Autobusy

Majitelé zájezdových autobusů chystají demonstrativní jízdu, chtějí pomoc od státu

Autobusy společnosti Alva Tour. Foto: Alva Tour
Autobusy společnosti Alva Tour. Foto: Alva Tour

Část autobusových dopravců, kteří se orientovali především na přepravu zahraničních turistů, škol, sportovních klubů a celkově na zájezdovou dopravu,  chce od státu pomoc kvůli tomu, že se jejich byznys takřka ze dne na den dostal na nulu. Na podporu svých požadavků proto chystají demostrativní jízdou Prahou. O akci informoval Jan Veselý ze společnosti Enjoy Europe, jeden z organizátorů protestu.

Akce má proběhnout v úterý 12. května mezi 9.–11. hodinou. Čeští dopravci se inspirovali u svých německých a chorvatských kolegů, přijet mají autobusy z různých částí země. V 9:00 vyjedou autobusy z parkovišť pod Čechovým a Štefánikovým mostem směrem na Argentinskou ulici a následně zpět k budově Úřadu Vlády ČR, kde po skončení první části jízdy proběhne předání jejich návrhu. Následně se autobusy rozjedou směr Hlávkův most a na magistrálu směr Nuselský most.

Ve svém návrhu dopravci požadují deset různých úlev od náhrad fixních nákladů přes odpuštění silniční daně až po moratorium na odložení splátek leasingu či úvěrů až na rok.

Podle Veselého dopis podepsalo 63 dopravců se zhruba 600 autobusy. Průzkum mezi signatáři ukázal, že velká část chystá prodej autobusů, ale v tuto chvíli nejsou prakticky prodejné. „Mnohým hrozí krach, někteří se už chystají na ukončení činnosti,“ dodal Veselý. Podle něj v podstatě zůstala jen zaměstnanecká přeprava a náhradní autobusová doprava při železničních výlukách, o kterou se strhla cenová válka.

76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lojzik

Největší okradači státu natahují ruku. Pracoval jsem jako řidič v zájezdové dopravě bezmála 20 let. Celkem jsem vystřídal 8 firem. Situace je taková, že řidič má všude minimální zákonem stanovenou mzdu 17 tisíc hrubého a zbytek jeho příjmu jsou peníze složené z diet, tipů nebo černých peněz, ze kterých se neodvádí zdravotní, sociální ani daně. Oficiálně má řidič čistý příjem tak kolem 12 tisíc. Neoficiálně během sezóny není problém dostat 80 tisíc čistého. Samozřejmě o tom stát neví. Drtivá většina klientely jsou čínské cestovky, přes 70 % pasažérů jsou Číňané a zbytek Korejci a nějací Indové. Čínské cestovky solí majitele… Číst vice »

Jiří

Pouze jste pracoval v nějaké nepoctivé firmě. Dnes se obecně slušná firma hledá špatně, ale vězte že jich je na trhu spousty, kteří se snaží řidiče slušně zaplatit a mít kvalitní techniku. Ano víme o spoustě pražských firem, které platí řidiče špatně, mimo pásku a podobně. Nemůžete však všechny házet do jednoho pytle.

ušatá

A proč? Pokud není zájem, nejsou asi potřeba.

Jiří

Vy jste asi z jiné planety. To znamená, že by měli zavřít všichni prodejci oblečení, protože teď o něj kvůli restrikcím prodeje není zájem? Zřejmě jste nikdy nepodnikala a nevíte, jaké rizika to přináší…

Karel Lobr

Zájem je. I důvod. Nejsou ale možnosti. To je trochu rozdíl.

Jiří

To samé je u autobusů, pokud nebudou restrikce, zájem bude. Takže je to pouze další odvětví, které omezuje Koronavirus, není to tím, že by o dopravu jako takovou nebyl zájem… Pokud by byl normální stav a opadla poptávka o 30%, musel by se snížit počet autobusů/dopravců, tak ano s tím souhlasím.

Jenda

Nebuďte tak zlomyslní a pochopte, že pro mnoho lidí hrozí ztráta jejich podnikání a příjmu. Nesmíme zapomenout, že mnoho dopravců, kteří se snaží mít moderní vozový park, je závislých na leasingu v řadech desetitisíců měsíčně a bez příjmů jim na ně mohou rychle dojít peníze.

Karel Lobr

Tomu se říká riziko podnikání a měl by s ním počítat každý, kdo začne podnikat. Nevím, jaké jsou dnes leasingové smlouvy, z vlastní zkušenosti vím, že dřív šlo vozidlo vrátit a leasing ukončit, pochopitelně za nějakou tu kauci. Není to ideální řešení, ale pro mnohé možná jediné možné.

Karel Lobr

Dva měsíce krize a „podnikatelé“ už krachují a chtějí pomoci od státu, který za současnou situaci vůbec nemůže? A zadeček si umí utřít sami? Jedno z velkých plus současné krize je, že se trh pročistí. Kdo dokáže přežít teď, dokáže přežít už vždy.

Modrý krokodýl

Karle, to je ale debilní příspěvek. V případě, že vozím děti a ty děti skoro půl roku mají z nařízení agenta STB zůstat doma, tak jak se mám živit? Trh byl jakýmsi způsobem rozdělen a to padlo. Takže teď přežijí podvodníci a silné nadnárodní společnosti. Ale rozhodně malý dopravce s několika vozy, který nekradl a žil nadoraz, aby vše poplatil, není „chudáček, co si neumí utřít zadek sám“. Tohle si nezavinil on sám, jen by to měl odnést cizím zaviněním. Jezdil jsem u takové společnosti až do února. Vím o čem mluvím.

kulhán

Spíš to bude tím kdo umí pumpnout stát a nebo kdo umí podvádět. Nejlépe obojí 😂

Tom

Předpokládám, že nepodnikáte. Zkuste predikovat takovouto krizi. To byste asi podnikat ani nezačal. Předpokládám, že se tedy domníváte, že by měli mít všichni na všechno. Zaměstnanci rezervu, aby nezatěžovali úřady práce, podnikatelé rezervu, aby vydrželi jakoukoliv situaci. Pak by místní prostředí vypadalo jako po konci komunismu bez jakékoliv konkurence i v dopravě. Ono rozjíždět firmu, získat tolik zakázek, zajistit, aby vždy bylo na výplaty, je někdy docela nervák. Na podnikatelích po krachu nebo ukončení prodělají zaměstnanci velmi brzy. Zejména ti méně kvalifikovaní. Menší počet firem = méně možností zaměstnání = nižší platy = chudší obyvatelstvo = méně zakázek pro zbylé… Číst vice »

Karel Lobr

Podnikám od roku 1994 a byť v jiném oboru než je doprava, současná „krize“ se mého byznysu samozřejmě dotkla také. Zisk hrubým odhadem na 15% 1/2 loňského roku, 12 zaměstnanců doma „za 80%“. Podpora státu = 0 a přesto necítím, že bych měl krachovat. A ani nevím, proč bych měl po státu chtít, aby mě zadotoval, když on situaci nezpůsobil. A to ani nemám miliardy na účtě, jenom „pár drobných“, který se samozřejmě v současné krizi vyčerpají, ale na to tam také jsou. Podnikatel, který jede „na hraně“ existence, by tak jako tak dřív či později skončil, protože nedokáže a… Číst vice »

Roman

2-3-4 mesice nemuze dopravce polozit.12 mesicu je uz na povazenou.Delam to 28 let a drzim se pri zemi

Tom

Nemám rád ANO ani AB.
Podnikám a v současné době zatím problémy nemám.
Zajímalo by mě, jak by zdejší odborníci uplatnili leasing třeba na 20 autobusů, když nemohou pracovat.
Pomoci by se určitě mělo. Transparentně, spravedlivě a rychle.
O tom jestli je řešením nějaká jízda nespekuluji. Nicméně chápu, že někteří majitelé firem mohou být zoufalí.
Vsichni politici, kteří se rádi a často navazeli do podnikatelů, by se jim nyní měli omluvit. Pokud hodně firem skončí, ucítíme to všichni a současná vláda nebude mít co rozdávat.

