhle a neočekávaně, přesto že vlaky jezdily docela plné.
No jestli jezdily plné pravda nevím, ale ono zaplnit Bdt + BDs není takovej problém. Že to zrušení bylo nečekané vím, tehdy to bylo u JIKORDu v módě.
Každopádně i přes tehdejší likvidaci vlakový dopravy velmi pochybuju, že by zrušili prakticky celou trať, pokud by tam jezdilo hodně lidí. Ale první zajímavý cíl na 220 je Veselí a tak staví rychlíky. Hosín, Zámostí i Chotýčany jsou zastávky mimo zástavbu a Vitín nevím jestli to vytrhne.
Jasný, na jednu stranu by šotoušci chtěli VRT, na druhou stranu i ušušňaný lokálky, aby se mohli motoráčkem dostat z Hosína do Chotýčan.
Ale můžete být klidný, na tunel se s největší pravděpodobností nenajdou peníze a duch vesnických nádražíček a prdelních zastávek si v tomto úseku budete moci užít do libosti.
Panebože, že tě táta raději necák do kopřiv….. 😃
a, zase nejakemu troubovi neplati v autobusech rezijka a co kdyby potreboval zrovna do chotycan, tak radsi kope okolo sebe…
Ono neni od veci mit zalozni trat pro vyluku v tunelu, nez zastavit uplne dopravu,… zvlaste, kdyz uz ta trat existuje a ani se do ni nemusi investovat co se tyce zlepseni parametru… to, ze muze byt vyuzitelna i pro osobni primestskou ci lokalni dopravu je spise plus…
Stejne tak by bylo vyhodnejsi stavet nektere useky ciste pro osobni dopravu, pac zvladne vetsi sklony trati a puvodni nechat pro naklady, ale to je u nas problematicke…
proto je lepší mít 2 malé trubky než jednu velkou 🙂
Co se tyce tunelu tak ano, je to i bezpecnejsi, ale take drazsi… ovsem neni uplne pravdou, ze by jedna kolej byla prujezdna, kdyz dojde mimoradce, u dvou tunelu casto to je tak, ze ten druhy slouzi k evakuaci,… tedy provoz se zastavi v obou trubkach… viz nehoda v Ejpovickem…
Ja chapu SZ, ze by musela udrzovat i puvodni trat, coz nejake naklady urcite jsou, ale dlouhych tunelu tu bude jen par u kterych bude puvodni trat malo vyuzivana, zatim jsou to jen Ejpovice a NemaSe, tak si nemyslim, ze by mela smahem zrusena,…
takze verim, ze zastance pristupu „ksandy a pasek“ ma doma dve lednicky, o jedno auto navic, k tomu treba 100 litru benzinu a dieselagregat se zasobou nafty na tyden pro pripad blackoutu.
jestli ne, tak bych se zdrzel „dobrych rad“ za miliony z erarnich prachu… ta streka je i bez podobnych kravin draha pomerne dost….
Já jsem rozhodně pro, ať se toto postaví, ale ekonomická efektivita je velká kulišárna, vyjde to pochopitelně tak, jak si zadavatel přeje, tady napíšu že očekávám růst a tady ty výdaje když nezahrnu, tak si nikdo nevšimne… Je dost nekonzistentní tvrdit, že toto vyšlo a další pokračování na Linec ani náhodou, to je pak moc okatý, že si ty čísla někdo vymýšlí. Do zahájení stavby ještě fůra času, jestli ekonomika jen trochu zpomalí, stále hrozí nebezpečí, že to zase někdo škrtne, což si tedy nepřeju, ale stále s tím trochu počítám. Je to totiž taková investice do vzdálenější budoucnosti, z… Číst vice »
Nejekonomictejsi je stavet tak, ze kdyz dokoncite jednu stavbu, druhou zacnete… zvlaste pri pouzivani TBM… pokud se to kouskuje tak, ze mezi stavbami je casova dira, tak nechavate techniku i lidske zdroje lezet ladem, a to stoji penize…
Pokud ovšem je tatáž technika využitelná i pro ta další stavby – což vzhledem ke skladbě hornin vůbec nemusí být pravidlem.
Což zrovna u TBM až tak moc nevadí, ten stroj, resp. razící hlava, se dá přestavět „za běhu“.
