Městské lanovky dobývají Latinskou Ameriku. Doppelmayr je staví hned v pěti metropolích

Metropolitní lanovky v Latinské Ametice. Zdroj: DoppelmayrMetropolitní lanovky v Latinské Ametice. Zdroj: Doppelmayr

Další rozsáhlý metropolitní lanovkový systém vzniká i na předměstí Paříže.

33 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
VTT

Co se toho krajinného rázu týče: ta lanovka z Bohnic do Podbaby měla vést nejen přes čističku a benzinku, ale taky přes ZOO a část trojské kotliny a tam by sloupy lanovky a lana moc nic nebyly. Ale hlavně, mezi lanovkami v latinskoamerických městech (důkladně jsem se koukal na Mexico City) slouží jako napaječe rozsáhlých oblastí se stanicemi metrra, na trase mají několik zastávek a obsluhují i místní centra. Tomu by +- odpovídalo, kdyby lanovka vedla od kobyliské stanice metra přes Bohnice, Podbabu až třeba na Kulaťák. Pak by samozřejmě význam měla. Ale tak, jak to bylo navržené, to byl… Číst vice »

tiburon

Není pravda, že lanovky se konstruují pro to, aby překonávaly slumy. V La Pazu jsou v podstatě jediné řešení vzhledem k šíleným profilům terénu. V Medellínu se postavily i proto, aby slumy nevznikly (spolu s umístěním některých významných veřejných budov), protože konektují chudší čtvrti ve stráních na metro (nadzemní), které vede na dně celého Valle de Aburrá, nebo Translohr a umožňují tak pracovní mobilitu. To je dobře vidět např. na trase z Aceveda do parku Arví. Ani v Bogotě se nestaví kvůli přemostění nějakých slumů (ostatně žádné slumy v obvyklém smyslu tam nejsou…). Mmch, ve všech uvedených městech byly původně… Číst vice »

Jakub P

Architektonická soutěž byla na budovy, samotná lanovka měla být AFAIK standardní. Soutěž na lanovku byla na Petřín a i tam šlo o kastli (která se u takovýchto pozemních lanovek stejně většinou dělá na míru) a s tím, že vítěz soutěže o design bude spolupracovat s vítězem soutěže na výrobu vozů a napasujou to na to, co je rozumně možné vyrobit…

VTT

Takže výsledkem designérské práce může být návrh něčeho, co se nedá vyrobit?
No proč ne, jednou jsem se bavil s člověkem, co dělá statické výpočty budov. Prý architekti jsou schopní přinést návrh, který od pohledu není možné postavit, a ještě jsou uražení, že mu ve výpočtech vyšlo, že ten barák spadne.:)

oja

A nebude jim to kazit krajinný ráz?

Vladimír

Asi to tam nepovede přes čističku odpadních vod.

dizgrafy

Abych volně parafrázoval Churchilla „Chtěli jsme mít tramvaj a mohli jsme mít lanovku. Nebudeme mít ani jedno.“ 🙂

Ten Onen

Zrovna o víkendu jsem si říkal, že tu už dlouho nebyl propagační článek na lanovky 😀

V Latinské Americe mají spoustu věcí jinak, třeba zrovna v La Paz se veřejná doprava skládá pouze z autobusů a lanovek. V Bogotě zatím jenom z autobusů. Žádné tramvaje, metro, vlaky… V Bogotě tedy metro snad budou někdy mít. U nás zase máme takovou specialitu jako přívozy.

Nedává tedy smysl vkládat všude ty dovětky, že v Praze jsme to mohli taky mít. Mohli a nebudeme, ale většinu lidí to vůbec netrápí.

Hýkus se fíbe

Jo jo Taky jsem si říkal že už tady dlouho nebyl článek o tom jak 20 m sloupy neničí krajinný ráz. V diskuzi pak excelují experti který vykládají nesmysly o čističkách a benzínkách, které pochopitelně krajinný ráz neničí protože netrčí 20 m nad terén.

Michal82

Lanovka v Praze má jeste šanci. Odvolaní jeste běží

L.

Lanovka už v Praze je – ta na Petřín. Její použitelnost jako MHD si může zkusit každý sám, až bude v sezóně muset víc jak hodinu čekat ve frontě s turisty, kteří chtějí zažít atrakci.

Kubrt

Osobně bych radši z Podbaby do Bohnic-Kobylis tramvaj, ale lanovka mě nijak neuráží jakožto relativně snadné řešení. Ovšem hledat paralely s Petřínem považuju za nesmysl – trasa, kapacita jsou úplně nesrovnatelné. Význam petřínské lanovky v rámci MHD existuje vzhledem ke strahovským kolejím (do hospody do centra), ale zase je to něco zcela nesrovnatelného s Bohnicema.

DavidS

A přesto je to úplně jednoduché a logické spojení Strahova s Újezdem. Kapacita lanovky je v tomto systému samozřejmě omezená. Nicméně stejně jednoduché a logické spojení by byla lanovka Dejvice – Bohnice.

L.

„Na každý problém existuje jednoduchá, logická, jasně pochopitelná nesprávná odpověď.“

Jakub P

Přesně tak, mimo sezónu to na Petřín jako MHD velmi slušně funguje, v sezóně to holt naráží na kapacitu. Ta z Podbaby do Bohnic by měla od začátku kapacitu výrazně vyšší (a vzhledem k použité technologii daleko snáze případně rozšiřovatelnou) než ta na Petřín, tam by těžko takové problémy s kapacitou jako na Petříně vznikly.

Hýkus se fíbe

Lanovka v Praze je díky bohu mrtvá.
Zkuste se ještě jednou podívat na pozadí úvodního snímku k tomuto článku a možná že vám i když u vás Pochybuji dojde Proč se v Jižní Americe stavěj lanovky.

