Infrastruktura Vodní doprava Zprávy

Ťok předává přípravu DOL hradní klice, vodní cesty bude stavět rezort zemědělství

Remorkér Beskydy v Děčíně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Remorkér Beskydy v Děčíně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Na vltavském nábřeží mezi sousedícími ministerstvy dopravy a zemědělství dochází k nenápadnému, o to však významnějšímu přesunu kompetencí. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) kývl na nabídku zemědělského kolegy Miroslava Tomana (za ČSSD) a přesune na jeho rezort přípravu a výstavbu vodních cest. Akce už začala.

Dosud mělo na starost přípravu a výstavbu plavebních komor, přístavů a dalšího příslušenství pro lodní dopravu Ředitelství vodních cest, které patří pod ministerstvo dopravy. Nově by se o totéž měly starat státní podniky Povodí (Vltavy, Labe, Moravy) z rezortu zemědělství.

Ministerstvo dopravy na dotazy deníku Zdopravy.cz odpovědělo dodatečně (doplněno v 11:30). „Důvodem je zjednodušení a zrychlení přípravy vodních staveb a realizace nových akcí, zejména ve vztahu k výkupům pozemků a odbornému zázemí správců vodních cest. Ředitelství vodních cest se bude nadále podílet na supervizi projektů realizovaných jednotlivými Povodími,“ uvedlo. Pod zemědělství by měla přejít část zaměstnanců ŘVC.

S kritikou už přispěchal Svaz dopravy České republiky, podle kterého jde o nesystémový krok. Svaz naopak prosazuje, aby ŘVC dostalo jasnější právní formu příspěvkové organizace nebo státního podniku. „Státní podniky Povodí nemají zákonem stanovenou kompetenci zlepšování podmínek pro vodní dopravu, služby přístavů a podporu podnikatelů k vyššímu využívání vodních cest k dopravě,“ píše svaz ve svém stanovisku. Podle něj nemají Povodí pro přípravu a realizaci zmíněných staveb zkušenosti a odborné zázemí, svaz kritizuje i roztříštění agendy mezi tři podniky. Pokud ministerstva svůj záměr nepřehodnotí, bude podle svazu načase uvažovat o útlumovém programu pro vodní dopravu.

Krok ministerstev má přitom i další rozměr. Více než jedna miliarda z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury se přesměruje do gesce ministerstva zemědělství. Ministr Toman patří přitom do okruhu lidí blízkých prezidentu Miloši Zemanovi, jinak velkému zastánci kanálu Dunaj-Odra-Labe.

Samotná stavba kanálu sice jen tak nezačne, jen další přípravné kroky a administrativa si ale vyžádají nemalé peníze. O nich nyní bude rozhodovat zemědělství. Toman mimo jiné figuruje na seznamu poradců prezidenta, ministrem byl už za „prezidentské“ vlády Jiřího Rusnoka. Do sněmovny neúspěšně kandidoval za zemanovce. Ministerstvo zemědělství si podle dokumentů, které má deník Zdopravy.cz k dispozici, o vodní cesty samo řeklo.

Ředitelství vodních cest nezanikne, z kompetencí mu ale zbude pouze kontrola vodních staveb, propagace plavby a provoz veteránského remorkéru Beskydy.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
VRT
Host
VRT

Naštěstí v tom není Zemanova klika, ale dohoda celé řady institucí, která řeší vodu v ČR. Prostě voda (ať už nedostatek, nebo přebytek) nemá s dopravou nic společného, se nedá nic dělat. Dokonce loňská sucha vedla k tomu, že poprvé v historii není v přímém rozporu názor zemědělství, životního prostředí, přírodovědců, obcí, krajů, environmentalistů… Stav věcí je donutil nejen sedět u jednoho stolu, ale i mluvit jednou řečí. Naopak proti tomu, co se tvrdí v tomto článku, tato akce povede k tomu, že to má DOL spočítané. Což je jedině dobře.

K.S.
Host
K.S.

Celkově možná ano, ale některé části vzniknout mohou jako izolované vodní dílo, například se můžeme bavit o dovedení kanálu z Polska do Ostravy, kde se můžeme bavit o kanálu zhruba podél polské I/78 a pěkného velkého přístavu na Vrbickém jezeře, které by se dalo přímo spojit s Odrou krátkým kanálem a sloužit i jako „buffer“ pro povodňové stavy. Možná by to chtělo ale spojit i ostatní jezera alespoň přes stavidla. Co potřebujeme je začít s postupnou, dost rychlou revitalizací krajiny, nebo možná i s umělou výstavbou krajiny takové, která povede k jejímu zlepšení, na rozdíl od toho jak se to… Číst vice »

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Tak ono ve studii proveditelnosti vyšlo, že DOL bude mít využití z dopravního hlediska jen asi z třetiny. Více bude plnit vodohospodářskou funkci. Ale bude mít i turistickou funkci, tak se to možná časem ještě přesune na Ministerstvo pro místní rozvoj. Z logiky věci je ovšem pravda, že horký brambor patří do resortu zemědělství. No né?

Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

V článku se zapomnělo na to, že existuje i Povodí Odry, které by na starost mohlo dostat nejaktuálnější úsek vodní cesty z polské hranice do Ostravy. Připomínám, že v Polsku běží práce na úpravach plavebních komor na řece Odra včetně rekonstrukce přístavu Kedzierzyn-Koźle.

Kajman
Host
Kajman

Probůh. Takže to znamená, že tu šílenost DOL nejenže nikdo neshodí se stolu, ale budou se vyhazovat další a další peníze a nedejbože to i někdo někde začne stavět. Nezbývá než doufat, že za 4 roky se to nestihne, hlavní propagátor se odebere (alespoň) do důchodu a nějaká nová vláda dostane rozum.

czhunter
Host
czhunter

Já myslím, že je to v klidu, zatím se za 6 let neudělalo nic smysluplného, a další 4 roky nečinnosti už se v pohodě „doklepou“.
Jestli ty studie stojí pár milionů, tak je to stejně jen setina nákladů na _ostatní_ řádění hradní kliky (to už víc stály Mynářovy výlety do Číny, a z těch ani nemáme, na rozdíl od studií proveditelnosti, hezké obrázky)

Miloslav
Host
Miloslav

že by konec ŘVC? Kdy bude zrušeno i ŘSD?

Jiří Tulipán
Host
Jiří Tulipán

Tož to je zajímavé. Jelikož je každá vodní cesta v hledáčku ekologů, trochu v tom vidím pozitivum. MD bude chodit s požadavkem na MŽP – chcu tudy plout, nějak to zařiďte, místo dnešního, kdy MPŽ chodí na MD – mám tady kytyčky, nějak to zařiďte. Je asi všem jasné, že kdo je proti nečemu, vždy si najde pádný argument, proč to nejde a nikdy v ničem nevyhoví.

Herold
Host
Herold

Umíte číst, dobrý muži?

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll