Modernizace „honekrů“ nabrala zpoždění, České dráhy soutěží znovu dodavatele. Prototyp ještě nejezdí
Zmodernizovaný vůz řady Bdmtee, zvaný honecker. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nejméně půlroční zpoždění nabraly plány Českých drah nasadit v Pardubickém kraji i dalších regionech modernizované vozy řady Bdmtee, přezdívané pro
V Budyšíně, Honzo, prosím. Ne v „Bautzenu“. S ohledem na ustálené české názvosloví, s ohledem na historii i k úctě k Lužickým Srbům. Děkuji 🙂
Jako.vzdy, nakonec zmodernizuji jen pár vozů z donucení smlouvami a drtivá většina bude pořád v původním stavu jako za Komančů
Určitě zmodernizovat: vozy mají podvozky na 160km/h s kotouči.modernizovany vůz jsem si v Ostravě prohlédl jediné co bych tomu vytkl že tam nechali původní okna.. zamlžená.takze jsem pro modernizaci ,vozy se dají použít posléze na dálkových vlacích jako posily .klimatizací tam dosadit nejde ,protože by narostla rychlost a už by nevycházely bzdici procenta.drahy mají něco přes 200 těchto vozů ..postupně zmodernizovat všechny a použít je na rychlíky místo b249.
K čemu jsou podvozky když se do toho blbě leze a vevnitř v létě je nedýchatelno?? Pokud se nyní rekonsruuje vůz a nedá se do toho klima te to dost velký faul. A pokud jste do toho někdy lezli s menšími dětmi a nebo doknonce s kočárkem, tak víte svý. To pitomý madlo není uprostřed, takže musíte trefit ty širší žebříkoschody, jinak se s korbičkou štajfnete v půlce nakládání a přes širší podvozek (ten u madla kočáru) neprotlačíte. takže jeden chlap držet nahoře venku jeden držet uvnitř, vyndat prcka (žena), vytáhnout zpět na perón a znovu lépe radostněji druhou půlkou… Číst vice »
Bzdící procenta ? :-))))
protože by narostla rychlost a už by nevycházely bzdici procenta
Jak souvisí dosazení klimy s nárůstem rychlosti?
Ty vozy brzdí mizerně už teď, mají 122 brzdicích procent, takže do vlaků s rychlostí 160 km/h je lze zařadit dost obtížně.
Kdyz ty vagony vidim, vzdycky si rikam, proc je neupravi spis na nejake viceucelove vozy do nekterych dalkovych vlaku. Sice jsou vysokopodlazni, ale na tom u rychliku neni nic vyjimecnyho, ale ty siroke dvere by byly sikovne. V oddilech po stranach nebo naopak v tom uprostred by se mohla davat kola a v tech zbylych by si jejich majitele sedli, mohlo by tu byt prostorne WC pro invalidy, prebalovaci pult i zazemi pro pruvodci. A hned by se BDs mohly s klidnym svedomim poslat do srotu. Modernizovat tyhle vagony na obycejne vozy pro regionalni dopravu mi prijde jako krok stranou,… Číst vice »
Ano a pak ty nové elektrické jednotky budou věčně stát a místo nich pojede stejně 362 + Bdmtee
Už se „těším“, až to pojede na Metropolitanu nebo Ostravanu. 😀
Pokud jde o to udělat nejhorší řešení. Tak v tom jsou dráhy vždy nejlepší. Ať se pan Ješeta nezlobí. Ale v hutích by tím zabodoval víc… Vagón určený pro převoz raněných ve válce nemá v regionálce co pohledávat… Když jsem to viděl jak to oslavují na výstavě v Ostravě chtělo se mi zvracet. Byl tam moderátor a papaláši. Jednoho jsem si po té co okoštovali šampíčko dovolil oslovit se svým názorem o hotové katastrofě a urážce všeho možného slušného. K čemuž se i jiní přihlížející připojili. No drážní trombón se vyjádřil že jde o moderní vozidlo do regionální dopravy. Odvětil… Číst vice »
A tuhle znáte. My vám dáme všechno a co by jste ještě nechtěli!
Co vám bránilo za stejné peníze nabídnout kraji, že jim za to seženete moderní nízkopodlažní vozidla?