Radomil Petřík

Úplně žasnu, kolik je tady odborníků na zájezdovou dopravu, kteří o této problematice vědí úplný hovno, ale mají potřebu zde vyplodit svoje moudra!!!

serpimolot

Tak na to, aby clovek mohl rict, ze pri soucasny poptavce 90% povozovatelu zajezdovy prepravy skonci, staci ekonomie druheho stupne ZS.

LiborV

Co se může stát díky cironavirové krizi je, že se pročistí a koncentruje trh zájezdové dopravy. Umím si představit, že až se za 2 – 3 roky nastartuje trh s dopravou zahraničních turistů po ČR bude u toho méně firem než dnes. A budou větší a silnější. Nebudou mít 6 zájezdových autobusů, ale třeba 60 a více. Přemýšlím jestli to je tak moc špatně. Vím, že je fajn když existují v regionech menší, tradiční dopravní firmy, ale když jich zbude polovina a to těch kvalitnějších stane se pro cestující, objednatele a řidiče nějaká újma? Kdybych měl 10 zánovních dálkových autobusů,… Číst vice »

dopravák

Oni ti šikovnější se uživí i bez zahraničního turistického ruchu – vždyť jen kolik je pořád potřeba NAD na zbytečně dlouho se vlekoucí výluky na železnici a za frekventované spoje mohou klidně jezdit také nějaké lepší autobusy než jen takové, kam se vejdou i objemná zavazadla.

kulhán

Ty jsi úplně mimo mísu rádoby dopráváku, ty si ani ve snu nedokážeš představit, kolik busů stojí a kolik jich je potřeba na ty přiskakovací jízdy.

serpimolot

Obecne bych jako nejspravedlivejsi videl nepomahat nikomu. Pokud uz ale vlada pomahat chce, nejferovejsi by to bylo plosne – vratit podnikatelum i zamestnancum nejakou cast vloni odvedene dane z prijmu. Cim vic danej subjekt statu prinesl, tim stedreji by ted byl podporen a davkari a nedanici by dostali spravedlive nic.

Rosťa

ANO. Kdyby davkari nedostali nic, kdo by tu vládu volil?

Karel Lobr

Hůlkoplaz obecný (latinsky Cartus agresivus). Těm stačí koblih zdarma. A narozdíl od dávkařů mají téměř 100% volební účast.

Radomil Petřík

Ano, toto by bylo spravedlivé řešení, ale muselo by to být u všech stejné, OSVČ, SRO. atd. Znám plno OSVČ, kterým tenhle bordel vyhovuje, protože za normálního stavu ani 25 tisíc čistého nevydělávají…. Plno firem je mnoho let zpátky na nule, nebo ve ztrátě a teď by chtěly proplácet obrovské ušlé zisky…..

left-libertarian

Nechutné. V podstatě chtějí „ukrást“ z veřejného rozpočtu peníze nás všech které mají být pro nás všechny, jen pro sebe :-/

Jiří Kocurek

Tak jasně, levicová sběř by klidně ze dne na den někomu sebrala živobytí a bez nároku na nic. Ústavou zaručená svoboda podnikání je pro levicovou sběř jenom cár harmassanu. Pche, dodržovat zákony? Proč by to vláda měla dělat???

Pečlivý pozorovatel

Tady si někdo plete svobodu podnikání s rozkrádáním rozpočtu pro své osobní účely 😀

Bob

Mluvíte o ANOFERTu?

Pečlivý pozorovatel

Způsob tvého vyjadřování ukazuje na velice nízkou inteligenci.

left-libertarian

Jirko, vláda nikomu nic nesebrala – byla aplikována bezpečnostní opatření k ochraně zdraví obavatel. A problémy s penězi má i mnoho pracujících, kteří se na krizi nepřipravili stejně jako podnikatelé. Proč by tedy ze společného rozpočtu měli být rozdávány finance jen jedné skupině? Navíc zpravidla té bohatší.

serpimolot

Ale zamestnanci postizeni opatrenimi proti koronaviru uz penize ze spolecneho rozpoctu dostavaji, to bys mohl vedet.

