Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Modernizace trati Kolín – Nymburk má zelenou, varianta Libické spojky jižně od D11 padla

Nádraží Velký Osek. Autor: Palickap – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=49738695
Nádraží Velký Osek. Autor: Palickap – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=49738695

Správa železnic má za sebou důležitý krok v přípravě modernizace trati Kolín – Nymburk (odbočka Babín), která zahrnuje i novostavbu takzvané Libické spojky. Ministerstvo životního prostředí (MŽP) dalo souhlasné stanovisko v procesu posuzování vlivu stavby na okolí (EIA). Zásadní výrok se přitom týká právě nové spojky.

Ta má mezi Velkým Osekem a Libicí nad Cidlinou přímo propojit trať od Hradce Králové (020) na Nymburk, Čelákovice a Prahu (231). Novostavba se zvažovala ve třech variantách (1, 2, a 4). Procesem EIA přitom neprošla (od dvou zbylých výrazně odlišná) varianta číslo 1. MŽP ji odmítlo.

Varianta 1 měla vypadat tak, že jedna kolej Libické spojky (směr od Hradce na Nymburk) bude vedena jižně od dálnice D11, kolej v opačném směru pak měla být vedena severně od dálnice. V obou zbylých variantách vede Libická spojka jako dvoukolejka severně od dálnice.

Varianty takzvané Libické spojky. Pramen: SŽDC
Varianty takzvané Libické spojky. Pramen: SŽDC

Opuštění varianty 1 je jednou ze základních podmínek kladného stanoviska EIA. „Může narušit migračně významné území, dálkový migrační koridor velkých savců a také migrační profily živočichů v lesním úseku tratě Velký Osek – Chlumec n. Cidlinou,“ píše se ve stanovisku. Nesouhlas s variantou 1 vyslovila už loni ve svých připomínkách i rada Středočeského kraje.

„Aktuálně se dopracovávají varianty novostavby Libické spojky – jde o variantu 2 a 4, následně bude rozhodnuto, která z variant poputuje na územní rozhodnutí. Zároveň probíhá aktualizace studie proveditelnosti, která bude hotová v řádu měsíců,“ doplnila mluvčí SŽ Nela Friebová.

Stavba včetně Libické spojky je dlouhá necelých 20 kilometrů. Zahrnuje například výměnu železničního svršku a spodku, rekonstrukci mostů a propustků na stávající trati a výstavba nových mostních objektů na nové části trati. Bude rekonstruováno, případně vybudováno nové staniční a traťové zabezpečovací zařízení.

Dojde i ke zrušení několika železničních přejezdů, které budou buď zrušeny bez náhrady, nebo budou nahrazeny mimoúrovňovým křížením. Přejezdy, které zůstanou zachovány, budou rekonstruovány.
Stavba je naplánována na léta 2023 až 2028. Maximální rychlost se má zvýšit z dnešních 120 km/h na 160 km/h.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Franta Jouda
Host
Franta Jouda

Teda ty obrázky… Jak z roku 1995…

Ondřej
Host
Ondřej

Jó jo…do vlaku právě nastupuje místní výkvět.

Démon
Host
Démon

Takže uděláme Hradeckou a pak ještě VRT. Wow. A kdo jako kam bude jezdit?

Démon
Host
Démon

Na Liberec je 1 kolej a na HK, Pardubice bude 7 kolejí?

Franta Jouda
Host
Franta Jouda

Pokud to vidíte takto krátkozrace, nemá se o tom asi dále cenu bavit…

ušatá
Host
ušatá

Spíš by bylo vhodné vrátit se k variantě nové tratě na Hradec – tzn. buď z Nymburka nebo Poděbrad nová dvoukolejka na Městec Králové – Chlumec nad Cidlinou. To by vyřešilo víc věcí naráz.

Alibaba
Host
Alibaba

Problém těchto variant jsou asi velké finanční náklady. Cca 17km (z Nymburka) a 15km (z Poděbrad) novostavby bez ani kousku pozemků (použitých původní stopě). Navíc se mi zdá, že takovéto vedení trati už příliš kličkuje krajinou (obzvlášť Poděbrady – Městec).
Já bych třeba propagoval spojku mezi Choťánkami a Dobšicemi. Akorát i to je 7,5km novostavby.

ušatá
Host
ušatá

Není to tak zlé. Nejen že tam byla možnost napojení řady obcí, ve své podstatě přestavba místní tratě, ale rychlost se tam pohybovala kolem 140 – 160 km/h. Bylo to docela rozumné. Cena by samozřejmě odpovídala novostavbě, ale to současné navrhované řešení také není zadarmo, ale navíc se nechává pro dálkovou dopravou poměrně nevyhovující trať Osek – Chlumec. To je tak akorát lokálka pro 810ku a nákladní dopravu.

XXXD
Host
XXXD

No to by bylo výrazně dražší řešení. Trať by se sice narovnala, ale jinak moc žádné výhody nevidím.

K.S.
Host
K.S.

Kilometrický a časový rozdíl tam nebude až tak velký, asi 27 vs. asi 34 km. Myslím by se našlo více míst na asi 17 kilometrů nové tratě.

Joseph
Host
Joseph

Hlavně, aby byla konečně realizována přestavba Nymburka… a mj. už se nebudeme muset dívat na ty znechucené obličeje ženských ve funkci výpravčí – naftalínové baletky.

David
Host
David

Přestavba Nymburka zahrnuje i zahalení naftalínových výpravčí? Nebyly by k tomu projektu nějaké podrobnosti?

Joseph
Host
Joseph

No, doufejme, že už se na ně nebude muset cestující dívat a mnohdy i slýchat nevrlé tóny jejich naučených odpovědí. Jsou větší stanice, kde výpravčí jsou profíci a sympaťáci. Tyhle baletky však ne… ani když drží kušnu.

Dominik
Host
Dominik

Hlavní je, že dobře řídí dopravu.

Joseph
Host
Joseph

V Nymburce hl.n.? Hahahahaha

Dominik
Host
Dominik

Proč si myslíte opak? Jen proto, že se tváří kysele?

Jiří 3
Host
Jiří 3

Ona ta přestavba Nymburka není tak jednoduchá, jak se zdá.

Ondřej
Host
Ondřej

Viďte! Taky bych radši Nymburk zrušil bez náhrady.

Lektor
Host
Lektor

Já osobně doufám, že tu stavbu rozdělí na dvě Kolín-Libice( včetně) a Libice-Nymburk aby se mohla postavit spojka a dohadování s Poděbrady to neblokovalo.

HonzaEM
Host
HonzaEM

Další hezká trať zmizí.

Lektor
Host
Lektor

Co je na trati z Kolína do Nymburka extra hezkého?

K.S.
Host
K.S.

Možná se mu líbí okruh „čelem vzad“.

Joseph
Host
Joseph

To jste docela chudák, když se Vám líbí tahle trať. Žádné kopce nebo hezká příroda.

Ondřej
Host
Ondřej

Právě! Ani jedno z toho mu nepřekáží ve výhledu 🙂

David
Host
David

Jaká bude rychlost do odbočky na výhybkách u hlavních traťových kolejí?

Jiří 3
Host
Jiří 3

U spojky si dovolím odhadnout minimálně 100 km/h. U spojek a výhybek na 3. a 4. staniční kolej minimálně 80 km/h. Jsou to ale jen moje odhady.

ads
Host
ads

Varianta 2 (dále jen V2): Řešení s oběma kolejemi LS severně od D11, rozplet tratí v obvodu Libice nad Cidlinou je umístěn co nejblíže k obvodu Kanín. Kolej ve směru z Nymburku do Chlumce n/C je vedena přesmykem přes obě traťové koleje z/do Kolína. Odbočné výhybky v obvodu Libice nad Cidlinou jsou pro rychlost 140 km/h v obou směrech (v interakci s navazujícími oblouky), ve směru Kolín – Poděbrady je v obou kolejích navržena rychlost 160 km /h s poklesem v místě odbočných výhybek do LS na 145 km/h. Délka kolejí je cca 2,4 km. Varianta 4 (dále jen V4):Řešení… Číst vice »

Jan Dobiáš
Host
Jan Dobiáš

Takže čtyřka

David
Host
David

Skvělé! Tak to je hodně velkorysé. Díky za info.

Honza D.
Host
Honza D.

Předpokládám správně, že sice zůstanou 3kV SS, ale na zrekonstruované TV bude připraveno na 25kV střídaviny?

Honza D.
Host
Honza D.

Sorry, ss mělo být malými písmeny.

XXXD
Host
XXXD

No je otázka, jak reálně vypadá příprava na 25 kV 50 Hz AC z 3 kV DC. S dráty ani sloupy problém není, ty by byly po přepnutí jen zbytečně naddimenozované, takže jediné co by se dalo udělat, je připravit trakční napájecí stanice, což tedy nevím, jak by mělo vypadat, nebo jestli to vůbec reálně připravit jde.

