Mátl z ŘSD: Situace s nedostatkem kameniva bude kritická
Podle studie Ředitelství silnic a dálnic hrozí Česku velké problémy už za pět až šest let.
V České republice rychle dochází kamenivo pro stavbu silnic, dálnic i opravy železničních tratí. V situaci, kdy je rozestavěnost dálnic v tuzemsku historicky největší a Správa železnic se blíží k zahájení výstavby prvních úseků vysokorychlostních tratí, má české stavebnictví zaděláno na velké problémy. S tímto varováním přišel do podcastu Cesty Zdopravy.cz šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.
„Máme poměrně sofistikovanou studii, kterou jsme zadali u nás na ŘSD. Nezpracovávala tuto problematiku jenom pro nás, ale i pro Správu železnic, protože tam započítávala výstavbu vysokorychlostních tratí. Bavíme se zhruba o pětiletém až šestiletém období, kdy může nastat kritická situace, pokud se něco nestane,“ řekl Mátl.
Dodal, že největší problém je s rozšiřováním těžby a nesouhlasem obcí. „Nikdo nechce, aby se u něj těžilo,“ řekl Mátl s tím, že situaci řeší hned několik ministerstev najednou.
Prolomit limity těžby u jednoho či dvou konkrétních lomů je podle Radka Mátla málo, podle něj je třeba najít strategické řešení, které umožní i otevření nových lomů. Polsko i další naši sousedi kamenivo mají, a tak se prý může také stát, že Česko bude muset začít kamení pro stavbu silnic a železnic dovážet.
„Věřím, že nám pomohou i zásoby z ciziny. Uvidíme, jak dopadne výběrové řízení na dálnici D11, pokud bude vybrán ten, který podal v tuto chvíli nejvýhodnější nabídku (polský Budimex, pozn. red.), tak věřím, že nějaké kamenivo se doveze právě třeba ze sousedního Polska,“ domnívá se ředitel ŘSD. Zároveň bude podle něj třeba hledat alternativy v podobě recyklací starších materiálů.
Před nedostatkem kameniva pro dopravní stavby varovalo už v roce 2019 Sdružení pro výstavbu silnic, podle kterého u nás nebyl od roku 1989 otevřen jediný nový lom. A na kritickou situaci upozorňují i další hráči. „Čísla jsou neúprosná, do devíti let vyčerpá své zásoby 114 z celkem 221 lomů, tedy více než polovina. Přírodního kameniva, jedné ze základních surovin ve stavebnictví, kriticky ubývá,“ řekl začátkem roku 2020 serveru Euro.cz Tomáš Zavřel ze Skansky.
Podobná varování přicházejí i od těžařů písku.