Infrastruktura Železnice

Modernizace 4. koridoru v Praze podraží, Správa železnic soutěží další úpravy stanice Zahradní Město

Nová podoba stanice Zahradní Město. Foto: SŽDC
Nová podoba stanice Zahradní Město. Foto: SŽDC

Aktuálně největší železniční akce na území hlavního města podraží. Správa železnic během výstavby části 4. koridoru mezi Vršovicemi a Hostivaří upravila projekt trati v oblasti budoucí stanice Zahradní Město tak zásadně, že na změny musí vypsat novou soutěž.

Vyplývá to z nové zakázky zveřejněné na profilu zadavatele.  U akce s odhadovanou cenou 172 milionů korun hledá firmu, která doplní „bypass“ pro nákladní vlaky a současně upraví železniční svršek, spodek a trakční vedení pro úsek z Malešic do Zahradního města. Současně má dojít k rozložení dvojité kolejové spojky v budoucí stanici Praha Zahradní město na dvě jednoduché kolejové spojky.

Změny mají usnadnit průjezd nákladních vlaků ve směru Praha-Malešice – Beroun a zpět, nové koleje a výhybky nebyly součástí původní dokumentace.

Podle mluvčího Správy železnic Marka Illiaše bude nová zakázka koordinována a termínově sladěna se současnou modernizací celého úseku. Na rozdíl od „velké“ zakázky ale na úpravy nepůjdou evropské peníze, ale bude financována z národních zdrojů.

Nejde o jedinou úpravu v této oblasti. Už dříve Správa železnic oznámila změnu designu stanice Zahradní Město. Nová podoba se ale vešla nákladově do rozpočtu celé akce, není ji tak nutné soutěžit extra.

Nástupiště na Zahradním městě budou přímo nad rozšířeným podjezdem v Průběžné ulici, ve kterém budou umístěny zastávky tramvají, společně se zastávkou Eden je jednou ze dvou nových zastávek na modernizované trase koridoru.

Ve stanici bude vybudován terminál s přímým přestupem na městskou hromadnou dopravu, kterou v tomto místě zajišťují tramvajové i autobusové linky. K zastávkám MHD to budou mít cestující z vlaku jen pár kroků. Stávající úzký prostor pod mostem bude navíc rozšířen, takže dojde ke zlepšení bezpečnostní a dopravní situace zde i v přilehlém okolí. V podjezdu navíc naleznou cestující čekárnu a také odbavovací prostory. Přístup na nástupiště z ulice Průběžná bude oboustranný po nových chodnících. Oproti stávajícímu stavu, kdy nad ulicí vede hned jedenáctka kolejí, bude jejich počet v nové podobě výrazně snížen. Nad komunikací povede po mostě pouze pětice kolejí, přičemž uvolněný prostor poskytne místo pro stavbu dvojice ostrovních nástupišť a jednoho vnějšího.

Průběh stavby v oblasti Zahradního Města nedávno Správa železnic zdokumentovala na svém facebookovém profilu.

Zveme Vás na další procházku. Tentokrát v trase modernizovaného úseku od Hostivaře k pražskému hlavnímu nádraží. Dnes se…

Gepostet von Správa železnic, státní organizace am Mittwoch, 19. Februar 2020

30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
lokodepo

Nějak se ten rozdíl mezi očekávanou (a CK MD schválenou) a vysoutěženou cenou vyčerpat musí. Přeci to nebudeme vracet zpět do státního rozpočtu a evropských fondů.

Crazytrain

Skoda, ze se u most u zast. Eden neprojektoval sirsi, aby se tam vesla i tramvajova trat. Kdyby se propojil Sporilov (a vyhledove snad Chodov) a Zelivskeho, vznikla by tangenta, ktera by nabidla zajimave prestupni vazby a vetsi komfort nez busy.

Zbyněk

Ta by měla být v územním plánu.

Luděk S.

To jsme ale čímani, co? Nejdřív to vyškrtneme z projektu a pak to tam dráze vracíme.
Inu, zadarmo to nebude!

Vlastimil Kocurek

To je u nás normální postup. Na co stěžujete :):)

milan

Ty Slovinské železnice jsou zvláštní podnik, ví se tam vlastně, co se chce a nebo ty tzv. stavby slouží pouze k vystavění pomyslných pomníků projekčních firem a převodů peněz. To se najednou přišlo na to, že mezi Malešicemi a Krčí přes bývalé Vjezdové Vršovické nádraží jezdí nákladní vlaky, nebo že tam vůbec vedou koleje. Šílenosti a nelogičnosti v projektech připomínají 90. léta, kdy se začalo s koridory a kdy se křížily asi 3 antikoncepce železniční dopravy. První: Nic nedělejte, nech to jak je, ono se to rozpadne samo, železnice nikoho nezajímá. Druhá: No počkejte něco s tím musíme udělat, nebo… Číst vice »

Pkiii

Na to se nepřišlo teď, jenže ministerstvo to před pár lety v rámci nesmyslných úspor vyškrtlo z projektu, tak se to do něj teď vrací byť bohužel v polovičaté verzi – úplná by vyžadovala další most, což se už nestíhá.

Lemmy

Most kam?

Mirwald

„přes bývalé Vjezdové Vršovické nádraží jezdí nákladní vlaky, nebo že tam vůbec vedou koleje.“

Tam koleje (až ne jednu v prostou bývalých kolejových brzd ) nevedou a nákladní vlaky tam jezdily zcela výjimečně.

