Infrastruktura Železnice

Další země otevřela vysokorychlostní trať. Saúdové spojili Mekku s Medínou

Souprava Talgo 350 pro saudskoarabskou vysokorychlostní železnici. Foto: By FlyAkwa [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], from Wikimedia Commons
Souprava Talgo 350 pro saudskoarabskou vysokorychlostní železnici. Foto: By FlyAkwa [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], from Wikimedia Commons

Saúdský král Salmán bin Abd al-Azíz v úterý slavnostně otevřel první vysokorychlostní trať na Arabském poloostrově. Úsek dlouhý 450 kilometrů spojuje dvě poutní místa, Mekku a Medínu, přes město Džidda na pobřeží Rudého moře. Muslimským poutníkům má usnadnit návštěvu dvou ze tří nejposvátnějších islámských míst.

Stavba železnice nazvané Haramain (tak se označují obě posvátná města) začala v roce 2009, dohromady vyšla v přepočtu na zhruba 171 miliard korun a nabrala šestileté zpoždění. První část stavěly hlavně čínské firmy, druhou saúdsko-španělské konsorcium. I proto nakonec budou jezdit na trati španělské rychlovlaky Talgo.

Běžný provoz na trati má začít příští týden, země očekává na trase 60 milionů cestujících za rok. Trať je postavená na rychlost 320 kilometrů v hodině, soupravy Talgo na ní pojedou maximálně třístovkou. Celkem bude po trase jezdit 35 souprav, každá pro 417 lidí. Na trase jsou tři zastávky.

Mapa trasy nové vysokorychlostní železnice v Saudské Arábii. Foto: Peter Christener, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=64105831
Mapa trasy nové vysokorychlostní železnice v Saúdské Arábii. Foto: Peter Christener, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=64105831

Každý muslim má, pokud je zdravý a má na to peníze, jednou za život podstoupit pouť do Mekky. Právě tito poutníci budou nejčastějšími cestujícími v nových rychlovlacích. Od nových rychlovlaků si Arabové slibují i oživení speciální ekonomické zóny King Abdullah Economic City. Postupně se má propojit i s novým terminálem na letišti v Džiddě.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
TuKabel
Host
TuKabel

Zajímavostí je, že sedačky první třídy dodala česká firma Borcad. Jedná se o pravděpodobně nejkomfortnější vlakové sedačky, které jsou momentálně v rychlovlacích v provozu, jejich cena byla vysoká a příliš se nešetřilo. Jinak obsazenost bude vysoká a pokud by šlo vše podle plánu tak je tam i možnost opce (jak na prodloužení tratě tak na vlaky).

Jiri Tyr
Host
Jiri Tyr

Nezarazi vas ze je to levnejsi nez Praha-Brno dle predstav SUDOPu a jejich fans na MD?

VRT
Host
VRT

Zase bych úplně nesrovnával nesrovnatelné. Přeci jen Vysočina není poušť.
Nicméně to nic nemění na skutečnosti, že by VRT měla projektovat firma, která má s projektováním VRT zkušenosti.

slawe
Host
slawe

O Ramadánu to ale stejně bude stát protože přes den se o ramadánu co? No nepracuje.

Radek Janata
Host
Radek Janata

To samozřejmě není pravda. O Ramadánu se nemá přes den jíst a pít, pracovat se může. A je tam spousta výjimek, kdy se smí i jíst a pít, jednou z nich je právě cestování. Proto jsou restaurace na nádražích a letištích otevřeny i o Ramadánu, stejně tak se podává jídlo na palubě.

VRT
Host
VRT

Stejně jako fakt, že jim tam mohou makat nevěřící psi.

Asdf
Host
Asdf

No jestli bude strojvůdce nebo průvodčí nevěřící pes, pak asi bude muset před vjezdem do Mekky vyskočit z vlaku 😉

Asdf
Host
Asdf

Těší mě, že nakonec budou na trase jezdit Talga a ne čínské rychlovlaky. Víte někdo, proč se vlastně Saúdové s Číňanama rozešli?

jan
Host
jan

žeby usurijská menšina?:-)

Kubrt
Host
Kubrt

Ujgurská;-) Ussuri je řeka je dost jinde, i když taky tím směrem…

Fandik
Host
Fandik

Takže ja jako krestan mam smulu….

Netris
Host
Netris

Stojí za zmínku, že do Mekky i Mediny maj vstup povolen jenuslimové, takže vlak bude pravděpodobně přepravovat zcela výhradně muslimy.

Netris
Host
Netris

*jen muslimové

T.Pal
Host
T.Pal

To ano, ale člověk z jedné nejmenované firmy (mimochodem, byla taky na INNOTRANS) mi říkal, že se dostal do Mekky úplně v pohodě. Jako Čech, nemuslim. Akorát holt prý musel nějak předstírat, že je muslim. 😀

Jarda V.
Host
Jarda V.

Nechtěl bych být nějaký hnidopich jako někteří z diskutujících ale 60milionu lidí ročně? To je asi 200 párů vlaků denně při 99procentni obsazenosti. Takové interval nemá snad ani metro…….

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Dobře počítáte, ale asi předpokládají že cestující nepojedou z konečné na konečnou – pořád ale by to znamenalo že 1 souprava na 1 jízdě mezi konečnými se 3 zastávkami sveze max. 4 cestující na sedadlo, tedy 50 párů vlaků denně. Tedy v průměru častěji než půl hodinu vlak v každém směru.

Pořád je to nějak moc..

Dušan
Host
Dušan

ad mgr.pavel :
Má tam jezdit celkem 35 ks 13-ti vozových souprav TALGO s kapacitou 417 sedadel…viz zde
http://www.arabnews.com/node/1267866/saudi-arabia
Trať je navržená na V = 320 km/h, nicméně v běžném provozu se má jezdit V = 300 km/h.

mfr
Host
mfr

Můžu se zeptat, co je to saudsko-španělské konsorcium? Díky

Kubrt
Host
Kubrt

To není jen záležitost pro poutníky, ve městech podél trati je v několika málo místech koncetrováno asi 8 milionů obyvatel, pro VRT ideální podmínky 🙂

Nekdo
Host
Nekdo

taky bych to tak videl, ze zde jsou temer idealni podminky pro VRT: nekolik malo velkych mest, miliovy trh relativne bohate zeme, prazdny teren mezi mesty (zadni NIMBY-ove 😀 ), statni pozehnani/garance, vzdalenost mezi nejvetsimi mesty cca 400 km (relativne malo na letadlo, a relativne prilis na rizeni/autobus).

Partneři


Newsletter

Výběr editora