Místo nástupišť koleje. Nádraží v Česku čeká velké přečíslování
RegioShark na plzeňském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chystá v příštích letech na všech nádražích revoluci v označování míst, kam přijíždí vlaky. Namísto
Pak bych ještě zrušil sever jich jak na hlavaku(lidi se v tom nevyznaj, hlavně turisti z ceska a zahraničí) a dál bych to jako v Rakousku nebo v Německu do sekcí…(např. A-F) Pro lidi to bude jednoduší. Např rj 512 směr Brno hl. N přijede na 6 nástupiště A až C. Bussines třída I first class třída se bude nacházet v sektoru A. Každý to pochopí a nic na tom nebude těžkého. Další by bylo možné to rozdělit na více sektoru např to mají v Salzburgu že jeden wagon nebo dva jeden sektor. Cesta se ulehči pro starší lidi.
Jestli bude zavedeno nové číslování kolejí pro cestující odlišné od stávajícího pro služební účely a obě budou platit současně tak cestujícím to nijak nepomůže a provozním pracovníkům z toho vznikne pěkný guláš. Hlášení rozhlasu bude asi takhle: Vlak ve směru Horní Dolní přijede na první, služebně devátou kolej. Někdo se v kanceláři hrozně nudil, tak vymyslel tuhle hovadinu.
Gleis, Bahnsteig, Voie, Binario, Spoor, Vía, Linha. Některá z těchto slov najdete na informační tabuli úplně každého nádraží v celé západní Evropě. A vždy to znamená číslo koleje, na které zastaví vlak pro daný směr. I ten v Rakousku používaný Bahnsteig znamená číslo nástupní hrany a nikoli celého nástupiště. Je to bezesporu jedna z nejdůležitějších informací, jakou je bezpodmínečně nutno cestujícím sdělit. Jednoduchý, přehledný, logický a snadno pochopitelný systém minimalizující možnost omylu cestujících, z nichž mnozí jsou vystresovaní třeba spěcháním při přestupu nebo přemisťováním zavazadel a potomstva je naprostým základem a český tradicionalistický ajznbordel jím měl být nahrazen už dávno.… Číst vice »
Ze hlaseni koleje funguje jinde je fajn, ale u nas fungovalo (i pres vase rypani) hlaseni nastupist velmi dobre. A rozhodne je tu spousta jinych veci na zlepsovani, ktere by mely mit prednost pred takovouhle nedulezitou zmenou.
Pokud se nemýlím, tak jsem naprosto jasně napsal, že ten ajznbordel fungoval mnohem hůř, než systém číslování kolejí. Já projezdil desítky Interrailů, vlaky po západní Evropě jsem najezdil miliony kilometrů a musím znovu zopakovat, že v Česku se mě ptá několikanásobně více lidí, zda jsou u správného vlaku, než ve kterékoli jiné západní zemi. Takže z hlediska kvality služeb cestujícím je systém číslování kolejí a písmeny označených sektorů ohromným skokem kupředu. Mělo to být uděláno už dávno. Ale chápu, že největším problémem české železnice jsou zpátečníci, kteří se zuby nehty drží starého, zavedeného a tradic. Ti by opravdu měli být… Číst vice »
Konecne přebíráme systém většiny ostatních evropských států včetně AT, DE, HU, CH, PL. Akorát Slovensko nevím.
Pokud je jedinou vyhodou prevzeti systemu jinych statu, tak to mohlo zustat tak, jak to bylo. Ja tedy jinou vyhodu nevidim.
Výhodu to žádnou nemá. Odlišné číslování kolejí pro cestující substrát bylo všude kromě peronizovaných uzlů. Vždy se číslovalo od baráku a to včetně manipulační koleje bez peronu. V malé stanici se to personál naučil a chyby nedělal. Ovšem ve zmíněné Plzni to je takový chaos, že bez plechové huby to je nereálné. Co se týče sektorů, existují v Československu už 35 let, tak o žádnou novinku nejde. Jen se nepoužívají. V dnešní době bych očekával, že se na webu, místence dozvím sektor, jinak je to pořád k ničemu. Pokud mám koleje ve stanici dělené, pak rozlišení sever/jih, nebo východ/západ je… Číst vice »
A jak to bude v Plzni, když jsou koleje po obou stranách budovy a ještě další 4 zakončené mezi 😀
Já tipuju, že v tomto případě bude zohledněna poloha centra města a koleje budou číslovány od něj. Čili stejným směrem, jakým jsou číslována nástupiště v současném ajznbordelu.
1. kolej na dnešním prvním nástupišti, atd…
6. – 9. kusé koleje, dnešní čtvrté nástupiště.
Poslední 12. kolej bude dnešní 103 na šestém nást.
https://www.poved.cz/cz/zmena-cislovani-nastupis-a-koleji-na-hlavnim-nadrazi-v-plzni-od-1-7-2019/
Tak jak to přikazuje předpis SŽDC D1 – 1. Kolej průběžná a poté od začátku tratě ke konci vpravo sudá čísla a vlevo lichá čísla kolejí
Katastrofa 🙁
Je vidět že sždc vymýšlí furt nějaké blbosti. Třeba na malém nádraží by to šlo ale neumím si to představit na velkém nádraží.
Tak se zajeďte podívat do třeba do Vídně.
Přínosná diskuse. Naučil jsem se dvě nová slova: šotouš a kaštan. 🤣🤣
Já se takhle před lety naučil slovo substrát. Do té doby jsem si myslel, že je to jenom zemina pro kytky. A ejhle, slovy dnešní terminologie je to velké množství kaštanů 😂
Já už to taky znám. Když jedu s ČD, tak vím, že jsem pro ně jenom kaštan. My všichni ve vagoně jsme substrát. Hodně se tím osvětlilo.
V Poříčanech to takhle po rekonstrukci funguje od podzimu loňského roku. Ze 4 nástupišť jsou jen hlášené koleje. Je to přehledně značené a bez problémů se dá na to zvyknout. Pokud teda nezačnou čachrovat se změnami , což jim jde docela dobře a každou chvíli se to mění 😀 stejně pro ty co byli zvyklí na nástupiště tak pořád říkáme na jaké nástupiště to přijede bez ohledu na koleje 😀
V Příbrami jsme spokojení, nic se přečíslovávat nebude, protože za 144 let, ještě nemáme nástupiště.Takže to zůstane při starém. 😀
Co mi vadí je rozdíl číslování ve vztahu k D1. Vám ne?
Směrnice SŽDC č. 118
§4.1 Číslování … kolejí probíhá od hlavní přístupové cesty do železniční stanice např. od výpravní budovy … Číslování kolejí je odchylné od předpisu SŽDC D1 a je určeno pouze pro cestující veřejnost za účelem informování.
Dopravní a návěstní předpis SŽDC D1
§401 Hlavní kolej ve stanici na jednokolejné trati se označí číslem 1. … Ostatní staniční koleje se očíslují
zpravidla postupně od hlavních kolejí a to vlevo čísly lichými a vpravo čísly sudými …
A proč by vám mělo vadit jiné číslování pro civil (snaha o jednotný systém na všech nádražích) a jiné pro služební účely, kde se to hemží všemožnýma číslama (třeba v Kolíně jsou 100 koleje u nástupišť)?
Pokud výsledkem bude, že v Karlových Varech konečně SŽDC zvládne vlak na hlavní trati poslat na stejný NÁSTUPIŠTĚ kde čeká lokálka a přestane nutit lidi hnát se po schodech dolů, podchodem a zase po schodech aby jim ta lokálka nejuela – tak to jim snad i poděkuju
Tak o tomhle to jednotný číslování vůbec není.
Bych nečekal, že zrovna tady bude nejvíc příspěvků.
Zdá se , že jde o jednu z nejdůležitějších událostí v dopravě….
Přečíslování nástupišť, spolu s novými uniformami výpravčích a změnou loga SŽDC, posune naši železnici o notný kus vpřed. Jásejme.
gratuluju, ze jste sam zformuloval pitomost, nad kterou jste slavne zvitezil. muzete jasat.
zeleznici ma sanci posunout predevsim generacni obmena, ktera mj. prinesla noveho sefa szdc – s jeho prichodem je konecne organizace citelna a maka na nekolika oblastech, ktere jeste nedavno zoufale hnily.
To takhle vystoupíte z MHD a jdete k vlaku. Projdete okolo 6. nástupiště, okolo 5. nástupiště a místo ke 4. nástupišti dojdete na 1. nástupiště. Otočíte se a jdete si stěžovat do kiosku na pátém – bývalá lampárna: „Ukradli 4., 3. a 2. nástupiště! Mezi pátým a prvním nic není, jenom koleje do nikam!“ Lampárna byla nezbytná v dobách, kdy se nesvítilo elektřinou, ale svítiplynem. Lampař na lampárně byl velice důležitou osobou, bez něj by byla v noci tma – večer rozžíhal lampy a ráno je zhasínal. Pak přišel Křižík se svou zatracenou elektřinou a vynutil si změnu. Celá desetiletí… Číst vice »
Tož fíro, sorry, ale Ty fčíl piješ lepší, než já, co? 🙁
Nikoliv, jen mluví o Brně. A kiosek na pátém je teď mimo provoz a k prvnímu se musí zábradlovým koridorem, kde když potkáte vozítko, tak jeden z vás musí couvat, nebo přeskočit zábradlí. Školní výlet je ještě horší překážka.
Co je Brno? 🤣
Touhle neznalosti byses nemel chlubit … 😀
lamparna se starala o drazni lampy a ty byly na petrolej nebo na karbid.
svitiplyn byl jen ve vetsich mestech, pokud byl na nadrazi zaveden, lamparnu nepotreboval.
Podle toho množství odpůrců číslování kolejí si říkám: Co budou dělat, pokud se náhodou octnou na Masaryčce? Žádná číslovaná nástupiště, jen koleje… 🙂
Ale na Masně je to normální, odjakživa…
A proto si myslím, že až si na to lidi zvyknou, tak to bude normální i jinde. Třeba v Brně, co já pamatuju, se vždycky hlásilo jak nástupiště tak kolej. Pokud budou označené jen koleje, tak se to celé zjednoduší, zpřehlední a zrychlí.
