Dopravci Železnice

Místo silnice železnice. AWT spustil nákladní expres s návěsy na kamiony z Ostravska do Porúří

Nákladní vlak společnosti AWT s návěsy LKW Walter mezi terminály Herne a Paskov u Hladkých Životic. Foto: Tomáš Kuchta.
Nákladní vlak společnosti AWT s návěsy LKW Walter mezi terminály Herne a Paskov u Hladkých Životic. Foto: Tomáš Kuchta.

Společnost AWT začala provozovat pro evropskou dopravní společnost LKW Walter nové přímé spojení mezi svým termimálem v Paskově a německým Herne v Porúří. Jde o přepravu návěsů na kamiony.

Pravidelná linka mezi oběma terminály jezdí čtyřikrát týdně, provoz začal minulý týden. Jde o jeden z příkladů přesunu dopravy zboží ze silnic na železnici.

AWT na trasu nasazuje nové vícesystémové lokomotivy Traxx od Bombardieru, poskytuje i železniční vozy. Jedná se o nově vyrobené vozy typu Sdggmrss T3000, každý vagón převáží dva návěsy. Na terminálu v Paskově pak AWT zajišťuje i kompletní servis pro vlaky z Herne. „Tímto novým projektem jsme na terminálu počet manipulovaných vlaků s návěsy zdvojnásobili,“ říká obchodní ředitel AWT Viktor Bystrian.

Vlak celou trasu o délce více než 1 100 kilometrů urazí za necelý den. „Tyto nové intermodální přepravy jsou jasným důkazem toho, že skupina AWT jde správným směrem. Chceme se dále rozvíjet v oblasti mezinárodních přeprav a naší strategií i ve spolupráci s PKP CARGO je stát se předním hráčem v přepravách v Evropě pro intermodal, automotive, agro nebo chemický průmysl,“ řekl Arkadiusz Olewnik, generální ředitel skupiny AWT.

Řešení je výhodné i pro silniční dopravce, pomůže jim ušetřit a využít řidiče a kamiony pro jiné přepravy. LKW Walter má podobný vlak mezi Brnem a Rostockem a Brnem a rumunským Curtici. Provozuje ho ČD Cargo.

9 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Nex 42338 Vratimov 23.03 Č.Třebová 2.58 Nymburk 4.58 Děčín 7.40
    Nex 42339 Děčín 19.00 Nymburk 21.13 Č.Třebová 23.26 Vratimov 5.03
    Časy dle sešitových jízdních řádů
    Vlaky mají jezdit 4x týdně(dle webu AWT)

    • Já ti mnohokrát děkuji!Kouknu se schválně na kameru v Ústí nad Orlicí jestli to tam uvidim.Na nákladní vlaky mám slabost.Kdybys náhodou věděl nějaký podrobnější informace o zajímavých průjezdech přes Ústí or.prosím dej vědět.Rád tam koukám právě na nákladní vlaky.

    • Jezdí podle řádu nebo nepravidelně?Případně v jakém čas.rozmezí nejčastěji?Díky za odpověď.

  • Nuda, tohle je zajímavější:
    youtube.com/watch?v=lwxX1YntL3A
    youtube.com/watch?v=ozqY3Ze4sAU

    Možná by se to mohlo hodit i tady, rozhodně by pak mohlo být využití železnice vyšší. Nebo nějaký podobný jednoduchý systém by se hodil.

    • Hlavni nevyhodou systemu podvojnych navesu, na ktery odkazuji videa, je zvysena vlastni hmotnost navesu z duvodu nutne zpevnene konstrukce a potrubi pro zapojeni do prubezne vlakove brzdy. A cim vyssi je hmotnost navesu, tim mene muzete oproti beznym navesum nalozit, jelikoz celkova hmotnost jizdni soupravy je legislativne omezena.

    • Atyp, drahé, děžké, muselo by se to schvaloavat jak na silnici, tak na železnici (5-15 roků běhání po úřadech) v každém státu, kde to má jezdit a v konečném důsledu to nepřinese zlepšení. Složení a rozložení takového vlaku nebude o moc rychlejší.
      Nákladní doprava není od toho, aby dělala cirkus, ZOO či snad televarieté. I tady platí, že poroučí ten, kdo platí, a šotouši kolem trati to vesměs nejsou.

    • Pánové, ono to bylo napůl v žertu. Schalovačka by byla opravdu prasárna (ale od tohoto by měla být EU aby normy harmonizovala, pokud to umí s auty, měla by to umět i s vlaky, pro začátek vagony), to uznávám. Na druhou stranu odpadnou problémy, které jsou případně spojené s vlečkami a je to skutečně doot-to-door, tedy spíše gate-to-gate.

      Potrubí, jestli jsem dobře viděl, je gumová hadice na rychlospojkách, to bude tak 100kg (hádám) Otázka je třeba jak by na tom byl tento návěs proti alternativě s kontejnerem, nebo zde tímto postupem. Možná mne opravíte, ale nejsou i tyto návěsy vyztužené aby je mohl zvednout jeřáb?

    • Jedna z US firem, které systém na tomto principu provozují, ovšem vstup do Evropy nejenže už několik let připravuje, ale svojí první linku provozuje dokonce napříč ČR ( http://www.railvolution.net/zm/aktuality/railrunner-spousti-provoz-v-evrope ). Ta tedy jezdí s běžnými návěsy (resp. těmi, které se dají vertikálně manipulovat), aby se tu zatím uchytili aspoň obchodně. Zas taková ZOO nebo šotoušárna to rozhodně není, ale schvalování v naší byrokratické Evropě opravdu prasárna bude a vyžadovalo by to určitou počáteční investici a důvěru nějakého většího zákazníka do začátku. Koneckonců od jiné firmy a lehce jiného systému už to tu před mnoha lety na lince mezi Německem a Itálií bylo, to sice za pár let skončilo nezdarem, ale vlivem více okolností, nejen „vinou“ systému samotného. Z hlediska efektivity je rozhodně větší blbost (zejména v laickém a politickém publiku oblíbená) RoLa, tedy přeprava celých kamionů, akorát má tu výhodu, že jde holt o systém schválený a jednoduchý na použití.

Newsletter

Partneři


Výběr editora