Cestovní ruch Cyklistika Doprava ve městě

Vláda nečekaně schválila miliardy do rozvoje cyklostezek

Cyklostezka mezi Horními Počernicemi a Běchovicemi. Foto: TSK. Foto: TSK
Cyklostezka mezi Horními Počernicemi a Běchovicemi. Foto: TSK
Vláda použije dvě miliardy korun z balíčku evropských peněz na boj s následky pandemie i na rozvoj dopravy na jízdních kolech. Profitovat z toho má i cestovní ruch.

Lidé jezdící na kole čeká v příštích let podstatně více možností, kde budou cestovat v dostatečné vzdálenosti aut. Vláda na svém včerejším zasedání schválila rozdělení peněz z prvního balíčku pomoci Evropské unie na zmírnění dopadů koronaviru, kde se počítá i se dvěma miliardami na rozvoj cyklistické dopravy.

O schválení balíčku informoval Deník N, redakce Zdopravy.cz má kompletní materiál k dispozici. Většina z první várky evropských peněz půjde do zdravotnictví, celkem jde o rozdělení 49 miliard korun.

Cyklistická doprava během pandemie Covid-19 potvrdila nejen své postavení čisté alternativy vůči individuální automobilové dopravě, ale zejména zdravější a bezpečnější alternativy vůči veřejné hromadné dopravě při běžných cestách na kratší vzdálenosti,“ vysvětluje rozdělení peněz dokument ministerstva pro místní rozvoj.

Materiál neuvádí konkrétní projekty, které se z mimořádné injekce podpoří, dvě miliardy navíc poputují do Integrovaného regionálního operačního programu, ze kterého se akce na rozvoj cyklistické dopravy dosud hlavně financují.

Podle ministryně práce a sociálních věcí Jany Maláčové (ČSSD) se právě tato forma dopravy během krize osvědčila. „Sama sobě jsem si to zdůvodnila tak, že to během pandemie byl jeden z nejbezpečnějších dopravních prostředků bez zatížení životního prostředí a plynulosti dopravy,“ uvedla pro Deník N. Podle materiálu současně investice do cyklistické dopravy podpoří cestovní ruch.

Infrastruktura pro cyklistickou dopravu je velkým tématem řady zemí, pandemie koronaviru přinesla extrémní rozvoj tohoto druhu dopravy. V řadě velkých měst, například Paříži, radnice výrazně omezuje autům prostor a uvolňuje ho jízdním kolům či pěším.

Odebírat
Upozornit na
guest
150 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
JTx

Tady je infrastruktura v zalostnem stavu a navic jiz hrube nedostatecna a ono nekoho napada uvazovat o takovejch hovadinach. A to rikam ze jsem sam cyklista.

Marian

EKO? No nevím. Jeden můj bývalý kolega jezdil do práce na kole. Ze Suchdola do Vršovic to bylo za dvě pizzy a jednu sprchu a praní dresu na 12ti hodinovou směnu.
Cestu zpět domů počítejte podobně.
Náklady takového dojíždění jsou finančně vysoko nad limitem skoro jakékoli jiné dopravy a ekologická stránka věci s tím značně koreluje.

Myth Buster

Chybí ale koncepce, jak zde je řečeno, řeší si to obce samy, ale koncepce nejsou – nebo jsou tajné a nejsou vidět ani pro ty obce. Určitě by bylo dobré neřešit jen městskou cyklistiku, ale i průchodnost sportovní a turistické cyklistiky krajinou. Stačí použít heatmaps na Stravě, slepá místa se ukáží sama.

Jan Pikna

každý kraj má svoji

jan

Tak hlavně, aby se tady začaly dělat cyklostezky pořádně a levně.
Jako v Holandsku. Ne jako kimova dálnice. Stačí úzký pruh.
Vyšrafovávat chodníky jako částečná cyklostezka. Opět úzký pruh jak v Holandsku a Rakousku.
Nepoužívat na chodníky/cyklo ty nesmyslné deb. dlaždice. Vrátit se k asfaltu.
Jako v Rakousku dělat opravdu plynulé nájezdy mezi chodníkem/silnicí..
Pohlídat si kvalitu provedení a asfaltu. Ne jako šmejdy v Ostravě.
Budovat je mimo hlavní cesty.. Opět ne jako v Ostravě.

Pan Da

je sice opticky pěkné, když se staví infrastruktura pro cyklisty, ale bohužel pak právě tito cyklisté na nějaké cyklostezky a cyklopruhy zhusta kašlou – u nás jsou třeba kruhové objezdy ovinuté cyklopruhy, ovšem frajeři si to střihnou pěkně středem kruháče ………. a to snad ještě cyklofašisté lobbují za zrušení stávající povinnosti cyklisty užít cyklostezku/ ´cyklopruh a za zrušení jízdy po chodníku……

Martin Š.

Když se vybuduje nepoužitelná infrastruktura, která vyžaduje na jedné křižovatce třeba třikrát sesedat, není, proč se divit… Navíc v Česku je takových kruháků minimum.

Jiří Kocurek

Děsím se toho, že na silnci I. třídy v odstavném pruhu namalují vodorovné značení. Taková Strakonická je na to ideální… No a místních komunikacích se to vyřeší dodatkovou cedulkou „Majitelům p.č. 310/1 až 310/8, 458, 635 a 124 vjezd traktorem povolen“. A na druhé straně od silnice si budou muset zřídit novou polní cestu – hurá vyhnali jsme traktory na pole.

