Infrastruktura Železnice

Další země otevřela vysokorychlostní trať. Saúdové spojili Mekku s Medínou

Souprava Talgo 350 pro saudskoarabskou vysokorychlostní železnici. Foto: By FlyAkwa [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], from Wikimedia Commons
Souprava Talgo 350 pro saudskoarabskou vysokorychlostní železnici. Foto: By FlyAkwa [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], from Wikimedia Commons

Saúdský král Salmán bin Abd al-Azíz v úterý slavnostně otevřel první vysokorychlostní trať na Arabském poloostrově. Úsek dlouhý 450 kilometrů spojuje dvě poutní místa, Mekku a Medínu, přes město Džidda na pobřeží Rudého moře. Muslimským poutníkům má usnadnit návštěvu dvou ze tří nejposvátnějších islámských míst.

Stavba železnice nazvané Haramain (tak se označují obě posvátná města) začala v roce 2009, dohromady vyšla v přepočtu na zhruba 171 miliard korun a nabrala šestileté zpoždění. První část stavěly hlavně čínské firmy, druhou saúdsko-španělské konsorcium. I proto nakonec budou jezdit na trati španělské rychlovlaky Talgo.

Běžný provoz na trati má začít příští týden, země očekává na trase 60 milionů cestujících za rok. Trať je postavená na rychlost 320 kilometrů v hodině, soupravy Talgo na ní pojedou maximálně třístovkou. Celkem bude po trase jezdit 35 souprav, každá pro 417 lidí. Na trase jsou tři zastávky.

Mapa trasy nové vysokorychlostní železnice v Saudské Arábii. Foto: Peter Christener, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=64105831
Mapa trasy nové vysokorychlostní železnice v Saúdské Arábii. Foto: Peter Christener, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=64105831

Každý muslim má, pokud je zdravý a má na to peníze, jednou za život podstoupit pouť do Mekky. Právě tito poutníci budou nejčastějšími cestujícími v nových rychlovlacích. Od nových rychlovlaků si Arabové slibují i oživení speciální ekonomické zóny King Abdullah Economic City. Postupně se má propojit i s novým terminálem na letišti v Džiddě.

22 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Zajímavostí je, že sedačky první třídy dodala česká firma Borcad. Jedná se o pravděpodobně nejkomfortnější vlakové sedačky, které jsou momentálně v rychlovlacích v provozu, jejich cena byla vysoká a příliš se nešetřilo. Jinak obsazenost bude vysoká a pokud by šlo vše podle plánu tak je tam i možnost opce (jak na prodloužení tratě tak na vlaky).

    • Zase bych úplně nesrovnával nesrovnatelné. Přeci jen Vysočina není poušť.
      Nicméně to nic nemění na skutečnosti, že by VRT měla projektovat firma, která má s projektováním VRT zkušenosti.

    • To samozřejmě není pravda. O Ramadánu se nemá přes den jíst a pít, pracovat se může. A je tam spousta výjimek, kdy se smí i jíst a pít, jednou z nich je právě cestování. Proto jsou restaurace na nádražích a letištích otevřeny i o Ramadánu, stejně tak se podává jídlo na palubě.

  • Těší mě, že nakonec budou na trase jezdit Talga a ne čínské rychlovlaky. Víte někdo, proč se vlastně Saúdové s Číňanama rozešli?

  • Stojí za zmínku, že do Mekky i Mediny maj vstup povolen jenuslimové, takže vlak bude pravděpodobně přepravovat zcela výhradně muslimy.

    • To ano, ale člověk z jedné nejmenované firmy (mimochodem, byla taky na INNOTRANS) mi říkal, že se dostal do Mekky úplně v pohodě. Jako Čech, nemuslim. Akorát holt prý musel nějak předstírat, že je muslim. 😀

  • Nechtěl bych být nějaký hnidopich jako někteří z diskutujících ale 60milionu lidí ročně? To je asi 200 párů vlaků denně při 99procentni obsazenosti. Takové interval nemá snad ani metro…….

    • Dobře počítáte, ale asi předpokládají že cestující nepojedou z konečné na konečnou – pořád ale by to znamenalo že 1 souprava na 1 jízdě mezi konečnými se 3 zastávkami sveze max. 4 cestující na sedadlo, tedy 50 párů vlaků denně. Tedy v průměru častěji než půl hodinu vlak v každém směru.

      Pořád je to nějak moc..

  • To není jen záležitost pro poutníky, ve městech podél trati je v několika málo místech koncetrováno asi 8 milionů obyvatel, pro VRT ideální podmínky 🙂

    • taky bych to tak videl, ze zde jsou temer idealni podminky pro VRT: nekolik malo velkych mest, miliovy trh relativne bohate zeme, prazdny teren mezi mesty (zadni NIMBY-ove 😀 ), statni pozehnani/garance, vzdalenost mezi nejvetsimi mesty cca 400 km (relativne malo na letadlo, a relativne prilis na rizeni/autobus).

Newsletter

Partneři


Výběr editora