Dominik
Host
Dominik

A asi se musí vyměnit izolátory (pokud se tak již nestalo).

Alibaba
Host
Alibaba

Jedna z věcí co není vidět na 1. pohled je, že se musí pro 25kV st. pokládat stíněné kabely pro ZZ.
Co se týče trakce, tak se používají izolátory vyhovující už 25kV.

Qěcy
Host
Qěcy

Proč není také varianta s nástupišti zastávky Libice ve ctyrkolejnem souběhu, ale jen ve dvojkolejce a v trojkolejném souběhu. Kapacita nejen při mimořádnostech (nejlépe chcípnutí vlaků v zastávce) je v pohodě, jo?

Alibaba
Host
Alibaba

Já bych řekl, že na tuto variantu není v prostoru současné stanice (4 koleje) místo. Pro nástupiště by se musel rozšířit prostor a pak ještě udělat vybočení v kolejích, což bude zhoršovat průjezdnou rychlost.

Hajnej
Host
Hajnej

S tím místem by to tak tragické nebylo, stačilo by dát hradecké koleje doprostřed a kolínské na kraj. Místa na perón je po straně dost.

Alibaba
Host
Alibaba

Mezi budovou a cestou jako nejužší místo je cca 30m: https://mapy.cz/s/gojugebala mě vychází šířkové uspořádání 3+1,7+6+1,7+4+1,7+6+1,7+3 = 28,8m kde 3 – od krajní koleje do osy 1,7 – osa hrana nástupiště 4 – osová vzdálenost na trati, kdyby to byla opravdu jen odbočka, ale možná kvůli spojkám na poděbradském zhlaví by bylo alespoň 4,5m i když v tom následném oblouku by se to dalo zase vrátit na 4. 6 – šířka nástupiště Takže s odřenýma ušima asi šlo, ale některé desetiny jsem myslím zanedbal. Kdyby se zbouraly budovy (staniční a skladiště), tak by pohodlný prostor vznikl, asi by i vyšla… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Nebo se mohly udělat jenom vnější perony, nebo asymetricky kdy 1. a 3 byly u vnějších kolejí a na úrovni budovy a 2. byl ostrovní posunutý směrem na Poděbrady. To by molo jít, ne? Vznikla by tam taková elegantní vidlička a navíc podchod by spojil část před a za tratí.

Schmitz
Host
Schmitz

Jaký se vlastně plánuje provozní model? Budou nějaké Os Poděbrady – Chlumec? Pokud ne, tak nástupiště stačí jen u kolínských kolejí (R/Ex Praha – Hradec v Libicích určitě stavět nebude). Samozřejmě že i tak by byly lepší nástupiště až za rozvětvením.

Alibaba
Host
Alibaba

To nevím, ale vzhledem k současnosti jsou asi vlaky Os Poděbrady – Chlumec nebudou a bude přestup (Os/Os; Os/Sp) stále ve Velkém Oseku. To že stačí nástupiště u kolínských kolejí si myslím taky, ale Qěcy se ptá proč není u všech?

Qěcy
Host
Qěcy

Qěcy se pozastavuje nad tím, že nástupiště nejsou ve ctyrkolejnem souběhu, kde zastavkujici vlak vyžere nejmíň kapacity. Podobně jako vysouvání nástupišť že stanice do záhlaví nebo na trať. V Libici to ale není kvůli přiblížení peronů k obyvatelům.

Alibaba
Host
Alibaba

Aha, tak to jsem asi na první dotaz nepochopil.
Jinak si myslím, že je to z důvodu směrování a požadavku na rychlost. Viz ads a odkaz na web Choťánky.

Qěcy
Host
Qěcy

Ve vybraných variantách budou všechny vlaky na spojce přijíždět Libicí. Neříkám, že je to špatně. Ale vyžrat kapacitu obou tratí najednou zastávkovým vlakem stojícím v zastávce, mi přijde přinejmenším divné. Kór když na Kolín mnohdy valí náklady na blok a pokud se přesunou náklady na VO-Choc (vlastně Li-Choc), tak zas budou valit na blok směrem na Hradec.

K.S.
Host
K.S.

Myslíte že by se dalo udělat to co navrhuji výše? Tedy ostrovní peron vysunout a před stanicí nechat krajní?