V případě 5. a 6. nástupiště určitě. 😀 Až člověk dojde na konec podchodu a bude se marně dožadovat 13. koleje. :DD
Ano. Jedna ze základních pouček: vždycky se to tak dělalo nebo nikdy se to tak nedělalo.
Nástupiště má sloužit k nastupování, a ne že se na něm bude vystupovat. Když to není nástupiště, tak to bude nejspíš výstupiště. Na Masaryčce budou tím pádem asi nastupovat nemělo. 😀
Pošli ten ročník, fakt
Ale vždyť už to bylo. V Blansku ještě v 70. letech, než vybudovali ta slavná nástupiště s odporným podchodem, se říkalo jen kolej 1., 2. atd. Myslím, že v Kojetíně je to stále tak, páč v takovém uzlu ještě nástupiště nepostavili.
Postavili. Jsou tam poloperony jako ve Vyškově.
Ale stále se tam hlásí: „na třetí kolej od staniční budovy“. Což je docela sranda, protože to je kolej první (interně). První od budovy je (interně) kolej pátá, jestli se nepletu.
absolutní absurdistán, nebudeme stavět, budeme malovat, přemalovávat, přečíslovávat, přejmenovávat, barvit a stavět zábradlí
Sranda je, že pojem „kolej“ tak ve stanici bude mít dva významy – jeden pro kaštany a jeden pro ajznboňáky – a každý z nich bude mít jiné číslování.
To bude sranda až se cestující zeptá ve větší stanici náhodného pracovníka „A pané, z který koleje to jede na Beroun?“
Anebo naopak – cestující začne řvát „Pomóc, člověk spadl do třetí koleje! Zastavte vlaky!“
Ne. Pro „kaštany“ bude nástupiště a ajznboňáci budou pracovat s číslem koleje.
Nemáte pravdu, oba budou používat číslo koleje, akorát pro kaštany německé číslování od staniční budovy, pro ajzbóny sudá – lichá. Když už Němcům lízt do řiti, tak alespoň v pořádným českým bordelu.
Ale musím se omluvit, buďme rádi, že tady už nemáme Ing. Jiřího Koláře, ten by uvedl ruský, německý, italský i rakouský systém, podle toho, jak by diktovala EU (viz Ferdinadtka), hlavně se udržet! Čest jeho památce! 😀
Vždyť už to takhle je na všech lokálkách se štěrkovými nástupišti a světe div se, my nádražáci nejsme idioti a zvládáme to. Naprosto v pohodě dávám do vysílačky pokyny (služební číslování) a hned na to vysvětluju cestujícím křižování a dvou vlaků na hlavní trati a přestup na třetí vlak, na lokálku.
Problém to byl možná tři směny po zácviku, teď už nad tím ani nepřemýšlím a automaticky se přepínám. Navíc tabule venku taky ukazují civilní číslování kolejí (a do INNISu zadávám služební čísla).
Jo, to už známe od Vraňan…
Je to logické a lepší než dnešní systém, kdy se udává nástupiště a mnohdy ještě kolej pro upřesnění. V některých případech bych ale nechal číslování mírně odchylné od návodu: „Jestliže jsou v dané železniční stanici bokem „předsazené“ kusé koleje, začínáme číslovaní od nich a ze směru, kde je jich více.“ – třeba v Brně hl.n. jsou průběžné 1-6 (v souladu s návodem od výpravní budovy), ale odsazené kusé jsou až po nich. A všichni už si na to číslování za ta léta zvykli. Z návodu mi není jasné, jak chtějí řešit Prahu hl.n., kde mají nástupiště *S a *J. Každé… Číst vice »
no hlavne 5S je lehce matouci pro cizince. S je South nebo Sever?
S je tam, kde je písmeno S. Nebo snad běhají po nádraží s buzolou?
To jsem taky napsal. 🙂 Ale je to vidět až po rozkliknutí „Číst více“. Já sice s buzolou neběhám, ale ke je sever, to obvykle vím nebo aspoň tuším. A ta navigace u půlených kolejí musí být jasná už v podchodu. Současný stav není šťastný.
To vidím jako rozumný návrh. Na současný stav jsme pouze zvyklí, ale když si vybavím třeba takový Hulín: na 1. nástupišti jsou kolej 1 a 2. Na 2. nástupišti (pozor, to je z druhé strany budovy) opět kolej 1 a 2 (a 3 v podstatě taky, ale z té jsem nikdy nic neviděl odjíždět). Pak nástupiště 3 (opět na druhé straně budovy, tedy za nástupištěm 1) a u něj koleje 3 a 4. Tam jsou cizinci zmatení jak lesní včely. 🙂 A přitom si umím představit to očíslovat jednoduše jako koleje 1 až 4 (na hlavní trati) a pak 5… Číst vice »
Korekce: „…pak 5 až 7 na druhé straně budovy….“
Všechno sa upraví a směrovníky vyrobí nové, když už tu má naše česká firma Asociace Železničních Diletantů skoro na všechno monopol. A když ne na cedulky, tak máme kamarády, že?
Pokaždý, když na něco nadávaj šotouši nebo modrý gumy, je nad slunce jasný, že je to změna k lepšímu.
Kdyby někdo snad byl na vážkách, na koho narážím, ona se potrefená husa určitě ozve. 🙂
SŽDC za zjednodušení velkej dík a hezkej den všem!
Je zvláštní, že je moderní na této diskusi každého s opačným názorem označovat za „šotouše a modrou gumu“. V politických diskusí se jim říká komunisti, estébáci a podobně, tady máme speciální označení pro oponenty 🙂 Jsme skutečně tolerantní společnost. … A ještě doplním. Pokud se to bude přeoznačovat skutečně průběžně v rámci jiných modernizací, nemám s tím problém. Ale přeznačení „nástupiště 5“ na „kolej 9 a 10“ mi skutečně jako zásadní zjednodušení nepřipadá a nemyslím si, že kvůli tomu by se měly vyhazovat peníze jako na samostatný projekt…
Ale tady přece nejde o zjednodušení, ale o zpřehlednění. Typické nástupiště má dvě hrany a to je opravu pro velkou část cestujících matoucí. Za mě jednoznačně krok správným směrem.
Když mají potřebu něco měnit, ať udělají něco s tím hlášením. Na co se v zastávkách na širé trati omílá stále dokola každou hodinu to samé hlášení, jen s jiným časem odjezdu, když přijezd takového jednoho vlaku za hodinu je zcela intuitivní a cestující neřekne žádnou novou informaci a když pak nastane nějaká mimořádnost, třeba nesprávné nástupiště, tak jak už to nikdo nevnímá, tak to přeslechne. A když nastane nějaká velká mimořádnost, tak se často nehlásí nic, protože operátoři buď nemají čas hlášení pouštět, nebo sami nevědí, kdy a co se bude dít. A pak hlášení o zpoždění. Člově si… Číst vice »
No jo, to by taky mohli zrušit hlášení v metru, tramvajích a autobusech. Hlásí se pořád dokola to samé… 😛 Žádná nová informace.
Však tenhle systém zkrátí i hlášení. Z koleje třetí jede vlak ve směru… je určitě lepší, než z nástupiště 2, koleje osmé jede vlak ve směru…
Spíš co chybí v ČR, je rozdělení koleje na jednotlivé sektory a jejich vyznačení ve vztahu k řazení jednotlivých vagonů vlaku na elektronické tabuli příslušné koleje. Sice se z dostací EU zmodernizovaly nádraží, ale řazení vlaku zůstalo v původní chaotické pozici, tedy bez informace a SŽDC to nechává na dopravcích. Při příjezdu dálkového vlaku vypuká mezi cestující veřejností pokaždé chaos.
V tomto značení nechybí. 🙂
Řazení vlaku je uvedeno v každý stanici na nějaké nástěnce.
Řazení jo, ale ve kterým sektoru bude který vagón je tipovačka i tak. :/
Si vezměte, že třeba jedete ve vagonu 284 – podle toho, když nastupujete, nemáte šanci poznat, jestli jedete na začátku nebo konci vlaku… Proč ne 1, 2, 3…
>> rozdělení koleje na jednotlivé sektory
V Brně už to je roky, ani nebylo potřeba Hlavní nádraží odsunout na Dolní. Na druhou stranu v Králově poli na peroně není ani jeden Pragotron.
Podle počtu komentářů (více než 200) se zdá, že jde o jednu z největších blbin, které zde byly v poslední době publikovány.
Ne, šotoušci nemůžou unést, že by se tu něco dělalo lépe…
Lépe. Hahahah.
Pro pána krále, to je tolik lidí nesvéprávných? Co je tohle za diskuzi? Bez čísla nástupiště netrefíte k vlaku? Přijde mi to, jako kdyby dost lidí potřebovalo vést za ručičku, aby se v jedné chodbě neztratilo. A jestli někdo nedokáže v podchodu trefit podle značení kolej č. 5, ze které odjíždí jeho vlak, tak opravdu nesvéprávný je. Člověk běžné inteligence se řídí jednoduchým srozumitelným a nematoucím značením. Přijdu na nádraží, uvidím na tabuli, že mi jede vlak z 5. koleje. Jdu do podchodu a jdu tak dlouho, dokud nenarazím na cedulku „5. kolej“. Vylezu na perón, vlezu do vlaku a… Číst vice »
Bez čísla nástupiště trefím k vlaku, ale systém číslování nástupišť mě přijde intuitivnější a vhodnější pro orientaci. Takže změna mě stejně jako většině lidí nepřijde jako krok k zlepšení.
A ani jednodušší na značení. Většina změn je k horšímů, ale hodně lidí si myslí, je potřeba měnit to, co se dlouho neměnilo, byť to funguje správně.
Tolik příspěvků zde není proto, že by cestující byli nesvéprávní, nýbrž proto, že se zbytečně mění systém, který zde FUNGUJE DESÍTKY, možná stovky LET. Diskuse je o tom, že SŽDC hledá problémy tam, kde NEJSOU. Přeznačení nástupišť přinese zbytečné náklady navíc, které mohla SŽDC věnovat na ÚDRŽBU tratí! Mně osobně na tom nejvíc vadí to, že SŽDC neuspořádala žádnou veřejnou anketu a nezeptala se cestujících, zda se jim víc líbí německý nebo český systém číslování. Nelíbí se mi, že SŽDC ze dne na den rozhodla, že přečísluje nádraží v celé republice. Doufám, že se toho chytne nějaký politik a bude… Číst vice »
to, že něco funguje, neznamená, že něco může fungovat líp.
byl jste někdy na hlaváku? viděl jste práci místních informátorů? když se jich stovky lidí denně ptají, z které strany nástupiště jede jejich vlak? asi neviděl (a nebyl).
