Dopravci Železnice

Miliardová soutěž na jihu. Kraj hledá železničního dopravce pro motorovou trakci

Velký motor 842 v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz
Velký motor 842 v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz

Na jihu Čech bylo dnes zahájeno velké železniční klání. Jihočeský kraj vypsal soutěž na zajištění železniční dopravy v motorové trakci po dobu příštích patnácti let, tedy do konce roku 2034. Předpokládaná hodnota kompenzace za celé období je 3,467 miliardy korun.

Kraj nepožaduje nová vozidla, spokojí se s modernizovanými motoráky. Dopravci navíc dostanou čtyřleté přechodné období, během kterého budou muset splnit dodatečné standardy, jako je například wifi, klimatizace a podobně.

„I vzhledem k tomu, že dopravu na budoucí období řeší všechny kraje, chceme dát dopravcům dostatek času na přizpůsobení se požadavkům,“ sdělil deníku Zdopravy.cz dopravní konzultant z krajského organizátora JIKORD Ivan Studlar.

Pokud ale dopravce lepší standardy nabídne už nyní, bude to pro něj v soutěži bonus. Kvalita nabízených vozidel má v soutěži třicetiprocentní váhu. Předpokládaná výše kompenzace činí 120 korun na vlakový kilometr.

Mezi dopravci bude o jihočeské sousto zřejmě zájem. „Jako dlouhodobý partner Jihočeského kraje máme o soutěž pochopitelně zájem a přihlásíme se do ní,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. „Jsme připraveni podat nabídky pro všechny kraje, proto se budeme hlásit i do soutěže Jihočeského kraje,“ potvrdil i mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. „Velmi vážně účast zvažujeme, musíme prostudovat podmínky soutěže,“ řekl šéf GW Train Regio Robert Krigar.

Jihočeský kraj je po Jihomoravském teprve druhý, který na zajištění obslužnosti pro období po skončení nynější desetileté smlouvy s Českými drahami vypsal soutěž. Většina dalších krajů chce zadávat službu přímo. V příštích dnech chtějí Jihočeši vypsat soutěž i na elektrickou trakci, kde už bude i požadavek, aby část vozidel byla nová.

Zajímavostí je trať Veselí nad Lužnicí – České Velenice, kde dnes jezdí motoráky, počítá se ale s její elektrifikací. Trať proto není v soutěžních balíčku motorové trakce, nýbrž elektrické. „Do doby elektrizace, předpoklad je do roku 2025, ji bude dopravce provozovat v motorech bez požadavku na maximální kvalitu,“ doplnil Studlar.

Jan Sůra, Jan Šindelář

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ivan

Poznámky k textu a komentářům:
– standardní kvalita musí být dosažena do tří let od zahájení provozu,
– nová vozidla nejsou požadována, ale jsou vítána, bude – li přiměřená kompenzace výkonů; důvody jsou zejména ekonomické
(výše odpisů hrazených krajem),
– v souboru nejsou Jindřichohradecké úzkokolejky, zde je plánováno přímé zadání,
– na evropské prostředky, kde EU hradí 85 % pořizovací hodnoty vozidel zřejmě vybraný dopravce nedosáhne, protože alokace
navýšena nebude; pro pořízení nových vozidel se naskýtá možnost využití úvěru EIB, kde podmínky dosud nejsou známy
(pravděpodobně stát uhradí 50 %),
– dokumentace nabídkového řízení je veřejně dostupná na
https://www.tenderarena.cz/profil/zakazka/seznamDokumentu.jsf?id=184926

ondřej

Jde to s železnic v ČR do háje.Motorové vozy řady 842 a 843 dle mého velice dobré.843 určitě projdou modernizací.Všechny kraje by si zasloužily nové motorové a elekrické jednotky.GW Train Regio a jejich staré motoráky musím zajet otestovat.

Michal

Jejich staré motoráky, no tyvado, a 842 je nějaká novota? Vždyť je to stejně staré jak stroje co má GW. Fakt nevím co furt řešíte.