Mno, lidi jsou porad stejni, u TBM jak je zmineno, to je mama uprava, no a stavebni stroje jsou vesmes take stejne, … ale samozrejme technologie muze byt jina a mit i sva specifika co se tyce vybaveni…
Urcite bychom meli vyuzivat vice TBM a jen je premistovat z jedne stavby na druhou…
Ví někdo, o kolik minut se zkrátí jízdní doba ?
Především radikálně naroste průchodnost trati,
Přesně, nebude se přenášet zpoždění na protijedoucí vlaky, snažší organizace výluk.
Zrychlení směrem do ČB odhaduji cca stejné jako u Ejpovického tunelu. Směrem na Tábor bude ještě výraznější zrychlení u osobní dopravy a pokud na to bude trakčně mít tak i u nákladní. Čísla ale nemám, ty by měla obsahovat oba studie.
Osm kilometrů ze Śevětína do Budějovic pod zemí? Potěš nás pánbů. Škoda staré trati ze které jsou tak nádherné výhledy na budějovickou kotlinu s Kletí v pozadí.
Tak se ještě párkrát projeď, tohle má být koridor a né kochačka….
nádherné výhledy? a to jako kde? já tedy nic neviděl jen křoví a stromy
No tak na podzim/v zimě z okolí zastávky Hosín. Ale krásný výhledy jsou i z hřbetu nad Budějcema směrem na Lišov.
V tunelu uvidíte pendrek.
No to je velké životní moudro. Ale zase tunelem se bude jezdit i když foukne nebo přejde bouřka. Teď má každý takovýhle meteorologický jev kolem Zámostí za následek nesjízdnou trať.
Ono člověku stačí stačí, když skoro celou cestu vlakem musí z okna místo do krajiny čučet do žebrovaných šedivých panelů. Pokud nečumí do telefonu.
ja cumim do notebooku a proto vlakem jezdim.
Na to nemusíte jezdit vlakem. 😃
A čím jiným?
Býval (z oblouků mezi Zámostím a Bzučánovem) i krásný výhled na zámek Hluboká, ale ten zarostl už někdy v půlce 90. let…
Pořiďte si drezínu a můžete jezdit kochat se na Hlubokou a zpátky. 🙂
Tam by se pak dala třeba i docela dobře zavést linka S-bahn v trase Hluboká n/Vlt. Zámostí – ČB – Bošov n/Vlt. – letiště, ale k nádraží v Zámostí by musel jezdit nějaký navazující midibus MHD – jen by pro takovou S-bahn musely být zřízeny i ještě další zastávky. Možná to někomu připadá jako příliš „šotoušský sen“, ale když tam tratě jsou, nejsou zdaleka využité a stačilo by je jen „vylepšit“ (m.j. právě třeba i tím doplněním zastávek), tak takové rozrostlé město už by i S-bahn mít mohlo: jedna linka ve zmíněné trase a druhá třeba v trase Zliv –… Číst vice »
JČ kraj zavedl takový lite S-Bahn Dívčice – Borovany, takže ano to je.
Co se týká Zámostí – řekl bych že minimální potenciál. A to i u Hrdějc nebo Nemanic. A ostatně Hrdějce (a jejich obyvatelé) jsou hlavním důvodem proč ta stavba má mnoho mnoho let zpoždění. Odtmítali rozšíření, odmítali tunel blíž k obci (kterej by byl podstatně kratší), takže myslím že nebudou plakat když se vlaku zbaví nadobro.
Udělejte Budějovickým radost a ty vyřazené tratě jim dejte, ať tam provozují tramvaje… To máme Lipenku, Týnku, Bechyňku, Netolickou, … Jo aha, pozor na JIKORD.
Tak část trati do Hluboké Zámostí má tak jako tak zůstat sloužit pro dopravu dřeva. Nebuď zašpuntovanej. 😃
Na kochání doporučuju pěší turistiku. Trať, která jakmile foukne, je neprůjezdná kvůli popadaným stromům fakt není vhodným koncem 4. koridoru.
No problem je, ze kdyz foukne tak, ze bude uzavreny tunel, tak by se stara trat hodila…
Jakože bude místo „zfouknutého“ tunelu stará trať s popadanými stromy?:D
Popadané stromy. To sice bývá, ale ne tak často. Ale jako záložní by se stará trať každopádně mphla hodilat To má Martin pravdu. Myslí na to inženýři?