To není „Vagón určený pro převoz raněných ve válce“.
To je „Vagon určený pro převoz lidí s možností přestavby na lazaretní vůz v případě potřeby“.
Převoz raněných není a nikdy neměla být hlavní náplň jeho práce. Jenom to mělo být snadno proveditelné.
cena železa nepatrně roste, nechtějí si to ještě rozmyslet? poslat je do pece…
Před 30 lety se jednalo o moderní vagón…😂 Já už fakt nemůžu…Tak doufám, že pan Ješeta také jezdí Wartburgem, to před takovými 35 taky nebylo úplně nejhorší auto 😂
bylo. vlastne ne nejhorsi byl trabant, wartburg byl hned za nim
Warťas vklidu podělal Š 120ku (pravda i ve spotřebě), měl dvakrát tak širší plechy, takže se z jeho střechy dali trhat třešně. Jako nový kus rovněž stál více než 120ka a nemuselo se na něho tak dlouze čekat.
Ve srovnání s čím? Jestli to porovnáváme s běžnou automobilovou produkcí v RVHP, tak byl Wartburg mírně podprůměrný, pokud s tím co se vyrábělo na Západě, tak to byl příšerný krám.
Honeker je to samé.
No pokud to srovnám se škodou 120 tak teda Waetburg ponějkud zaostával výkonem, brzdama i smradem z dvoutaktu. Žigul, Fiat Polski byly oproti tomu luxusní stroje… Maluch to byla tragédie, ale to nepovažuju za auto. Hlavní průser Wartburku byl dvoutaktí smradomotor a mizerným krouťákem, paradoxně to byla i jeho silná stránka – jednoduch a neporuchový stroj. Hlavní výhoda byl rám (nebyla to samonosná kastle), tj kastle hnila, rám držela, kombík byl opravdu velkej…Co se jízdních vlastností tejče nebyly nic moc, kolébalo se to jak kačena.
Však jo, ve srovnání se Západem to byl příšerný krám, ostatně jako všechna auta „made in Comecon“. To, že vrcholem luxusu byl ještě v 80. letech Žigul, (tedy ruská verze italského auta ze 60. let) jen dokazuje totální zaostalost. Jinak, Wartburg pravda za Š 105/120 zaostával výkonem a brzdami (smrad tenkrát nikdo moc neřešil), ale zase byl výrazně spolehlivější. Takže na poměry RVHP mírný podprůměr, beru to tak, že Žigul by nadprůměr, Š 120 průměr a Záporožci a další malá ruská auta spolu s Trabantem a Maluchem naprosté dno. Zbytek se pohyboval někde mezi tím, někdo výš (Fiat Polski 125p),… Číst vice »
Mě fascinuje, že ty podvozky konstrukčně budou vyhovovat ještě 15 let 🙂 Asi to soudruzi z NSR udělali fakt kvalitně. A ono by nešlo na těch podvozcích tu kabinu pro cestující udělat uplně zgruntu jinak? Takové ty příčky s malinkými dvířky tam musí být zachovaný? Já vím, z jedné strany je vždy WC a z druhé strany elektroskříň, ale s tím by nešlo šoupnout?
Určitě dale, ale pak si říkám že bude výhodnější rovnou nový vůz..
Dá. nějak podobně to řeší Astra…
Celkem rozumné, až na to velké množství sedadel za sebou. To rozhodně je nevyhovující, moc sedadel nelícujících s okny, málo místa, nepraktické. Řešení interieru by tedy mělo být upraveno v tomto smyslu. Jinak vozy dobré, jízdní vlastnosti dobré, proto nechápu ten odpor vůči nim. Navíc výhoda možného upravování velikosti souprav namísto jednotek, které buď jsou předimenzované nebo poddimenzované. Čili díky za soupravy s možností sestav počtu vozů podle potřeby.
