Maroko otevírá první rychlostní trať v Africe, po 11 letech od představení projektu
Jednotky Euroduplex v barvách ONCF, které budou jezdit po marocké vysokorychlostní železnici. Foto: Alstom
Maroko dnes za účasti francouzského prezidenta Emmanuela Macrona slavnostně otevírá vysokorychlostní trať (VRT) mezi Tangerem, Kénitrou a Casablankou. Jde o
Naskočila mi taková vzpomínka: na jaře 1992 byly ve vlaku z Tangeru na jih (mimo jiné) řazeny vozy 3. třídy… Na podlaze vagonu si hrály děti s (živými) želvami. Vlak odjížděl cca v 19:00, příjezd do Marrakéše byl ráno v devět.
Srovnejte s dnešním stavem.
Teď je otázka, zda tihle cestující vůbec ještě někam pojedou? Sice by v Marrakéši byli za cca 3 hodiny ale za jakou cenu? Budou mít jízdné stejné jako v nočním vlaku ve 3. třídě?
Ceník se objevil zde:
https://www.facebook.com/oncfpageofficielle/photos/a.722864727769888/2103446676378346/?type=3&theater
nejlevnější „superakční“ na celou trasu cca 250 Kč.
Mnohem podrobnější ceník máte v PDF přímo na stránkách ONCF:
https://www.oncf.ma/fr/content/download/35989/822562/version/1/file/Guide%20du%20voyageur.pdf
Je tam vše, ceníky i jízdní řád. Jediná co se neví, je kdy začne komerční provoz.
Dík, a teď bych k tomu potřeboval i informace o průměrném platu.
Podle DPH na lavu to tam slavný moc nebude.
Superakční je cca 10 míst na vlak?
ad) Radek Janata: je kdy začne komerční provoz.
Taky dobrý. Já jsem z článku pochopil, že právě tím slavnostím otevřením, ale jestli to byla potěmkiáda tak to potěž…
Jedna z ekonomických pouček říká (ono je to i dost logické), že moderní a kvalitní infrastruktura je podmínkou rozvoje ekonomiky. Jen u nás máme (i někteří tady v diskuzi) pocit, že to půjde obráceně. Ne, nepůjde a nikdy to jinak nešlo. My si prostě počkáme na někdy, kdy budeme mít … co vlastně, abychom něco podobného udělali. Proto řada zemí (třeba Japonsko v 60. letech, Korea v 90. letech, případně Čína posledních 20 let) investovala nemalé prostředky, aby se vymanily z kategorií rozvojových (jo, Japonsko po válce fakt nebyl ekonomický tygr) zemí. V Koreji to šlo stylem domek jako před… Číst vice »
U nás bohužel určitá klika doufá, že místo VRT bude Hyperloop. Jenže ten těžko bude řešit i zrychlení dopravy do regionů. Těžko si na HL z Prahy do Brna představit zastávku někde u Pelhřimova-Humpolce. Stejně tak u HL z Prahy do Drážďan bude spíše nereálné udělat odbočku na Louny (k čemu totiž? bude někdo stavět pokračování do Varů? na konvenční trať HL nepřejede) a kdoví jak se vyřeší pokračování na Berlín. 🙁 Technologie zastávek na HL není vůbec vyřešena. A nikdo netušíme, pokud se vyřeší, v jak velkých městech bude mít vůbec smysl zastávku dělat. Ale dá se předpokládat, že… Číst vice »
Kdysi byl v rádiu zajímavý rozhovor, že Hyperloop je zdržovací manévr automobilové a silniční lobby. Oni sice ví, že to nikdy fungovat nebude, ale budou tím krmit lidi, aby se neinvestovalo do rozvoje železnic. Podobně jako kdysi v USA automobilky koupily železniční firmy a přivedly je ke krachu, aby si zvýšily odbyt.
On je problém, že se u nás (jak je zvykem) se nedokážou domluvit ani lidé od fochu.
Máme tu kliku z průmyslu, která neumí vyprojektovat a postavit VRT trať, neschopné manažery, co chtějí zrychlovat až na 200, máme tu ŽESNAD, který VRT nechce, protože by po ní nemohl jezdit (prý), no a pak tu máme pár těch, co vůbec netuší co to je a tak se toho jednoduše bojí.
My toho vnějšího nepřítele ani nepotřebujeme.
VRT
Tak teď jsi to trefil naprosto přesně !
