Ze 101 prodaných Ferrari je 95 služebních. Česko odpočty DPH na auta omezilo, nyní však couvá

Z provozu na německé dálnici. Foto: John_h / Pixabay.comZ provozu na německé dálnici. Foto: John_h / Pixabay.com

Luxusní auto jako pracovní nástroj. Vláda daňové odpočty dočasně omezila na dva miliony, místo vyšších příjmů však hrozí obcházení.

Od letošního 1. ledna platí v Česku omezení odpočtu DPH při nákupu osobních aut kategorie M1. Jde o běžné osobáky s maximálním počtem osmi sedaček, které si firmy nakupují do svého majetku, aby si mohly odečítat DPH, ale zároveň se dají použít i pro soukromé účely.

V roce 2020 bylo například ze 101 nově registrovaných vozů Ferrari v Česku 96 registrováno na společnost.

Fakt, že se na často velmi drahá auta dá pohlížet jako na pracovní nástroj a zároveň i na běžný soukromý vůz čerpající neoprávněnou daňovou slevu, úřady dlouhodobě dráždí.

V minulosti tak například bylo nutné z osobáků dělat naoko nákladní auta, což zajistila kromě změny v technickém průkazu jen instalace lehké mřížky oddělující u kombíků kufr auta.

Nyní se vláda rozhodla cenu takto deklarovaného vozu omezit, aby za služební vozy nemohla být vydávána luxusní auta. Opatření je součástí konsolidačního balíčku a ministerstvo financí od něj očekává zvýšení výběru DPH z prodaných aut.

Omezení se týká osobních automobilů, které jsou dlouhodobým majetkem, v pořizovací ceně převyšující dva miliony Kč, bez DPH, a spočívá v tom, že částku DPH převyšující tento daňový základ si plátce nemůže odpočítat,“ vysvětluje pro Zdopravy.cz Richard Knobloch z poradenské společnosti Grant Thornton.

Jinými slovy, plátce, i když osobní automobil užívá zcela pro své podnikatelské účely, si může odpočítat DPH pouze do výše 420 000 korun. Výjimku tvoří samozřejmě například vozidla taxislužby či sanitky.

Česká kreativita

Zatímco omezení této daňové výhody by se dalo v době vládních úspor očekávat, další vládní kroky však svou kreativitou zarazí. Hned v březnu totiž ministerstvo financí do připomínkového řízení rozeslalo připravovanou novelu zákona o DPH, která ke konci roku 2026 výše uvedené omezení ruší.

Omezení je tak zamýšleno pouze na dobu tří let. „Vzhledem k tomu, že většina uživatelů pořizuje osobní automobil méně často něž během tříletého období, vyvstává otázka, zda takovéto opatření dává nějaký reálný smysl a zda nějakým způsobem ke konsolidaci veřejných financí přispěje,“ podivuje se Knobloch.

Originální český způsob zarazí ještě více v porovnání s pravidly EU. Česko si omezení odpočtu v Evropské komisi vyargumentovalo s poukazem na negativní dopady covidu, inflace a války na Ukrajině na rozpočet. Omezení odpočtu DPH u drahých aut má být jedním z opatření snižujících deficit. Následné omezení na tři roky je pak nutné kvůli tomu, že výjimka z pravidel EU musí být pouze z „cyklických hospodářských důvodů“. Tedy dočasná.

Hrozí obcházení

Pozoruhodné však je, že když byly odpočty DPH u osobních aut v roce 2009 povoleny, argumentovala vláda Mirka Topoláka obdobně. V době recese se snažila stimulovat poptávku po osobních automobilech, vedle například zavedení šrotovného.

Zatímco tehdy tak bylo lékem na hospodářskou krizi umožnění odpočtu DPH u osobních aut, nyní jím má být naopak jeho omezení,“ podotýká Knobloch.

Daňový expert se však obává, že firmy budou stejně toto omezení obcházet. Třeba i tím, že sice nakoupí auto do dvoumilionového limitu, vedle něj však dokoupí zvlášť třeba drahá kola či nadstandardní servisní prohlídky.

Řešením může být třeba i odložení nákupu nového automobilu na rok 2027 a případně si jej do té doby pronajmout ze zahraničí, kde dealer při jeho operativním pronájmu není obdobným způsobem na DPH omezen,“ uvádí expert.

Evropské srovnání

Odpočty DPH jsou problematické i v ostatních zemích Evropy. Většina z nich odpočet u osobních aut prakticky vylučuje, zpravidla s určitými výjimkami pro taxislužby, autoškoly, autopůjčovny apod. Mezi tyto státy patří Rakousko, Maďarsko, Francie, Dánsko, Švédsko, Řecko či třeba Bulharsko, z mimounijních pak Velká Británie či Norsko.

Pak existuje ale další skupina států, kde odpočet DPH u osobních automobilů v případě jejich využití pro ekonomické účely nikterak neomezují jako Německo, Slovensko, Nizozemsko, Lucembursko a Švýcarsko.

A v neposlední řadě je také třetí skupina států, které nárok na odpočet DPH omezují jen částečně jako např. Polsko, Španělsko, Lotyšsko a Chorvatsko, kde lze odpočet uplatnit jen do výše 50 %, Itálie s 40 % odpočtu DPH, Belgie s 35 či 50 % a Irsko s 20 % odpočtu DPH, který lze navíc nárokovat jen u nízkoemisních aut.

V Litvě je pak umožněn nárok na odpočet jen u elektrických aut a plug-in hybridů, pouze však v případě ceny auta do 50 000 eur i s daní.

„Žádný z této třetí skupiny států, které odpočet DPH u osobních automobilů limitují zčásti, nemá při tomto omezení totožný přístup jako nyní ČR, tj. žádný z okolních států neomezuje odpočty DPH výlučně maximální hodnotou odpočitatelné DPH a ještě navíc dočasně, po relativně krátkou dobu z hlediska životnosti aut,“ uzavírá Richard Knobloch z Grant Thornton.

Tagy DPH grant thornton prodej aut propad daňových příjmů
118 komentářů