Myslíte Prahu? Ano byl mockrát. Sice tam jezdím nerad (použijou jinou stanici v Praze, když je to možný), ale ještě se mi nestalo, že bych nenašel svůj vlak, nebo nastoupil špatně. Velký opruz je tam to, že většinou do poslední chvíle nevíte, kam to bude.
Vy možná našel .. ale vlakem jezdí miliony dalších lidí.
V Německu si koupíte jízdenku na mobilu na termín za dva měsíce, a už dnes víte, že které koleje vlak za dva měsíce pojede. Německo je špička. V Praze a Brně lidí do poslední minuty čekají, odkud to pojede. Sranda je, když lidí čekají na peróně, a pak to narychlo změní. Máte pak z cestujících akorát bžundu!!!!
Zrovna v Brně to až na výjimky způsobené obvykle větším zpožděním jezdí pravidelně ze stejných kolejí. A teď to v Židenicích platí téměř absolutně.
Židenice jsou v principu zastávka, tam se s kolejema mixovat nedá.
S pražským hlavákem žádný problém nemám. Přijdu do haly, počkám, až se na tabuli objeví můj vlak, přečtu si nástupiště a severní/jižní část a jdu na vlak. Vylezu z podchodu, podívám se na tabuli a budu čekat na té straně, na kterou má přijet můj vlak. Pokud náhodou pragotron nic nenapíše, nastoupím do soupravy R9 BRNO HL.N. (pardon, dnes teda Brno-Královo Pole). Uznávám, že číslovat jenom koleje by bylo v tomto konkrétním případě jednodušší, ale i současný systém informuje cestující dostatečně na to, aby se neztratili. OK, tak máme jednu výhodu systému kolejí proti třem výhodám systému nástupišť, které jsem… Číst vice »
Já s hlavákem taky nemám problém .. spousta lidí s ním nemá problém. Ale stejně tak spousta lidí je tam zmatených jak lesní včela.
Kde to mám podepsat? xD
Ty se umíš podepsat?
SŽDC se snaží o zjednodušení. V tom jako člověk z oboru stojím za nimi, což se stává zřídkakdy. Pokud stojíš o zbytečné informace, pusť si na YouTube šílenou Andulu.
V Plzni pamatuji nástupiště 2A, to většina náhodných cestujících těžko hledala. A také informace, že vlak odjíždí třeba ze třetího nástupiště a u nástupiště přistavené dva až čtyři vlaky…
… pod svítícími tabulemi Cheb a Klatovy.
Milej pane, to není německý systém. Je to systém norský, švédský, finský, rakouský, švýcarský, italský a kromě jiného německý. Jsem moc rád, že jsem se změny dožil, protože jsem okolním státům záviděl. Spíš se divím, že tento nelogický systém tak dlouho vydržel. Jste tady vy pro nás a ne cestující pro ajznboňájy. Jen doufám, že změna v Brně přijde dřív než s novým nádražím.
Která železniční stanice je tady stovky (tedy dvě, když množné číslo) roků? Žádná.
Anketa o jasném německém (západním) systému, nebo o zmatečném českém? A jaký je ten český systém? Vzor Masaryčka (ten je mimochodem ten německý), vzor Pardubice, vzor Česká Třebová, vzor Nymburk?
Neuvěřitelný rozdíl mezí tím „nástupiště 5“ a „kolej 5“. Koukám, že svéprávní lidí neumí přečíst na tabuli, kam ten vlak jede, tak se dají na opačnou stranu 😀
Ne, je rozdíl mezi „nástupiště 5, kolej 8“ a „kolej 8“.
Neskutečný problém se v tom vyznat :))
Neskutečný problém to udělat jednodušší… 😀
Ano, je to problém, protože to stojí peníze. Pokud se to bude dělat v průběhu modernizací, tak v tom problém nevidím (jenže tak to nebude jednotné ani za 30 let). Pokud toto bude „hurá akce“, že uděláme projekt, abychom mohli přečíslovat všechny stanice, tak to považuji za vyhazování peněz. Skutečně to „zjednodušení“ nevidím jako nějak zásadní.
Ježkovy voči, všechno stojí peníze. 😀 Na rozdíl od těch zlodějin za bílého dne tohle má aspoň smysl.
Ano, vše stojí peníze. A je na železnici mnoho potřebnějších věcí než si hrát s čísílky.
Rozdíl je ten, že u nástupiště můžou stát i třeba čtyři vlaky. A proč mám já jako cestující hledat nějakou další potřebnou informaci abych vlezl do správného vlaku?
Pokud u nástupiště budou 4 vlaky, stejně jim ta kolej nepomůže 🙂 Pokud tam budou 2 vlaky tak se zeptám – když přijdete na nástupiště, budete se koukat po cedulkách koleje, nebo kouknete, kam ten vlak jede? Možná kdyby ta kolej byla nějak hodně dobře vyznačená, tak se na ni třeba podívá. Nicméně stále mi přijde, že je to velice marginální problém, který lze řešit postupně…
to je zmena, po ktere volam jiz roky. Me jako cestujiciho fakt nezajima, jake je to nastupiste. proste nadrazi ma 10 koleji, vlak jede z 5. koleje. tak jdu po sipkach k 5. koleji. at je kde je. Jak je to momentalne v Breclavi? na druhem nastupisti je jedna kolej 2. a ta druha je 5. ? neco takoveho.
Nádraží má deset kolejí a pět nástupišť. Vidíte dvojku, jdete na druhé nástupiště. Tam na tabuli svítí PRAHA nebo WIEN…
hmmm… a ted si vemte, ze jsou nadrazi, kde sviti na jednom nastupisti dva vlaky do kolína (jeden pres lysou, jeden pres poricany). nebo svití vlak „ostrava“ a „brno“ … ale cestující chce do ceske trebova… atd.
zkuste se zamyslet trosku hloubeji a jeste jednou.
Na vlaku svítí Nezamyslice – Olomouc. Chcete do Prostějova nebo do Přerova? Tohle by taky chtělo změnu.
Jako chápu, zobrazovat výchozí stanici ve výchozí stanici je nutnost, vždycky se to tak dělalo a je po podle předpisu. Že to je na přesně na dvě věci (někde mořná na tři!), to nevadí.
Jedete do Brna, přijedete do Židenic (to se teď stává i těm, kdo tam nikdy nevystupovali), tam je nástupiště č. 1, u něj kolej 6, pak nástupiště 2 a u něj koleje 2 + 2a, no a nakonec nástupiště 3 a u něj koleje 1 + 1a. Potřebujete rychle přestoupit na něco na hlavní, polovina vlaků zpožděných, většina cizích netuší odkud co pojede… Jednoduché a logické číslování to rozhodně zlepší.
Takže podle logiky metodiky číslovat koleje od výpravčí budovy, budeme mít v Břeclavi nejspíš kolej 1 na prvním nástupišti. A na nástupištích 1A a 1B budou koleje mínus 1 až mínus 4. 😀
Už se na to těším.
Proč? U nás v Berouně je to tak, že bývalé 1A a 1B jsou 1 a 2 kolej, a u byv. 1.nastupiste je kolej c. 3
Tak si tou metodiku Malej Jardo aspoň PROBOHA přečti…máš to tam i obrázkama pro ty méně bystré.
Noaco??? Když může být první nástupiště mezi druhým a pátým. …. jak malej Jarda.
Ano! Podle Němců ano a u nástupiště 1, pokud se bavíme o stejném nástupišti, tak budte mít čílo 1A a 1B. Na těch kusých budetemít asi 11 a 12. Stačí dle metodiky EU (DB AG)?
Před několika lety jsem četl v nějakém drážním periodiku, že se naopak vytvoří systém s označením pouze nástupiště a to tak, že každá hrana bude mít své označení jako samostatné nástupiště a právě vymizí koleje, což mně přišlo docela zajímavé. Problém jsou ty stanice, kde právě 1. nástupiště zahrnuje např. tři koleje (není zde podchod). Další problém – ostrovní stanice. Tak jako tak si bude muset cestující tu či onu stanici stejně „ošlapat“, než se plně zorientuje. Podle mého názoru je dnešní systém nástupiště a koleje přehledný. Nepřehledná je pouze navigace cestujících nevhodnými informačními tabulemi – ať už velikostí či… Číst vice »
Hledáte problémy tam, kde nejsou. Koleje se prostě nějak očíslují tak, aby to dávalo logiku. Pokud jde o nějaké složitější stanice, není problém hlavní koleje označit od 1 do x. a vedlejší pak číslovat třeba od 10, nebo 20, aby se jasně zdůraznilo, že jsou koleje třeba v jiném kolejišti. Důležité je to, že stačí v novém systému jenom jedno číslo – jak na označení, tak na zapamatování cestujícími. Zatímco teď potřebujete dvě cedule (nástupiště 2 + koleje 3 a 4), dále bude stačit jenom cedule jedna s kolejema 3 a 4.
Do teď se dvě cedule nedělaly, byly jen s číslem nástupiště…..
Do předminulého století nebyly vlaky a taky to na světe fungovalo.
To prostě není pravda! Podívejte se na fotky nástupišť třeba sem: https://cs.wikipedia.org/wiki/Brno_hlavn%C3%AD_n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD
Ale notak, vždyť mu ublížíte, nesahejte mu na jeho dogma. 😀 😀
No hurá, změna k lepšímu. Všichni mí známí ze zahraničí nikdy nechápali, proč uvádíme dvě čísla a vůbec smysl uvádění čísla nástupiště. Nejhorší je to v Praze, kde se hlásí jenom nástupiště a když se člověk dostatečně nevyzná a vlaky jsou zrovna na obou kolejích, tak kolikrát sedne na špatný vlak.
Praha hl.n. a spousty jiných nádraží má málo kolejí, proto se koleje dělí na severní a jižní, ale na samotném nástupišti informace o tom chybí, navíc nezřídka se stane, že informace o nástupišti není ani po čase pravidelného odjezdu, takže pak cestující má pár minut, kam doběhnout a ještě si správně tipnout, nebo vytáhnout kompas..