Jouda

Jeje, tady už má stát plán, jak zužitkuje tělesa lokálek, až je vymlátí a zabije zabiják ETCS …

svojsin

Jouda: U nás je opačný extrém, křik kvůli každýmu metru kolejí a poukazování na až tajemně skrytý potenciál….

Jiří Kocurek

Za letošní prázdniny máme 3 mrtví na zabijáku D3…

Alexandr Mikulka

Co je to „zabiják D3“ ?

Eduard

Je dobře, že u nás vznikne spousta cyklostezek, že cyklisté nebudou muset využívat silnice o které se musí dělit s auty. Ještě by bylo lepší, pokud bychom uměli využít evropské peníze na výstavbu dálnic, tak jak to umí Poláci. Je to smutné, že oni mají dálnice a my cyklostezky a rozhledny. Něco je u nás opravdu hodně špatně.

noerf

Rozšíření cyklistezek je hezká podpora cestovního ruchu. Pro denní dojezd do zaměstnání či škol kolo používá tak promile obyvatelstva a zpravidla jezdí mimo cyklostezky.
Jinak vzhledem k rozšíření počtu elektrokol bych se o ekologii raději nezmiňoval, neboť tý baterie musí někdo vyrobit, z materiálu, který se těží, je potřeba elektrický proud pro dobití a likvidace baterek zabere také kus území, nákladů a energie.

Tady na Moravě

Plácáte vlastní dojmy a vydáváte je za fakta.
Denní dopravu na kole používají jednotky procent, nikoli promile.

P73

A teď to zkuste srovnat s alternativou. Líp vám vyjde snad jenom chůze (a nic proti ní, sám do práce zpravidla chodím pěšky).

ABC

Tak kde to lze, bych to nezavrhoval. Pokud ta cyklostezka vede správným směrem. Ostatně, svého času jsem o tom taky přemýšlel kvůli zácpám na I/12, ale jak vyřešit problém ze sídliště Rohožník tříletou dceru cca 1 km do školky, šestiletého syna do školy na Černý Most – Chvaly a sebe do práce na Petřiny jsem taky přemýšlel, včetně elektrokol a croozerů ale fakt mi to nijak nevyšlo lépe než autem

Tady na Moravě

No to jsem zvědavý. Peníze jsou jedna věc, ale připravenost projektů je věc druhá. Cyklostezky v Česku řeší jen a pouze obce, maximálně nějaké spolky obcí co si navzájem pomáhají. Pak je to každá ves jinej pes. Obce nepotřebují jen pomoc s penězi. Potřebují i pomoc s přípravou, odborné zajištění. Takhle se hrr honem nalejou peníze do nějakých neefektivních projektů a bůhvíčeho. Jen ať je to někde v šuplíku připraveno. Nekoncepce.

Eduard

Tady nejde o cyklostezky jako takové, ale o to, aby výběrová řízení vyhráli ty správné firmy a také o to, aby se národu ukázalo jak to umíme skvěle skoulet s Bruselem. Jinak máte samozřejmě pravdu. Bohužel.

Richard

Cokoli, co vyzene kolare ze silnice do lesa je super

Tady na Moravě

Zamer je vyhnat autickare na kola.

Jiří Kocurek

Už naši milí cyklisté vyřežili, jak převézt 60 kg zboží 2 km daleko s převýšením 60-80 metrů? Nebo ty brambory do školní jídelny budou tahat nuceně nasazení, jelikož podle našich milých cyklistú je to extrémně obtížný úkol. (a kanalizační potrubí DN500 je potom nerealizovatelné)

O.K.

Ale no tak, pane Kocurku, vždy si Váš komentář rád přečtu, má to hlavu a patu a často i vtip, ale tady máte zřejmě slabší chvilku 🙂 To si vážně myslíte, že někdo chce, aby jezdili na kole úplně všichni? Schválně se někdy podivejte, kolik z těch lidí v Praze jede ráno do práce autem (1 osoba/vůz) a opravdu jede s tolika věcmi, že by je neuvezl na kole (tramvají, autobusem, metrem). Jasně, můj tatík kotelník s vercajkem, štaflema, kalovým čerpadlem atd. na kole jezdit nebude, ale drtivá většina pracujících lidí si v tom autě veze jenom zadek a tašku… Číst vice »

Jakub P

60 kilo zboží, 2 km s převýšením 80 m? Něco náročnějšího by tam nebylo? Tohle je pro nákladní e-kolo dost prkotina…

ABC

A že už je Praha zásobována výhradně jima, že jo….

Jakub P

Otázka zněla, jestli řešení existuje. Ne, jestli se už masově nebo dokonce výhradně používá zrovna v Praze.

Gale

60″ televizi ze Zbraslavi na Prosek?
4000 rohlíků z Michle rozvézt po Hostivaři a Měcholupech?
Cokoli co musí jet v chladáku (např. maso do restaurací)?

