Moravskoslezský kraj přijde o dotaci 227 milionů korun na nové RegioPantery, Škoda je podle ČD nedodala včas

Termín pro převzetí nových jednotek byl podle pravidel dotace 30. června.
Dvě nové jednotky RegioPanter, které začaly jezdit mezi Opavou a Ostravou, nezaplatí z většiny evropská dotace z Operačního programu Doprava 2, jak Moravskoslezský kraj původně informoval. České dráhy oznámily, že odstoupí od dotačního projektu, protože jednotky od Škoda Group nepřevzaly včas. Kraj počítal s dotací 227 milionů korun.
Vyplývá to z vysvětlení zrušení nabídkového řízení na dopravce pro provoz linky S1 Ostrava-Svinov – Opava východ. To vypsal Moravskoslezský kraj už před více než rokem, soutěž na dopravce byla podmínkou evropské dotace na nové vlaky.
Lepší vlaky mezi Ostravou a Opavou. Kraj získal na poslední chvíli dotaci 227 milionů korun
„Zadavatel (Moravskoslezský kraj) byl dne 11. 7. 2023 informován ze strany stávajícího dopravce (České dráhy), že do 30. 6. 2023 nedošlo k převzetí předmětných (dotovaných) vozidel od jejich výrobce, což znamená, že v rámci dotačního projektu nevznikly do 30. 6. 2023, tj. do nejzazšího data pro způsobilost výdajů, jakékoliv výdaje. Stávající dopravce zadavatele informoval, že nastalá situace vylučuje čerpání dotačních prostředků a stávající dopravce tak požádá o odstoupení od dotačního projektu,“ uvedl kraj ve vysvětlení zrušení soutěže na dopravce.
Kraj získal příslib dotace v roce 2020. „Ministerstvo dopravy potvrdilo, že se nám z operačního programu OPD2 podařilo dostat zbývajících 227 milionů korun, které jiné kraje nezískaly. Za tyto peníze se pořídí dva nové elektrické vlaky. Kraj doplatí 15 procent z celkové částky, to znamená 40 milionů korun,“ uvedl tehdy náměstek hejtmana Jakub Unucka. Jednotky měly vyjet už v prosinci 2022.
V provozu od konce června
Pro kraj to znamená, že bude muset platit vyšší cenu dopravního výkonu, do které se promítne plná cena dvou jednotek, nikoliv snížená o dotaci. Stanovisko kraje, Škody, Českých drah a ministerstva dopravy zjišťujeme.
Nové jednotky RegioPanter jezdí po trati Ostrava – Opava od pátku 30. června. Jde ale s největší pravděpodobností jen o zkušební provoz, k převzetí nedošlo. Jde o první z celkem 60 třívozových jednotek 640.2, které si České dráhy u Škoda Group objednaly. Zrušení soutěže na dopravce a ztráta dotace otevírá kraji možnost uzavřít s Českými drahami smlouvu na provoz bez soutěže, podobně jako to kraj udělal u kontraktu na většinu výkonů v kraji.
Kraj výběr dopravce několikrát posunul. „Posun obálek byl realizován s ohledem na termíny vyplývající z dotačního titulu Operační program Doprava,“ uvedla na konci června bez dalších podrobností mluvčí kraje Nikola Birklenová.