Evropská komise stopla záměr Lufthansy převzít podíl v ITA Airways

Airbus A350 letecké společnosti ITA Airways. Zdroj: Airbus / Alexandre Doumenjou - Master FilmsAirbus A350 letecké společnosti ITA Airways. Zdroj: Airbus / Alexandre Doumenjou - Master Films

Předběžné šetření naznačilo, že by transakce mohla omezit hospodářskou soutěž.

Záměr letecké společnosti Lufthansa převzít 41procentní podíl v italském státním dopravci ITA Airways zamítla Evropská komise (EK). Obává se ohrožení hospodářské soutěže.

„Předběžné šetření naznačuje, že transakce může omezit hospodářskou soutěž na trhu služeb osobní letecké dopravy na několika trasách na krátké a dlouhé vzdálenosti. Lufthansa a ITA jsou silnými a blízkými konkurenty v poskytování služeb osobní letecké dopravy na určitých trasách do a z Itálie,“ uvedla EK.

Lufthansa sice začátkem ledna předložila ústupky, které měly některé předběžné obavy komise vyvrátit, avšak nebyly dostatečné. Z toho důvodu zahájila EK u navrhované akvizice hloubkové šetření. Výsledek zveřejní nejpozději v červnu.

„Zahájením hloubkového šetření chceme transakci dále posoudit a zajistit, aby akvizice nesnížila konkurenci v dopravě na krátké a dlouhé vzdálenosti a že nepovede k vyšším cenám, menší kapacitě nebo nižší kvalitě pro služby osobní letecké dopravy v Itálii a z Itálie,“ vysvětlila výkonná viceprezidentka EK odpovědná za hospodářské soutěže Margrethe Vestager.

Omezení konkurence

EK zatím zjistila, že transakce může omezit konkurenci na krátkých trasách spojujících Itálii se zeměmi střední Evropy, vytvořit nebo posílit dominantní postavení ITA na letišti Milán-Linate či omezit hospodářskou soutěž na několika dálkových trasách mezi Itálií a USA, Kanadou, Japonskem a Indií.

„Pokud jde o dálkové trasy mezi Itálií a Severní Amerikou, EK dále posoudí, zda by činnosti společností ITA, Lufthansa a jejích partnerů ve společném podniku United Airlines a Air Canada měly být po fúzi považovány za činnosti jednoho subjektu. EK rovněž prozkoumá možné negativní dopady na trasy, na kterých ostatní letecké společnosti spoléhají na přístup k vnitrostátní síti a letům na krátké vzdálenosti ITA Airways,“ dodala EK.

Společnost ITA Airways zahájila provoz v roce 2021 jako státní podnik. Za rok 2022 vykázala ztrátu kolem 486 milionů eur (zhruba 11,5 miliardy Kč) kvůli přetrvávajícím důsledkům pandemie covidu-19 a rostoucím nákladům na pohonné hmoty. Italská vláda se s Lufthansou dohodla na převzetí 41procentního podílu loni v červnu. Německý dopravce měl za akvizici zaplatit 325 milionů eur, což je v přepočtu 8,1 miliardy korun.

Tagy Evropská komise ITA Airways Lufthansa
46 komentářů