LOT 3a leaderboard

Modernizace trati Kolín – Nymburk má zelenou, varianta Libické spojky jižně od D11 padla

Nádraží Velký Osek. Autor: Palickap – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=49738695Nádraží Velký Osek. Autor: Palickap – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=49738695

Správa železnic má za sebou důležitý krok v přípravě modernizace trati Kolín – Nymburk (odbočka Babín), která zahrnuje i novostavbu

Zpět na článek
45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Franta Jouda

Teda ty obrázky… Jak z roku 1995…

Ondřej

Jó jo…do vlaku právě nastupuje místní výkvět.

Démon

Takže uděláme Hradeckou a pak ještě VRT. Wow. A kdo jako kam bude jezdit?

Démon

Na Liberec je 1 kolej a na HK, Pardubice bude 7 kolejí?

Franta Jouda

Pokud to vidíte takto krátkozrace, nemá se o tom asi dále cenu bavit…

ušatá

Spíš by bylo vhodné vrátit se k variantě nové tratě na Hradec – tzn. buď z Nymburka nebo Poděbrad nová dvoukolejka na Městec Králové – Chlumec nad Cidlinou. To by vyřešilo víc věcí naráz.

Alibaba

Problém těchto variant jsou asi velké finanční náklady. Cca 17km (z Nymburka) a 15km (z Poděbrad) novostavby bez ani kousku pozemků (použitých původní stopě). Navíc se mi zdá, že takovéto vedení trati už příliš kličkuje krajinou (obzvlášť Poděbrady – Městec).
Já bych třeba propagoval spojku mezi Choťánkami a Dobšicemi. Akorát i to je 7,5km novostavby.

ušatá

Není to tak zlé. Nejen že tam byla možnost napojení řady obcí, ve své podstatě přestavba místní tratě, ale rychlost se tam pohybovala kolem 140 – 160 km/h. Bylo to docela rozumné. Cena by samozřejmě odpovídala novostavbě, ale to současné navrhované řešení také není zadarmo, ale navíc se nechává pro dálkovou dopravou poměrně nevyhovující trať Osek – Chlumec. To je tak akorát lokálka pro 810ku a nákladní dopravu.

XXXD

No to by bylo výrazně dražší řešení. Trať by se sice narovnala, ale jinak moc žádné výhody nevidím.

K.S.

Kilometrický a časový rozdíl tam nebude až tak velký, asi 27 vs. asi 34 km. Myslím by se našlo více míst na asi 17 kilometrů nové tratě.

Joseph

Hlavně, aby byla konečně realizována přestavba Nymburka… a mj. už se nebudeme muset dívat na ty znechucené obličeje ženských ve funkci výpravčí – naftalínové baletky.

David

Přestavba Nymburka zahrnuje i zahalení naftalínových výpravčí? Nebyly by k tomu projektu nějaké podrobnosti?

Joseph

No, doufejme, že už se na ně nebude muset cestující dívat a mnohdy i slýchat nevrlé tóny jejich naučených odpovědí. Jsou větší stanice, kde výpravčí jsou profíci a sympaťáci. Tyhle baletky však ne… ani když drží kušnu.

Dominik

Hlavní je, že dobře řídí dopravu.

Joseph

V Nymburce hl.n.? Hahahahaha

Dominik

Proč si myslíte opak? Jen proto, že se tváří kysele?

Jiří 3

Ona ta přestavba Nymburka není tak jednoduchá, jak se zdá.

Ondřej

Viďte! Taky bych radši Nymburk zrušil bez náhrady.

Lektor

Já osobně doufám, že tu stavbu rozdělí na dvě Kolín-Libice( včetně) a Libice-Nymburk aby se mohla postavit spojka a dohadování s Poděbrady to neblokovalo.

HonzaEM

Další hezká trať zmizí.

Lektor

Co je na trati z Kolína do Nymburka extra hezkého?

K.S.

Možná se mu líbí okruh „čelem vzad“.

Joseph

To jste docela chudák, když se Vám líbí tahle trať. Žádné kopce nebo hezká příroda.

Ondřej

Právě! Ani jedno z toho mu nepřekáží ve výhledu 🙂

David

Jaká bude rychlost do odbočky na výhybkách u hlavních traťových kolejí?

Jiří 3

U spojky si dovolím odhadnout minimálně 100 km/h. U spojek a výhybek na 3. a 4. staniční kolej minimálně 80 km/h. Jsou to ale jen moje odhady.

ads

Varianta 2 (dále jen V2): Řešení s oběma kolejemi LS severně od D11, rozplet tratí v obvodu Libice nad Cidlinou je umístěn co nejblíže k obvodu Kanín. Kolej ve směru z Nymburku do Chlumce n/C je vedena přesmykem přes obě traťové koleje z/do Kolína. Odbočné výhybky v obvodu Libice nad Cidlinou jsou pro rychlost 140 km/h v obou směrech (v interakci s navazujícími oblouky), ve směru Kolín – Poděbrady je v obou kolejích navržena rychlost 160 km /h s poklesem v místě odbočných výhybek do LS na 145 km/h. Délka kolejí je cca 2,4 km. Varianta 4 (dále jen V4):Řešení… Číst vice »

Jan Dobiáš

Takže čtyřka

David

Skvělé! Tak to je hodně velkorysé. Díky za info.