Nemohla. Pro případ jednou v roce to nikdo opravdu nebude udržovat, objede se to buď přes Plzeň nebo přes Velenice.
Jak dlouho pojedete 8km pri rychlosti cca 200km/h?
Vy neumíte počítat?
Jediný výhled je v čase vegetačního období, a to v okolí Hosínské zastávky. tak s těmi nádhernými výhledy bych to nepřeháněl.
Pod Hosínem se otvírá výhled na Budějovice. To je známo.
to se neda na klet cumet odjinud nez zrovna z jedouciho rychliku?
Zcela jistě to není poslední stavba 4. koridoru. Min. chybí ještě jižní zhlaví v Budějovicích.
Ještě by se mohlo začít stavět od Budějic směr Linz.
Správně jste napsal mohlo, ale v blízkém horizontu to nelze očekávat.
A Bystřice-Praha… 🙂
simbič: České Budějovice – Horní Dvořiště je udělaná jednokolejka na 120.
To je max rychlost, jinak to tam jede 70-90, ale na ty přepravní proudy co tam jsou to celkem stačí, byť v sezóně není problém aby přes hranice jelo 100 lidi/vlak hlavně u prvního ranního na Prahu
Praha-Benesov…
To se dosmrkne eins zwei. To není žádná stavba.
Dotaz – to bude tedy jeden velký tubus pro 2 koleje a vedle malá „myší díra“ jako únikový východ? A počítá se s technologií TBM na tak velký průřez?
Ano, ne.
Dík.
Tak do Budějovic rychlokoridor a dál na Linz pololokálka vinoucí se údolím potoka Gusen a Feidalst.To je investice teda. Snad tu dálnici alespoň dodělaji pro pohodovou jízdu směr jih.
Buď rád, že aspoň kousek udělají.
Jo, čtvrtý koridor ve dojkolejném elektrifikovaném provedení na rychlost 160 km/h z Prahy do Lince – je to jen sen :-(.
No faktem je, že by mě samotného zajímalo, jak to mohlo ekonomicky vyjít. Pro náklady je toto asi nezajímavá trasa (to už spíš pojedou z Veselí do Velenic a pak dál do Rakous než tudy) a osobka to asi nezaplatí. No necháme se překvapit no. Osobně bych viděl pravděpodobnější ten tunel Oucmanice nebo Beroun než toto.
to už spíš pojedou z Veselí do Velenic a pak dál do Rakous než tudy
Jednokolejkou s normativem délky vlaku 400 metrů?
Tak SZ jí taky plánuje vylepšit – a hádám že to vyjde na podstatně menší peníze než tenhle tunel.
Veselí-Velenice je ještě ok, ale v Rakousku je ta trať pro náklaďáku k ničemu a nejezdí tudy pravidelně vůbec nic, na Dvořiště naopak 2-3 páry denně jedou.
Pro ty to stačí.
To se co nevidět změní, normativ se zvýší na délku NEx (minimálně v Suchdole nad Lužnicí a Třeboni, možná i jinde, viz TES této trati), povedou dráty… Škoda jen té max. rychlosti 120 km/h na trati skoro bez oblouků. 160 evidentně jde i na regionální trati do Uničova a takhle bychom tím alespoň vyvinuli tlak na Rakušáky, ať si koukají tu svou část do Vídně taky vylepšit. Doposud k tomu neměli moc důvod, když se u nás spalo.
Ale Rakušani přece udělali tu modernizaci trati před cca 25 roky právě pro osobní dopravu a s nějakou větší nákladní dopravou tam nepočítali už ani tenkrát – tak proč by to teď měli měnit? Pro ně je podstatný přechod Břeclav / Hohenau, pak snad trochu ještě Horní Dvořiště / Summerau, ale ani Znojmo / Retz nijak nepreferují a o větší využívání České Velenice / Gmünd NÖ pro nákladní dopravu neměli v posledních desetiletích zájem vůbec.
Sak rikam, vetsi vyznam (tedy pokud si budeme muset vybirat – snad ne) by mel ten tunel UCHo
Úspora nákladů. Místo kolejnic UIC 60 tam přijdou S49.
A co je za technologický problém, že se na S49 nesmí jezdit usmolených 160? Případně je mezi užitými většími kolejnicemi takový cenový rozdíl?