Hans

Nevím co obyvatelé Jižních Čech provedli že musí mít jednu z nejhorších dopravních obsluh v ČR. Ted jim zmrvili vlaky na Šumavě a už se Gw Tram třesou na celej kraj. Vše se zdá být připraveno, praotec Studlar uz si cinta na pentli o nejlepším dopravci. Je smutné to sledovat.

jančurobijci

Jeli jsem s GW a nic horšího než s ČD jsme nezažili, za mě osobně o něco lepší jízda než s odporným šukafonem.
Pro mě za mě ať ČD ztratí klidně všechny tratě, pokud nebude nový dopravce horší a dražší…..

Rtep

Pro jančurobijce zkusím porovnat šumavské lokálky z mého pohledu, tedy z pohledu pravidelného cestujícího: ČD – nijak zvlášť se nesnažilo 810 – průměrné jízdní vlastnosti, přijatelné topení, dostatek místa i na zavazadla, háčky na oděvy, pohodlné 814 – špatné jízdní vlastnosti, dobré topení, dostatek místa i na zavazadla, háčky na oděvy, pohodlné 843 – výborné jízdní vlastnosti, dobré topení, dostatek místa i na zavazadla, háčky na oděvy, pohodlné Patráky – dostatek místa i na zavazadla, háčky na oděvy, velmi nepohodlné Kvalitní informace pro cestující i při mimořádnostech, přítomnost vlakvedoucích ve vlacích, odbavování bez problémů, pokladny a záchody ve větších stanicích,… Číst vice »

Pibik

Další krok k vyhození ČD ze sedla, pokrok se nedá zastavit a to ještě globální finanční krize před námi, pak to půjde po přískocích. Zadlužení ČD už dnes ani nikdo nepočítá 10 miliard sem, 10 miliard tam, tam to pak bude likvidační výprodej…

Michal

To zní dobře, už se těším, až si za cenu šrotu koupím dva vozy Bdmtee a prasátko.

Jan

Já bych tomu neříkal pokrok..

Michal

843 si asi pletete s 842. První jmenovaná na Šumavě nejezdila. Koukám, znalec…

on

Nejnižší cena bude dosažena nejnižšími mzdami a za pár let do bude stejné jako u autobusů. Pravidelné odříkání spojů z důvodu personálního výpadku.

jančurobijci

T odříkání je hlavně u Arrivy Praha(a Kladno) jinak je pravděpodobnější, že někam nedorazí vlak, než bus.

noerf

Zajímalo by mne, jestli se to týká také dopravy na trati Jindřichův Hradec – Nová Bystřice. Jinak mimo trati Tábor – Milevsko – Písek – Ražice/Protivín, kde jezdí regionovy a nové spojení spěšných vlaků České Budějovice – Písek se jedná o tratě, kde jezdí poloprázdné 810.
Takže tipuji vítězství GWTR eventuálně Arrivy, protože mají nejnižší náklady, naopak Regiojet by mohl být silný tam, kde se dá očekávat růst cestujících, což vzhledem k přepravním časům a vedením tratí není moc reálné.

železničář v důchodu

No, Čajánek přece už „moderní“ motorové vozy s klimatizací má …

Michal

Asi netýká, má to být logický provozní soubor a proto se odděluje motorová a elektrická trakce.

Nicméně dobrý nápad, Čajánka jako dopravce ZDO by to chtělo poslat kamsi a to co nejdřív…

železničář v důchodu

Michal: „má to být logický provozní soubor a proto se odděluje motorová a elektrická trakce“
Co je logického na oddělování motorové a elektrické trakce? Výhodná je přece naopak universálnost a schopnost co největší možné (vzájemné) zastupitelnosti (především personálu), nemyslíte?

Michal

Nakonec proč zastupovat jen personál? Univerzální vozidlo pro tak mizerné frekvence existuje a celé slavné jižní Čechy by šly odvozit bratru 20 Regioshuttlama (v Jizerkách jezdí i ztrojeně).