LiborV

Jistě, například v podobě ošetřovného nebo dávek v nezaměstnanosti. Jsou lidé, kterým to stačit nebude podobně jako státní pomoc firmám. Zachránit ze společného nelze každého.

LiborV

Spousta lidí se kvůli krizi lépe naučí rozprostřít podnikatelské riziko. V autobusové dopravě to může znamenat například to, že buduou mimo zájezdové nebo školní dopravy mít určité % zakázek buď v náhradní dopravě za vlaky, nebo třeba jako subdodávka v IDS. Možností je více. Když se jednomu segmentu trhu neobyčejně daří, tak je lákavé se zaměřit jen na tu 1 věc na plno. Ale nese to i jistá rizika. To třeba pochopili před lety pěstitelé jahod a i když je v dobrých letech umí slušně uživit pouze jahody, tak rozšířili portfolio o jiné rostliny, které dozrávají jindy, nebo jim vyhovuje… Číst vice »

Vladimír Matějka

Lefťáku,drobní podnikatelé a živnostníci mají nárok na 500 denně a ti o trošku větší na nic? Naše firma přišla o 100% zakázek.Všichni řidiči si museli najít jinou práci, či brigádu. Nikdo neví, kdy budeme moci opět jezdit. Ale vše se musí platit dál. Nikoho okrádat nechceme a nebudeme. Ale jistou pomoc si taky zasloužíme. Asi máš rád komunisty – LEFT VÍTĚZÍ😪

...

A od toho existuje pojem, který se nazývá *pojištění*.

Jaaa

Jo? A kde kdo ho nabízí?

Karel Lobr

😀 Zkoušel jste někdy něco řešit s pojišťovnou? Nebo se nedejbože dožadovat odškodnění?

noerf

Obecně mě fascinuje přístup některých podnikatelů. Část to vzala jako riziko podnikání👍a další část řeší pouze jak od státu vytřískat prachy. Obecně vzato, převozy zahraničních turistů z Prahy do Českého Krumlova, Telče a zpět budou na delší čas zamrzlé. Vození Českých turistů do zahraničí bude početně omezené (strach, finanční důvody). Ale pořád se jedná o tržní prostředí a srovnávat propad trhu s dobou maximálního vrcholu a tvrdit, že za propad chci řešení od státu je špatně. Nehledě na to, že autobusy s normou euro 5 se povinně vyrábí od roku 2010 a pri šestiletém leasingu jsou účetně odepsané. Navíc část… Číst vice »

Bob

Problém je v tom, že vláda pomáhá např. firmám z Agrofertu a Synbiolu, které jsou vládními opatřeními zasaženy poměrně málo, a naopak silně zasaženým firmám nepomůže vůbec nebo jen minimálně.

RTO

Když pominu pár větších firem, tak je v pořádku, že ukončí svou činnost s těmi vraky co jezdí. Znám jich dost a málo, který odvádí daně ze zisku. Vše zásadně bez dokladu. Nic si nezaslouží.

Jiří Kocurek

A navíc ani neplatí odorové příspěvky. Takže jim stát může kdykoliv sebrat všechno. Žeáno.

RTO

Stát přece nikomu nic nebere, ale pokud podnikatel vykazuje účetní ztrátu třeba tři roky po sobě tak nemá chtít nic po státu. Je kapitalismus přežijí jen nejsilnější. To je princip kapitalismu.

Jirka

Většina požadavků je nesmyslných a navíc až do 31.3.2021. Za 2 měsíce již bude možné jezdit do Chorvatska, tak proč 2021? Teoreticky možné je odpuštění silniční daně, snižení DPH nebo odložení splatnosti mýta. Ostatní jsou nesmysly.

Baník Píč.