Jenže lícování s okny blízko u sebe (a tedy malá rozteč sedadel) byl základ nepohodlnosti. Takže když tam dám místo 6 řad sedadel pět, holt to s okny pasovat nebude (tak jako nepasuje regionova a mnohé další rekonstrukce, třeba některé třídy u Jančury). Ale kolik lidí dnes cíleně kouká z okna (nejlépe na PHS uprostřed polí)?
já z okna koukám rád, ale v nově rekonstruovaných vozech to jde z některých sedadel čím dál hůř. Bhmpz228, BDpee231 (místo 102), slovenský Bmpz, dokonce i v 1. třídě ARmpee829 (sedadlo 74, 76) nebo v rakouském rj Ampz1990.6 sedadlo 102 je určeno asi po zrakově postižené.
Nevyhovující jsou naopak „čtyřky“, kdy musíte mít nohy prokládané se spolucestujícím naproti, jinak se tam prostě nevlezete. Tedy redukci počtu míst i jejich uspořádání oceňuji 🙂
Mne se tedy jeste nepovedlo citit se pohodlne v tech sedadlech za sebou a pokud mozno se jim vyhybam. Ale tady v tech kratsich krajnich oddilech ty roztece asi jinak ani upravit nesly. Tak aspon, ze je to prostridane, tak si tam snad misto najdu 🙂
Ty stupidní okna tam prostě museli nechat a nemohli nahradit klimatizací, ach jo.
Otvíravá ona výhodnější než zbytečná a nepříjemná klimatizace – navíc drahá a riziková.
ono je jako technicky neřešitelný problém mít klimu a otevírací okno?
To by byl hodně špatný nápad stačí si nastoupit do pražských 15T, které mají klimatizaci a počítat kolik okýnek je otevřených (a to nemyslím ani tak teď, kdy je to vzhledem ke koronaviru logické).
ono je jako TECHNICKY neřešitelný problém mít klimu a otevírací okno?
Neptal jsem se na idioty, kteří v klimatizovaném prostoru to okno otevřou….
Technicky určitě ano, ale prakticky to s největší pravděpodobností fungovat nebude.
pokud ty okna nebudou otevřený, bude klima fungovat klasicky.
Jakmile je někdo otevře, bude mít klima holt smůlu.
Vy máte taky otevřené okno na venek, když doma topíte?
Měly by radši koupit nízkopodlažní vozy s klimatizační. Nebo alespoň umístit klimatizaci do těch honekrů.
taktak, nejsem přímo zastánce klimatizace, ale je třeba koukat na poslední roky a teploty, které nám tu panují. To už by klima měla být ve vlaku standard. nikdo nechce, aby venku bylo 32° ve vlaku 21°, ale občas se tím vlakem nedá jet, když to někde delší dobu stojí nebo popojíždí a pak je vevnitř ke 40°. To už člověk raději jede autem… V zimě se ve vlaku taky topí (občas tedy ne), prostě se to bere jako normál…
uz kdyz je vevnitr 27, je to potitko. Vlak bez klimy = jedu autem
Přesně. Něco na způsob Inova zwischenwagen (hurá na Google), co si nechaly udělat SBB mezi jejich (rekonstruované) RBDe 4/4. Ani bych se nebránil, kdyby to nahradilo vložáky u tornád, ikdyž uznávám, že na tohle je, s ohledem na věk a fyzický stav tornád, už pozdě.
Ta to se snad mohli vykašlat…
Kde to vlastně má jezdit, na většinu jejich výkonů už je objednaný panter (Plzeň, Brno do budouca Hradec)?
Osobáky Kolín-Česká Třebová, nějakou dobu ještě budou žít i na syslografech kolem Ústí nad Labem.
Základní mínus toho Bdmtee je jeho vysokopodlažnost – dneska je doba už úplně jiná, na regionálce je standard mít perony 550 mm nad TK a úrovňový nástup a to tady nikdy nepůjde – JMK se snad 100 ks těchto vozů úspěšně zbaví do roku 2022-23, kdy přijdou nové Regiopantery, takže je rádi přenecháme jiným „padákovým skokanům“:-)))
Kolik % cestujících je imobilních, že chcete nízkopodlažní vozidlo na 100% spojích?
A víte jak dlouho to trvá, když je v nástupním prostoru 4 až 5 bicyklů, 2 lidi chtějí vystoupit a peron je _zase_ na druhé straně? No a potom ještě chce nastoupit školní výlet. A máte přinejmenším tři minuty sekeru, protože na těch schodech to jde pomalu. A samotný člověk s kočárkem tam nenastoupí bez cizí pomoci.