Nikdy jsem na hlaváku nehledal číslo koleje, ani jestli je to sever nebo jih, jen číslo perónů a svůj vlak jsem našel. Divný.
Vzhledem k lidové tvořivosti označování kolejí (pro civil) a pro civil nechápajícího označování dopravních kolejí má smysl uvádět číslo nástupiště. Viz Česká Třebová, kde jsou u nástupišť vždy 1. a 2. kolej.
Jinak samozřejmě první krok, další je uvádění kolejí s dostatečným předstihem. Představte si, že jsou země, kde je kolej, ze které vlak odjíždí uveden v TIŠTĚNÝCH odjezdových tabulích.
Což je ovšem daleko složitější. Naše tratě a nádraží jsou přetížené a kolej tudíž může být při nepravidelnostech skutečně známa až na poslední chvíli, protože se musi mprovizovat.
Tím se fakt nechlubte. To jsme Ukrajina? Myslel jsem si, že jsme vyspělá země. Asi jsem se mýlil.
… a i v tech zemich dochazi ke zmenam, a vznika tim o to vetsi chaoss
No nevím jestli bych preferoval nárůst zpoždění proto, že vlak čeká na uvolnění své pravidelné koleje…
Vzhledem k tomu, že z důvodu poruchy může ta kolej být mimo provoz několik hodin, …
Tak to vy ajznboňáci zariďte, aby žádné poruchy nebyly. Já vím, ani bolševik, ani Klaus do železnice neinvestovali.
Tištěné tabule? Rok 1970? Jste zamrzl. Mobilní apka mi vždy vše ukáže včas. I změny.
Podle výkladu by se to mělo zřejmě vztahovat jen na nádraží s hranatými nástupišti … což asi odpovídá skutečnosti, na ostatních se už teď uvádějí čísla kolejí, byť neodpovídají žádné hraně nástupiště.
Co jsou hranatá nástupiště?
Ta, která nejsou jen z udusané hlíny. 🙂
Dobrej vtip. Na některá nádraží to sedí. 😅😅
Podrobnosti jsou popsány v dokumentu „Grafický manuál jednotného orientačního a informačního systému Správy železniční dopravní cesty, státní organizace“. Nikde jsem ho nenašel oficiálně zveřejněný, ale kopie je k dohledání tady: https://docplayer.cz/69252521-Graficky-manual-jednotneho-orientacniho-a-informacniho-systemu-spravy-zeleznicni-dopravni-cesty-statni-organizace.html Konkrétně je to popsané v kapitole 6 od strany 64.
Oficiálně zveřejněný je na stránkách SŽDC v sekci Dokumenty a předpisy – zde je odkaz na jeho PDF podobu: https://old.www.szdc.cz/documentpublisher/download?documentId=1%3B%23ecbc1e01-9a7e-4a28-b65c-24d8ce296027&contentId=0
zde ještě samotná směrnice – https://old.www.szdc.cz/documentpublisher/download?documentId=1%3B%2377b2316e-2135-4409-b584-38742727d4b6&contentId=0
Když to bude uděláno citlivě a vhodně, tak proč ne. Bude přesně jasné, odkud to jede.
Nevím, co je na tomhle nepřehledného: https://goo.gl/maps/irSdEqZZFFLJVvSe6
§1 Vždycky se to tak dělalo (Nikdy se to tak nedělalo)
Přehledné to je. Jenže v ČR lidi nečtou, to je ten zásadní problém…
Tak to jsem žádostiv, jak naloží s pátým nástupištěm v Kralupech 🙂
Jak asi? Budou na něm dvě čísla dvou koleji. Je úplně jedno jaká. V jaké člověk uvidí že mu to jede např. z koleje 7, tak půjde po šipkách a kolej 7. Nástupiště řešit nebude, bude mu úplně jedno, jestli je nějak bokem vůči těm ostatním. Co je na tom těžkého nebo nepochopitelného?
Jackub: dělat z lidí debily ti jde, a ta čísla asi nevíš, víď? To by totiž byla odpověď na dotaz.
tak, jako naloží se čtvrtým nástupištěm v Plzni…
Naprosto logický krok. Mělo být dávno. Jen šotoušci a modré gumy z toho dělají vědu…
Promiňte, ale v čem Vy konkrétně vidíte ten přínos. Nemyslím si, že jsem šotouš, ale normální cestující, který potřebuje vědět, na které nástupiště má v tunelu vylézt a na samotném nástupišti se orientuje podle tabule s odjezdy. Nebo snad normální cestující funguje jinak?
Ano, normální cestující funguje zcela jinak než šotouš. Chápu, že to je nepochopitelné ale je to tak. Prostě koukne na odjezdovou tabuli, vidí třeba 6 a jde směrem za 6 dokud nepřijde ke správnému číslu u koleje. Nemusí řešit, když má peron víc hran. Spolehlivě funguje ve Švýcarsku, Německu, Rakousku… prostě těmi směry, kam bychom se měli dívat…
??? A jaký je v tom rozdíl, jestli se řekne „jděte na nástupiště 4“ a jdete, vidíte 4 a vylezete, nebo jestli máte „jděte na kolej 7“ a jdete, až uvidíte šipku „kolej 7 a 8“. Opravdu v tom nevidím výhodu. Ty Vaše bizarnosti samozřejmě neřeším. Mám prostě kolej na jedné straně, na druhý straně a hotovo. Nic řešit nemusíte. A pokud jde o to, jestli to odjíždí „z poloviny“ koleje, tak tímto systémem tento problém skutečně nevyřešíte.
víte … nastupiste 4 jeste ma dvě koleje … takze nejak musite tomu cloveku sdelit informaci, kam má jít.
Ale není hloupý…
Je hloupý. Nebo minimálně neznalý. Šotouš zná cílové stanice spojů. Normální cestující je znát nemusí – zná jen svoji destinaci, která ale na ceduli být nemusí.
Jenže ta je na odjezdové tabuli v hale zobrazena stejně jako na pragotronu na nástupišti… s výjimkou starých mechanických zařízení v dnešní době obvykle problikáváním.
Já mám ale spíše jinou zkušenost. Cestující stojí v Plzni pod tabulí, na které svítí PRAHA HL.N. a problikává Rokycany, Hořovice, Beroun, ukazuje na ni, v ruce žmoulá jízdenku do Chebu a jestli je to ono… A není to cizinec, jen Čech, který nedával pozornost při hodině zeměpisu…
No to nemyslíte vážně? Že? Když jsem tuhle přijel do Havlbrodu a chtěl pokračovat do Jihlavy, tak jsem taky tušil, že Jihlava je někde pod Havlbrodem, ale kterým směrem a přes jaký stanice se do ní jede, jsem netušil, proto jsem se ještě vlakvedoucího stojícího na peróně u vlaku zeptal, jestli jedou do Jihlavy.
Nevím no. Jako opravdu si nemyslím, že bych byl šotouš (vláčky nefotím, neznám šoto terminologie a ani nevím, co se myslí „hranou nástupiště“). Ale vím, že chci jet nějakým směrem, tak se podívám na tabuli a i kdybych nevěděl, kde ten vlak končí, tak mi to ukazuje stanice, do kterých to jede. Uznávám, toto už je trochu komplikovanější sledovat. Ale stejně mi přijde, že téměř nikdo se současným systémem problém nemá (alespoň jsem nezaregistroval, že bych někdy někoho extra zmateného viděl). Ale je fakt, že lidstvo je čím dál línější a časem bude při vstupu na nádraží XX eskalátorů, které… Číst vice »
Kdyby ho člověk neznal z Kreportu jako jednoho z hlavních bojovníků proti Zlému Žlutému Ďáblovi, tak by mu to jeho „nejsem šotouš“ i uvěřil. Naštěstí všichni vědí, že pořádný šotouš o sobě vždycky tvrdí, že není šotouš.
Potom je mu i číslo koleje k ničemu, když neví, kterým vlakem má jet.
Věřte tomu, ze je hloupý.
No ono to nástupiště může mít i víc než dvě koleje… Pak už se situace stává nepřehlednou.
Tak tam se číslo koleje asi napíše, že?
No o informaci víc? Co na tom pořád nechápete??? Budou vám ta nástupiště tak chybět?
Tak pak samozřejmě ano, ale takovou situaci neznám a ani si ji nedovedu představit. Ale pak jo, pak to smysl má.
Praha Hlavní nádraží? 😀
Tak jo no, já tam nejezdím a když už jsem tam někdy byl, tak jsem to nezkoumal 😀 Jsem jen prostý cestující, co neměl problém najít vlak na odjezdu 😀
A upřímně nevím jak to tam vypadá, jestli nějaká kolej levituje, nebo je tam nějaký trojúhelník … Ale jako fajn, tak pokud tam s tím máte problém, tak to na Vašem hlaváku předělejte. Ale proč tyto „inovace“ za velké (i když třeba ne) peníze cpát i tam, kde cestující s tím problémy nemají 🙂
Jaké inovace? Masaryčka tahle funguje léta… Na hlavním se to týká hned první koleje. Ale hlavně: zkuste vyjadřovat jen k tématům, kde máte trochu víc jistoty, že víte co píšete. Jaký váš hlavák? Já vůbec z Prahy nejsem.
„Jaké inovace? Masaryčka tahle funguje léta“ // no tak jí to přejme. Jinde to funguje jinak a nemám pocit, že by lidé stěžovali.
„Ale hlavně: zkuste vyjadřovat jen k tématům, kde máte trochu víc jistoty, že víte co píšete. “ // Nemám pocit, že bych neměl jistotu, o čem píšu. Že Vy jste šotouš, který má nastudované koleje v Praze, je samozřejmě pěkné, nicméně to Vašich argumentům až tak nepřidává na věrohodnosti 🙂
Přesně tak, na Masaryčce, ale třeba Lovosice nebo kralupy nejsou Msaryčka.
No víc kolejí u jednoho nástupiště je třeba v Plzni. Jedna kolej průběžná hned u výlezu z haly a další minimálně 2 kusé bokem.