Proč zrovna Praha nechtějí radši protestní jízdu v Brně nebo Ostravě. Všechno jen v Práglu a nejdůležitější město Moravy se zapomíná.

Ondřej

Protože vláda sídlí v Praze? Až bude sídlit v Brně, či jiné vesnici, tak prosím

K.S.

Tak to pak navrhuji trasu Zahradnice – Ouběnice 😉

svojsin

Ondřej. Praha je z Prahy, nebo náplava?

svojsin

Oprava : Pán

Jiří Kocurek

Náplava. Ty mají často potřebu vytahovat se lepším původem, plivat na svoje rodiště a myslet si, že to z nich udělá pražáka – lepšího člověka. K U L O V É

pozorovatel

To je úroveň: místo aby se už dohadovali s cestovními kancelářemi a ubytovateli na tom, jaké lákavé nabídky pro domácí cestovní ruch společně vytvoří, tak chtějí jen hloupě plýtvat a špinit životní prostředí – inu, co můžeme chtít od českých rádoby „podnikatelů“: EET na ně a žádné úlevy!

I am

Fakt si myslíš, že se na zaprděným tuzemským cestovním trhu jsou schopni uživit všichni dopravci v republice, inžinýre?

LiborV

Nejsou. Ale je otázka zda teď není pravý čas na koncentraci trhu. Kdy zústane méně dopravců, kteří až se trh rozběhne budou větší než jsou dnes.

Pe.tr

Při koncentraci tohoto trhu nebude nejen výběr , ale vytřou si s Váma při objednávce zádel . Už dnes to není jednoduché sehnat bus v menším městě , ne tak na vesnici pro školáky na lyže nebo školu v přírodě a nedej bůh odvoz na pohřeb a za hodinu zpět. Ne všichni jezdí zahraničí. A nový bus by za odvoz malých čutálistů o víkendu asi těžko vydělal . Zde musí být řidič,majitel tak nějak s náma . Ne všichni to dřou na krev a těm jsme vděční , ale nemáme jim jak finančně pomoci . Za to dodnes platil daně… Číst vice »

LiborV

Věřím, že situace na trhu pomůže nakonec i nějakému tomu malému dopravci, který dokáže za rozumné peníze koupit solidní autobus pro, který nemá konkurence práci. Koncentraci trhu bych viděl spíše v oblasti dopravy turistů do zahraničí a turistů po České republice. Znám situaci spíše z větších měst kde nebyl problém na odvoz mládeže na akci objednat autobus od DP nebo dopravní firmy, která obstarávala v okolí i ZDO. Firem, kteří vozí děti na tábory, seniory na zámek nebo školní skupiny by se zrovna změny v poptávce na trhu mohly dotknout jen v omezeném rozsahu. A od září se jim část… Číst vice »

pozorovatel

I am: To si samozřejmě nemyslím a ani těm postiženým jejich situaci nezávidím a nepřeji – ale zatím jsem se nikde nedočetl, že by všechny „regulérní“ možnosti jejich záchrany byly už zcela vyčerpány a skutečně už nezbývalo nic jiného než vyžadovat pomoc od státu (a navíc kvůli ní divadelnicky demonstrovat). A propos: není to zase tak dávno, kdy se i ve zdejších debatách sáhodlouze probíraly problémy s nedostatkem řidičů ve VHD, a já se rozhodně nedomnívám, že by se od té doby změnila situace tak významně, aby se pro kvalitní řidiče nedalo najít dost práce. A ještě něco: vždyť přece… Číst vice »

ušatá

Pak je otázkou, proč jich má být tolik. Pokud vím, scházejí nám pracovní síly úplně jinde a jsou nahrazovány – špatný způsob – cizinci. Takže konečně šance to změnit a lidi budou muset dělat to, co je potřeba.

Karel Lobr

Opravdu se domníváte, že EET nás všechny spasí? Zlaté české ručičky – když jde něco o****at, tak to o****áme. I EET.

jakub

Tak doufám, že nemají v úmyslu blokovat dopravu. V opačném případě doufám, že bude policie konat.