Maroko je vůbec zajímavá země s velkými kontrasty. Nicméně na našlápnuto k rozvoji, už dnes má vysoký podíl energie z obnovitelných zdrojů, termosolární elektrárna u Ouarzazate představuje špičkovou technologii, ve městech vyrůstají moderní čtvrti s plně vybavenou infrastrukturou. V těch nejúrodnějších oblastech se investuje hodně i do zemědělství a produkce tam jde rovněž rychle nahoru. Na druhé straně vesnice v odlehlejších oblastech a v polopoušti připomínají leckdy středověk, aktuálně je tam stále vysoká negramotnost, kterou by měly odstranit opět viditelné investice do budování sítě moderních škol, včetně toho venkova.
Video z inaugurace: https://www.youtube.com/watch?v=dhqrtwo_cso
Je to dlouhé, ale nejzajímavějších je cca prvních a posledních 5 minut. V závěru je letecký záběr na celou oblast a odjezd prvního TGV z Tangeru.
Paradox z článku, zatimco v Maroku se rychlost 220 km nebere jako VRT, v ČR je podle vyjádření některých jedinců vše nad 160 VRT.
Zajímavé bude sledovat obsazenost. A možná někoho napadne, že místo peněz kdo lokalek, jejichž provoz se musí dotovat, neboť vozí vzduch, by pomohli investice do zkapacitneni hlavních tratí, kde bude jednak nedotovaná osobni doprava a nákladní doprava. Čímž pádem budou dopravci platit za použití koleji tolik, že zaplati počáteční investici i provoz a opravy.
1. Mohl byste prosím poskytnout nějaký odkaz na jedince, který „vše nad 160 km/h“ vydává za VRT?
2. Místo peněz do lokálek – co takového dvojkolejného za ně postavíte? Most přes Mži stojí okolo 100 mega, Mšenka 300 mega, horní Pacifik 555 milionů. Pokud chcete někde stavět elektrizovanou dvojkolejku na 200 s autoblokem/ETCS, potřebujete částky p 1,5 řádu vyšší.
3. Poplatky za dopravní cestu jsou a asi i nadále budou podnákladové. Na vytíženějších tratích pokrývají řízení provozu a základní údržbu, opravy ani náhodou…
Michal: 1) návrh tratě RS1 v úseku Brno – Přerov plánovaný na rychlost 200 km/hod, možná 250 (viz. článek na tomto portálu) 2) trať z Plně na státní hranici by měla stát 10 mld Kč (dvojkolejná s rychlostí 200 km/hod, včetně ETCS, což je pětina ročního rozpočtu SFDI (pro rok 2018 bez dotací přes 53 mld Kč). Význam pro osobní a nákladní dopravu značný, neboť bude železniční osobní doprava na této trase časově zajímavější než autobus i auto, takže přitáhne cestující a zároveň bude využitelná i pro nákladní dopravu, vznikne alternativa k trati do Drážďan. 3) S tím souvisí také… Číst vice »
Podle zákona o drahách 266/1994 §3a odstavec 2 je vysokorychlostní dráha nad 200km/h. Je to chápáno hlavně z technického a technologiského hlediska. Do těch 200 se uvažuje se smíšenou dopravu = nákladní (klasické vlaky ne to co se snaží provozovat v itálii s VRV) + osobní (a to včetně osobních zastávkových vlaků). Jinak samozřejmě těch 200 není absolutní dogma (i ten zákon se dá na základě zkušeností upravit) a může se o nějaký drobný zvýšit. Jen se opravdu pak musí počítat s propustností, když tam třeba budete chtít občas pustit nějaký ten pomalejší vlak (OS, Nex). Jestli nějaký politik tvrdí,… Číst vice »
Maroko tenhle týden otvírá první VRT v Africe, my tunel u Plzně… Asi jinej gang?
(ale zase u nás do toho velkoryse opravujeme lokálku do Bezdružic, do Moldavy a nebo Posázavský pacifik v úseku kde je průměrná obsazenost vlaku 2 cestující… 😀 nebo spíše 🙁 )
To je právě škoda, namísto Bezdružic tady mohl bejt tunel skoro do Benešova. A kdyby se nedělala Moldava, tak by člověk byl skoro až ve Světlé.
Nejedná se o VRT, max rychlost je 220 km/h
Jakpak jste na to přišel? Komerční traťová rychlost bude po dokončení všech zkoušek 320 km/h, s možností zvýšení na 350 km/h .
