Doprava ve městě Metro

Metro v časech nákazy: I. P. Pavlova už není nejvytíženější stanicí

Opravený vestibul stanice metra B Karlovo náměstí. Pramen: DPP
Vestibul stanice metra B Karlovo náměstí. Pramen: DPP

Pražské metro kvůli pokračující virové nákaze zeje ve srovnání s běžným provozem prázdnotou. Organizátor dopravy ROPID zveřejnil vypovídající statistiky vzešlé z počítadel ve stanicích. Podle nich se meziroční pokles pohybuje v rozmezí 80 až 85 procent.

Dosud nejméně cestujících (pouhých 202 tisíc) využilo metro ve čtvrtek 19. března a v pátek 20. března. Ve všední den o rok dříve to přitom bylo téměř 1,2 milionu cestujících. Tento týden se ale dostavil mírný nárůst, když v pondělí i v úterý metrem jelo shodně 235 tisíc lidí. Podle mluvčího ROPIDu Filipa Drápala ale do ukončení mimořádných vládních opatření nelze hovořit o nějakém trendu.

O relativně největší část cestujících přišla linka A, která zajišťuje dopravu do historického jádra, spojení na letiště nebo do škol v oblasti Dejvic a Suchdola. Z té zmizelo 82 procent cestujících, když 100 procent představuje pro ROPID týden od 2. do 8. března.

„Kromě centra stojí za povšimnutí výraznější pokles také ve stanicích Pankrác a Chodov, na který mají vliv nejspíše zdejší uzavřená obchodní centra. Jezdí sem proto zhruba šestkrát méně cestujících než běžně,“ doplnil Drápal.

Za zmínku stojí i fakt, že stanice I. P. Pavlova přišla dočasně o pozici nejvytíženější stanice metra v Praze, a to ve prospěch Smíchovského nádraží, které v uplynulém týdnu odbavilo o 14 tisíc cestujících více než „Pavlák“.

Stanicí I. P. Pavlova běžně projde za den přes 100 tisíc cestujících. Ještě 13. března byl obrat cestujících (vstupy a výstupy) na I. P. Pavlova 44 tisíc, 7. dubna už byl jen 16 tisíc. Na Smíchovském nádraží byl obrat ve stejné dny 40 tisíc, respektive 18 tisíc. Počítadla na Andělu (včetně výstupu Na Knížecí) zaznamenala v úterý tento týden 16 tisíc vstupů a výstupů.

Mění se i pořadí na chvostu. Dlouhodobě nejméně využívaná stanice Kolbenova přenechala v pondělí své místo Invalidovně. První měla obrat 1 741 cestujících, druhá 1 683 cestujících. V úterý se ale obě stanice téměř srovnaly na stejných číslech (Kolbenova 1 622 cestujících, Invalidovna 1 628).

O víkendech se nyní počet cest v metru pohybuje kolem 100 tisíc za den, když před nákazou to bylo až půl milionu cest. Uplynulý víkend nicméně přinesl mírný nárůst až na 120 tisíc cest denně.

30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lektor

To bych netipoval, že nejvyuživanější stanicí bude smíchvoský nádraží…

minoke

Kde presne sa berie prezývka „Pavlák“? Pretože správne sa I.P.Pavlova prezýva „Ipák.“

náhodný kolemjdoucí

běžně se říká obojí

Alibaba

Slinťák…

TOM

od otevření je to Pavlák ,taky jsme tomu jako děti říkali „slinták“.metro využívám prakticky denně ode dne otevření 9.5.1974

Frantisek

A Vy jste odkud? Na Vinohradech odjakživa „Pavlák“, jakkoli tyhlety „-ák“ tvary znějí všechny stejně hrozně. 🙂

qwerty

Rodilí Pražáci řeknou jedině Pavlák, náplavy říkají Ípák

libcha

Já jsem náplava a říkám Pavlák.

Jakub

Vy budete nějakej chytrej. Jakožto rodilej pražák to byl pro mě vždycky Ípák. Pavlák většinou používají starší. Třeba moje máma :-).

Y.K.

Začalo se to podle mě používat až tak v 90. letech tehdejší omladinou. Do té doby Ípák neexistoval nebo jsem to nikdy neslyšel a popravdě mi to dodnes trhá uši, ale co nadělám. 🙂

Kalanis

Jsem rodilý a používám Ipák.

Martin

Pokud bydlíte v okolí, tak většinou použijete Pavlák. Pokud jinde v Praze, tak častěji Ípák, Slinták či Slintáč velice výjimečně.

PetrN

Prostě „Hrnót krtkem na Slitáč“

Tom

Jasný Pavlak

Štěpán

Běžně se používají obě přezdívky, každý je zvyklý jinak. Já třeba zásadně říkám Pavlák.

Vbb

A jak víte, že Ípák je správně?
„Dřív“, ještě před metrem, se té oblasti říkalo „Tylák“, protože Tylovo náměstí bylo důležitější.

Lemmy

Potvrzuju, Tylák taky znám…

Kirsch

Čobol nás bude poučovat, jak se správně hovorově říká stanicím metra…

Džamel

Nestačil by tedy interval 20 minut špička, 30 minut ostatní časy?

Petr

Aby se ve stanicích a ve vlacích shromažďovalo více lidí? 🙂

Džamel

Jsou města, kde je metro zavřené a povrchová osekaná, třeba Kyjev… V Praze by i při intervalu 30 minut šlo docílit toho, že každý bude mít dostatek prostoru…

Filip

Nešlo, už tedka jsou často busy plné, hlavně když jedou lidi do práce a z práce.

Frantisek

I pokud ano, musely by se pečlivě plánovat přestupní vazby. Z domova nebo i práce mohu na konkrétní čas vyjít, ale trčet někde s hadrem přes obličej půl hodiny? Leckde by pak bylo rychlejší jít i zvolna pěšky.

Džamel

Samozřejmě dle JŘ a Idos už byl vynalezen, tudíž není problém jet na konkrétní čas…

Vbb

Tím, že se chodí na konkrétní čas, klesá celkový počet přepravených osob?

Leinad

Jak se jezdí na přestupní bod na konkrétní čas (když příjezd linky A není těstě před odjezdem linky B)?
Pokud silně omezovat, byly dny kdy stávkokazové celý den jezdily noční linky, u těch přestupy vychází.

Vbb

Já metrem jezdím a když je v jednom voze míň lidí jak 10, tak je to skoro zázrak.
Ale vy to asi od stolu z vaší Dolní Lhoty vidíte jinak, že?

Paja

V Praze by při intervalu 30 minut šlo docílit především toho, že by to jelo úplně prázdný. Snad kromě okrajových částí kam se jinou dopravou dostat nedá.

CarlosEV

z těch čísel přepravy to nevyplývá… někde by na to metro po 20min čekalo 28 lidí a ty se fpoho vejdou na ten dlouhý perón aniž by museli stát blízko u sebe

Vbb

No a jinde by čekalo těch lidí 300 a to už by byl problém.