Modernizace „honekrů“ nabrala zpoždění, České dráhy soutěží znovu dodavatele. Prototyp ještě nejezdí

Zmodernizovaný vůz řady Bdmtee, zvaný honecker. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZmodernizovaný vůz řady Bdmtee, zvaný honecker. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nejméně půlroční zpoždění nabraly plány Českých drah nasadit v Pardubickém kraji i dalších regionech modernizované vozy řady Bdmtee, přezdívané pro

Nejméně půlroční zpoždění nabraly plány Českých drah nasadit v Pardubickém kraji i dalších regionech modernizované vozy řady Bdmtee, přezdívané pro svůj původ v někdejší Německé demokratické republice jako „honekry“. Ani loni představený prototyp k modernizaci stále nejezdí.

České dráhy vypsaly soutěž na modernizaci 52 kusů těchto vozů. Stalo se tak čtyři měsíce poté, co dceřiná firma Českých drah DPOV zakázku na modernizaci naopak zrušila. České dráhy se loni rozhodly zadat zakázku napřímo DPOV, ta ale kvůli nedostatku kapacit vypsala sama soutěž na dodavatele. Do ní se přihlásily dvě firmy ŽOS Vrútky a Tratec-CS. DPOV ale zakázku letos v lednu zrušilo.

„Důvodem zrušení jsou omezené finanční možnosti zadavatele ve vztahu k nabídkovým cenám předloženým účastníky zadávacího řízení,“ uvedlo DPOV v písemné zprávě zadavatele.

Tehdy odhadlo cenu za modernizaci 47 kusů na 358 milionů korun. Nově poptávají České dráhy modernizaci 52 kusů za 702 milionů korun.

Vítěz tendru získá zakázku na modernizaci 16 vozů pro Pardubický kraj a opci na modernizaci dalších 36 vozů, které mohou být nasazeny například ve Středočeském kraji nebo jinde v rámci České republiky. Při modernizaci dostanou vozy zcela nový komfortní interiér, informační systém a projdou technickou revizí.

České dráhy představily modernizovaný vůz loni na veletrhu Czech Raildays v Ostravě. Lepší vozy naslibovaly Pardubickému kraji do nové desetileté smlouvy, již nyní je jasné, že cestující budou muset na lepší svezení počkat. Teprve letos v létě se má prototyp objevit v provozu.  Podle dodatku ke smlouvě s krajem mají všechny modernizované jezdit od červnové změny jízdního řádu 2020/2021.

„Vozy typu Bdmtee jsou nyní přibližně ve dvou třetinách své životnosti, proto mohou sloužit na osobních a spěšných vlacích ještě dalších 10 až 15 let. Po technické stránce vyhovují současným požadavkům. Mají kotoučové brzdy, předsuvné, za jízdy blokované dveře a mohou jezdit rychlostí až 160 km/h, ale jejich velkým nedostatkem je zastaralý interiér,“ vysvětluje důvody modernizace Jiří Ješeta, člen představenstva ČD a náměstek pro obchod.

Jednou z hlavních změn je především konec miniaturních sedaček: počet míst k sezení se proto sníží ze současných 96 na 79, z toho tři sedadla budou sklopná. Vůz dostane zcela nové sedačky s textilním potahem z velké části umístěné za sebou jako v letadle. Zbývající sedačky umístěné proti sobě budou mít větší rozteče a mezi nimi bude vždy stůl. Samozřejmostí jsou elektrické zásuvky 230 V a USB konektory pro dobíjení elektroniky, nový audiovizuální informační systém s LCD monitory, Wi-Fi, velkoobjemová police na zavazadla nebo místa pro jízdní kola a kočárky.

Vyšší bezpečnost zajistí centrálně zavírané a za jízdy blokované dveře doplněné o moderní bezpečnostní prvky jako je stranově selektivní blokování dveří. To zabrání cestujícím vystoupit na jinou stranu než je nástupiště. Nástupní dveře budou kompletně renovované a nově doplněné tlačítkovým ovládáním. V prostorech pro cestující budou dále doplněna tlačítka „zastávka na znamení“. Všechna okna, kromě těch v blízkosti nástupních dveří, budou nahrazena polospouštěcími.

Při rekonstrukci vozů bude dosazeno také moderní WC s uzavřeným systémem. Nové budou podlahy, obložení stěn a stropů nebo osvětlení řešené úspornými LED svítidly. Ve voze budou podle provedení také 4 (v případě služebního oddílu) nebo 6 míst pro jízdní kola a služební oddíl pro doprovod vlaku. Napájení bude zajištěno novým typem centrálního zdroje energie (CZE). U ostatních celků nepodléhajících modernizaci bude provedena oprava vyššího stupně.

Vozy řady Bdtmee vyráběla východoněmecká vagonka v Budyšíně v letech 1989 až 1991. Před 30 lety se jednalo o moderní vagón pro regionální vlaky s řadou nových konstrukčních prvků, které nebyly obvyklé u jiných osobních vozů vyráběných pro ČD ve stejné době. Jednalo se například o centrální zavírání a blokování dveří nebo o podvozky typu GP 200 S umožňující jízdu rychlostí 160 km/h. České dráhy mají v současnosti v provozu stále více než 200 vozů tohoto typu.

Stávající interiér vozu Bdmtee. Foto: PetrS / Wikimedia CommonsInteriér modernizovaného vozu Bdmtee. Foto: Zdopravy.cz / Jan SůraModernizovaný vůz Bdmtee. Foto: České dráhyModernizovaný vůz Bdmtee. Foto: České dráhyZmodernizovaný vůz řady Bdmtee zvaný Honekr. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZmodernizovaný vůz řady Bdmtee zvaný Honekr. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZmodernizovaný vůz řady Bdmtee zvaný Honekr. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZmodernizovaný vůz řady Bdmtee zvaný Honekr. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tagy Bdmtee České dráhy DPOV Pardubický kraj Top
148 komentářů