Aha, děkuji za doplnění. Tak v takovém případě má určitě smysl nějaké úpravy. Nicméně si myslím, že i tak stačí lepší označení kolejí, než měnit celý stávající systém. Na druhou stranu tato úprava značení asi nebude o moc levnější než celé překopání systému, tak pak je to jedno 🙂
Respektive. I kdybychom ten systém překopali, pořád nevidím výhodu, když vypustíme jednu informaci. Podle mě má smysl uvádět obě informace s tím, že se překopají čísla kolejí, aby byla intuitivnější. Pak se může každý orientovat podle svého :))
Přesně tak.
„kdybychom ten systém překopali“
Jaký systém? Tady doteď žádný systém nebyl. Proč by měl někdo vymýšlet už dávno vymyšlené, odzkoušené a dotažené??
Mělo by se hlavně sjednotit značení kolejí ve stanicích, kde je značení kolejí potřeba (úrovňové stanice, složité stanice typu Plzeň, zastávky na širé trati, poloperonizace a podobně), ale kde číslo kolejí není potřeba a dosud se neuvádělo, tak neuvádět.
Takže ve Světlé nad Sázavou neuvádět čísla kolejí? Nesouhlasím. Proč?
Na jedný straně vidí Pragotron, který je potmě, nebo je tam napsaný nějak vlak, který mu nic neříká a na druhý starně na Pragotronu svítí vlak, kam on chce jet, ale on nezná číslo koleje, tak nenastoupí, protože neví kam 🙂 To je přece logické, že?
nestačí odjezdovou tabulí na levé/pravé straně podle toho, kam vlak přijede?
Ano jde, ale co se stane, když vám vypadne systém na nástupišti. Z haly znáte jenom nástupiště, přijdete ta peron, tam dvě EC na obě strany. Ano, můžete se doptat, podívat na infosystém vlaku apod. ale proč to sakra cestující takhle komplikovat? V hale vidím kolej 6, dojdu k ceduli s číslem 6, vylezu nahoru a nastoupím do vlaku u cedule s číslem 6. Stačí si zapamatovat JEDNU JEDINOU informaci a najdu bez stresu správnou kolej i v případě, že vypadne infosystém jak ve vlaku, tak na nástupišti.
A to se stává, že by vypadl infosystém jen někde?
Ano.
A preco mu nepovedat rovno chod na 7 kolaj. Preco najskor ho poslem na 4 nastupusti a potom na tom nastupisti mu este hovorit odchadza zo 7 kolaje.
Za dalsie. Pri hlaseniach. Musite povedat, ze vlak odchadza zo 4 nastupista a zo 7 kolaje. Nemieto toho aby ste povedali vlak odchadza zo 7 kolaje.
Tu kolej nemusí nikde psát ani hlásit, tu uvidí na nástupišti, že je na ní napsaný jeho vlak.
Protože najít nástupiště je mnohem intuitivnější než hledat konkrétní kolej. To už rovnou dejte lidem čáry na zemi, kde po dvou metrech bude číslo koleje, ke které vedou, aby se náhodou nemohli ztratit ….
Člověče, jděte od toho počítače…
Díky, ale to stejné doporučuji Vám. Pokud máte s mými příspěvky problém, tak je nekomentujte. A nebo komentujte a klidně si s Vámi budu povídat dál a dál 🙂
Jako v nemocnici, na světlech barevné pruhy – Pavilón F po hnědý, pavilón E po zelený a podobně xD
Protože si tak musíte pamatovat DVĚ informace místo JEDNÉ, ty se navíc dají ve zmatku, stresu, spěchu prostě zapomenout, zaměnit a je z toho problém. Sam jsem zažil partu lidí, co jela na trh z Ústí do Drážďan místo do Prahy. Čím jednodušší označení, tím je to pro cestující příjemnější.
Sto let se žádné číslo koleje nepsalo a nepamatovalo a taky lidi ten vlak našli, to jsou už dnes tak blbý, že se neumí rozhlédnut nalevo a na pravo?
Aha, takže jenom proto, že se za císaře pána něco zavedlo, tak v tom budeme pokračovat? Informační systém musí být ze své podstaty co nejjednodušší. Lidi nejsou blbí, ale zkuste si dobíhat vlak v Praze hl.n. v pátek odpoledne, v horku, s kufry a rodinou. V takové situaci se opravu může snadno stát, že omylem nastoupíte opačným směrem. Proč tedy značení zbytečně komplikovat jenom proto, že „se to tak vždycky dělalo“?. Označení kolejí znamená méně cedulí, kratší hlášení a nutnost si zapamatovat z tabule pouze JEDNU informaci, což navádění jednoznačně usnadní.
Tak si zkuste říct, proč když to v Praze na hlaváku zjednoduším, tak to ve stovkách jiných stanic zhorším? Tak to zavedu jen na tom hlaváku, když je to tam nutný a nebudu to cpát i jinde.
Co zhoršíte? Ve většině stanic se více méně nic nezmění. U ostatních se to logicky přečísluje. Nevím, v čem by se měl systém zhoršit.
Na vlak se nedobíhá, na vlak se čeká.
A jak zajistíte, aby ten přípoj, kterým na vlak přijedu, neměl zpoždění?
Typická fráze modrých gum a šotoušů.
Aha, takže ty dobíhající cestující je potřeba pořádně potrestat pitomým systémem značení. To zní jako zákaznický přístup 😉
„Sto let se žádné číslo koleje nepsalo a nepamatovalo a taky lidi ten vlak našli“
Jak to víte? Jste průvodčí, kterého se nikdy nikdo neptal, kterým vlakem z toho nástupiště má jet?
Tak ano, pokud lidé budou mít u každého nástupiště po jednom metru velkým nápisem napsáno, co to je za kolej, tak ano, může to mít smysl. Stejně tak ale musíte je dobře navigovat i prostory pod nástupištěm. Místo „Nastupiště 3“ musíte mít „Kolej 5 a 6“ a podobně. A fakt chci vidět někoho, kdo kouká spíše na to, jaká je to kolej místo toho, kam ten vlak jede…
Aha, takže to docvaklo? Místo cedule „Nástupiště 3“ se prostě do podchodu hodí 5 a 6. Ani už není psát slova nástupiště, kolej, navíc ve více jazycích, protože každému jasné, co toto číslo znamená. V hale se podíváte na tabuli. Vlak XY ve směru Brno jede z 6, najdete 6 v podchodu, následně na nástupišti a jedete. Navíc to zvládne i i vystresovaný poloblb ověšený deseti kufry, který cestuje jednou za 10 let, protože je to asi 100x intuintivnější, než „Nástupiště 3., kolej 8.“
Jak říkám, z našich daní se zaplatí firmám, co ty cedule vyrábí, o to asi jde především, že?
Ano, pro Čechy bylo než to, čeho se dosáhne, vždycky důležitější to, kdo na tom vydělá. Proto taky v Česku máme pořád h**no…
Vivat AŽD, že pane Myslivče. A pozdravujte pana Chrchleho (nebojte, je to správně.)
Jasně, když dochází argumenty, tak je potřeba vymyslet nějakou konspiraci. Prostě se část udělá při modernizacích, část se postupně vymění v rámci běžné údržby. Zas bych z toho nedělal takovou kovbojku.
To dělaj jen šotouši, mám kamaráda, co je ultra šotouš a když se ho zeptám, v kolik jede nebo kde je nějaký vlak, tak mi řekne že jede vlakem 6916 a ze 4. koleje. Mu řeknu, že chci vědět v kolik jede, to znamená v 15:30 a z druhýho nástupiště. Číslo vlaku a číslo koleje mě v tu chvíli nezajímá. Nemám čas a často ani možnost hledat, který vlak je 6916 a podobně.
Dobre. Tak kamarat Vam povedal, ze idete z 2 nastupista. Na 2 nastupisti su 3 kolaje a na vsetkych stoji vlak. Nic viacej neviete. Mate 1/3 sancu ze sa trafite do spravneho vlaku.
Pokial bude znacenie kolaji, a ten kamarat Vam povie, ze odchadza zo 4 kolaje, tak vojdete na nejake nastupiste, na ktore Vas navedie znacenie 4 kolaje a sadnete na vlak ktory je pristaveny na 4 kolaji. Sedite vo spravnom vlaku.
Takový nástupiště v Lovosicích není.
V čem je ten přínos? Výrobci pragotronů a orientačních tabulí podojí státní kasu přece. V tom je ten přínos. Na takový pí..viny platíme daně 🙁
A když se místo nástupiště dozvíš kolej, tak jaké ti to přinese komplikace?
Vo väčších staniciach to má určite zmysel… v tých menších už je to skôr na škodu… Ľahšia orientácia pre cestujúcich… Viac práce pre výpravcov
Přijedu do Lince, nebo Kolína nad Rýnem – EC – odjezd z koleje 6 sektor C-E. Dokonce piktogram kde je řazena je 1 a 2. třída Jednoduchý a celý rok! Ale jak to chcete tady na tom našem zapadákově udělat? To znamená vyměnit informační tabule na peronech (v Praze jich stejně 1/2 nefunguje).
Nejde jsem o koleje, ale i o sektory. Snad budou vidět i v řazení, je to super, člověk pak neběhá po půlce peronu.
Sektory jsou věc, která se mi velmi líbí, tím více, co jsem na vlastní kůži zjistil, že koleno může bolet.
Vy kdesi v IDOSu vyčtete, že jede ze sektoru X. Ale z důvodu zpoždění vlaků je nutno kolej změnit a vlak zastaví v sektoru Y. …
Sektory jsou jasně dané (tuším co sektor, to 50 metrů = 2 vozy), řazení v systému je, není problém zobrazit dynamicky.
Konečně! Dlouho jsem jiným zemím záviděl jejich přehledné značení míst odjezdů vlaků a s radostí sleduji, jak to začíná u rekonstruovaných stanic fungovat i u nás. Už jenom aby v SŽDC aktualizovali ten manuál orientačních systémů pro cestující podle vizuálního stylu od Marvilu a bude to dokonalé (ten tučný Arial na modrém pozadí je ostuda). Příklad příšerného současného řešení je žst. Staré Město u Uherského Hradiště. Třeba takové „hradišťské nástupiště“ má nad sebou obrovský nápis „Hradišťské nástupiště“, ale na displejích se objevuje nástupiště 1, kolej 1H. Na jiné ceduli je zase nástupiště H, kolej 1. Což je něco jiného než… Číst vice »
Do budnoucna proč ne, ale nyní by mi přišlo smysluplnější použít peníze na něco účelnějšího. A že to zrovna tato změna moc levná nebude.