Pokud jde o projekt v článku, tak tam jde o jednu spojku navíc.- a tím fakticky umožnění souběžných vjezdů a odjezdů do čekacích kolejí z trati od Malešic.

A zbytek vašich úvah . že byl někdo překvapen nákladními vlaky – promiňte, ale to jsou hospodské bláboly. Ta spojka navíc nebyla v projektu z čistě finančních důvodů, její potřebnost pro současný rozsah provozu není nijak zásadní.

Vlastimil Kocurek

Dost přesné, a výstižné. Podle toho to také dopadlo, tunel u Ústí nad orlicí chybí dodnes, přeměna na střídavý proud přesunuta do dalšího (tohoto) století. místa s rychlostí 70-80.

ušatá

To je jen důsledek dopravních koncepcí, kdy se s nákladní dopravou (např. v Praze) nepočítá, jak bylo před nějakou dobou uvedeno v tisku a bylo to z vyjádření nejen SŽ. Takže vše smrdí odshora. Bude už tu někdy opravdu inteligentní dopravní politika nebo se bude vyhovovat jen zájmům některých lidí a jejich nesmyslným představám?

Lemmy

Ne, to je důsledek vývoje logistického odvětví (železnice je jen jedno z logistických řešení). Co byste chtěl do Prahy vlakem vozit? Těžký průmysl tam není, uhlím ani mazutem se už netopí…

Štěpán

Proč to zase musí vypadat tak odporně, jako Čelákovice? To tam fakt pro účel zastřešení nestačily ty původně plánované konstrukce, které byly jednodušší a nevypadaly jako nějaké obludy?

Matěj

Vlnitý plech lepší, což?

Lektor

Kdyby se hlasovalo tak já osobně jsem pro plech, toto je strašný.

Cestující

Také si mi ta nová podoba nelíbí… taková masivní obluda, i z betonu by se to dalo udělat štíhlejší a vzdušnější, natož z oceli…

Luděk S.

To je takzvaná česká cesta. SUDOP, Metroprojekt… Samé sice hnusné, zato ale drahé věci. Tak to totiž máme rádi.

Lemmy

No a ono ani nejde o přístřešek, ten je za suché z nosu. Ale odlít z betonu podchod + schodiště + šachty na výtah v asi tisíci spešl tvarech, které tam betonujou už tisíce člověkodnů, muselo být drahé jako prase.

A estetický dojem z výsledku tomu opravdu neodpovídá, Zahradní město jsou taková 70.-80. léta ve Francii…

Vlastimil Kocurek

Ale v Praze se staví jako v 70.-80. létech ve Francii, takže je to v pořádku:):). Naši architekti na víc nemají.

Vlastimil Kocurek

Jako kdyby těm stavbám chyběla duše, jako kdyby uživatelem neměl být člověk, ale nějaká záhadná nestvůra -betonoid, která by se v tom cítila dobře. Úprava Václaváku to stejné, pro betonida, plus mnoho jiných staveb. Jestli někde na světě se staví úplně bezradně, tak v čele toho je Praha. Bohužel. A jede to zastavit. Co stavba to paskvil.

Gejza

„Oproti stávajícímu stavu, kdy nad ulicí vede hned jedenáctka kolejí, bude jejich počet v nové podobě výrazně snížen. Nad komunikací povede po mostě pouze pětice kolejí, přičemž uvolněný prostor poskytne místo pro stavbu dvojice ostrovních nástupišť a jednoho vnějšího.“
Předpokládám správně, že se tam ponechává rezerva pro 2 koleje VRT (hl.n. – Běchovice)?

simbič

Ano. Vlevo ve směru jízdy Vršovice – Hostivař.

ušatá

Stále stejný horor. Rušit počet kolejí, nákladiště, bourat budovy.Jen nemyslet dopředu, co může nastat a mít rezervy. Jako např. u té pandemie – v minulosti likvidace nemocnic, lůžek, CO, skladů zásob atd. Pořád a ve všem stejné. Hlavně že jsme ušetřili a pak se hledá jakoby viník a zejména od těch, kteří to zavinili.

Lemmy

Nakladiště Strašnice je stavbou nedotčeno a seřaďovací nádraží uprostřed Prahy fakt nikdo nepotřebuje…

Martin Chovanec

Takže spěchající člověk nebude muset běžet po 70 metrů dlouhé rampě z ulice na peron? Wow, jestli se tohle podařilo v projektu změnit, tak šla SŽDC asi do sebe.

Jiří Kocurek

Nedá mi to: Jenom 70 metrů? To jsou tři vagony. V Brně se říká, že z centra na nové nádraží (u řeky) si každý dojde, bude to jenom pět minut.

Antonín

Věčná škoda, že se tohle nepodařilo udělat na Vysočanech, využít podjezd s ulicí Jandovou k přímému přestupu na bus. Nyní je přestupní doba z vlaku na bus/metro dle IDOS asi 12 minut a plánovaná rekonstrukce to zlepší jen minimálně. Bohužel je v oblasti podjezdu méně místa, ale věřím, že by určitě nějak udělat šlo, aby se nemuselo chodit na bus půl kilometru, jako teď.

Kubrt

To by bus zastavil u metra a pak ještě v podjezdu? To taky není nic moc. Posunout perony blíž k Jandově zase nevychází prostorově (když tam má být pět hran).

Lektor

Sice by to bylo dál od metra i trmvaje, ale zase by to bylo horší cestou, no co nevadí.

Lektor

Anebo můžete jít po schodišti jako ostatní, teda pokud nejste spěchající invalida.