„La LGV Tanger – Kénitra sera conçue pour une vitesse commerciale de 320 km/h (vitesse potentielle 350 km/h)“
https://fr.wikipedia.org/wiki/LGV_Tanger_-_K%C3%A9nitra
Zrovna vcera jsem byl v Casablance na nadrazi pro tuto VRT. Je hned vedle pristavu a je soucasti obchodniho centra. V okoli dvou kilometru od tohoto nadrazi je to jedno velke staveniste, evidentne zbouraneho ghetta. Kancelare, byty, obchody, nabrezi. Jsem presvedceny, ze to je investice, ktera se tisickrat vrati.
Nádraží Casa Port souvisí s novostavbou VRT právě jen tím, že tam ty TGV ONCF končí (tahat je jinam na jih nemá význam z více důvodů – kapacitní, stavební atd.).
Jinak si to obchodní centrum projděte po soumraku, myslím, že budete poměrně překvapen.
W.
Měl jsem za to, že trasa má vést na jih až do Agadiru. Tzv. Atlantic line.
Do kříže ji má přetínat tzv. Maghreb line (východ-západ). Přes Fes dál do Alžírska.
Ale plány se asi mění.
Maročan nejsem, ale jsem rád, že se v severní Africe tolik investuje do železnice a gratuluji Maroku. Stejně jako za vznik tramvajových linek v Casablance a Rabatu. V Tangeru se taky plánuje výstavba tramvajové tratě.
Celá diskuze: přijde mi až absurdní, jak jsou nekritičtí šotouši schopní adorovat klidně i Maroko jen proto, že tam postavili VRTku (za francouzské peníze a s francouzskými technologiemi, pochybuju že z čistého altruismu).
Žít byste asi v tom svrabu a nešťovicích tamního „obyčejného člověka“ nechtěli, co?
No, tak my bychom asi taky radi staveli castecne za evropske penize a technologie budou zrejme taky nemecke, italske nebo francouzske,…
Ale predevsim bychom byli radi, kdyby se zacalo stavet a kdyby se stavelo alespon o polovinu pomaleji nez treba v tom Maroku…
Zit bych tam nechtel, to je pravda, to asi malo kdo… jenom nevim, kde jste vzal nestovice, svrab…
Kdekoli na vsi, na předměstí, občas i v širším centru. Tam je středověk, akorát má každý mobil. Jo, ale tady se bude argumentovat business čtvrtí pro expaty jako standardem, přitom VRT je pro Maroko klasický „white elephant“…
Země jako Maroko nebo i třeba tu Čínu není možné posuzovat optikou ČR, kde jsme zvyklí na malé majetkové rozdíly mezi lidma. Všichni vyděláváma zhruba stejně, platíme zhruba stejné daně a tak tu panuje přesvědčení, že by se to mělo opět všem rozdělit. Jenže tam je to jinak, rozdíly ve výdělcích jsou veliké, a mají tam navíc vysokou daňovou progresi, chudí vesničani neplatí daně žádné a naopak, dobře vydělávajíci lidi platí až 38%. Tam se jedná se vlastně o dva státy ve státě. Že je pro hodně tamních lidí VRT (a vlastně jakékoliv cestování mimo svou vesnici) luxus, neznamená, že… Číst vice »
Upřímně, Maroko by mi asi jako země k žití nevyhovovala. Jiná kultura stolování, jiné společenské návyky, v trzích typu Marakéš bych asi taky nerad pravidelně nakupoval, slečny má taky Evropa hezčí…
Ale zase je Maroko za co obdivovat. Za architekturu, za to, že umí fakt parádně na fotbale fandit (fanoušci Raja a Wydad Casablancy jsou vážně úžasní) a taky se mi líbí, že v dopravě vážně investují. Nejdříve tramvajová doprava a pak i nové vysokorychlostní železnice. Akorát do autobusy nevypadají jak by měly.
T.H. : Když už funguje VRT i v tom podle vás svrabu a neštovicích, tak to svědčí pouze o jediném – jak moc jsme u nás s železnicí v pr**li.
VRT může fungovat KDEKOLI, pokud ji někdo zaplatí, dodá technologii a vyškolí personál – z toho se přece vůbec nedá vůbec nic usuzovat.
Když si nějaká líná socka koupí za prachy z Providentu iPhone, tak to taky nesvědčí o tom, jak moc jsem já se svým Xiaomi v prdeli.
Francouzský prezident si přišel prohlédnout, jak to v jejich kolonii postavili.
Ty miliardy, které to stálo, skončily ve Francii, takže může být spokojený. Otázka je, jestli se to nevrátí jako bumerang v počtu Maročanů prchajících před bídou do Francie…
Spis naopak, pokud se francouzi budou takhle angazovat, tedy nejen tratemi, ale i prumyslem, tak o to mene marocanu bude chtit do Evropy…
Ano. To si taky myslím. Maročani utíkají proto, že v Maroku nelze sehnat slušnou práci, je tan vysoká nezaměstnanost i mezi mladými a vzdělanými.
Ostatně i v ČR máme dnes tak nízkou nezaměstnanost i díky tomu, že zde i ten zahraniční kapitál pomohl po revoluci obnovit kvalitní výrobu.
Maroko nikdy ničí kolonií nebylo.
A nebylo Francouzkým protektorátem?
A nebyla ho část ještě dříve obsazena Portugalci? A co Španělé?
Za 11 let od představení projektu? Krása. V třetím světě. My jsme druhý svět a chceme být první svět a máme prd. Pardon máme pány Ťoka a Sosnu a jejich kanál.
Super, tak najděte někde v ČR poušť, která asi nikomu nepatří a je rovná jako pravítko a k tomu strýčka Sarkozyho a určitě to taky dopadne.
A ano: The project has attracted criticism for being a misguided use of money. The country’s former finance minister, Mohamed Berrada, said that the money would be better used fighting illiteracy and poverty in the country
Do školy chodí v Maroku průměrně přes 95% dětí, takže si nemyslím, že byste tomu penězi nějak pomohl. Že tam chodí do školy méně dívek, což průměr sráží, je spíš kulturní záležitost, než nedostatek peněz. Co se týká boje s chudobou, tak to se nedělá tak, že byste ty peníze rozdal chudejm, ale právě investicemi, které zefektivňují ekonomiku, a zlepšování infrastruktury je jedna z věci, co stát udělat může, protože narozdíl od sokromých firem, mu patří. Že vlak jede mezi dvěma nejvějšími městy 2,5x kratší dobu, to je významný rozdíl. Šetří to čas lidem, a pokud něco zásadně nezvoráte, tak… Číst vice »
Tak obecně jistě nejsme ve při, 95% dětí ve škole je dobrých, takže je na místě začít řešit kvalitu těch škol.
Stejně tak na základě životních zkušeností souhlasím se závěrem, že je efektivnější investovat do Top 20% než do Bottom 20%, ale i tam pod „infrastrukturu“ může spadat leccos ve kvalitě rozvojových zemí, vedle nichž je VRT na 320.
Nemá smysl logiku investice analyzovat – je to něco jako když někdo cestou z hospody hodí žebrákovi do klobouku ne dvacku, ale litr.
Taky to může dopadnout tak, že stát zruinují splátky úvěrů nebo že dotace na udržení hračky v provozu budou na úkor investic do čehokoliv smysluplnějšího, a ve výsledku budou všichni ještě chudší. Nemusíme chodit zase tak deleko, viz Polsko v 80. letech. Nejsem odborník na Maroko, takže nevím, jen mě rozčilují ty obecné plky…
V téhle souvislosti by mě docela zajímala ekomonika čínských rychlovlaků. Na kolik si na sebe vydělají a nakolik je stát dotuje.
Mezi Tangerem a Casablancou žádná poušť není. Naopak je to zemědělská oblast. Poušť začíná až za Atlasem.
Michal
Rovná jak pravítko.
Sám seš lineár. Proč je potom na té trati několik mostů, až tři kilometry dlouhé?
Vezmeš li si reliéf Maroka, tak nevypadá jak Česko ale spíš jak Slovensko.
Když už sem taháte Ťoka , tak se zeptám co dělali ty před ním?
Sosna tam byl už dávno před Ťokem. Asi tak. A strýčka máme taky. Jmenuje se EU a nabízí nám až 85 %. A my je využíváme na…. bylo tady v podstatě řečeno 🙁 A ta VRT jde i přes hory.
Tož tak významná stavba pro VRT měl být tunel do Berouna, a tam jsme místo VRT inkasovali co, Majere?
Zabití tunelu do Berouna se náramně hodilo do krámu zástancům odsunu brněnského nádraží a jejich developerským kámošům, protože neodčerpalo prachy z OPD 1, které se měli použít na ODSun. A když si vzpomenete, kdo tehdy vedl SŽDC a kam ze SŽDC odešel…
Maroko, kde jsou na ulicích žebrající děti, a kde venkov připomíná středověk (vlastní zkušenost). Tohle jen ukazuje, že VRT je často jen exihbice ambiciózních politiků a je třeba se něj takto dívat.
Není-li ta stavba na úkor těch „žebrajících dětí“ tam, „kde venkov připomíná středověk“, a dotoval-li ji někdo, kdo je přesvědčen, že té oblasti (a návazně i jejím obyvatelům) přinese další rozvoj a větší prosperitu, tak nevidím důvod se té aktivitě divit, natož pak snad dokonce její význam snižovat a kritizovat ji.
Sakra…ani redaktor Dušan Jasánek z Rudé vatry by lépe nezdůvodnil, proč to u nás nejde.
To je dosť prízemný pohľad na vec.
Dopravná infraštruktúra, hlavne tá moderná, je naopak najvýznamnejším faktorom pre odstránenie chudoby. Prakticky žiadny sociálny program nemá také dlhodobé prínosy ako udržateľná mobilita a schopnosť rozšíriť svoj prirodzený akčný rádius pomocou verejnej dopravy. Ak VRT pomôže marockej ekonomike – čo je veľmi pravdepodobné – má šancu mať pozitívny dopad aj pre tie deti na ulici.
To jste si přečetl v nějaké brožurce CEDOPu? V Maroku neumí třetina lidí číst a polovina nemá elektriku. Můžete si z toho asi představit, jak bude vypadat jejich ekonomická aktivita, „udržitelná mobilita“, případně přirozený rádius.
Fakt netuším, jestli je adekvátní rozvojovou politikou vysokorychlostní železnice. Co tam máte dál? Pobočku CERN?
Je to méně než třetina a stále to klesá, protože dětí chodí do školy přes 95%. Staré báby, co ten průměr sráží, přece nebudete na stará kolena učit číst. Rychlá trať, když už nic jiného, znamená efektivnější provoz a tím i menší potřebu tento provoz dotovat. Podél té trati (včetně plánovaného prodloužení) bydlí přes 6 milionů lidí. Jen v Casablance přes 3. Co bychom za takové počty dali v ČR. A jak jsem napsal jinde, i když tím vlakem bude logicky jezdit spíš vyšší vrstva, než chudý dělník, vzniklé úspory se promítnou do celé ekonomiky, když zaměstnanec stráví méně času… Číst vice »
Radek Janata: Tentokrát souhlas s Vámi….
No a tyhle pohádky většinou vydrží jen do okamžiku, kdy si to celé dáte do Excelu.
Španělsko proti tomu bude hadr, tady to má reálnou šanci se úplně rozpadnout.
Tak to dejte do excelu a podělte se o výsledky, plno lidí to určitě uvítá, protože nemá „vstupní“ informace . A co se jako rozpadne – stát, rychlá železnice nebo něco jiného ?
Když napíšu, že to je naopak velmi nepravděpodobné, tak to bude mít stejnou váhu. Už jen to, že to je komplet z dovozu, ve mě vzbuzuje u rozvojové země velké pochyby. Budou muset prodat opravdu hodně rajčat a nalákat hodně turistů, aby ta utracená (a v horším případě dokonce půjčená) eura vydělali.
Já chci hlavně vidět ten provoz, jak finančně, tak kapacitně – elektrikář VRT vlaku nebude v Maroku úplně běžná profese. Ale nechci je podceňovat…
Já bych je zase tak nepodceňoval, třeba Royal Air Maroc je 3x větší než ČSA, takže když Maročan může pilotovat a udržovat letadlo, proč by nemohl řídit a udržovat VRT.
Spíše je dobře, že tam vzniknou další lepší pracovní místa, nebude jich muset tolik prchat do Německa a Francie (kde by nakonec třeba taky dělal elektrikáře).
Ceska republika, kde jsou na ulicich zebrajici deti a kde venkov pripomina stredovek (vlastni zkusenost), chce nekoho poucovat? Tohle jen ukazuje, ze zeleznice obecne a taky slevnene jizdne je jen exhibice politiku a je potreba se na nej takto divat.
Bo v ČR se taky žádná VRT nestaví, takže ambice nikoho poučovat nemáme.
Ty žebrající děti jste viděl v Chanově, nebo na Karlově mostě?
„Ty žebrající děti jste viděl v Chanově, nebo na Karlově mostě?“
Asi tam i tam – a třeba také na pražském hlavním nádraží, na Staroměstském náměstí, a i mnohde jinde i mimo Prahu, Ale je pravda, že v posledních letech jich už ubylo – asi už lidi znechutilo je podporovat …