Zrovna v Plzni na nástupišti 5 a 6 od počátku je nové značení, jen je přeškrtlé a provizorně tam jsou cedule na nynější provizorium.
Čas i peníze se u SŽDC na blbosti vždy najdou…
Bohužel musím souhlasit.
Děkuji. Já ale úplně nerozumím těm, co dávají mínus. To jim skutečně přijde smysluplné to nějak výrazně? Samozřejmě, v číslování kolejí je bordel. Ale proč neoznamovat i nadále nástupiště? Vždy pro normálního člověk je to ta nejdůležitější informace, kde má z tunelu vylézt. Jestli pak pojede vlak z té či oné koleje se nějak poddá (stejně normální cestující kouká na tabuli u dané koleje, kde je napsáno, kam vlak jede a ne na to, jestli je to kolej X nebo Y). Ale budu rád, pokud mi někdo tuto akci vysvětlí, v čem spočívá její přínos.
*výrazně měnit
Přínos spočívá v tom, že výrobci infosystému podojí státní kasu, a že si stádo ovcí bude myslet, že se pro ně dělá něco lepšího. To je celý.
Lepší je psát číslo perónu jak koleje, když už něco vypustit tak kolej ne perón.
Právě naopak, např. v Nymburce jsou na prvním nástupišti tři dopravní koleje (2,3a 4) a na pragotronu je jasně napsáno nástupiště 1 kolej 4 a není dne aby někdo nepřišel na poslední 3 a hledal 4 nástupiště. Ještě před rekonstrukcí nádraží v Linci vlaky do Summerau odjížděli ze šturcové 11 koleje vedle budovy a nikdo tam nebloudil, na šipkách jste si našel gleis 11 a šel jste podle nich.
No ono obecně by bylo lepší zachovat oboje, jak číslo perónu tak koleje.
Ano, oboje, ale jen někde, jen kde to má smysl. U menších stanic číslo koleje vypustit.
Ale proč zachvávat dvě informace, když stačí jedna?
Přijde mi to přehlednější. Prostě vidím vlak pojede ze 4. nástupiště z 3. Koleje tak jdu na příslušný perón.
Možná je to tím, že jsme tady na něco zvyklí, ale nevidím jedinou výhodu mít jen kolej, v Praze či Kolíně to bude vyloženě radost hledat, kde je vlastně ta či ona kolej.
Kdyz vis z jaké koleje jede, tak jdes taky na příslušný perón.
Definuj problém.
Pane bože v čem je problém? Jdu na nástupiště s cedulí 3. kolej a vylezu po schodech nahoru. Stačí si tak pamatovat JEDNU informaci místo DVOU, což ve spěchu na neznámém místě není zas tak k zahození.
Jenže v případě kusých kolejí u budovy budou ty kusé na jedné straně 1 – x takže potom reálně první kolej od budovy bude třeba třetí. A pokud jedu do stanice kde to neznám, a mám málo času na přestup, je pro mě výhodnější znát číslo perónu než koleje. Pak vím, jo já přijedu na 3. Nástupiště a přípoj mám na 4., kdežto pak to bude, přijedu na 4. kolej a přípoj je na 5. koleji a teď řešit je to u stejného perónu (jestliže má dvě hrany) nebo o perón vedle? Nevím, je to možná o zvyku, ale mám… Číst vice »
a v čem je problém, že ta kolej bude „3.“ ?
Že pokud napíšete první kolej, tak lidé půjdou intuitivně na první nástupiště před budovu a ono ejhle to bude třetí a budete jim vysvětlovat, že první je támhle na konci budovy. Nebo naopak bude napsaná třetí tak intuitivně, pokud nebudu danou stanici znát, půjdu na druhý/třetí perón (když bude málo času na přestup) od budovy (záleží zda budou peróny s jednou nebo dvěmi hranami).
Buď zachovat čísla nástupišť, je to přehlednější, když je málo času, nebo kusé koleje dát s písmeny (takže 1a, 1b), tím pádem budu mít vždy zaručeno, že u budovy bude vždy první kolej.
Dominik: Na Wien Hauptbahnhof máte pod schody na nástupiště (tj. něco jako v podchodu, ale tam je to skoro shopping park, na jedné straně ceduli kolej 7, na druhé straně kolej 8. Naprosto jasné :).
Na menších stanicích často nejsou nástupiště a třeba k nástupu do Západního expresu jsou potřeba štafle.
vypadlo mi „v Domažlicích“
Taky myslím, že lidi, co stěží pochopili tenhle systém, přestanou jezdit vlakem uplně.
Nachápu třeba v Lovosicích k čemu mi je, že po výměně infosystému to píše a hlasí nástupiště 1, kolej 6, nebo nástupiště 2, kolej 4, když stačí k prvnímu nástupišti, ke druhýmu nástupišti a tu kolej přece najde každý až tam ne? Za další hlavně na tom druhým nástupišti se ta kolej často na poslední chvíli mění. A jak budou lidi k nástupišti navádět? Jestli jsou na to takhle zvyklí v Německu, fajn, ať si to takhle používaj a necpou to nám.
jako ze to, ze misto nastupiste se bude uvadet kolej, zpusobi ze lidi prestanou jezdit vlakem? 😀
(já vím, nikdy se to tak nedělalo …)
Tak ono se to nezavádí proto, že to mají jinde, ale proto, že číslování kolejí dává mnohem větší logiku. Rozhodně je lepší informace vlak jede od 5 koleje, než ze 3. nástupiště, koleje 8. Ještě zrušit šílené označování vagónů třímistnými čísly a hned se bude cestovat příjemněji.
To třímistné číslování vozů vychází taky z UIC dohod, to hned nebude.
Větší logiku má „vlak jede od 3. nástupiště“, ze které koleje, to většínou nikoho nezajímá.
Pokud tam je v tu dobu pouze jeden vlak, tak nezajímá, ale pokud jich tam je víc, a dokonce jedou podobným směrem (viz Masarykovo nádraží a vlaky na Kolín), tak to samozřejmě zajímá hodně.
Tak zrovna Masarykovo nádraží, jakožto hlavová stanice, se čísluje číslem koleje už dávno.
Zilina – 1.nastupiste 3 kolaje. Vphode su tam odstavene 2 vlaky. Len jeden z nich odchadza za 2 minuty. Skuste nasadnut do toho spravneho, ked kolaj nikoho nezaujima.
Obávám se, že až tam směrnice SŽDC nedosáhne.
Tak pokud stojí na obou kolejích „stejný“ vlak, tak jen jeden má na pragotronu čas odjezdu „za dvě minuty“.
Byl jste v té Žilině někdy? Tam je Pragotron na peróně, který je společný pro všechny 3 koleje.
Vlaky jsou na tom Pragotronu vypsané pod sebou (1., 2. a 3. kolej, nádražácky tuším 9., 7. a 5.).
Tak to je chyba informačního systému jako takovýho.
Jaká chyba? Kam byste asi tak ty Pragotrony umístil tak, aby byly jednoznačně u té které koleje?
Dobře se to radí, když místní situaci vůbec neznáte, že?
A je zajímavé, že právě zde použitý systém „kolej 1 – 2 – 3, číslováno od budovy“, zde funguje mnoho let dobře a nikdo to jako chybu nevidí.
Samozřejmě že zajímá. Jak byste se jinak rozhodoval, kterým z těch dvou nebo více vlaků jet? Akorát to v současném systému člověk zjišťuje až na nástupišti. Proč ale něco zjišťovat dvakrát? Stačí se vžít do jedné z mnoha situací – ať už někoho, kdo se hůř orientuje kvůli zraku nebo čemukoliv jinému, nebo stačí i jen dobíhání na poslední vteřiny – paní po operaci kyčle, v ruce, ve které nemá berli, nese tašku, tramvaj měla zpoždění, tak se se svými sedmi dioptriemi v hale radši zeptá vedle stojícího mladíka, odkud jede její vlak do Prahy za vnoučaty. Ten jí řekne… Číst vice »
Promiňte, ale s tím rozhodně nesouhlasím. Pro mě je důležité vědět, na které nástupiště mám vylézt. Jestli to jede z koleje X nebo Y je mi úplně jedno, ty 4 metry jsem ochoten přejít. Co by mě ale vytočilo, že vylezu na nějaké nástupiště, ale ta kolej je jaksi někde jinde. … Že je v systému číslování kolejí bordel je jedna věc, ale proč by se měla říkat kolej místo nástupiště, to skutečně nepochopím…
Však ty hrany jsou značené už v podchodu na příslušných stranách schodišť stejně, jako dnes nástupiště. V podstatě se jedná také o čísla nástupišť, jen nově dělených. 🙂
Ano, dokud jsme v Lovosicích měli starý Pragotron, který uměl zobrazovat jen číslo nástupiště, tak každý svůj vlak našel bez problému, ale dneska, dneska to píše nástupiště 1, kolej 6 a pak se každý divý, jaktože je u 1. nástupiště je kolej 6 a myslí si, že stojí blbě. Někde to smysl má, ale v Lovosicích rozhodně ne. Zrovna v těch Lovosicích by to asi šlo i jen s číslem koleje (když bude ve vzestupné řadě od místa kde se vchází do podchodu), ale přínos nulový.
Bože, jste nesvéprávný? Vylezete těmi schody, u kterých bude cedule „kolej 7“, příp. „kolej 7 a 8“. Jestli je to nástupiště od budovy první, 9 3/4-té nebo -1. vás vůbec nemusí zajímat.
Mě nezajímá kolej, jen číslo perónu.
Tak asi přestanete kvůli této strašlivé hrůze jezdit vlakem jen vy! 😁
Jak se ti může stát, že vylezeš na nějaké nástupiště a teprve pak zjistíš, že kolej, ze které odjíždí tvůj vlak, je jinde?
Konečně to dorazilo i sem. Vždycky mi to přišlo dost matoucí. Ve Veselí nad Moravou jsou čísla kolejí bez nástupišť a podle mě se situace zpřehlednila. V hlášení tak ubyde jedno číslo, což nikoho nepoloží.