Onehdá jsem poprvé v životě rval do Honekra kočárek (a dost možná naposled) a teprv po snad 30 letech, co ten vagón znám, jsem si všiml, že jedna strana těch dvoukřídlých dveří je širší, než druhá, resp. není tam ta tyčka 😀 S bicyklem se vejdete všude,takže jsem to nikdy nezjistil, ale kočárek jde narvat jen do té širší strany 😀
Spíš jde o to, že bicykl v nástupním provozu zavazí. Jeden se dá obejít, mezi dvěma prokličkovat. Je-li jich tam 4 a více, tak se bez přeskládání všech kol nedá vystoupit/nastoupit. Ledaže by byly perony vždy jen vpravo po smětu jízdy. Ale to je neřešitelné.
Ano, k tomu se vážou další báječné historky, kdy teď už se synem jezdíme s cyklosedačkou a manželce vždycky hlásím ty stanice, kde je to naopak (Řečkovice, Čebín atd.) a ona na to stejně prdí, opře to kolo o dveře a jde si sednout do vozu s tím, že ty lidi prostě nastoupí jinejma dveřma 😀
Argumentujete ojedinělými případy.
ono bohatě by stačilo nemít sachůdky tak strmý. Už do starýho B se leze pohodlněji.
A to je možná taky pravda. Tohle bych zkoušel ladit před 15-20 lety, ne teď, kdy je jasné, že vůz je koncepčně naprosto mimo… (Možná mít pár desítek kusů polidštěných bymáků jako zálohy a posily na rychlíky.)
Bude to mít klimu?
Bude se tam nastupovat jako do vlaku, nebo se stále poleze po žebříku?
Pokud ne, tak nemá cenu do modernizace vrážet peníze.
Akorát se za velký prachy vymění sedačky… zůstane hyc, protože ty okna vyklápěcí jsou na prd a nemožnej typ „schůdků“
Okna se vymění, žebřík zůstane… ale na posily furt lepší než béčko. A umí to 160 km/h…
Proč mám pocit, že tu, kolem brna jezdí samá posila??? (plus pár tornád a minimum panterů)
Ta brněnská tornáda (resp. řada 560, protože tornádo je 460, nemám pravdu?) už se přehoupla do fáze, že každej den máte nostalgickou jízdu s historickým vlakem, a to vše za standardní jízdné. V tomto světle to musíte brát. Onehdá si Čížci vypravili vlak s vagóny z 80. let do Ostravy a jízdné stálo 1300 kaček. Oproti tomu, my v Brně máme nostalgické vlaky mnohem starší (všechny soupravy z 1971) a máme to v rámci šalinkarty. 😀
není nad to jezdit vlakem kterej je stejný generace jako já….
jinak tornádo se u nás říká „oboum“ panťákům, 25kV i 3kV…
Před lety jsem Honeckrama jel poprvé. Měl jsem pocit, že ty vozy musí pamatovat prezidenty Antoníny… Byl jsem překvapen, když jsem zjistil, že jsou mladší jak většina klasických koženek, co mi připadají i pohodlnější. Pak jsem před 2 roky jel s touhle hrůzou na spešňáku do Chomutova. Nedalo se to. Vevnitř tak +20 stupňů oproti venku, kde i tak bylo hrozný vedro. Na první zastávce jsem vystoupil a radši si počkal na osobák s Panterem. Byl sice pomalejší, ale klimatizovanej. Takže modernizace bez klimatizace jim pomůže jen minimálně. Upřímně, až sešrotují poslední, neuroním pro tenhle typ ani jedinou slzu. Vlastně… Číst vice »
Zrovna ty pohodlné měkké křesla, byla snad jediná věc, která se mě na těchto vagonech líbila a oni je chtějí primárně nahradit tvrdými trestnými lavicemi.
Normální člověk si tam sám na proti sobě nesednul, ty křesla byly dělané tak pro 170 cm vysokého člověka. Což by odpovídalo pruským vojákům z doby stavby Josefova.
Jakozto clovek maleho vzrustu musim rict, ze o tech 170 silne pochybuji. Jeste aspon 10-20 cm uberte.
Na výšku při mých 180 cm jsou naprosto OK a asi jsem měl štěstí, ale nikdy jsem nejel v tak narvaném vagonu aby musel někdo sedět naproti mě a u rodin s dětmi ta tragicky malá vzdálenost mezi sedadly tolik nevadí… Naopak ty sedadla bych při modernizaci zachoval akorát zvětšil jejich rozestupy… ušetří se peníze za horší sedadla a komfort zůstane.
Ano, též mi přijde logické (a všeobecně se to tak dělá) sedět naproti sobě uhlopříčně a jen ve dvou, takže oba máte natažené nohy a vedle sebe bágl) a pořád je to kapacitně vytížené dost, aby si ten vagón na sebe vydělal. Oproti tomu po rekonstrukci tahle velkorysá možnost zmizí.
Bágl patří na polici nebo na zem.
Válet zavazadla po sedačkách je nechutná prasárna a osobně fandím všem (nečetným) průvodčím, kteří to netolerují.
Jo jasně, naprosto OK, když zaberete 2 místa. Takže máme soupravu s poloviční kapacitou, což je na eSko kolem Brna „naprosto ideální“.
Souhlas, ty sedačky jsou na sezení velmi příjemné.
když tyto vagony v polovině osmdesátých let začaly jezdit okolo Brna, tak se o nich říkalo, že jsou z odřeknuté zakázky pro Vietnamské železnice …. prý proto je tam tak málo místa mezi sedadly a normální evropan si tam pohodlně neposedí ….
Kdepak. Šlo primárně o lazaretni vagóny. Proto tak široké nástupní dveře i dveře do vozu. Aby tam prošli nosítka…
Tak to asi nejezděte honeckerem kazdej den to by ste pak viděl ta „pohodlná mneka křesla“
Já si nemůžu pomoct, ale ty sedačky vypadají lacině a vůbec ne pohodlně. Snad se mýlím!
Porad lepsi ako v Metropolitanu.
Nechápu jak může někdo hodnotit kvalitu sedadel když podle toho co tady píše tak evidentně honeckerem nikdy nejel
Vy by ste si asi představoval Metropolitan takto: https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=CD&cislo=278&id=138984&rok=scifi
Měli jsme ty nejlepší úmysly, ale dopadlo to jako vždy.
Nedalo by se to prodat na východ a koupit něco ojetého, co je stavěné na normálního středoevropana? 😀
Umí ty slavné USB zásuvky standard Power Delivery/Quick Charge? Dnešní zařízení jsou s generickými nabíječkami nepoužitelné, protože omezí odběr na 500 mA (dle USB standardu), což nepokryje ani spotřenu při provozu.
USB zásuvky v reko patrech jsou označené tuším 5V/2A, takže 500 mA není žádný tvrdý limit.
To není, ale tady jde o zařízení. Slušné zařízení odebírá max 500 mA, protože tak praví norma. Větší proud bude zařízení odebírat pouze, pokud se od zásuvky dozví, že může.
Težko lze udělat univerzální rychlonabíjecí konektor, kdy ž si snad každý výrobce řeší přepnutí na „fast charging“ jinak. Někdo zkratuje datové konektory USB, někdo do nich přivádí, přes kombinaci odporů (opět dle výrobce), referenční napětí. Dokonce ani USB-C není v zapojení jednotný. Jediné co na USB spolehlivě funguje je „slow charging“ při 500mA, v tom ještě není bordel.
CQ/PD právě standardizovaný je.
Každý jistě pochopí, že je krize, nedostatek lidí a pro ně nedostatek platů. Od úředního stolu to ale vidět zjevně není. Půlroční odklad je přitom optimistický, je otázka, kolik lidí vůbec bude nadále cestovat. Masírujte ty, kteří cestovali a náhle jim došly peníze a musí se uskrovnit a hlavně pracovat doma, aby se uživili. Poženou vás potěhem.
