Lufthansa Group nabírá na síle, dokončila akvizici podílu v italských ITA Airways
První krok investice byl uskutečněn prostřednictvím navýšení kapitálu ITA Airways o 325 milionů eur.
Skupina Lufthansa group dokončila akvizici 41procentního podílu v italské letecké společnosti ITA Airways. Dopravce se tak stává pátou síťovou leteckou společností ve skupině. Lufthansa Group o tom informovala v tiskové zprávě.
Zbývajících 59procentní podíl v ITA Airways zůstává zpočátku i nadále italskému ministerstvu hospodářství a financí (MEF). „První krok investice byl uskutečněn prostřednictvím navýšení kapitálu o 325 milionů eur (8,2 miliardy korun). Mezi skupinou Lufthansa group a MEF byly dohodnuty opce na akvizici zbývajících akcií ITA Airways a lze je uplatnit od letošního roku,“ uvedla skupina.
Šéf Lufthansy Carsten Spohr řekl, že s investicí skupina posílí italský a evropský letecký trh a pozice skupiny Lufthansa group jako jedničky v Evropě.
Další domácí trh skupiny Lufthansa
„Itálie se tak stane dalším ‚domácím trhem‘ pro skupinu Lufthansa. Tato země je po USA druhým nejvýznamnějším mezinárodním trhem společnosti, mimo stávající domácí trhy Německa, Rakouska, Švýcarska a Belgie. Letiště Řím Fiumicino bude šestým a nejjižnějším uzlem Lufthansa Group. Milán-Linate jako metropolitní letiště v ekonomicky silném regionu severní Itálie s druhou největší spádovou oblastí v EU bude hrát ve skupině významnou roli,“ dodal Spohr.
Značka ITA Airways má zůstat zachována a dále se rozvíjet. Cestující již mohou sbírat věrnostní body nebo míle ve stávajících programech obou dopravců. Další spolupráce, jako jsou společné codeshare spojení, vzájemné využívání příslušných salonků a plánované přijetí do letecké aliance Star Alliance, mají postupně následovat.
Obavy z dominance
Záměr skupiny převzít podíl v ITA Airways schválila loni v červenci Evropská komise. Rozhodnutí povolit akvizici vzniklo na základě provedeného hloubkového šetření. To předběžné, dokončené loni v lednu, ukázalo, že transakce by mohla omezit hospodářskou soutěž na trhu služeb osobní letecké dopravy na několika trasách na krátké i dlouhé vzdálenosti a vystavilo jí stopku.
„Lufthansa a ITA jsou silnými a blízkými konkurenty v poskytování služeb osobní letecké dopravy na určitých trasách do a z Itálie,“ uvedla tehdy EK k původnímu zamítnutí záměru. Obavy vyslovily i antimonopolní úřady v Evropě – tři největší letecké skupiny v regionu, IAG, Air France KLM a Lufthansa – se stávají příliš dominantními.
Společnost ITA Airways zahájila provoz v roce 2021 jako státní podnik. Její flotila čítá 99 letadel. Dopravce létá do téměř 70 destinací po celém světě. Jeho domovskou základnou je Řím Fiumicino a letiště Milán Linate. V roce 2024 přepravila aerolinka na palubě svých letadel kolem 18 milionů cestujících.