dkv-spojujeme

Lokálka do Mochova vozí vzduch. V průměru jí využije 31 cestujících denně

Motorák řady 810 KŽC Doprava. Autor: KŽC DopravaMotorák řady 810 KŽC Doprava. Autor: KŽC Doprava

Byla to před dvěma lety velká sláva, když Středočeský kraj po více než 11 letech obnovil provoz na lokálce Čelákovice

Byla to před dvěma lety velká sláva, když Středočeský kraj po více než 11 letech obnovil provoz na lokálce Čelákovice – Mochov (trať č. 233, linka PID S24). Zakázku tehdy zadal společnosti KŽC Doprava. Pasažérská čísla nicméně ukazují, že o vlaky není přílišný zájem. Upozornil na to server ŽelPage, který si vyžádal statistiky od krajské organizace IDSK na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Zajímavostí je, že právě lokálky do Mochova se nijak nedotklo výrazné osekání provozu ve Středočeském kraji v důsledků virové nákazy.

Organizace IDSK poskytla čísla za rok 2019, která vycházejí z pravidelných sčítání v průběhu celého roku. Z dat vyplývá, že maximální průměrná obsazenost spoje na této trati byla 8,33 cestujícího na jeden spoj u ranního vlaku 18321 (letos v 6:51 z Mochova). Minimální průměr byl pak u úplně prvního (6:38 z Čelákovic) a úplně posledního spoje (v 19:06 z Mochova): 0,67, respektive 0,70 osoby.

„Ačkoliv je logické, že takzvaně protišpičkové vlaky jsou využity méně, i po zprůměrování všech spojů během celého dne vychází obsazenost na 2,57 cestujícího na jeden vlak. Souhrnný průměr za den provozu na trati je necelých 31 přepravených pasažérů, což je zřejmě v rámci kraje i v rámci celé České republiky tak trochu unikát,“ píše ŽelPage. Při počtu 248 provozních dnů ve sledovaném roce vychází roční součet na 7663 cestujících.

K datům je třeba doplnit, že sčítání cestujících neprobíhá každý den a některé krátkodobé výkyvy v obsazenosti oběma směry tedy nemusí statistika zaznamenat. Web ŽelPage žádal IDSK také o údaje za rok 2018 a první dva měsíce roku 2020, tato čísla ale nebyla zaslána.

Ze smlouvy se Středočeským krajem vyplývá, že v roce 2019 měl dopravce obdržet za provoz svých vlaků kompenzaci ve výši 169,6 koruny za vlakový kilometr. Je třeba dodat, že jde o sazbu průměrnou za všechny objednávané vlaky této společnosti v kraji, tedy nejen spoje vedené motorovými vozy řady 810 do Mochova. Smlouva na linku S 24 je totiž společná se sezónními výletními vlaky, jako jsou Rakovnický rychlík, Kokořínský rychlík, Podlipanský motoráček, Posázavský motoráček a podobně.

„Každopádně, pokud vynásobíme odjeté kilometry na trati Čelákovice – Mochov částkou za vlakokilometr, dojdeme k sumě lehce přes 2 miliony Kč. Tolik tedy zřejmě přibližně stojí Středočeský kraj, respektive daňové poplatníky, provoz vlaků do Mochova. Pokud se podíváme, kolik nás stojí jeden přepravený cestující, pak dojdeme k částce přibližně 263 korun,“ doplňuje ŽelPage. Smlouva mezi krajem a dopravcem je uzavřena na 10 let do konce roku 2027.

Průměrná obsazenost vlaků S 24 (2019)
Os 18320 – 0,67 osob

Os 18321 – 8,33 osob

Os 18322 – 0,37 osob

Os 18323 – 5,00 osob

Os 18324 – 2,80 osob

Os 18325 – 1,57 osob

Os 18326 – 3,20 osob

Os 18327 – 0,73 osob

Os 18328 – 3,63 osob

Os 18329 – 1,33 osob

Os 18330 – 2,57 osob

Os 18331 – 0,70 osob

Průměr na 1 spoj – 2,57 osob

Průměr za 1 den – 30,89 osob

Zdroj: IDSK/Želpage.cz

Tagy Čelákovice - Mochov linka S24 Středočeský kraj
234 komentářů