Kouzlením s čísly. Jednak změnou metodiky, jednak se zadrátováním Veselí-Velenice na úsek Praha-Veselí dostaly další imaginární náklady. Ty zlepšily efektivitu zmíněného úseku a zlepšení mohla vyžrat stavba NeŠe. Kdyby se posuzovala samostatně, skončilo by její ERR kdesi hluboko v mínusu.
To už by bylo mnohem schůdnější takovou trať obsluhovat klopidadlama, když by to rakušáci dovolovali, ono když by se jezdilo 90 místo 60, tak by to časově zrychlilo hodně.
Tak šup ještě tunel okolo Brandýsa n O. Tam také ušetříme 5. Min na 1. Koridoru. Proč už není hotov?
Protože do původních návrhů trasy přeložky soustavně „házeli vidle“ škůdci z vedení města Brandýs nad Orlicí, kteří si přitom dokonce vynucovali i ODSun nové zastávky na přeložce (nahrazující dosavadní stanici) o skoro 1 km dále od města – nakonec ale zůstane i dosavadní „stará“ trať v původní stopě (a na ní i regionální osobní železniční doprava), takže jim jejich škůdcovské choutky snad přece stejně nevyšly.
ANO. Bude Líp. Za 10 roků dostavíme dálnici, která tu už měla stát před 20-ti lety. Tak budeme mít další z realizovaných snů, když náhodou nemaká a sní.
Kkt a kdo za to může že too už nestojí? Modroptaci se socanama!!!!
Ále. EU!.
Když měla stát před 20 lety, proč narážíte na ANO?
Asi proto, že za vlády ANO byl stavební zákon již 16x novelizován. Ale jinak se počas slúžby nič nestalo.
Protože už tam vedou pěkných let a nic moc velkého se pořád nestalo.
Že Ty plánuješ vystoupit do politiky…
Pozitivní zprava. Bez toho nems IV koridor valný smysl.
Tak v roce 2030 se možná projedem po celém koridoru z Českých Budějovic až do Prahy. A možná v roce 2028 po celé dálnici D3 (měly by být dostavěny úseky ve středních Čechách).
Mimochodem druhou kolej u trati České Budějovice – Praha chtělo nacistické velení zbudovat již za druhé světové války, ale pouze připravili pláň v části úseku. A možná po devadesáti letech se dostaneme do stavu, který byl naplánován.
tak v Brne slibil taticek Masaryk novy kampus univerzity do roku 1929, oteviral se ve 2007. a o posileni dolniho nadrazi se mluvilo jeste za c-k monarchie, a porad nic. a dalnice z Vidne do Vratislavi se dokonce zacala stavet (1940-41) a porad neexistuje ani kousicek…
Poznámka s dálnicí do Wroclavi je mimo mísu. Je to špatné i jako vtip.
Není.
Naopak, škoda, že tehdy Němci tak rychle začali prohrávat…kdyby ji stihli dostavět, nebyly by teď takové problémy s D43 a D52, protože by byly dávno hotové 🙂
Kdyby Němci nezačali „tak rychle“ prohrávat, tak byste tu pravděpodobně nebyl. A s Vámi ani Vaše toxické názory. Stavbu dálnice zastavili sami Němci v roce 1942 a výrazně se začala zpomalovat ještě v čase samých vítězství (původní otevření bylo plánováno 1940!). Jinak dálnice byla plánována hlavně jako nástroj moci a stavěla se mj. ze zabavených peněz.
Stará dálnice je co?
Ješte by se mohla doplnit plánovaná Baťova dálnice napříč Českoskovenskem a dvoukolejná železniční trať přes Zlín na Slovensko. Tedy další významné plánpvané stavby první republiky…
To bylo jinak. Pláň byla připravena už za R-U, dokonce byly zčásti položeny koleje, ale v rámci bratrské pomoci byly po roce 1920 rozebrány a poslány na východní Slovensko. Nacisti zkapacitnili trať výstavbou výhyben, např. Tomice a Ješetice.
Nemáte pravdu. Druhá kolej byla v plánu již daleko dřív:
https://www.koridory.cz/historie-vystavby-2-koleje-votice-benesov/
Zajímavý odkaz. Ty Olbramovice se vůbec nezměnily.