No jo, jenže třeba v tom Berouně je před barákem kolej 3, protože „za rohem“ jsou další 2 kusé koleje. Takže kdo je tam prvně, tak to docela mate.
A na tom hlaváku bude super počítat, že to přijede na 12. kolej, které nástupiště to vůbec je.
A jsem zvědavý jak to vymyslí v Plzni nebo třeba Ústí nad Orlicí, Hulíně, kde je budova uprostřed nástupiště. To bude pro neznalé docela chuťovka…
proč by proboha někdo počítal, které nástupiste to bude? proste půjde a az uvidí 12. tá kolej tak vyjede na peron.
prostě se to vezme z jedné strany kolej 1,2; 3,4 atd. co je na tom matoucího? Na tabuli bude kolej 3. v podchodu jdu k tabuli s číslem 3.
Já to v Berouně taky nenašel, až když jsem objevil plánek stanice, tak teprve jsem pochupil, kam jít.
Já bych řekl, že zaplať pánbůh za to. Například nádraží v Českých Velenicích – 1. nástupiště kolej 6., 2. nástupiště kolej 2., 2A a 4., 3. nástupiště kolej 1. a 5. Tato stanice je ostatně dost často využívána cestující z vedlejšího rakouského Gmündu a musím říct, že to působí dost zmatečně. Když kouknu na odjezdovou tabuli, tak se chci rychle dostat tam, kam potřebuju a ne bádat, jestli jednička patří k nástupišti nebo koleji. Kdyby to šlo alespoň nějak popořadě, tak ještě neřeknu, ale tohle opravdu pro nezasvěcené nedává žádný smysl.
Zase na druhou stranu proč uvádět kolej, když jsou na peronu pragotrony. Uvidí dvojku, jde podchodem na druhé nástupiště a tam už podle pragotronu svůj vlak najde…
Tak určitě, proč dávat cestujícím jednu jednoznačnou informaci kolej 3., která bude na tabuli, nebo třeba v idosu, když můžu uvést informace dvě. Zvlášť ve spěchu na neznámém místě se to cestujícím vždy náramně hodí.
Přesně tak.
Proto bych zrušil číslování kolejí.
Fajn … a kdyz z nastupiste vedou dve koleje, tak jak clovek pozná, kam má jít?
Uvidí na pragotronu napsaný svůj vlak?
A ked tam ten pragotron nie je. Na vsetkych staniciach su pragotrony ?
Tak se musí zvolit takový způsob značení, aby to bylo jednoznačné.
no vidis… a kdyz bude cislo koleje, tak tu informaci uvidi hned na zacatku a hned vi kam jit.
proc drzet (a rvát do lidí) dvě informace, kdyz stačí jedna?
Byl jste někdy v Německu nebo v Rakousku? Ptáte se jak úplnej trotl.
To se ptáte koho?
Bože, to je ale blbost. Někdo na SŽDC má hodně málo práce, když řeší takové hlouposti
Nedivme se, když dokázali vymyslet takovou pí..vinu, jako je to nový logo „IN“, který zabere „půl stránky“, navíc ničím nepřipomíná železnici, nebo správu železniční infrastruktury, tak pak se nedivým už ničemu.
Nevím jestli je tohle optimální – takové značení totiž nevypovídá nic o skutečné topologii dané stanice. Logičtější by bylo číslovat nástupiště, a u každého nástupiště by byly následně 1. a 2. kolej, případně ještě nultá kusá.
cestujici nepotrebuje vedet topologii. ten potrebuje vedet, kam jit.
Přesně, takže na 1.; 2.; n-tý nástupiště. Jaký je tam číslo koleje ho nezajímá.
jenze jeste na nastupisti potrebuje vedet, která kolej.
takhle se kolej dozvi rovnou a nemusí řešit nic.
Do teď se tam čísla kolejí nepsaly a taky jsme ten vlak našli, to je divný. Člověk musí znát nástupiště, číslo koleje je dobrý pro výpravčího, aby věděl kam má postavit.
Dosud jsme správný vlak, případně vůz, nenašli, a sedli jsme do jiného. (Naštěstí ne pokaždé … )
A on to ten výpravčí z čísla kolejí nepozná?
Co ma ako cestujuceho zaujima topologia stanice. Napr. v Ziline su na prvom nastupisti 3 kolaje. Ked ta poslem na 9 kolaj, vies ktora je to kolaj na tom prvom nastupisti. Podla zelezniciarskeho znacenie je to kolaj najblizsie pri stanicnej budove. Oznacenie kolaji na prvom nastupisti 9,7,5.
V některých stanicích to třeba potřeba je, v některých (asi většině) ne. Každá stanice to má podle toho, jak je uspořádaná. Taková Masaryčka a všechny úrovňový stanice, tam se číslujou jen koleje už dávno a je to jednoznačné, v peronizovaných stanicích jsou potřeba čísla perónů.
Co je to ta úrovňová stanice? P. Masarykovo není peronizované? Umíte si vůbec dojít sám na záchod? Bože do čeho jsi duši dal…
No uvidíme co nám nové označování kolejí přinese, ale myslím si, že označování nástupišť bylo celkem jednoduché a přehledné. Pokud označení kolejí bude pro cestující jednodušší, nic proti novince na ČD.
Na ČD ne, na SŽDC.ČD už s tím nemají co společného.
No jednodušší to rozhodně nebude.
Samozřejmě. Bude to složitější, místo „Nástupiště 5, kolej 10. kusá“ se chudák cestující dozví jen „kolej 7“.
Mě by zajímalo jak došli k závěru, že plánovaný způsob neoznamování čísla nástupiště přispěje k „lepší orientaci cestujících“. Naopak mi to přijde pro cestující komplikovanější, zvlášť při přestupu nebude zřejmé, že budu muset jít do podchodu nebo přípojný vlak pojede z vedlejší koleje na stejném nástupišti. Rád bych se dozvěděl v bodech o konkrétních přínosech, nejen obecné tvrzení, že to bude v zájmu „lepší orientaci cestujících“.
objektivne to lepsi je.
Navíc když už číslovat, tak zrovna v Plzni od budovy, jako cestující u budovy kdysi hledali první nástupiště…
A proč by to nemělo přispět k lepší orientaci cestujících? Přijdu na nádraží, uvidím na tabuli, že vlak odjíždí z koleje č. 4. Tak půjdu do podchodu a budu hledat, u kterého výstupu na nástupiště uvidím kolej č. 4. Je mi absolutně jedno, jaké nástupiště to je. Číslo koleje je ve stanici jedinečné a není nutné do toho plést ještě číslo nástupiště. Přijde mi to zbytečné.
Zbytečná jsou čísla kolejí.
To není odpověď na moji otázku.
Na každém peróně by musely být šipky a grafické vyobrazení (klidně světelné), kam se člověk dostane k ostatním číslům kolejí. Pak by to bylo blbuvzdorné. Takhle asi sem tam chaos bude.
Lepší je to v tom, že někdo vykázal nějakou činnost, že se něco inovuje a ovce mají nějaké inovace přece rády.
Přesně jak píšete, mě zajímá, jestli přijedu v Ústí k nástupišti 3 a budu muset na přestup jít podchodem na nástuoiště 2, nebo přijedu na nástupiště 2 a můžu na něm zůstat čekat na další vlak. Jestli přijedu na kolej 1 a budu přestupovat na kolej 5, je mi celkem k ničemu.
Vždyť i na tom nástupišti budou ty hrany označené. Když někde předem zjistíte, odkud to jede, a neuvidíte to číslo na svém „dvojnástupišti“, tak půjdete do podchodu, kde Vás tabulky nasměrují. Mrkněte se někdy za čáru, tak to mají tam. Kolejím jako takovým pak mohou zůstat jejich služební čísla, pokud budou pro lidi označené poloviny nástupišť.
V aplikaci ČD Můj vlak zjistím ještě během jízdy, na které nástupiště přijedu a ze kterého budu odjíždět. Pokud je zpoždění a čas na přestup se krátí, pomůže to omezit stresující situace, už předem vím, jestli bude třeba spěchat nebo bude přestup v klidu v rámci stejného nástupiště.
Dosud jsem se nedozvěděl jediný důvod, jak prospěje zrušení číslování nástupišť.
Perfektní to bude na velkých nádražích, “ na 56 kolej přijíždí expres ….“. Koho to zase napadlo? Desetiletími prověřený systém funguje bez problémů, ale je potřeba změny, abychom se k němu mohli za 20 let zase vrátit. Tu bude velká novinka. Jako řada jiných dříve fungujících věcí, které se šmahem zavrhly nebo nahradily z různých, mnohdy politických, „opičících se“ a pod. důvodů, a po x letech se vrací jako velká novinka. Prostě idiocie lidí je nekonečná, jen aby byla nějaká změna.
ktere ceske nadrazi ma 56 koleji? 🙂
To asi žádné, ale některé stanice mají odlišené části stovkovými skupinami, takže třeba v Kralupech mají koleje u nástupiště čísla 101, 102 a podobně.
boha jeho. ale tady není řeč o tom, že se koleje budou na nástupištích (a cedulích) označovat jejich „drážním“ označením?
tohle bude prostě normální lidské číslování, počínající 1 a pak jdoucí 2, 3, 4 … nebo to vás fakt, byt na sekundu, napadlo, že to označení kolejí převezne drážní číslování, a tak budeme mít na nádraží číslování ve stylu 7,5,3,1,2,4,6,8 ?
ufff….
Možná by bylo přesnější zůstat u označení hrana nebo rovnou nástupiště (proč by jeden ostrůvek nemohl sestávat ze dvou), a koleje nechat kolejím. Vlaky pak nechat přijíždět na kolej k nástupišti a ne na nástupiště ke koleji, to mi přijde bezpečnější. 🙂
Tak ve stávajícím systému to tak je. 101. 23. atd.
Olomouc, Přerov?
Mě to tedy nijak nevadí, například v Curychu jsme pravidelně jezdil ze 44. koleje a že by to byl nějakej problém mi nepřišlo.
No jo, v Curychu. 😀 Bohužel Češi nejsou Švýcaři. Mají rádi drahé telefonní tarify a na nádražích spoustu čísel bez špetky rozumu.
Nejvíce nástupišť má Praha – 7. Vlastně 8 – ještě nástupiště 1A/1B. 8*2=16. 16 kolejí. To se vejde. Že ta poslední u 7. nástupiště je 30. nikoho nemusí zajímat. On se dozví 16.
