dkv-spojujeme

První modernizované „honeckery“ vyjedou ještě letos, DPOV soutěží úpravy dalších

Zmodernizovaný vůz řady Bdmtee, zvaný honecker. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZmodernizovaný vůz řady Bdmtee, zvaný honecker. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

České dráhy chtějí ještě letos nasadit na vybrané spoje zejména v Pardubickém kraji první modernizované vozy řady Bdmtee, které mají

České dráhy chtějí ještě letos nasadit na vybrané spoje zejména v Pardubickém kraji první modernizované vozy řady Bdmtee, které mají pro svůj původ v bývalé Německé demokratické republice přezdívku Honecker. Modernizaci provádí dceřiná společnost DPOV, ta ale nemá dostatečnou kapacitu a tak část vozů bude modernizovat někdo jiný.

Snahou je významnou část vozů pro Pardubický kraj uskutečnit již v letošním roce a modernizace bude pokračovat v roce 2020,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Dopravce předvedl prototyp modernizovaného vozu letos na veletrhu Czech Raildays v Ostravě. Podle Šťáhlavského bude na základě poznatků z prezentace i požadavků Pardubického kraje vůz nakonec mírně jiný. „Jedná se například o dosazení nových polospouštěcích oken, dojde k úpravě uspořádání sedaček/stolků, ke zvětšení prostoru pro kočárky,“ vypočítává Šťáhlavský.

Podle něj ale samotná modernizace bude podobná, jako v případě vystaveného vozu. Zahrnuje například dosazení nového interiéru, především nových moderních sedaček s textilním potahem v různém uspořádání (za sebou, proti sobě) včetně pevných rozkládacích a sklopných stolů, elektrické zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících, audiovizuální informační systém s LCD monitory a vlakovým rozhlasem, háky na zajištění kol nebo Wi-Fi pro připojení k internetu.

Dveře mají být centrálně zavírané a za jízdy blokované dveře doplněné o moderní bezpečnostní prvky, jako je stranově selektivní odblokování dveří. To zabrání cestujícím vystoupit na jinou stranu než je nástupiště. Velkou změnou je i snížení kapacity vlaku: namísto 96 sedaček jich je ve voze celkem 80. Právě nedostatečný prostor na sezení je jedním z důvodů přezdívky těchto vagónů. Osobní vozy byly vyráběné ve východoněmecké vagónce v Budyšíně na přelomu osmdesátých a devadesátých let. Pro velmi malé pohodlí získaly přezdívku Honeckerova pomsta nebo Honecker po tehdejším generálním tajemníkovi Sjednocené socialistické strany Německa. Na svoji dobu byly ale relativně moderní, měly centrální zavírání dveří nebo podvozky typu GP 200 S pro jízdu až 160 km/h.

U vozů typu Bdmtee předpokládáme, že mohou v dostatečné kvalitě sloužit na osobních a spěšných vlacích ještě dalších 10 až 15 let. Po technické stránce vyhovují současným požadavkům, ale jejich velkým nedostatkem je zastaralý interiér,“ vysvětlil v červnu Radek Dvořák, místopředseda představenstva Českých drah.

Šestnáct vozů je určeno pro Pardubický kraj, kde budou jezdit hlavně na koridorové trati Kolín – Pardubice – Česká Třebová. Další mohou být využity v ostatních regionech, například ve Středočeském kraji a Praze.

Zakázku na modernizaci získala přímo dceřiná firma DPOV. Ta ale tento týden vypsala soutěž na modernizaci až 47 vagónů s odhadovanou cenou 357 milionů korun. Celkem je přitom pro modernizaci určeno 53 vozů, většinu tak opraví externí firma.  Důvodem soutěže je podle Šťáhlavského fakt, že pro má vytížené opravárenské kapacity natolik, že musí najít dalšího dodavatele.

Stávající interiér vozu Bdmtee. Foto: PetrS / Wikimedia CommonsInteriér modernizovaného vozu Bdmtee. Foto: Zdopravy.cz / Jan SůraModernizovaný vůz Bdmtee. Foto: České dráhyModernizovaný vůz Bdmtee. Foto: České dráhyZmodernizovaný vůz řady Bdmtee zvaný Honekr. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZmodernizovaný vůz řady Bdmtee zvaný Honekr. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZmodernizovaný vůz řady Bdmtee zvaný Honekr. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZmodernizovaný vůz řady Bdmtee zvaný Honekr. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tagy Bdmtee České dráhy DPOV
99 komentářů