Ale to by se zase pičovalo, že se pod drátama jezdí dieselem… 🙂

Elb

Nelíbí, nelíbí.. V tomhle kraji se nedá cestovat do měst do školy a na/z ranní, většinu roku v těch lesích na Šumavě nikoho ve vlaku nepotkáte a tomuhle mám platit klimatizaci a natož wifi..

Johnny Gomez

Elb:
To nam tu chces rict ze te vlak nedostane do prace na 8 ne 9 rano????
To.mi prijde koment trosku mimo realitu..

Václav Novotný

Všechno je to jenom o tom, aby si kraj objednal dostatek spojů ve správných časech.

Rtep

Podle mé šumavské zkušenosti u nás vlaky jezdí do práce i do škol docela dost lidí. Tady už ale bohužel provoz vyhrálo GW Train, tak se sice jezdí s wifi, zato s podstatně menším pohodlím.

Marek

Stojím si za tím, že v takto malém státě, by měl být pouze jeden dopravce a ne v každém kraji tři :/ Nějaký národní tarif bude muset být kvůli kompenzacím dopravcům stejně mnohem méně výhodnější než využití INkarty či případných dalších slevových kartiček každého z dopravců… Podmínky na nové, či řádně modernizované vozidla jsou rozumné. Jediné co máme v JČ kraji nového jsou 4 Regiopantery, jinak samé vraky.

železničář v důchodu

Marek: „Stojím si za tím, že v takto malém státě, by měl být pouze jeden dopravce a ne v každém kraji tři :/“ To není úplně chytrý názor, navíc jej po tolika letech divoké české liberalizace by bylo jen těžko možno prosadit: (osobních) dopravců může být klidně „hafo“, ale veřejná osobní doprava by měla být organizována „centrálně“ (teď mě nenapadá lepší výraz) jako jednotný systém s předem stanovenými (minimálními) standardy jak co do jízdních řádů a spojení, tak i co do základního („národního“) tarifu (včetně nařízených slev), všichni zúčastnění dopravci by měli být v tom systému jen výkonnou složkou a… Číst vice »

Martin Hanzal

Středočeský kraj je taky hrůza. S přihlédnutím na množství výkonů a obsluhovaných tratí asi v kvalitě vyhrává Liberecko a Karlovarsko…

To

ČR je tak malý stát a z jedné z nejlepších železničních sítí na světě vznikne totální kočkopes. Co malý kraj, to jiná vozidla, jiný dopravce, jiné jízdné, jiné standardy, jiné podmínky cestování, spoje nenavazují… no nevim, jestli tohle cestující ocení. V ČR ujedete 70 km a už jste v dalším kraji.

medvěd

Souhlas. Stát by měl dát jasná pravidla. Výsledek je patrný – spojení na okraji krajů nikdo nechce platit.

Počkáme si 2 roky až GW tramvaje budou vyklepaný podvozky. Co bude jezdit ? Už nyní cestující spílají , co to jezdí po kolejích. Zadavatel ušetřil, cestující trpí.

Mne donutili jezdit autem (nepřípoje, bídný stav vozidel). Autem si dojedu, nemusím hlídat čas a někde čekat, že vlak se porouchal nebo je výluka a dál to 2 hodiny nejede.

ČD usnulo na vavřínech … Jižní Čechy je nezajímají !

Tomáš

Doufám, že apoň tu Wifi a klimatizaci budou ve finále fakt požadovat. To by totiž vyházelo Regionovy. Bohužel i ojetina z Německa je pořád daleko lepší než Regionova.

železničář v důchodu

Namontovat do „regiokřápů“ WiFi a klimatizaci přece nemůže být velkým problémem – ani finančním, když to dopravci montují při každé „modernizaci“ jakýchkoli vozů …

Chachar Budvar

To jste porovnal osobně? V regině je alespoň místo, zato německý střep kvílí, fouká do něj, mele se neuvěřitelně, poskakuje, netopí a je v něm smrad ze spálené nafty obnovený po každém otevření dveří. Klima z karavanu je také spíše fíkovým listem „zadání“. A říkat změně převodu peněz soutěž? Někdo hodně infantilní tomu uvěří….

