Městské lanovky dobývají Latinskou Ameriku. Doppelmayr je staví hned v pěti metropolích

Metropolitní lanovky v Latinské Ametice. Zdroj: DoppelmayrMetropolitní lanovky v Latinské Ametice. Zdroj: Doppelmayr

Další rozsáhlý metropolitní lanovkový systém vzniká i na předměstí Paříže.

Rakouský lanovkářský gigant Doppelmayr oznámil pět nových projektů metropolitních lanových drah v Latinské Americe.

Lanovky, které jsou zatím typické hlavně pro horské oblasti či přírodní parky, se tak začínají ve velkém usazovat i v hustě obydlených městských aglomeracích. V Latinské Americe se stávají součástí ostatních druhů MHD.

Doppelmayr v tiskové zprávě uvádí, že jeho zatím největším latinskoamerickým projektem je lanovka spojující bolivijská města La Paz a El Alto. Nyní rozjíždí dalších pět nových instalací v Bogotě, Mexico City, Uruapanu a Santiagu de Chile.

Pro často velmi hornatá a výškově komplikovaná latinskoamerická města je lanovka ideálním řešením. Je z velké části nezávislá na okolí a zástavbě, dokáže překonat jakoukoliv překážku a výrazně zrychluje každodenní dopravní spojení v dopravně kolabujících městech.

O lanovce v Mexico City jsme již informovali. Cablebús Línea 3 bude už třetí tamní lanovkovou linkou propojující oblasti Los Pinos/Constituyentes a Vasco de Quiroga v délce 5,5 kilometru. Linka zahrnuje šest stanic a je navržena tak, aby v konečné fázi přepravila 12 milionů cestujících ročně.

Hlavní město Mexika rozšiřuje systém lanovek, staví třetí linku

Další projekt vzniká v kolumbijském hlavním městě Bogotě. Doppelmayr tam v rámci systému Cable Aéreo de Potosí staví lanovky číslo dvě a tři. Překonávají vzdálenost 3,3 kilometru prostřednictvím gondol pro deset osob. Spuštění provozu se plánuje na rok 2027.

Bude k dispozici pro 600 000 obyvatel, kterým umožní cestu ze čtvrti Potosí na jihozápadě Bogoty k autobusovému terminálu TransMilenio za pouhých deset minut. Každodenní dojíždění zkrátí o půl hodiny. Bude mít čtyři stanice, které město doplní o sociální zázemí typu škol a školek či zdravotního střediska.

Na jihovýchodě města pak vzniká i čtvrtá městská lanovka Teleférico San Cristobal. Spojuje oblast s dopravním uzlem Portal 20 de Julio. Od roku 2026 by měla sloužit pro 400 000 obyvatel čtvrti, kapacita jedné gondoly bude taktéž deset osob.

V metropoli už od roku 2018 jezdí lanovka TransMiCable. Dosud dopravně odříznutou čtvrť Ciudad Bolívar napojila na MHD, denně ji využívá až 25 000 lidí.

Metropolitní lanovky v Latinské Ametice. Zdroj: DoppelmayrMetropolitní lanovky v Latinské Ametice. Zdroj: DoppelmayrMetropolitní lanovky v Latinské Ametice. Zdroj: Doppelmayr

Další z projektů vzniká opět v Mexiku. Stát Michoacán investuje tři miliardy pesos (zhruba 3,8 miliardy korun) do výstavby městské lanové dráhy včetně budov a souvisejících staveb ve městě Uruapan. Spojení bude mít délku osm kilometrů a přepraví až 1 500 cestujících za hodinu v každém směru.

Pro městskou lanovku se rozhodl i magistrát v Santiago de Chile. Trasa dlouhá 3,4 kilometru spojí tři městské části na severním předměstí Huechuraba s oblastí Providencia na severu Santiaga City. Má být uvedena do provozu v roce 2026.

Lanovkou proti zácpám

Latinská Amerika však není jedinou oblastí, kde zažívá městská lanovková doprava boom. Rozsáhlý projekt vzniká i v Evropě, a to netypicky v rovinatém regionu Île-de-France obklopujícím Paříž. Projekt Cable C1 spojí konečnou stanici metra linky 8 Créteil s pařížským předměstím Villeneuve-Saint-Georges přes Limeil-Brévannes a Valenton.

Má vyřešit dopravu v oblasti s častými dopravními zácpami a přeplněnými autobusy. Bude mít délku 4,5 km a pět stanic ve vzdálenosti 500 až 1 800 metrů od sebe.

Paříž chystá první lanovku, propojí stanici metra s jihovýchodním okrajem metropole

Kabinky budou pro 10 cestujících a mají cirkulovat v intervalu 30 sekund. Očekává se, že je využije 11 tisíc lidí denně, uvedení do provozu se plánuje v roce 2025.

Novou městskou lanovku měla mít i Praha, projekt z Podbaby do Bohnic přes trojskou ZOO však ukončili magistrátní úředníci, kteří stavbě neudělili kladné stanovisko EIA. Odkazovali přitom na negativní vliv stožárů a lan na krajinný ráz údolí. Jejich rozhodnutí nyní může zvrátit protest podaný k ministerstvu životního prostředí.

Metropolitní lanovka na jižním předměstí Paříže. Zdroj: Iledefrance-mobilitesMetropolitní lanovka na jižním předměstí Paříže. Zdroj: Iledefrance-mobilites

Lanovka je nejekologičtější druh dopravy, v krajině ani není vidět. Zamítnutí EIA ohrožuje i další stavby, říká Scheinherr

Tagy Chile Kolumbie lanová dráha Paříž lanovky Mexico City
33 komentářů