Maroko otevírá první rychlostní trať v Africe, po 11 letech od představení projektu
Maroko dnes za účasti francouzského prezidenta Emmanuela Macrona slavnostně otevírá vysokorychlostní trať (VRT) mezi Tangerem, Kénitrou a Casablankou. Jde o
Maroko dnes za účasti francouzského prezidenta Emmanuela Macrona slavnostně otevírá vysokorychlostní trať (VRT) mezi Tangerem, Kénitrou a Casablankou. Jde o vůbec první vysokorychlostní železnici na africkém kontinentu.
Náklady přesáhly dvě miliardy dolarů, z více než poloviny je kryly zdroje francouzské vlády. Na financování se podíleli i partneři ze Saúdské Arábie, Kuvajtu a Spojených arabských emirátů.
Plnokrevnou „vrtkou“ bude 200 kilometrů dlouhá trať mezi Tangerem a Kénitrou, kde vlaky mohou jet až 320 kilometrů za hodinu. Na zbylých 150 kilometrech do Casablanky je rychlostní maximum 220 kilometrů za hodinu. I tady je ale v plánu zvýšení až na 320 kilometrů za hodinu.
Celou trasu by měl rychlovlak od Alstomu urazit podle serveru Northafricapost za zhruba dvě hodiny místo dosavadních čtyř hodin a 45 minut. Maroko na projektu úzce spolupracuje s francouzskými železnicemi SNCF, výcvik 600 lidí pro tento projekt probíhá s jejich pomocí. Součástí projektu byla i modernizace čtyř stanic, v kterých budou rychlovlaky stavět.
Marocký král Mohammed VI. a tehdejší francouzský prezident Nicolas Sarkozy oznámili dohodu o společném projektu v roce 2007. Stavba začala o čtyři roky později, oproti plánům nabrala skluz zhruba tři roky, mimo jiné kvůli nestabilnímu podloží na trase.
Vysokorychlostní vlaky budou vyjíždět z obou měst každou hodinu, marocké dráhy ONCF počítají s tím, že s průměrnou obsazeností 70 procent přepraví šest milionů lidí ročně.
Pokud jde o vysokorychlostní tratě v arabských zemích, předběhla Maroko o několik týdnů Saúdská Arábie, která v září otevřela VRT mezi Mekkou a Medínou.