Ale ten článek říká přesný opak – vozy nejsou zatím rekonstrovány, protože DPOV na to nemá kapacitu a potenciální subdodavatelé zřejmě taky ne (jejich cena byla nad představu zadavatele).
No, ehm, za těch skoro tři čtvrtě miliardy by je mohli vedle osazení klimi i pozlatit nebo nastříkat metlou. Teprv pak by to bylo letadlo z DDR, hehe.
A kolik zbude na úplatek pro toho kdo dá zakázku?
Pokud ji bude požadovat objednavatel, tak se dosadí.
To bude zase kvalita odvedené práce, ale stejně bych ty vozy nejraději viděl v Parsu, když už se má podporovat domácí ekonomika 😏
Podmínku české firmy splňuje i TRATEC – CS z Velkého Šenova. Je to dlouhodobý dodavatel interiérů a WC modulů pro Škoda DS. Pars by pravděpodobně nakupoval komponenty právě od nich.
No to bych nechtěl být tedy cestujícím toho osobního vlaku v Pardubicích, neboť v soupravě s řídícím vozem (Syslem) jehož dveře, které se mimochodem dělaly také v PARS NOVA a jsou svou spolehlivostí nechvalně proslulé, by se mohl výstup z takového vlaku často stát sázkou do loterie.
*v Pardubickém kraji
Ty dveře se nevyráběly v Pars nova ale jejich výrobcem je Pars komponenty a tyto dvě firmy nemají nic společného. 🙃
Ta rekonstrukce syslů (respektive jejich vznik) se dělal v Pars nova, takže evidentně tam ty dveře buď zprasili anebo si objednali pěkné šunty a nemyslím si, že by požadavek ČD zněl, aby ty dveře byly co nejvíce poruchové.
Jak by je mohli zprasit, když je tam jenom montují?
C) ist richtig. Je to učitel matematiky v koncentračním táboře.
Třeba tím, že je namontují blbě a při vyjíždění schůdků naráží až do nástupiště a sekají se.
„které nebyly obvyklé u jiných osobních vozů vyráběných pro ČD ve stejné době“ – ve stejné době mohly být vyráběné leda pro ČSD.
Jinak mám pocit, že tohle by byl dobrý krok tak před 10 lety, dneska jsou ty vozy na reko už trochu staré a hlavně na elektrické osobáky patří jednotky – kvůli nízkopodlažnosti a lepší dynamice. Ale když už to teda musí být lowcost, tak mohly aspoň vyměnit okna za stahovací, ty vyklápěčky vůbec nevětrají.
O stahovacích oknech viz článek. Fotka se týká prototypu.
Aha, to jsem přehlédl.
Okna budou polospuštěcí, píše se v článku. Jinak souhlas, na nějaké posilové Sp ráno do Prahy, odpoledne zpět, by to bylo fajn, ale stavět na těchto vozech základní vrstvu dopravní obsluhy pro léta 2020-2030 či jak je ta smlouva, je zoufalost.
Přátelé, krize bude dlouhá, buďme rádi za cokoli zlepšující status quo.
Sólo vůz neumí být nízkopodlažní? Minimálně Bmto snad jsou 😀 A dynamiku no asi beru, ale takový syslograf(163 se třemi) na tom není o moc hůř než Elefant.
Syslograf je na tom s dynamikou mnohem lépe než elefant
Bmto ano, ale těch je nedostatek
No zrovna Elefant není dobrý příklad dynamického vozidla, nicméně zrovna ty patra ale zase mají omezení na 100 km/h, což na řadě tratí také není úplně ideální.
A to ještě pomíjím kulturu cestování, která klidně i v té rekonstruované verzi Bmto (Bdmteeo 296) je na dost nízké úrovni.
Presne tak
Tam kde si lidé zvykli na 471 (ne, že by to byla výhra v loterii, ale minimálně se do toho lépe leze), máme na dalších 10 let tenhle „zázrak“ reálného socialismu. Bravo pane Netolický!
Zajímavé je to, že se do toho ani našim předraženým vykukům nechce.