Rtep

Regionova má sice o dost horší jízdní vlastnosti, ale pro cestující je (stejně jako 810 nebo 816) jednoznačně lepší a pohodlnější, než ty přiblblé hlučné německé tramvaje GW Tramwejn.
Ty tramvaje nějak nepochopily, že v nich budou jezdit třeba i cestující se zavazadly, s kabáty. I když je pravda, že v RegioSprinterech si ten kabát musíte většinou nechat v zimním období na sobě 🙂

Jan

A kdyby jim šlo o nějakou kvalitu, tak nakoupí nové z europeněz. Nemuselo všechno vyžrat Brno. V Polsku mají státní firmy nakoupeny nové z EU. Na Slovensku se taky kupovalo a kupovat bude. A ne 50 let staré německé plečky.

Tomáš

Tak to je asi ten problém. Jelikož v jižních Čechách vědí, že Brno všechno vyžralo, tak by si pravděpodobně na dotace moc nehrábli. Takže tohle může být, byť trochu nepříjemný kompromis.

xyz

– Ne „Brno“, ale Jihomoravský kraj.
– Nutno dodat, že v předchozím dotačním období nedostal JMK ŽÁDNÉ dotace na železniční kolejová vozidla. O to více dostane nyní.
– S ohledem na to, že jde o příměstskou dopravu okolo druhého největšího města ČR (+ s přihlédnutím k tomu, že v okolí největšího i třetího největšího města již na valné většině příměstských vlaků jezdí moderní jednotky), lze oprávněně tvrdit, že JMK si kompletní obměnu vozového parku na páteřních příměstských linkách zaslouží.

Elb

Vyžralo to Brno, protože všechny ty jednotky budou jezdit pouze do Brna a to ještě tak dementně, že to budou spojované krátké jednopodlahy, co nebudou moct opustit kraj..

Jan

xyz
Brno dotačně nahrauzuje vagony z roku 90 a nové interpantery za miliardu.

Jan

Jinými slovy opět koncipované na nějaký německý výprodej. Který bude mít na konci 15 leté smlouvy neuvěřitelných 50 let.

Jan

Aha, takže požadují klimatizaci? To znamená, že ČD končí. Že je to opět koncipované proti státnímu podniku. Protože ty daňovým poplatníkem nakoupené soupravy, které objednaly a schválili předchozí politické garnitury klimatizaci nemají.

Kajman

Že jsem tak smělý – které daňovým poplatníkem nakoupené soupravy, nakoupené v posledním alespoň čtvrtstoletí, aby nebyly už v zásadě zcela účetně odepsané, nemají klimatizaci? Napadají mě jen Regiokřápy, které ČD honí pod dráty do Veselí a Tábora – těch mi tedylíto fakt nebude.

Michal

„Předchozí politické garnitury“ myslíte Husáka s Štrougala, kteří koupili 810, patrové vozy, BDs a B?

Jan

Ne 842 843. Ti co rozhodli o modernizaci na 814.

železničář v důchodu

Kajman:
Co vám v souvislosti s klimatizací říká třeba KMV řady 843?

kajman

Dobře, dostal jste mě, nejmladším 843 je 21 let. A o kolika kusech tohoto veledíla se v jižních Čechách bavíme?

Michal

Veledílo 843 se v Jihočeském kraji ráčí nevyskytovat. 🙂

železničář v důchodu

kajman: „A o kolika kusech tohoto veledíla se v jižních Čechách bavíme?“
To neřeším, protože ani vy jste svoji původní (hloupou) otázku nespecifikoval (nelokalizoval) na jižní Čechy: když chcete vyžadovat pregnantnost od ostatních, měl byste být pregnantní především sám.

Jan

40 mld investic..