Panda

Nechci vám tu kazit nadšení z lanovek, ale v Latinské Americe je to motivováno i překonáním slumů… A vzhledem k terénu a hustotě výstavby by alternativou bylo jedině velmi drahé metro…

jkjk

V Jižní Americe je to opravdu levnější (a méně kapacitnější) alternativa metra v obtížném terénu, ale o překonání slumů nejde. V La Pazu stojí jedna jízda 3 Bs (10 Kč), což je jen dvojnásobek oproti micros, tedy je to dostupné i pro nemajetné. Po zavedení jedné linky do bohatší části města si místní stěžovali, že jim tam teď lanovkou jezdí hodně „divných lidí“.

Dachs

Vlastně díky za tento článek s příklady jiného nahlížení na městské lanovky. Nepřímo zpochybňuje absurdní poukázání na krajinný ráz ze strany pražských úředníků, kteří se tím odůvodněním znemožnili a ještě v argumentaci našli podporovatele v podobě už dávno historicky znemožněného chcimíra M. Stropnického. Jedna věc je ovšem, na co se to hodilo (krajinný ráz – zde jej tvoří okraj panelákového sídliště, přes dvacet nádrží rozlehlé čističky, mezi tím dejme tomu oblast Sklenářky), a druhá, co je ve skutečnosti „politicky“ v pozadí.

Slušní lidé jezdí veřejnou dopravou

Jasně v Praze jsou Andy a proto se tam mají stavět lanovky.
Voni jsou hlava.

Michal Bartoníček

Když si vzpomenu na Prahu, tak se chytám za hlavu. Takhle to dopadá, když je doprava předmětem politických tahanic a názor odborníků je vedlejší.

Jiří Kocurek

Totéž most: Spolek požaduje opravu ať to stojí, co to stojí, freneticky křičí, že únava materiálu se dá určitě opravit. Mostaři z ČVUT jim do toho nemají co kecat, víra členů spolku je nadřazená znalostem odborníků.

L.

Jojo, třeba se dočkáme, že po několika letech nakonec kapitulují a uznají, že oprava je nesmysl, jako tomu bylo u Libeňáku.

Xaver

Mně to stejně přijde směšný – stožáry lanovky v Praze naruší krajinný ráz, který je beztak narušený už hromadou jiných kolikrát velmi nevzhledných staveb, zatímco stožáry nových lanovek v Krkonoších a pod. krajinný ráz nenarušují? Přitom kde jinde než tam ho můžou narušit.

Tomáš R.

Vůbec bych za tím nehledal logiku ani starost o krajinný ráz. Je to prostě politika, kde odpůrci nějakého projektu přes úředníky do toho projektu házejí vidle. Že je v tomto případě argumentace obzvlášť absurdní je těm, kteří za tím stojí, úplně jedno.

jan.podestat

Přesně a co teprve takový Pražský okruh, který má vést nedaleko 🙂 v porovnáním s ním je lanovka prd ve vztahu ke krajinnému rázu.

Jan T.

Krajinný ráz by to narušilo asi stejně jako kdybyste měl v širším centru vedení vysokého napětí. Prostě to vypadá blbě a trčí to. Nicméně to není jediný důvod proč lanovku nestavět. V latinské Americe mají lanovky jako celoměstký systém pro překonání hornatého terénu a zácp na povrchových ulicích. U nás je lanovka jen štěk o dvou nebo třech stanicích bez dalšího plánovaného rozšíření, přičemž musíte na obou koncích přestupovat abyste se dostali do svého cíle. A hlavně ta lanovka je jen záplata na původní problém a totiž absence mostu nebo tunelu, kde by jezdila MHD přes řeku. Asi jako zavedení… Číst vice »

Gryf

Jen v Liberci nemáme ani lanovku na Ještěd, ani do Bedřichova.. smutný příběh.

Hans N.

Tak lanovka do Bedřichova bohužel nevycházela ani v době, kdy u nás statisticky připadalo jedno auto na tři rodiny. Už jen tím, že Bedřichov není bod jako Ještěd nebo Sněžka. Byť bychom asi mohli tvrdit, že středem všeho dění je centrální parkoviště.

Ovšem lanovka na Ještěd to je vlastní kapitola s tím souhlasím. Zatím omezená na souboj nazvaný: kabina/kabinka a k tramvaji/z lesa.

Jakub P

Reálně Bedřichov v podstatě bodovej je (pro ta množství lidí, která tam v autech nejsou vecpat). Drtivá většina jich chce na stadion a na magistrálu. Možná by mohla být mezistanice pro sjezdaře na Maliňáku, ale ten hlavní tok lidí míří do stopy a nahoru. Ta lanovka by nemusela nahradit úplně všechny auta, která do Bedřichova dneska jedou. Že lidi do/z chalup na krajích obce budou dál jezdit auty by bylo jedno. Důležitej přínos by byl ořezat ty špičky, který parkoviště nikdy nemůžou pobrat.

mgr.pavel

Tam jim lanovky asi nekazí výhledy na úžasnou čističku a benzinku, že?

Pepa

Pokud narážíte na Troju, tak ve všech vizualizacích se lanovka pohybuje nad zelení, takže oblast Podhoří asi nebude ani jedno, ani druhé ;-). Jen Praha 8 doplatila na dvojí metr: Přírodní park Drahaň – Troja je na území Prahy 8 krása nesmírná, kde se nesmí nic stavět, ale na území Prahy 7 – to je jiná, tam je to vlastně skoro průmyslová zóna …

Kubrt

U té „pařížské“ lanovky je motivací pro toto řešení nutnost překonat poměrně široký koridor železnice a dálnice. Jistě by to šlo řešit tunelem/přemostěním, ale lanovka bude nejspíš nejlevnější.