A myslíte si, že kraj má na to finančně pokrýt provoz vozy 471? Pro PK jsou ešusy příliš velké, podle mě by stačily dvou vozoví panteři (nebo něco ekvivalentního) a to ve své podstatě na všechny ramena (i HK), kde jezdí e-trakce. Samozřejmě ve špičkách zdvojovat. Bohužel zázrak socialismu byl (armáda s tím prý počítala na lazaretní vozy místo bývalých osmidvéřáků) v tom socialismu objednán a zaplacen, a když se chtělo po Bautzenu něco jiného, tak řekli buď tohle nebo nic (ani prachy na zpět). Takže se teď dospělo do fáze obnovy interiéru, za dalších 3 let to možná už… Číst vice »
2 vozy jsou málo. Třívozový panter je ideální na tuto trasu.
Na HK jsou ale 3 vozy skoro už málo. Bývá to často dosti nacpané….
Takže 2 vozy určitě ne.
A o zdvojování ve špičkách jste nečetl?
Dtto i pro Dominika…
Ale to je úplně šílený nápad! Zdvojování, ztrojování??
Zbytečná práce. A hlavně strašně drahé. Všechna ta stanoviště strojvedoucího navíc stojí peníze. A hodně peněz! A zabírají akorát místo pro lidi.
Vždyť zdvojený panter má 4 (slovy čtyři!!)stanoviště strojvedoucího (se všema počítačema, obrazovka a skoro se vším; To je drahé!).
Ztrojený jich má dokonce 6!
Lepší vozit pořád stejnou lokomotivu. 87t peršing, ale mimo špičky se dá odpojit vagón.
A už jste to někdy viděl u těchto souprav?
Jak zbytečná? Automatické spřáhlo bylo i u panterů vynalezeno. Ztrojování je v PK mimo realitu.
Kabiny zabírají místo, ale jinak se celou dobu vozí stejně vzduch.
Alibaba, jo to je velice výhodné, aby někde postávala jednotka celý den, aby vyjela na pár spojích jako posila.
Tak oběhy navrhovat vyloženě neumím, ale z mého pohledu by tuto posilovou funkci měla ve špičce tvořit záloha, plus na mimošpičkové časy by se mělo naplánovat kontrolní ošetření.
Jako že by e každý den dělalo ošetření?
Možná na 031 by nebyly od věci 471, minimálně ve špičce
Na 031 bych si po zdvojkolejnění (nutnost) spíš představil půlhodinový takt (blížící se tramvajové dopravě).
Dvouvozový panter by stačil možná tak pozdě večer na spoj jedoucí kolem 22:40 (ale tahá se za tím ještě motor na Holice, což by s Panterem nebylo možné), ale ve špičce by byl potřeba možná i 4 vozový. Na pár spojích jezdí 471 a její kapacita je rozhodně na daných spojích využita. Pamatuji dokonce ranní spoj Kolín – Moravany a obrat zpět do Pce, odjezd z Moravan v cca 6:15.
Panter neutahne motor proč? Tipuju že trakcne stačí.
Rád bych jednotná automatická spřáhla (+ k nim protikus na klasiku, ale při spojování dvou jednotek s automatem žádný problém)
Tak už sis odpověděl. Panter = spřáhlo, motor = šroubovka. A “ protikus “ ke spřáhlu si každý panter tahá svůj. Je to kvůli případné neschopnosti na štrece, by mohl být odtáhnut čímkoliv, co bude po ruce.
Ale ne na to, proč modrogumáky baví pořizovat motoráky s šroubovkou (Spider,…) a už vůbec ne, proč je každé „automatické spřáhlo“ jiné (nejde Panter+Spider+Elefant…)
Tak na Holicích jezdí 810 a občas 814. Žádné 840 (841) v Pardubicích nejsou.
A nebude to třeba tím, že každý je vyrobeno v jinou dobu Panter před pár lety a Ešus před 20?
Proto zlatá klasická šroubovka, ta je stejná na všech vozidlech co u nás jezdí.
Dvouvozový panter podle pozorování by vystačil celý den, kromě špiček mezi Přeloučí a Moravanama. Tohle bych vyřešil tím, že by vlaky od Kolína jezdily skrz Pardubice až do Moravan (jako šoutouš bych je poslal do Holic, ale to už je spíš sci-fi), a vlaky z pardubic do Třebové by začínaly už v Přelouči. Bohužel tomu nepřeje kapacita trati.
031 viz můj názor výše.
Tak to asi každý žijeme v jiném kraji, jelikož to co mi tu tvrdte rozhodně není pravda.
Do Holic je blbost, to bych raději obnovil prime spoje (Borohrádek) – Holice – Moravany -Chrudim.
A zrovna v Moravanech není moc kolejí na obrat, leda zadratovat i 6 a 8 staniční.
Bez klimatizace? To je zase idiocie.
Také jsem tam nikde nenašel nic o klimatizaci. Takže se zase opakuji 90. roky a vozy Aeel, Beel, Bheel. Ve 160 km/h s otevřenými okny, to bude panečku jízda. Zase o něčem rozhoduje někdo, kdo vlakem jede jen, když se splete.
Už se to tu kdysi řešilo a bylo mi odpovězeno něco ve smyslu, že by při osazení klimatizace by došlo k překročení max. hmotnosti na podvozky a muselo by tak dojít i ke kompletní výměně podvozku. Jak moc velká investice a pravda to je, netuším…
No tak jestli počítají s životností jen do 15 let (což je z mého pohledu tedy dost optimistická varianta), tak bych se moc nedivil, že by se tohle nevyplatilo.
Ech, jak dlouho že tady měly být žabotlamy a jak dlouho tu byly? 15 vs 50 roků?
Žabotlam byl nízkopodlažní. Proto vydržel…..
Druhá největší bolest toho vagonu, po sedačkách, jsou schody v nástupním prostoru. Jakoby nestačilo, že peron je málokde vysoký, tak je podlaha o 20 cm výš než je obvyklé u jiných vozů. S tím se toho asi moc neudělá, což?
S podlahou ne, ale nevím jestli by se nedalo šáhnout do těch schodů.
Autogenem zcela jistě. Ale obávám se, že širším stupňům vadí vozový rám. A vysoké musejí být právě tak, jak vysoko je rám.
No a nedal by se rám zesílit jinak a v tomto místě zploštit? 🙂
Tam je problém, že by to už nebyla jen modernizace interiéru ale větší zásah do vozidla.
Přirovnání sedaček k těm v letadle mě vždycky pobaví. Mnohem blíž to má k sedačkám v autobuse, ale ČD prostě potřebují ohromit. Letadlo Honecker! Vyrobené v DDR kolem roku 1990. Skvělé!
Slovní spojení „letecké uspořádání“ je zažitým termínem pro jakýkoli hromadný dopravní prostředek.
Letadlo je vesměs jednosměrné. Drážní vozidlo bývá vesměs obousměrné.
(Ano, viděl jsem stíhačku couvat, viděl jsem reverz v B737 a viděl jsem jednosměrnou tramvaj, na fotce i Talgo. ) 😀
Mým oblíbeným uspořádáním sedaček je takové, kde jdou přestavit do libovolného směru. Má to dvě nevýhody: takové sedačky málokdo vyrábí, a tímto způsobem utvořené ‚čtyřky‘ mají malé rozteče.
To už bylo navrženo pro vozy v 60. letech našimi výrobci, ale výroba se musela předat do NDR a už se to nikdy nerealizovalo.
Kdo ví, jestli se nezačne brzo šetřit, výpadek příjmů je obrovský.
Minimálně ty „pardubické“ přislíbily ČD ve smlouvě – a kraj za ně platí ve své objednávce – takže, by se realizovat měly.
Nedostatek peněz může být i na kraji a smlouva se může změnit…
Začne, a je otázkou jestli se nepůjde cestou nahrazování nákupu nových souprav nekonečnými reinkarnacemi. Třeba právě takovými jako je Honecker.
Tak modernizace bdmtee je příklad šetření. Kdyby byli peníze koupí se pantery.
Pochopitelně že máte pravdu. Nejde jen o ledajaký výpadek příjmů, ale jde o výpadek příjmů na všech stranách, je tedy komplexní, zasahuje nabídku i poptávku, redukuje cestování, vede k přehodnocení výdajů a nákladů a k znovuobjevení skromnosti a úspor. To jen k vysvětlení, že problém je hlubší a košatější.