Maroko otevírá první rychlostní trať v Africe, po 11 letech od představení projektu

Jednotky Euroduplex v barvách ONCF, které budou jezdit po marocké vysokorychlostní železnici. Foto: AlstomJednotky Euroduplex v barvách ONCF, které budou jezdit po marocké vysokorychlostní železnici. Foto: Alstom

Maroko dnes za účasti francouzského prezidenta Emmanuela Macrona slavnostně otevírá vysokorychlostní trať (VRT) mezi Tangerem, Kénitrou a Casablankou. Jde o

Maroko dnes za účasti francouzského prezidenta Emmanuela Macrona slavnostně otevírá vysokorychlostní trať (VRT) mezi Tangerem, Kénitrou a Casablankou. Jde o vůbec první vysokorychlostní železnici na africkém kontinentu.

Náklady přesáhly dvě miliardy dolarů, z více než poloviny je kryly zdroje francouzské vlády. Na financování se podíleli i partneři ze Saúdské Arábie, Kuvajtu a Spojených arabských emirátů.

Plnokrevnou „vrtkou“ bude 200 kilometrů dlouhá trať mezi Tangerem a Kénitrou, kde vlaky mohou jet až 320 kilometrů za hodinu. Na zbylých 150 kilometrech do Casablanky je rychlostní maximum 220 kilometrů za hodinu. I tady je ale v plánu zvýšení až na 320 kilometrů za hodinu.

Celou trasu by měl rychlovlak od Alstomu urazit podle serveru Northafricapost za zhruba dvě hodiny místo dosavadních čtyř hodin a 45 minut. Maroko na projektu úzce spolupracuje s francouzskými železnicemi SNCF, výcvik 600 lidí pro tento projekt probíhá s jejich pomocí. Součástí projektu byla i modernizace čtyř stanic, v kterých budou rychlovlaky stavět.

VRT-Maroko-mapa. By Classical geographer - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10898085

VRT-Maroko-mapa.
By Classical geographer – Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10898085

Marocký král Mohammed VI. a tehdejší francouzský prezident Nicolas Sarkozy oznámili dohodu o společném projektu v roce 2007. Stavba začala o čtyři roky později, oproti plánům nabrala skluz zhruba tři roky, mimo jiné kvůli nestabilnímu podloží na trase.

Vysokorychlostní vlaky budou vyjíždět z obou měst každou hodinu, marocké dráhy ONCF počítají s tím, že s průměrnou obsazeností 70 procent přepraví šest milionů lidí ročně.

Pokud jde o vysokorychlostní tratě v arabských zemích, předběhla Maroko o několik týdnů Saúdská Arábie, která v září otevřela VRT mezi Mekkou a Medínou.

Tagy Casablanca francie Maroko ONCF Tanger VRT
64 komentářů