Jakub P

Jo, to už jsou větší oříšky. Ne, že by se to nedalo taky zvládnout, ale byl by to s dnešní technikou asi extrém (kdyby byl požadavek to obstarat kolama komplet). Co by tam šlo celkem snadno by bylo převzít na kola část (u těch rohlíků menší dávky na jednotlivý adresy, u toho chlaďáku rozvoz v termoboxech z chladicí dodávky do jednotlivejch restaurací (kam by to bylo tak krátký, že by termobox na udržení chladicího řetězce stačil). Otázka je, jestli tohle má cenu řešit zrovna v Hostivaři a Měcholupech, když už, tak bych začal v nejužším centru, kde to bude jednodušší… Číst vice »

Alexandr Mikulka

On někdo tvrdí, že tohle všechno má jet na kole? Nejste schopen pochopit, že když se na kolo nebo do MHD přesunou různé ty soccer moms, tak se mnohem lépe po silnici povezou ty trubky, 60′ televize (tu mi, mimochodem, přivezla nějaká spedice), rohlíky i maso?

P73

Všichni v ranních zácpách po cestě do kanceláře vozí brambory, pytle betonu a těhotné babičky. Jistě.

Mně to je upřímně fuk, já v těch kolonách nestojím, jen že tohle slaměný panák, se kterým se dobře bojuje.

MaT

Co to je zase za demagogii tohleto? Ty brambory do školní jídelny může klidně přivézt auto, ale ty kuchařky mohou jet klidně do práce a z práce na kole. Nechci se dam nějak dotknout, ale když si představím typickou podobu takové kuchařky ze školní jídelny, tak si i myslím, že dost z nich by to mohlo dost pomoci d jejich zdravotním stavem a v některých případech možná i prodloužit život o pár let… 🙂

ABC

To víte nemůže bejt každej iron(wo)man jako vy. Pro takovou šedesátiletou paní s počínající atrózou to bude žůžo v jakémkoli počasí sedat na kolo….

jkt

Vzhledem k obvyklemu platu kucharky v jidelne mi prijde predstava toho, ze po Praze jezdi do prace svym autem, fakt uplne absurdni, sorry. Neco lepsiho tam nemate?

Alexandr Mikulka

Ve svém životě jsem viděl řádově více kuchařek jet do práce na kole než v autě. Ostatně na venkově se na krátké vzdálenosti jezdí na kole až do smrti. A manželčin praděda s TĚŽKOU artózou, co i po baráku chodil s berlí a ušel pár kroků, do hospody na tom kole dojel. Ono je pro ten bederní kloub mnohem horší šlapat na pedály v autě, než na kole. Takže diskutujte o tom, o čem máte Ahnung.

Jan Sova

Paní si jistě ráda počká na případnou další vlnu epidemie Covid, kde její připravené tělo bude prověřeno přírodními zákonitostmi. Ehm, nejsem doktor, ale z toho co vím bych usuzoval, že artroza je horší na chození než ježdění.

...

Záměrů tu už bylo…

Sitgestravel

Ty vo, oni se snad pomatli.

Gale

O tom nezatěžování životního prostředí by mohli vyprávět v mnoha obcích, které cyklostezky (zvlášť ty turistické) v katastru mají. Tolik bordelu jako okolo nich není ani u dálničních odpočívadel.

Daniel Mach

Bohužel se pletete. Podívejte se, co se na odpočívkách a v příkopech podél silnic objeví během jednoho nedělního odpoledne a pondělního rána.

ABC

to se vůbec nevylučuje

Adamgolias

Ano , částečně máte pravdu . V ČR totiž vznikají cyklostezky primárně sloužící pro zábavu. Tam se každý víkend sléze plno výletníků , většinou přijedou autem , vyndají kola , brusle , děti , psy a celou stezku okupují. Stezky sloužící dopravě odněkud někam, je žalostně málo , většinou jsou useknuté na okraji města , přerušené desítkami ceduli cyklisto slez z kola a tím pádem značně ztrácejí na smyslu. Nedávno byla v tisku prezentace stecky v Nové vsi u Kolína . Zakončena byla notickou – ještě vybudujeme parkoviště aby rekreanti měli vše u nosu. Tak to jsou ti bordelari .… Číst vice »

Gale

Jj, v tom jistě nejsme vepři, kromě toho že „dopravní“ cyklista má ke svému okolí přeci jen bližší vztah než cizí výletník, zpravidla ssebou žádný bordel ani nevozí.
Taky bych byl pro větší podporu dopravních cyklostezek a jejich kvalitnější provedení, osobně mě dost vytáčí přístup Prahy – vymýšlí spoustu blbostí (Bucharova, Strakonická atd), ale dodělat třeba A2 do souvislého stavu ne a ne a ne…

Jiří Kocurek

To, že se někdo neumí chovat není dáno tím, že přijede autem. Pochybuju, že ten mamlas, co na mě řval, jedouce po chodníku přijel autem.

Adamgolias

Samozřejmě, čuňata jsou zastoupeny v každé zájmové skupině. I mezi motoristy jsou zeleně uvažující lidé.

Petr

To je to, oč tu běží. Kdy konečně kompetentní politici začnou o cyklostezkách uvažovat jako o dopravní infrastruktuře a nikoliv jako o relax zóně.

Milan alias Skeptik

Za poslední roky jsem vypozoroval, že peníze na stavbu nových stezek nejsou zase takový problém, kraje slibují, města slibují, horší je to s realizací – pokud zrovna nedostanou pozemky na stříbrném podnosu od Povodí či jiné státní organizace, zasekne se to na nevůli majitelů, kteří buď chtějí více, než mohou dostat a nebo o žádnou cyklostezku jednoduše nestojí, což je škoda. Za 2 miliardy už by se toho dalo vybudovat opravdu hodně, páteřní trasy, odbočné větve, mimoúrovňová křížení s komunikacemi…

Kandelábr

„Perfektní“ je nový cyklopruh v Praze na konci Rozvadovské spojky. Potenciál nehod značný, naštěstí tam reálně cyklisti vůbec nejezdí.

ABC

ale nové kilometry lze vykázat

Vnější pozorovatel

Tak tohle už je vážný…

pkajetan

tohle je jenom naprosto průhlednej tunel, celá EU, všechny vládní struktury … je to v prdeli.. a lidem je to šumák, snad jen prázdný krámy a hlad a prázdná konta – pochopitelně – – –

MaraSourak

A cykliste stejne radeji pojedou v Praze po ctyrproudovce, kde je budou objizdet jen tak tak kamiony…viz treba Dablicka k Ladvi, kde cyklostezka je uz davno…

mgr.pavel

Tamní situaci neznám, ale občas je ta „cyklostezka“ tak nebezpečná, pomalá atd., že raději jedu po silnici také. Např. stará známá Botanická v Brně. Co pár desítek metrů křížení se silnicí, tedy sesedat z kola (protože stejně tam jsou rantly, párkrát mi tam i spadl řetěz). Vedle toho opakovaně asertivně volat na chodce, ať jdou po své části chodníku a ne po cyklopásu. V jednom případě volat i na dvacítku vojáků, co si vykračovali hezky ve dvojstupu přesně po šířce cyklopásů..

Nějaký důvod ti cyklisti asi mají, že nepoužívají cyklostezku.

ABC

Udělal sem to z nedbalosti a lehkomyslnosti!

https://www.youtube.com/watch?v=KBoige2s6sc

Hara_Pes

Nebylo by lepší místo křičení koupit zvonek? Netuším proč ho většina cyklistů dnes nemá.

Ondra

Ulice K Měcholupům v Praze. Autobazar, servis, sklady, betonárka, ulice spojuje s Horní Měcholupy s Kutnohorskou, zastávky bus a vlak. Na jednom místě značný pohyb chodců a aut všech velikostí. U zastávky busu je přechod pro chodce, který je pro auta přijíždějící z Horních Měcholup za zatáčkou a horizontem. Jen blázen by takovým místem táhnul cyklotrasu. A přesto tam je (A238) – tažená po tom jediném asi metr širokém chodníku, na kterém je navíc autobusová zastávka. Za tohle by měl někdo dostat pár facek.

...

Jenomže zrovna tam to jde parádně objet lesem.

M H

Jakékoliv oddělení cyklistické dopravy do vyhrazených pruhů (na silnici, chodníku, či nové samostatné komunikaci) tak, aby byla oddělená od chodců (ohrožení chodců), aut (ohrožení cyklistů) a veřejné hromadné dopravy (ohrožení cyklistů, ale zejména zpomalení VHD) je žádoucí v každém větším sídle…

Jen doufám, že za tyto prostředky nevzniknou paskvily typu ocranný pruh pro cyklisty, vyhrazený pruh pro BUS a cyklisty, piktogram cyklisty na silnici, či chodník se značkou vjezd cyklistům povolen.

MaraSourak

Jj zvlaste ten piktogram na uzsich silnicich je totalni paskvil…

Adamgolias

Barva na silnici pro Koláře je vůbec extra nebezpečná věc . Klouže to jak malé když zápěstí. A inženýři nešetří …ale patlaji , natírají…a cyklisto , jed si jinudy když máš strach aby ti nepodjelo kolo v zatáčce , však on ti řidič s absencí tolerance ukáže kudy máš jezdit.

Adamgolias

Omlouvám se za nesrozumitelný příspěvek . To je práce automatických oprav a osla , co to po sobě necte

Anonym ze severu

A kolik železničních tratí kvůli tomu zanikne?

mgr.pavel

Nula.

Ještě nějaký hloupý dotaz?

PvvS

Kdyby radši schválili pro pumpičkáře povinný řidičáky na kolo.. To co většina předvádí na silnic a na chodnících. On je cyklista a kdo je víc..

Anonym ze severu

My jim postavíme cyklostezku a oni stejně jezdí po souběžně vedoucí silnici. Chování účastníků v silniční dopravě se stále zhoršuje a cyklistů nejsou výjimkou.

jozka

Zrovna rano jsem potkal na podobnem petisetmetrovem useku dva exemplare.

Tomáš Fuk

Až budou-budeme všichni jezdit po cyklostezce, bitva se přenese tam mezi ty bez motoru s ekolaře. Individuí co jedou furt plnej bez ohledu na situaci je dost. Nehledě na to, že jedinců s čipnutým kolem bude víc a víc.

Alibaba

Podle mě by e-kola nesměla jezdit na cyklostezkách, je to úplně jiný druh dopravy, něco jako babeta, je to těžký a v případě kolize to ohrožuje cyklisty.

ABC

to si můžete stěžovat v Bruseli

Jakub P

Zajímavý, že v Nizozemí můžou na řadu cyklostezek i mopedy a skůtry o dost těžší než Babeta a žádný masakry cyklistů nehlásej. A to je provoz na jejich cyklostezkách dost mazec.

ABC

no vám je samozřejmě hlásit nebudou

Jiří Kocurek

Obávám, se že „pravověrní“ z toho udělají herezi a svatokrádež, načež se dočteme o fyzických napadení toho, kdo jel do práce či pro chleba na elektrokole – už dnes je za podvodníka. Jeho kilometry nejsou našlapané poctivě. Jenže dotyčnému vůbec nejde o našlapání kilometrů.
Jako příklad si vemte někoho, kdo by nadával lidem na jezdídích schodech, že jejich schody schody nejsou poctivé, že se jenom vyvezli. Schody se mají nachodit.

petr 5

Na cyklostezce většinou nemohou jet tři vedle sebe. Tak se nedivme.

Adamgolias

Neřešte proč nejede kudy chcete vy . Asi má důvod . Ony totiž jsou stezky , kde jezdit nelze . Lze se pohybovat , ale mě jet . Jedu li do 20 km vzdáleného zaměstnání , 150 m dlouhou 2x přerušenou stezku budu ignorovat . Nehodlám ztratit 5 min . Apropos , ptají se vás cyklisti proč nejezdite po dálnici ? Neptají , každý ví že ne všude se lze dostat po vyhrazených komunikacích . Ale že mnoho pouzivačů kola se chová jako hovada , je pravda . Většinou to jsou rekreační jezdci.

ABC

Ale samozřejmě že lze. Ptá se někdo řidičů zda lze jezdit a ne pohybovat se po úzké silnici II/III třídy kde zavážejí cyklisti i když vedle vede cyklostezka?

Adamgolias

Vedle silnic III. třnevim o zadne cyklostezce ( i kdyz nedávno jsem četl snad na mostecku) silnice II tř maji mít určitou šíři . A myslíte si že cyklistu překáží? Myslím že překáží auta . Vidíte, to je ten úhel pohledu . Vám chybí tolerance

Alibaba

No nedivte se, když je cyklostezka tak blbě postavená, že na každým rohu musíte dávat někomu přednost, tak dávám taky přednost jízdě po silnici, abych nemusel zpomalovat.

jozka

Rozumim, kdyz porusuji zakon ostatni, melo by se to resit. Kdyz ja, tak mam dobry duvod.

Petr Šimral

Naprostá většina těch cyklistů, co nikdy nezastaví, neznají přednosti a podobně řidičák má 🙁

Kubrt

Mě – jako řidiči – vadí zejména cyklisti, kteří vůbec nemají své kolo pod kontrolou, vydávají se na trasy nad jejich síly a kromě sebe ohrožují i ostatní. U těch „výkonnostních“ cyklistů me prekvapuji ti, co neprojevují žádné pochopení pro auta, byť sami jsou řidiči.

Adamgolias

Mě jako denně používajícímu kolo k dopravě kamkoli , vadí úplně to samé
. Ono je totiž jedno , zda jste cyklista , houbař , motorista … Když je někdo bezohledný , jeho povaha se projeví vsude

Drtikol

Jste ucitel v autoškole a chcete kšeft?

ABC

na to budou stačit řidičáky na zkoušku a podobné vyfikundace

Petr Šimral

A zvlášť řidičáky pro elektromobily. To bude byznys 🙂

K.S.

Obávám se že tam to směřuje. Spolu se vším tím nesmyslným kolem autoškol u nás. stejně jako s lobby STK.

Proč nemůžeme pro jednou okopírovat logický systém z USA, Anglie, nebo jiné země a musíme tu vymýšlet takové předražené nesmysly?

ABC

Tak jestli něco okopírujeme z USA či Anglie tak leda systém povinného ručení (Anglie: na řidiče, USA: cca 10% procent ceny auta ročně) no a to teprv uvidítě předražený fičák

Jiří Kocurek

Důvěřuj, ale prověřuj: 10 % z ceny auta je z ceny tržní? Tak to potom asi bude havarijko, nikoliv povinné ručení ne?

Kalanis

Ono by celkem stačilo, aby měšťák nebo státní zjistil, že se z cyklisty ve finále dobře kasírují peníze. Stačí stát u silnice vedle cyklostezky a drahé cyklisty na silnicích vedle cyklostezek sbírat a posílat do správního řízení. Příklady Ďáblická a Žernosecká naprosto sedí. Toleranci bych zavedl akorát pro rodiny s dětmi do 15 let. Podle mě děcka do 15 let v dnešním provozu kupodivu na chodník patří. Ale zároveň mají povinně dávat pozor na své okolí. A přechody hezky po svých. Jedince mezi 15 a 25 lety na kole moc nepotkávám, obzvlášť v té starší části je to více o… Číst vice »

Gale

Bohužel je třeba rozlišovat stezku pro cyklisty (označenou značkami B08a/B08b) a stezku pro chodce a cyklisty (B09a/B09b). Povinnost použít platí pro kolující jen u té první.
Ale zase z 2mld by na pár zákazových značek C08 na souběžné komunikace (např. Strakonická, Modřanská/Komořanská apod) zbýt mohlo..

...

Tohle téma je mnohem složitejší, protože značka platná pro jinou komunikaci, než po které řidič (i cyklista je podle 361/2000 Sb. řidičem) jede, mu jen těžko může stanovit nějakou povinnost, mimo jiné proto, že mu není uložena povinnost to značení sledovat. Takže chceme-li povinnost podle § 57/1 vymáhat, musíme příslušnou komunikaci tou značkou C08 vybavit. Jiná forma výkladu tohoto ustanovení není možná, protože by docházelo k absurdním situacím, že by cyklisté museli povinně použít stezku pro cyklisty namísto silnice, po které chtěli jet, i kdyby ta stezka vedla jinam {a neslezou-li z kola a nestanou-li se chodci, pak by se… Číst vice »

ABC

k tomu nechat fouknout a to bude teprve vejvar

K.S.

Myslím že pokud si uděláte korelaci mezi lidmi na kole a lidmi co papíry mají alespoň na motorku, tak Vám tam vyjde poměrně vysoká.

Jiří Kocurek

Alespoň na motorku? To žijete v roce 196x, už za mých mladých let si dělal papíry na motorku každý pátý, většinou rovnou se sk. B a dneska těch „aspoň motorku“ bude minimum, když na 125ccm stačí řidičák sk. B, pokud má ta stopětadvacítka variátor.

K.S.

Nějak tu grupu lidí rozšířit musím. Ale je pravda že to teď měnili kolem motorek. Na druhou stranu to Bčko neposunuli dřív, ale pravda, nedíval jsem se jak je to teď s ŘP. Takže je nějaká menší skupina co má už na motorku, ale na na auto. Ale jak říkám, od poslední změny jsem to nezkoumal.

Frantisek

Nejdřív nalévají miliardy do posílení automobilové dopravy a pak za další stavějí ostatním účastníkům provozu alternativní cesty, nic víc bych v tom neviděl. Pokud by mysleli vážně svá slova o rozvíjející se alternativě, měli by zřejmě přehodnotit část svého dosavadního počínání, ale to se neděje. Naopak, chtějí stavět další a další kapacity pro auta a utlumovat použitelné alternativy. Ostatní jsou jen hezká slova.

svojsin

František: A tou vaší alternativou je šukafon do každého dvorku….

ABC

Z Lokte do Horní Slavkova by byla jedna pěkná 🙂

-TR-

Už se tady psalo, že obnovit železnici na tomto úseku nemá význam jen pro pár šotoušů, ale i pro nákladní dopravu. Jste snad negramotný?

ABC

jistě, psát tady každý může co chce 🙂

Petr Šimral

Jo jo. A půlka programu je vyřešena, tak ještě jednu trať a máme celý program z krku…

mikiqex

Jako řidič a chodec rozvoj cyklostezek vítám a opravdu rád bych viděl koncepční síť cyklostezek v Praze (podtrhuji tu koncepci, neboť většina ji bohužel postrádá).

Nezajímá mě celkový počet kilometrů, zajímá mě počet kilometrů, na kterých řidiči neohrožují cyklisty (= sdílené s vozovkou) a cyklisté neohrožují chodce (= sdílené s chodníkem). Nakreslit nové čáry na asfalt a zastrkat k nim značky umí každý blbec, v tomto exceluje zejména Praha 7.

mikiqex

Když to po sobě čtu, bylo nefér použít slovo „většina“, protože to je pouze subjektivní hodnocení podle míst, na kterých se pohybuji.

Poudy

Promiňte, ale děláte chytrolína a víte o tom prd. Pokud by jste jezdil po Praze 7 na kole, tak by jste věděl, že právě zprůjezdnění jednosměrek pro cyklo v obou směrech a různé pruhy a vyhrazení průjezdu cyklistů je pro běžného občana který na kole věci vyřizuje, ne se kochá, naprosto skvělé. Vaše koncepční cyklostezka je strašně fajn na výlet s dětmi, pokud ale na kole jezdím do práce/úřadů/služeb, tak je model Prahy 7 skvělý, tedy z pohledu cyklisty, já se totiž představte si potřebuji pohybovat také hlavně tam, kde je největší pohyb. Ono totiž taky mezi těmi činžáky se… Číst vice »

mikiqex

Prahu 7 vidím z pohledu řidiče. Je tam spousta úseků, kdy je cyklostezka vedená na kraji vozovky a z ničeho nic končí (Prašný most) nebo tam není dost místa (Dukelských hrdinů), je křížená přes vozovku v nepřehledných místech (Hlávkův most) a víc mě zrovna teď nenapadá, protože tamtudy zase tak často nejezdím.

Pokud není místo, tak nestavím, v lepším případě si ho udělám (zúžení širokého chodníku, zjednosměrnění ulice). A ne že ze dvou pruhů udělám jeden plus parkování plus cyklopruh.

Grossák

Pak pravděpodobně nejde o cyklostezku.

MaT

Tak Prašný most je snad na Praze 6 a ne 7, ne?

Petr

A není to jedno?

Jackub

Takže rozmařilé rozhazování pokračuje i v krizi… No potěš…

MildaIV

Rozmařilé rozhazování předvádí vláda už púl roku, kdy sype peníze podnikatelúm. Platí se to z daní, kterým se podnikatelé velice úspěšně vyhýbají. Čili sponzoring bohatých chudými. Tyhle cyklostezky a obecně investice do infrastruktury, jsou jednou z mála vyjímek, kdy se peníze „neprojí“, ale něco smysluplného tu zústane. A navíc je to pro většinovou populaci, podnikatelé ze svých SUV nevylezou.

Jakub P

Vláda podnikatelům (minimálně těm, co nejsou v holdingu nebo v Číně) sype tak akorát sliby. Z tý slibovaný podpory byl skutečně vyplacenej malej zlomek, řadě podniků, který o pomoc žádaly, přišly místo peněz kontroly z finančáku).

Prikryl

Tomu rikam rozumne investovane 2 Mld., ne jak do tech medii to by se rovnalo hozeni penez do kanalu, totocbude mit siroky prakticky uzitek.

-TR-

Doufám, že to myslíte ironicky.

Tomáš Fuk

tak namalovat cyklopruhy , to něco stojí 🙂

Mě by jen zajímalo, nakolik se vyplatí tlačit cyklodopravu v našich klimatických podmínkách. Pro masy fakticky 6-7 měsíců. Zbytek roku bude zabraný prostor ležet fakticky nevyužitý.

Poudy

Fajn, tak ve zbývajících 5 měsících bude posílena veřejné doprava. Že si neumíte něco takového představit? Co se dá dělat.

-TR-

A co budou dělat vozidla a zaměstnanci zbylých 7 měsíců? To se těžce nevyplatí.

Petr Šimral

Budou jezdit na kole okolo vozoven a garáží? …

Poudy

Pane Šimrale, budou dělat něco jiného. Můžou to pokrýt brigádníci, když to řeknu blbě tak sezónní zaměstnanci. Trh si už přece poradil snad se vším, to vy moc dobře víte.

Tomáš Fuk

a ta bude jezdit kde? Ve zredukovaném prostoru…

Kalina

Jednak se píše o cyklostezkách a nikoli cyklopruzích a co se týče využitelnosti v našich klimatických podmínkách, lze hovořit pouze o dnech se souvislou sněhovou pokrývkou, kdy stezky zřejmě nebudou využívány a těch je v nížiných jen pár v celém roce.

Tomáš Fuk

až ty cyklostezky u nás v okolí uvidím, tak budu věřit. Zatím se malují jen pruhy.
A ano, v místě kde funguje pěkně teple zaprděná MHD, někdy v říjnu se začnou oddělovat skalní jedinci jezdící po celý rok.

Prikryl

Tak se zajedte podivat na jižní Moravu, např. vinné stezky Uherskeho Hradiste, cyklostezka Brno-Vídeň atd.

Tomáš Fuk

ale tady se, jak je i v článku uvedneno, bavíme o cyklodopravě jako náhradě za MHD a IAD.

Prikryl

No a v Uherskem Hradisti lidi nejezdi do prace na kole? A po trase cyklostezky Brno Viden?

ABC

do práce po vinných stezkách?

i_o

The Winter Cycling Capital of the World
https://youtu.be/W0Kf0rXdJz4

Jakub

Jakých klimatických podmínkách? V Lysé n/L, Pardubicích, Kolíně, Brně, Ostravě, Břeclavi… tady všude se jezdí na kole celoročně pokud je alespoň nad pět stupňů a není přehnaně silný vítr.

Tomáš Fuk

Chceš snad říct, že lidé kteří dojíždí v zimě za prací/školy na kole je stejný jako v „sezóně“?

Jakub

Ne.

Tomáš Fuk

Prima, tak to jsme za jedno.

mgr.pavel

Nejste za jedno. Vy si myslíte, že v zimě jezdí (resp. může jezdit) jen pár procent cyklistů. Realita je ale o hodně lepší – jezdí či mohlo by jezdit třeba polovina. Stačí trochu udržovat cyklostezky i v zimě (silnice se také prohrnují, žejo? tak proč ne cyklostezky a cyklopruhy?). A dát lidem echo, že jezdit v zimě na kole je normální. V Kodani jich v zimě jezdí cca 80% z těch co v létě..

Tomáš Fuk

Já jsem realista. Domnívám se, že cyklistika je u náš pořád spíše volnočasová zábava než dopravní prostředek. Mnoho z takových by pak ke svému „sportovnímu“ kolu potřebovali ještě druhé, městské, což klade další nároky na uskladnění ale i peníze. Samozřejmě, městské kolo je zpravidla střep, aby se dalo kdekoliv nechat, úplně stejně jako v oné Kodani. Jenže např. v Praze je ideál e-kolo, což je jaksi v rozporu s uvedeným. Určitě namítnete, že existuje koncept sdílených kol. Jistě, ale jak zabránit hromadění kol pod kopcem a nahoru se vyvážet MHD? A když už jezdí s MHD, tedy pravděpodobně i kupónem,… Číst vice »

Jakub P

Samozřejmě, že je to tu spíš volnočasová zábava, než dopravní prostředek, když je infrastruktura taková, jaká je. Tedy dělaná tak, že je využitelná spíš pro tu rekreaci než pro dopravu. Všechno to, o čem píšete, se dá řešit. Postavit v centru bezpečná hlídaná parkoviště pro dražší e-kola by vyšlo furt daleko levněji a prostorově úsporněji, než parkoviště pro auta (ostatně dalo by se na nich začít, stačily by zamykací boxy místo pár míst u budky výběrčího – kapacita na stejné ploše násobná). Převážení sdílených kol z míst, kde se hromadí, na místa, kde je jich nedostatek, zná a provádí řada… Číst vice »

Tomáš Fuk

v momentě, kdy auta přestanou přibývat, tedy defacto úpadkem automotive v evropě, budeme mít zcela jiné starosti než se těšit z cyklostezek.

Jakub P

Pokud budou dál přibývat i v centrech velkejch měst, protože budeme stavět infrastrukturu na prvním místě pro ně a až někde daleko za nimi pro všechny prostorově úspornější druhy dopravy, budeme mít dál velký problémy, ať už bude vývoj automotive v Evropě jakýkoliv…

Tomáš Fuk

to souhlas

mgr.pavel

V Kodani v zimě klesá cyklodoprava na tuším 80%. Mají jen o trochu lepší klimatické podmínky, ale ne o moc.

Klišé „v zimě se nedá jezdit na kole“ je nepravda.

K.S.

Jenom doporučuji nečistit brzdy od sněhu na náledí.

Malé stydlivé prasátko

Se kterými se v nížinách téměř nesetkáváme. Spíš ve výše položených oblastech. Jezdím i v zimě a vlastně se stačí jenom tepleji obléct, nic víc…

Jan Sova

Na krátké vzdálenosti ano, ale delší vzdálenosti se pod teplým oblečením člověk zapotí, pokud teda nemá profi hadry (dres atd.), což zase v zaměstnání každý nepřivítá, že.

Tomáš Fuk

dá jezdit, a mnoho lidí jezdí. Ale ne každý je ochoten koupit odpovídající zimní výbavu vč. pořádných světel. A pak je tu taková drobnost – morálka a pravidelnost. Většina na to bude příliš pohodlná, na to bych si vsadil.

MaT

Jak to myslíte s těmi klimatickými podmínkami? Já dřív jezdil na kole do práce tak od dubna do října. Ale jak teď ty zimy v podstatě zrušili, tak poslední rok už jsem jezdil v podstatě celoročně a pohoda…

Tomáš Fuk

jak píšu výše – nikde netvrdím, že se nedá, či že to nikdo nepraktikuje. Pokud ovšem nepozorujete zásadní úbytek cyklistů od podzimu do jara, přít se s nikým nehodlám. Vliv výstavby cyklostezek na změnu chování považuji za silně diskutabilní.

Jakub P

„Vliv výstavby cyklostezek na změnu chování považuji za silně diskutabilní.“

Zkuste si najit neco o Nizozemi od sedesatych let dal. Za tim jejich aktualnim rozsirenim kol pro dopravu po mestech stoji na prvnim miste stavba cyklostezek a dalsich casti bezpecne infrastruktury pro kola a omezeni aut tak, aby se pouzivala jen tehdy, kdyz je to nutne.

Tomáš Fuk

ok, když to nevyznělo z kontextu, tak explicitně doplním:

„Vliv výstavby cyklostezek na změnu chování cyklistů v zimních měsících považuji za silně diskutabilní.“

Jakub P

OK, to už mi dává smysl, ale stejně nesouhlasím. Dobrá (a kvalitně zimně udržovaná infrastruktura pomůže využívání kol pro dopravu po městě imho za každého počasí.
Úbytku v zimních měsících asi nikdy nezabrání úplně, ale může ho zmírnit. Ale co je hlavní, i kdyby úbytek zůstal stejný, ale počty v létě i v zimě byly díky infrastruktuře mnohonásobné oproti stavu bez vhodné infrastruktury, bude to dobře.

Tomáš Fuk

to bohužel nemusí být jen pozitivum. Pakliže máme omezený prostor pro infrastrukturu, který dále rozdělíme na konvenční a cyklo, tak v období kdy se cyklo „vyprázdní“ logicky musí dojít k většímu zahuštění zbylého prostoru i proti současnosti. A jsme opravdu ochotni takto obětovat 5 měsíců?

Jinak si dovolím poukázat, že infrastrukturu pro motorky a mopedy máme a přesto jich v zimě také nevídáme tolik. Proč by cyklisté měli být výjimkou?

Jakub P

5 měsíců mi přijde hodně, hodně přehnané. Sníh a mráz se ve městech (mimo ta v horách) u nás počítá spíš na dny než na měsíce. Taky se v poslední době docela ukázalo, že řada lidí zvládne v pohodě část roku (ve dnech s mizerným počasím) pracovat z domova a bohatě stačí, aby byli v kanceláři třeba dva až tři dny v týdnu. Tím by v součtu taky nároky na infrastrukturu dost klesly. V neposlední řadě je tu skutečnost, že kapacita stejného prostoru pro pěší, lidi na kole nebo lidi v MHD je proti lidem v IAD mnohonásobná. K těm… Číst vice »

Tomáš Fuk

no, ke sdílení prostoru mopedů s auty… ono stejné bude platit i na cyklostezkách mezi elektrokolaři/koloběžkáři a těch bez motoru. Ke konfliktům docházet bohužel bude.

V některých předpokladech nejsem takovým optimistou, ačkoliv jsem dost aktivním cyklistou. V mnohém máte pravdu, zejména s tím, že nelze sedět ze založenýma rukama a říkat prosté „nelze“. Bez toho samozřejmě pokrok nikam neuděláme. Čeho si však vážím nejvíce je kultivovanost diskuse. Díky. A tím bych to asi zavřel. Ať se daří.