Na druhou stranu stále lepší, než cestujícím oznamovat „kolej stodva-á“, ale i tak mi to přijde jako nesmysl a zůstal bych u nástupišť…
Však se to může nadále jmenovat nástupiště, jen na jednom ostrůvku budou dvě.
Ten dosavadní „systém“ byl a je každý pes jiná ves a měl být změněn už někdy před 20 lety.
To co je nově vymyšeno je vymyšleno dobře, na základě ODZKOUŠENÝch zkušeností a je to funkční a hlavně jde o komplexní systém, vč piktogramů, zónování, přestane se konečně ukazovat zpoždění a řada dalších v článku neobsažených věcí.
Já to vítám a žádný problém v tom nevidím. Cestující prostě bude hledat číslo koleje a bude k ní navigován informačním systémem. Bude mu jedno, jestli je daná kolej před, u, nebo za staniční budovou. Prostě bude sledovat šipky ke svému číslu. Jednoduché, jednoznačné a přehledné.
No jenom aby mu ty šipky někdo ukázal a efektivně nastavil.
K nástupištím taky vedou šipky. V čem je problém či rozdíl?
problém je v tom, ze na nastupisti jsou dve koleje. takze clovke potrebuje dva udaje – nástupiste a kolej.
po zmene mu staci vedet jenom kolej.
Lidi ale zajímají kde je ta kolej, ne jaký má číslo. Když jsem se konečně jakž takž naučil orientovat v Plzni, tak teď jsem zase tam, kde na začátku.
Vy jste nesvéprávný?
To myslíte sebe?
To docela chápu, jelikož jsou lidi čím dál tím větší dementi, je potřeba vymyslet systém jak jim to ulehčit. A zároveň musíme držet krok se západem i co se barvy hajzl papíru týče ☺
Přesně tak 🙂 Musíme skákat, jak na Západě pískaj. Jsou vážně trapní.
Od staniční budovy… No a třeba v Zábřehu/Brně to udělají jak, když jsou koleje i vedle staniční budovy? Zatím jsem ze strany cestující veřejnosti neslyšel výtku na stávající systém. Ba naopak…z kterého nástupiště nám to jede? Dnes cestující číslování kolejí neřeší. Tak Vám nevím… Spíše než číslování kolejí by to chtělo vyřešit stav, kdy minutu před odjezdem nikdo neví kam to přijede. Jak jsem psal vedle v diskuzi, o prázdninách jedu vlakem do PL a vypsal jsem si vlaky, časy odjezdů a mám i čísla nástupišť, ze kterých vlaky odjedou. (minulý rok vše sedělo jen v Miedzylesie se sekli).
A co teprv v Táboře, kde je kolej Bechyňky dokonce před staniční dudovou 🙂
Běžně se značí i podle směrů. Třeba v tom táboře MN (místní nádraží), nebo třeba letohradské nástupiště, …
A v Jihlavě před a vedle a nikdo neví, kam to přijede xD
Kolej 0, případně -1 🙂
Hele Svačina, stáhnete si ten manuál ze stránek SŽDC místo svačiny rohlíku s kefírem… máte to tam napsaný včetně obrázků.
Když už bude systém z Německa, tak ať je to rovnou se vším všudy. Ať má každý vlak pevně danou kolej.
S ohledem na ztrátu flexibility, tj. možnost operativních změn vyvolaných provozní situací, by to byla hloupost.
ono ke ztrate flexibility nedochází … oni i ti nemci to mění .. průser ale je, jak o tom informují.
pokud dojde ke zmene nastupiste, tak na cedulicih sviti stále původní nastupiste, stejne tak je vlak uveden na ceduli na konkretním nástupisti, a k tomu tam bezi poznamka „ze vlak mimoradne jede z nastupiste XX“ …
neskutecny chaos.
videl jste, jak to v nemecku funguje? pekne na houby. pokud dojde k operativni zmene, dela to tam strasne zmatky.
a k tem operativnim zmenam dochazi dost casto.
Pozor u druhé koleje, opakuji, pozor u druhé koleje!
Je pochopitelné, že i naše železnice se bude chtít sjednotit s Evropskými železnicemi. Bylo tu zmíněno podle Německého vzoru, dovolím si vzít příklad od kamaráda z praxe; jeli vlakem do Německého města (na přesný název si nevzpomenu, ale na druhé straně Německa, tak třeba Kolín nad Rýnem), a při přestupu v Mnichově, což není malé nádraží nevěděli, kam mají jít, protože netušili, jak je to číslované. Pravda, ani nástupiště by jim tehdy nepomohli na úplně cizím nádraží, ale častokrát je příjemnější najít obrovskou tabuli s nápisem „PLATFORM 4“ a pak už jen hledáte konkrétní kolej. Stávající systém také není špatný.… Číst vice »
Přesně tak, kombinace obou dvou principů by bylo to nejlepší řešení. Číslovat koleje bez nástupišť je jako číslovat na letišti východy k letadlům bez terminálů/sektorů. Představte si, kdyby v Praze na letišti „neexistovaly“ prsty A, B, C a číslovaly se jen gaty. Cestující by musel být neustále na pozoru, jestli jde dobře. Uznávám, že srovnávat letiště a vlaková nádraží není úplně vhodné, ale nástupiště významně ulehčují cestujícím orientaci, protože z nich většinou lze vyčíst uspořádání stanice. Zavádění sektorů ve mě také budí rozpaky. Ve většině českých nádraží se sektorování vůbec nepoužívá a nově zaváděné sektory nemají absolutně využití. Na malých… Číst vice »
To je zbytečně složité. Systém číslování kolejí je primitivně jednoduchý. Někdo tu např. zmiňoval Curych, tam víte, že když vám to jede ze 44. koleje, tak jdete po šipce 41-44 a pak si najdete svoje nástupiště. Když vám to jede z koleje 14, tak jdete po šipce 3-18 a pak vás navigační systém vede k vaší koleji. Číslovat perony je nadbytečné.
Ano, takto by to bylo dobré. V malých stanicích typu Lovosice, číslování kolejí zrušit, respektive nezavádět a stanic typu Plzeň, obojí a pro lidi by bylo dobrý to číslovat postupnou řadou, ovšem jestli by to nezpůsobilo problémy personálu, když by museli pamatovat, že třeba taková 3. kolej je ve skutčnosti 104. a podobně. V malých stanicích to tak ale už funguje, například Roudnice nad Labem, kde jsou koleje číslované od staniční budovy, ale služebně jsou číslované klasicky sudá, lichá zvlášť. Bordel dělaj ty poloperonizovaný stanice, kde je několik úrovňových nudlí a jedno ostrovní nástupiště, tak někde mají všechny tu nudle… Číst vice »
Absolutně nesouhlasím. U nás je zkrátka tradice označovat místa příjezdů a odjezdů vlaků nástupištěmi, a nikoli kolejemi. Není vůbec dobré změnit ze dne na dne systém, který zde funguje desítky let. Nemusíme od Západu přebírat úplně všechno, máme přece vlastní systém. Kdyby aspoň nechali starý systém na nemodernizovaných/dříve modernizovaných stanicích? Takhle budu mít zkažený den dneska. 🙁
Jenže vlastní systém stojí za h.o.w.n.o., protože je nepřehledný. Navíc rozhodně není nic špatně, když přebereme funkční systém z Německa. Alespoň se nám na té „dráze“ také něco sjednotí…
Je dobrý a přehledný, ten jejich je nepřehledný.
Né všude. U nás se říká jen kolej a nástupiště vůbec a nikdy tomu nebylo jinak. Ale zase jsme taková zapadlá pokroková trať takže se nedivím, že to tu neznáte (Kopřivnice, Příbor, Štramberk) To nejsou zmodernizované stanice. Kopřivnice reálně další nástupiště má, ale stejně se ze staničního rozhlasu dovíte jen číslo koleje a nástupiště tam není řečeno.
Porad se jeste vesele hlasi cisla koleji i v zastavkach, kde je jenom jedna? (stalo se mi treba v novem meste na morave zast.)
Ne všechny tradice, které se u nás drží, jsou dobré.
To je pravda, ale zrovna tato je dobrá.
Vlastního nemáme vůbec nic, nejdřív nám ho diktoval SSSR, teď Brusel.
„Jako první stanice prochází touto změnou Beroun“
Mám za to, že již prošel.
Prakticky ve stejné době stejnou změnou prošlo např. Veselí nad Moravou + několik menších, v té době rovněž zmodernizovaných stanic.
Ano, je to tak. Staci se podivat na stranku tabuli zeleznicnich stanic SZDC. U Veseli i Berouna jen cisla koleji.
Cislovani podle peronu pomahalo cestujicimu v tom, ze vedel, ze mu pripoj jede treba ze stejneho nastupiste. Takhle ma sanci 50:50 predem poznat, ze pri prijezdu na 4.kolej je 5.kolej s pripojnym vlakem na stejnem nastupisti.
Jeste upozornuji, ze „nove“ cislovani uz leta funguje treba v Hranicich na Morave, kde jsou vsak zapocteny i koleje bez nastupiste (2, 5, 6), kam zadny osobni vlak neprijede.
Když cestující vystoupí, tak vidí, že přijel například na 4. kolej a naproti tohoto peronu vidí, že tam je 5. kolej. Takže logicky, když mu vlak nejede z 5. koleje, ale jede ze 2. koleje, tak určitě půjde podchodem směrem ke staniční budově.
Půjde tím směrem, kterým bude kolem 5 značená… 😉
Taky když jsem byl na jaře poprvé v Berouně po té změně, tak jsem nevěřil, že je něco takovýho možný. Furt jsem chodil do haly, hledat něco na tabuli a pak v podchodu, až jsem tam našel v podchodu takový nalepený plánek uspořádání stanice, tak jsem asi pochopil, kam mám jít. Jinak bych to nedal.
Lidem jako vy by nepomhlo ani kdyby vas tam nekdo odvedl za ruku. Vy jste presne ten typ co je schopny se me zeptat jestli ten vlak jede do stanice A na jednokolejne zastavce kdyz je to napsané na pragotronu, na vlaku zepredu i z boku a jesteto hlasi rozhlas.