České dráhy ukázaly prvního modernizovaného honeckera, ubyly v něm sedačky
Prototyp modernizovaného vozu Bdmtee ukázaly v Ostravě na veletrhu Czech Raildays České dráhy. Aktuálně jeden z nejméně pohodlných vozů státního
Prototyp modernizovaného vozu Bdmtee ukázaly v Ostravě na veletrhu Czech Raildays České dráhy. Aktuálně jeden z nejméně pohodlných vozů státního dopravce prošel velkou proměnou hlavně v interiéru. Modernizaci provádí dceřiná firma Českých drah DPOV.
„Vůz dostane zcela nové sedačky s textilním potahem z velké části umístěné za sebou jako v letadle a se sklopnými stoly. Zbývající sedačky umístěné proti sobě budou mít větší rozteče a mezi nimi bude vždy stůl. Samozřejmostí jsou elektrické zásuvky 230 V, USB konektory pro dobíjení elektroniky, nový audiovizuální informační systém s LCD monitory, Wi-Fi a nebo místa pro jízdní kola. Vyšší bezpečnost zajistí centrálně zavírané a za jízdy blokované dveře doplněné o moderní bezpečnostní prvky, jako je stranově selektivní odblokování dveří. To zabrání cestujícím vystoupit na jinou stranu než je nástupiště,“ popsal změny Michal Vereš, člen představenstva Českých drah zodpovědný za provoz.
Sedaček ve vlaku ubude: namísto 96 jich je ve voze celkem 80. Právě nedostatečný prostor na sezení je jedním z důvodů přezdívky těchto vagónů. Osobní vozy byly vyráběné ve východoněmecké vagónce v Budyšíně na přelomu osmdesátých a devadesátých let. Pro velmi malé pohodlí získaly přezdívku Honeckerova pomsta nebo Honecker po tehdejším generálním tajemníkovi Sjednocené socialistické strany Německa. Na svoji dobu byly ale relativně moderní, měly centrální zavírání dveří nebo podvozky typu GP 200 S pro jízdu až 160 km/h.
„U vozů typu Bdmtee předpokládáme, že mohou v dostatečné kvalitě sloužit na osobních a spěšných vlacích ještě dalších 10 až 15 let. Po technické stránce vyhovují současným požadavkům, ale jejich velkým nedostatkem je zastaralý interiér,“ vysvětluje důvody modernizace Radek Dvořák, místopředseda představenstva Českých drah.
Při rekonstrukci vozů bude dosazeno moderní WC s uzavřeným systémem. Nové budou také podlahy, obložení stěn a stropů nebo osvětlení řešené úspornými LED svítidly. Ve voze bude podle provedení také 5 nebo 7 míst pro jízdní kola a služební oddíl pro doprovod vlaku. Rekonstrukce vozů proběhne tzv. „in house“ v dceřiné společnosti Českých drah DPOV. Společnost v současnosti plánuje modernizaci až 53 vozů pro osobní a spěšné vlaky v Praze, ve Středočeském a v Pardubickém kraji.
České dráhy na veletrhu vystavují i modernizovaný vůz Armpee, ten už jezdí na spojích z Prahy do Ostravy.