Honza D.

Předpokládám správně, že sice zůstanou 3kV SS, ale na zrekonstruované TV bude připraveno na 25kV střídaviny?

Honza D.

Sorry, ss mělo být malými písmeny.

XXXD

No je otázka, jak reálně vypadá příprava na 25 kV 50 Hz AC z 3 kV DC. S dráty ani sloupy problém není, ty by byly po přepnutí jen zbytečně naddimenozované, takže jediné co by se dalo udělat, je připravit trakční napájecí stanice, což tedy nevím, jak by mělo vypadat, nebo jestli to vůbec reálně připravit jde.

Dominik

A asi se musí vyměnit izolátory (pokud se tak již nestalo).

Alibaba

Jedna z věcí co není vidět na 1. pohled je, že se musí pro 25kV st. pokládat stíněné kabely pro ZZ.
Co se týče trakce, tak se používají izolátory vyhovující už 25kV.

Qěcy

Proč není také varianta s nástupišti zastávky Libice ve ctyrkolejnem souběhu, ale jen ve dvojkolejce a v trojkolejném souběhu. Kapacita nejen při mimořádnostech (nejlépe chcípnutí vlaků v zastávce) je v pohodě, jo?

Alibaba

Já bych řekl, že na tuto variantu není v prostoru současné stanice (4 koleje) místo. Pro nástupiště by se musel rozšířit prostor a pak ještě udělat vybočení v kolejích, což bude zhoršovat průjezdnou rychlost.

Hajnej

S tím místem by to tak tragické nebylo, stačilo by dát hradecké koleje doprostřed a kolínské na kraj. Místa na perón je po straně dost.

Alibaba

Mezi budovou a cestou jako nejužší místo je cca 30m: https://mapy.cz/s/gojugebala mě vychází šířkové uspořádání 3+1,7+6+1,7+4+1,7+6+1,7+3 = 28,8m kde 3 – od krajní koleje do osy 1,7 – osa hrana nástupiště 4 – osová vzdálenost na trati, kdyby to byla opravdu jen odbočka, ale možná kvůli spojkám na poděbradském zhlaví by bylo alespoň 4,5m i když v tom následném oblouku by se to dalo zase vrátit na 4. 6 – šířka nástupiště Takže s odřenýma ušima asi šlo, ale některé desetiny jsem myslím zanedbal. Kdyby se zbouraly budovy (staniční a skladiště), tak by pohodlný prostor vznikl, asi by i vyšla… Číst vice »

K.S.

Nebo se mohly udělat jenom vnější perony, nebo asymetricky kdy 1. a 3 byly u vnějších kolejí a na úrovni budovy a 2. byl ostrovní posunutý směrem na Poděbrady. To by molo jít, ne? Vznikla by tam taková elegantní vidlička a navíc podchod by spojil část před a za tratí.

Schmitz

Jaký se vlastně plánuje provozní model? Budou nějaké Os Poděbrady – Chlumec? Pokud ne, tak nástupiště stačí jen u kolínských kolejí (R/Ex Praha – Hradec v Libicích určitě stavět nebude). Samozřejmě že i tak by byly lepší nástupiště až za rozvětvením.

Alibaba

To nevím, ale vzhledem k současnosti jsou asi vlaky Os Poděbrady – Chlumec nebudou a bude přestup (Os/Os; Os/Sp) stále ve Velkém Oseku. To že stačí nástupiště u kolínských kolejí si myslím taky, ale Qěcy se ptá proč není u všech?

Qěcy

Qěcy se pozastavuje nad tím, že nástupiště nejsou ve ctyrkolejnem souběhu, kde zastavkujici vlak vyžere nejmíň kapacity. Podobně jako vysouvání nástupišť že stanice do záhlaví nebo na trať. V Libici to ale není kvůli přiblížení peronů k obyvatelům.

Alibaba

Aha, tak to jsem asi na první dotaz nepochopil.
Jinak si myslím, že je to z důvodu směrování a požadavku na rychlost. Viz ads a odkaz na web Choťánky.

Qěcy

Ve vybraných variantách budou všechny vlaky na spojce přijíždět Libicí. Neříkám, že je to špatně. Ale vyžrat kapacitu obou tratí najednou zastávkovým vlakem stojícím v zastávce, mi přijde přinejmenším divné. Kór když na Kolín mnohdy valí náklady na blok a pokud se přesunou náklady na VO-Choc (vlastně Li-Choc), tak zas budou valit na blok směrem na Hradec.

K.S.

Myslíte že by se dalo udělat to co navrhuji výše? Tedy ostrovní peron vysunout a před stanicí nechat krajní?