Ondřej

Však je to zcela legální krok, každý má nárok na protest. Například blokování taxikáři, či blokování hraničních přechodů a atd.
Když naše vláda neposlouchá, musí se na to jinak.

jakub

ať si protestují, ale proč by měl kvůli tomu být postižen někdo jiný (stejně to platí o taxikářích, pendlerech atd.). Jak by se jim líbilo, kdyby je někdo blokoval?

Jiří Kocurek

A co cyklojízda a den bez aut?

...

To samozřejmě taky ne.

Karel Lobr

V klidu. Budou blokovat svými autousy – na nich je napsán název dopravce. On si trh s tím už poradí. Říkejme tomu negativní reklama.

...

Nechť si protestují. Mohou si někde například pronajmout nějaký sál nebo třeba výstaviště v Letňanech a tam si protestovat, jak uznají za vhodné. Pokud tím ale naruší provoz na pozemních komunikacích, je nutný nekompromisní zásah.

serpimolot

Jako ze kdyz vlada neskace, jak zlatem oveseni takyxikari z AAA piskaj, bude revoluce?

serpimolot

Tak to na tom asi tak blbe nejsou, kdyz muzou demonstrativne plytvat naftou.

Ondřej

Jeden den se projet trochu po Praze nebude taková škoda, oproti tomu, jaká vznikla díky nečinnosti naší vlády.

Vít Jůza

Díky nečinnosti, nebo naopak díky činnosti?

Ondřej

Díky nečinnosti v ohledu opatření na záchranu podnikatelů.
Spousta řidičů ztratilo práci právě kvůli tomu, že se vláda nedokázala včas vymáčknout, jak to celé bude. Což i nadále trvá.

Libor

A ani ten koronavirus se pořád nevymáčkl jak to celé bude a na jak dlouho to plánuje.

LiborV

Možná, že řidiči dálkové dopravy práci ztratili, ale většina městských dopravních podniků a firem regionální dopravy má ještě nějaká místa řidičů volná.

MartinS.

A ona to nějaká vláda dokázala? Existuje seznam nějakých opatření, jak se bude život vracet k normálu, ale nikdo neví, jestli to tak bude nebo ne? Jsou vlády, které rozvolňují ještě méně nebo zatím vůbec, protože nikdo nemá ani tušení, kam to dál povede? Prostě pandemie nemoci, se kterou lidstvo ještě nesetkalo, znamená, že nikdo neví, jak se to bude vyvíjet za měsíc, půl roku nebo rok…

LiborV

Ondřeji, ti řidiči z dálkové dopravy co ztratili práci dnes již velmi často vyměnili dálkový Mercedes za městskou nebo regionální Sorku nebo Crossway. Pohoršili si směnami, vozy a možná i peněz, řídí ve městech a regionech místo po zahraničních dálnicích. Pohoršili si, ale práce pro řidiče v městské a příměstské dopravě naštěstí je zatím dost. A jak budou odcházet starší řidiči do důchodu tak stále bude. Po dlouhé době jsem jel u nás ve městě s mladičkým řidičem busu MHD. Bylo vidět na obličeji jak ho ta práce baví.

Jan

Ano a upřímně řečeno veřejná doprava lidí do práce, školy, na nákupy je nezbytná, zatímco doprava turistů po atrakcích je zbytná. Pořád jsem četl jak je poslední doby málo řidičů a evidentně pro turisty jich bylo stále dostatek. Tak teď bude spíš přebytek autobusů a nějak se to srovná.

Pavel

Jenže veřejná doprava je dotovaná sice přes stát a daně, tudíž Křížové ale právě z té Dopravy turistu po památkách.. peníze nerostou na stromech. Pokud si naivně myslíš, ze zůstaneme jako exportní ekonomika jen s domácím trhem, tak se podívej, jaké byly příjmy před 20 lety v CR. A příprav se na pokles na jejich úroveň.

Jiří Kocurek

Jestli jim chybí 100.000 třžby, tak tisícovka za naftu už to nevrthne.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO