Doprava ve městě Zprávy

Podniky MHD přišly kvůli viru o více než miliardu, spustí kampaň na obnovení důvěry

Trolejbus v Hradci Králové. Foto: DPMHK
Trolejbus v Hradci Králové. Foto: DPMHK

Dopravní podniky provozující v českých zemích MHD už přišly na tržbách kvůli koronavirové nákaze o více než miliardu korun. Ztráty za 21 členských firem vyčíslilo Sdružení dopravních podniků na 1,1 miliardy. Sdružení proto žádá pomoc z Bruselu a chystá kampaň na obnovu důvěry v hromadné cestování.

„Dopravní podniky v celé republice čelí vážné situaci, kdy v důsledku prudkého snížení počtu cestujících došlo ke ztrátám na jízdném až o 80 procent. Podniky se tak se situací musejí nějakým způsobem vyrovnat, ať už omezováním přepravních výkonů, prodlužováním intervalů mezi spoji či omezováním plánovaných investic,“ uvedl předseda Sdružení dopravních podniků a generální ředitel Dopravního podniku města Pardubice Tomáš Pelikán.

Vedle poklesu příjmů z jízdného se podniky obávají i umenšení podpory od svých mateřských měst, která dopravu objednávají. „Do karet nám nehrají ani uzavřené kolektivní smlouvy, které nás zavazují k navyšování mezd, což je v této chvíli velmi problematické. Vedení všech podniků však zastává jednotný názor, že uděláme maximum, abychom nemuseli přikročit k propouštění zaměstnanců,“ uvedl místopředseda sdružení a generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

České Sdružení dopravních podniků se proto zařadilo mezi 80 evropských organizací dopravních podniků a měst a oslovilo evropské instituce, aby zahrnuly sektor městské veřejné dopravy mezi ty, na něž se vztahuje plán obnovy Evropské unie. „Jakýkoli finanční příspěvek by pomohl zmírnit následky, se kterými se musíme potýkat,“ řekl Pelikán.

Dopravní podniky přitom před sebou vidí i další výzvu, musejí znovu získat důvěru cestujících ve využívání městské hromadné dopravy. „Plánujeme proto společnou marketingovou kampaň, kterou bychom chtěli cestující přilákat zpět do našich prostředků. Všichni napříč republikou budeme nadále dělat maximum pro to, aby MHD byla bezpečná,“ doplnil Pelikán.

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kuba

Někde se ještě neobnovil plný provoz a jezdí se stále podle prázdninového JŘ (např. HK), který je horší -jezdí to méně často a pokud nenavazují přestupy, tak se cesta protáhne a je pak těžké dostat lidi zpátky a jen se MHD dostává čím dál víc do začarovaného kruhu. Navíc se objevují jiné alternativy, sdílená kola Next bike, rozšiřují se (vlastní) elektrokoloběžky, kterými se člověk po městě typu HK dostane rychleji než MHD.

A dodržování roušek v MHD se nijak nekontroluje a najde se docela dost lidí, kteří je tam nenosí.

Dominik

Naopak v Pardubicích přinesl prázdninový provoz minimální omezení, bylo vyškrtnuto akorát pár školních spojů. A nyní se i počty cestujících vrací pomalu k normálu a městské nejezdí zas poloprázdné.

Cestující

mohli by začít tím že přestanou lidi nutit osahávat ohavná umatlaná tlačítka na nesmyslné stanice na znamení a otevírání dveří
každý se snaží sahat na co nejméně věci aby se nepřinesla infekce ale ne – dopravní podnik si vymýšlí další a další věci které musíme osahávat

provokatér

Nevypadlo vám náhodou v tom druhém souvětí za slovem „každý“ slovo (například) „předpos*anec“?
Ta madla by samozřejmě zasloužila častější otírání (a samozřejmě nějakým hygienicky adekvátním způsobem), ale pouhým stlačením tlačítka se samo o sobě určitě mnoho lidí žádnou nákazou (= nejen tou současnou koronovirovou) nikdy nenakazilo – navíc: vy si snad olizujete prsty, kterými jste předtím sahal na nějaké tlačítko?

Vojtěch

No jsem zvědav, jak ji chtěji získat. Dovolí cestujícím, aby sami vyhazovali nemyté lidi? Vykašlou se na nízkopodlažnost?

PetrB

Vyjma Plzně a Ostravy ty služby stojí jinde za starou bačkoru

robert

A co Olomouc? Nebo Praha?

ABC

MHD bylo je a bude semeniště infekcí

robert

MHD jezdím pořád a žádnou infekci jsem nechytil. Asi mám hodně vypracovanou imunitu.

pozorovatel

Asi právě i díky tomu, že jezdíte MHD – já také (a nejen MHD, ale VHD obecně).
Platí přece, že „Kdo se bojí,
a) nesmí do lesa,
b) se*e v síni a v ruce má sekeru.“
A ta „náhubková povinnost“ ve VHD už vadí (zjevně nejen mně) přímo neskutečně …

Vít Jůza

Vzhledem k tomu, nakolik jsou MHD živy z jízdného, a nakolik placeny městy, a že tedy omezením provozu spíš ještě ušetřily, mi to přijde jako takový pokus už ze zásady,jestli by se z nějakých kompenzací nedalo také něco urvat.

Anonym ze severu

Teď jedu ze školy z Chabařovic. Jede nás 15 (v 15metrovém buse). Tímto spojem jezdívalo mnohem víc než 15! Takze jestli je u Vás situace tak příznivá, že se lidé do VHD vrací, je to fajn, ale tady to tak příznivá není (a nejspíš ani nebude).

Vít Jůza

Netvrdím, že nejezdí méně lidí, ale že pro MHD to není žádné drama, ježto jsou placeny městy, nejsou živy z jízdného. Článek a můj příspěvek byl o městských hromadných dopravách, Vy píšete zřejmě o autobusech meziměstských, kde nebyl a není takový prostor pro redukci, i když zrovna v Chabařovicích by to ze 3 linek na jedinou jistě stáhnout šlo, a kde přece jen aspoň nejvytíženější spoje možná mohou cestující prakticky svým jízdným zaplatit. Ale celkově tyto linky platí kraj možná s přispěním obcí, a co si kraj naporoučí a zaplatí, to dopravce odjezdí, takže pro dopravce to žádné drama není.… Číst vice »

Haha

Jestli pro vás není drama propad 1/6 tržeb (1/3 pokrývá obvykle jízdné, jezdí tak půlka), tak OK.

...

Představuje-li v normální obchodní firmě ztráta 1/6 tržeb (=16.7 %) nějaké zásadní drama, ohrožující existenci té firmy, pak má špatně nastavený byznysplán. Zpravidla se v zajetých firmách už při tvorbě byznysplánu počítá s 20% tolerancí, u začínajících firem pak dokonce s výrazně vyšší.

Anonym ze severu

Ať je dopravce takový nebo makový, tak stejně propady z jízdného jsou a budou. Dobře, na DSÚK to nebude mít takový finanční vliv, protože ÚK, ale ty peníze budou chybět pro změnu na kraji… Zkrátka to zase odskáčou daňoví poplatníci.

Zbyněk

Aha, zredukovat v Chabařovicích příměstskou dopravu na jednu linku? To už tady bylo. Lidé z Roudníků,(jít skoro 6 km na autobus směr Ústí) a okolí Vám jistě poděkují, MHD zde jezdila a byla také postupně redukována. Nynější systém příměstské dopravy v taktu je přiměřený i v současnosti a více méně navazuje na další spoje v okolních městech. Všechna tato opatření by konkrétně zde rozvrátila veřejnou dopravu.

dopravák

Obecně ovšem platí, že podstatný není ve skutečnosti počet linek, ale reálný interval spojů, samozřejmě pokud jsou zajištěny návaznosti na spoje dalších linek, aby cestující mohli plynule a bez dlouhého čekání pokračovat k cílům svých cest.

Jirka

Co takhle místo peněz za kampaň dát více peněz na komfort cestování? Člověka, který se do MHD bojí, reklama nepřesvědčí.

Filip

Pokud je MHD bezpečné, mohli by zrušit roušky. V buse bez klimy je člověku s rouškou po chvili krajně nevolno.

Kuba

No když ani nejsou otevřená okna, tak je to v rouškách ještě horší. Aspoň letos mi přijde, že se jezdí dost se zavřenými okny. Jiné roky lidé otevírali okna už někdy od 15°C venku a paradoxně letos, když by bylo dobré větrat, tak i když je venku přes 20°C, tak bývají téměř všechna okna v busech zavřená…

Hanzi

Ti co na začátku všeho říkali, že lidi se od MHD odkloní, byli za blbce. Teď po čase se ukazuje, že to pravda je. Holt budou muset dopravní podniky omezit výkony a seškrtat spoje , když se lidem do MHD zpět nechce a ne mít nataženou ruku s čekáním na miliony za vožení vzduchu leckde.

Y.K.

Nějak mi nepřijde, že by se lidi od MHD odklonili. Minimálně v Praze už je to blízko normálu, když uvážíme, že stále chybí zahraniční turisti a stále je řada škol zavřených.

Martin V.

Sdružení se vyjádřilo, že „došlo ke ztrátám na jízdném až o 80 procent“. A mě by zajímala situace zrovna v Praze. Silnice se plní auty, takže plánuju návrat do MHD. Ovšem já jsem DPP žádnou škodu nezpůsobil, ba naopak! Roční kupón ode mě už mají a služby jejich jsem teď využíval minimálně. Takže jsem jim ušetřil náklady. Podle mě je v Praze nemožné se dopracovat ke ztrátám 80 % na jízdném, když velká část lidí má předplaceno na rok dopředu. Tam bude důležité to magické slůvko AŽ, možná DP v Horní Dolní, ale ve velkých městech těžko.

dopravák

To je právě ten zavádějící argument: ve skutečnosti vůbec nejde o nějakou významnou ztrátu na jízdném, ale o to, že v době, kdy „téměř nikdo“ v reálu nejezdil, tak třeba DPP vypravoval naprosto zbytečně kapacitní spoje pro ve skutečnosti jen několik lidí a při značně sníženém provozu na silnicích ani vůbec nijak neomezil rezervy v obratových pobytech, které jsou potřebné za běžného provozu – a teď tedy chybějí nikoli jen nevybrané tržby, které v Praze rozhodně netvoří hlavní část toho bilančního schodku, ale ty zbytečně vyplýtvané náklady!

Dominik

Jak kde, třeba v Pardubicích se to postupně vrací do normálu a je pravda, že omezení v MHD bylo minimální.

Zbyněk

To je super, že konečně není nedostatek řidičů a je jich tolik k propuštění.

PatriK

Pražský DP řidiče stále poptává. Ve venkovských městech to bude mít MHD zřejmě horší – zřejmě není schopná konkurovat autům. V Praze se díky rozšiřování zón rezidentního parkování daří držet individuální automobilismus jakžtakž pod kontrolou. A také předplatné MHD 10Kč/den s ohledem na nabídku spojů je nastavená rozumně.

Peeetr

Praha je děsně předotovaná a těch 10Kč/den tu arogantní přežranost hlavního města s drahým metrem právě dává nejvíc alespoň v oblasti dopravy na odiv. Pak se nemůžeme divit té místní koncentraci od reality odtržených sluníček, co v další předotované instituci ČT vyřvává denně do vymírajících předaněných českých vesnic, že se musí nutně posílat ještě další miliardy na podporu geometrickou řadou se rozmnožujících Afričanů protože jenom BLM.

Luke

Peeetře, já nevím co bereš, ale očividně celkem kvalitka

Peeetr

Právěže já tady na vesnici neberu nic, tak vnímám tu realitu jinak než pražáci, kde je největší spotřeba léků na hlavu a drog z celé republiky.

Ara

Kdyby byla VHD ve většině ČR na úrovni Prahy, ideálně té vnitřní a k tomu stejně kvalitní S bahn, tak nepotřebujeme 80% aut

...

To si povíme, až něco postavíte.

Jiří Kocurek

To sotva, když má MHD v Praze podíl 49 %, cucal jste z prstu, že?
https://zdopravy.cz/prazske-mhd-se-nedari-pretlacit-auta-i-po-zlevneni-jizdenek-podil-cest-autem-roste-13123/

Otázkou pak je, kdo by ten autobus po 20 minutách do každé dědiny zaplatil. A jestli by náhodou nevzrostly náklady na infrastrukturu kvůli vyššímu opotřebení.

Jiří Kocurek

A jinak mluvte za sebe, mandát na zastupování 80 % majitelů aut nemáte.

...

To takhle nesmíte psát… Víte, kolika se dotknete outlocitných dušiček nastupující generace sněhových vloček? Oni mají papír od doktora, že jiný názor, než mají oni, u nich způsobuje frustraci, stres a návaly vzteku.

Petr

10 Kč/den není překlep? 😮 Za to u nás ani nenastoupím do autobusu, abych se svezl z okrajové části do centra cca 2 km. A v Praze za tu cenu můžu křižovat celý den desítky kilometrů přes celou Prahu…

Martin V.

Tak jasně, že 3650 Kč za roční kupón není nákladová cena, ale Pražáci do rozpočtu DPP nacpou ze svých daní, co připadnou Praze a z ceny za parkování (nejen) v centru.

pozorovatel

Já bych si ovšem rozhodně netroufal tvrdit, že ta cena není ve skutečnosti opravdová nákladová cena za opravdové náklady na vlastní VHD v Praze: stačí se podívat, jak DPP nehorázně plýtvá a rozhazuje plnými hrstmi finance, které mu rada i zastupitelstvo města blahovolně zajišťuje – tyto ve skutečnosti zcela zbytečné „náklady“ samozřejmě cena 3650 Kč za roční jízdenku samozřejmě nezahrnuje.