Cestovní ruch Infrastruktura Vodní doprava Zprávy

Lodní výtah na Orlíku se kvůli suchu zastavil, nádrž je odříznutá od vodní cesty

Lodní zdvihadlo na Orlíku. Autor: Richenza – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=26727528
Lodní zdvihadlo na Orlíku. Autor: Richenza – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=26727528

Nedostatek vody dál znehodnocuje vltavskou vodní cestu, když ve čtvrtek byl kvůli suchu ukončen provoz lodního výtahu na Orlíku. Státní plavební správa to zdůvodňuje hydrologickou situací, neboť na Orlíku klesla hladina pod kritickou kótu 345,6 metru nad mořem.

„V případě, že dojde k opětovnému vzestupu hladiny, bude zařízení znovu uvedeno do provozu,“ uvedla plavební správa. Lodní výtah je jedinou možností, jak se mohou lodě dostat přes hráz Orlíku. V pravidelném provozu má být až do konce září.

Orlík se odstavením výtahu stal de facto odříznutou lodní enklávou, neboť vplutí na přehradu už není možné ani od jihu. Plavbu ze směru od Českých Budějovic a Týna nad Vltavou znemožňuje už od poloviny srpna uzavření plavební komory Kořensko, rovněž kvůli nedostatku vody. Vltavská kaskáda totiž musí primárně držet hladinu Vltavy v Praze, a to nejen kvůli lodnímu provozu, nýbrž především kvůli ředění splašků.

Unikátní lodní zdvihadlo je na Orlíku v provozu od roku 1961. Dráha je dlouhá 277 metrů, výtah překonává 70 výškových metrů. Na letošní podzim plánuje Povodí Vltavy modernizaci výtahu za 60 milionů. Stále však jde o polovičaté řešení, výtah zvládne převézt pouze plavidla do délky 8,5 metru a hmotnosti 3,5 tuny.

Lodní výtah Orlík. Pramen: ŘVC
Lodní výtah Orlík.
Pramen: ŘVC

Stát proto už po desetiletí mluví o výstavbě druhého většího výtahu, který by mohl přes hráz dostat lodě o délce až 44 metrů. Povodí má aktuálně v běhu zakázku na technicko-ekonomickou studii k novému výtahu. Ještě větší překážku na vodní cestě pak představují Slapy, které mohou lodě do 8,5 metru překonat pouze na přívěsu za traktorem. I na Slapech má vzniknout výtah. Částky za oba výtahy jdou do miliard.

22
Diskuze

avatar
2 Komentáře
20 Reakce na komentáře
11 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
11 Autoři komentářů
PetrBJarekDaliborK.S.Jaroslav Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin V.
Host
Martin V.

Takový malý detail, pane Šindeláři: Kaskáda nemusí „primárně držet hladinu Vltavy v Praze“, to dělají jezy, takže i kdyby byl ve Vltavě nulový průtok, tak bychom to na výšce hladiny nepoznali. Kaskáda má za úkol „držet průtok minimálně 40 m3/s“, jinak by řeka patrně dost smrděla a některé ryby by pochcípaly. Lodní provoz by potřeboval jen trochu vody na proplavování v plavebních komorách. Jediný úsek, kde v Praze Vltava opravdu teče, je v místě zřícené Trojské lávky. Dále po proudu by byl průtok min. 5 m3/s vyčištěných splašků z ÚČOV. A ty, jak píšete, je třeba trochu naředit.

K.S.
Host
K.S.

Spíš voda z ČOV nemá potřebné chemické parametry, zápach je dán rozkladnými procesy a ty ve vyčištěné vodě již nejsou, voda bude ale asi dost bohatá na fosfor a farmaceutické znečištění, se kterým si ČOV moc rady neví. Kaskáda hlavně musí držet průtok po polovině Čech a zajišťovat mimo jiné i vodu pro průmysl.

PetrB
Host
PetrB

Splavnění Vltavy z Budějc do Prahy stálo už několik miliard a bude stát další, ale hlavně že si Jihočeský kraj splní svůj sen. Místo toho aby se tyto peníze na stavbu dálnice D3 a D4 tak se vyhazují peníze bez účelu. Proboha kdo pojede parníkem z Prahy do Budějc? Už jen ta cena za lodní lístek bude šupa. Turisticky lukrativní je tak úsek Praha – Slapy a Budějce – Hluboká, zbytek nestojí za řeč…

mirekk
Host
mirekk

Dálnice staví ŘSD, lodní výtahy ŘVD. Co s tím má společného kraj?
Navíc vámi zmíněná D3 se staví zrovna v JČ o sto šest. Zkuste si o tom něco přečíst.

Vašek
Host
Vašek

To ale nic nemění na tom, že jsou to vcelku vyhozené peníze…

PetrB
Host
PetrB

Vy si o tom něco přečtěte:
Zástupci Jihočeského a Středočeského kraje se na pátečním setkání dohodli na společném postupu při prosazování dalšího splavňování Vltavy. Cílem je proměnit 430 kilometrů řeky od pramene na Kvildě po Mělník v turistickou tepnu s funkční infrastrukturou, potřebné investice odhadují na více než pět miliard.

Jihočeská hejtmanka Ivana Stráská zmínila základní priority kraje. Jde především o vybudování přístavní hrany v Českých Budějovicích, zvedacího mostu v Týně nad Vltavou, zajištění plavebních hloubek pod vodním dílem Kořensko a výstavbu lodního výtahu na Orlíku.
Zdroj a více zde:
https://zdopravy.cz/jihocesi-chteji-lode-az-do-centra-budejovic-vltava-se-ma-zmenit-za-pet-miliard-v-turistickou-tepnu-28877/

Jarek
Host
Jarek

Má to společného to, že celá ta kravina se staví z jednoho SFDI. Když už nevědí, co s prachama, můžou zdvojkolejnit Budějovice po odbočku Rožnov, postavit (a pár let dotovat) kontejnerový vlakový terminál, zavést slušné IDS, nebo třeba přeložit koňku tak, aby obsluhovala Velešín a Kaplici (možná by šel využít koridor dálnice). Ale to je asi moc nudný, voni radši letadla a šífy.

PetrB
Host
PetrB

A postavit konečně železniční stanici v ČB-Rožnově, které tam dle plánů z 90. let měla stát…
IDS? Škoda slov…

Jaroslav
Host
Jaroslav

No je vidět, že jste tam asi nikdy nebyl. Podle mně jsou nejhezčí úseky Hluboká – Týn nad Vl., VN Orlík, VN Štechovice. Naopak úsek České Vrbné – Budějovice je nic moc, plujete po potoce a na břehu máte hnusná sídliště ČB a v ČB ani není kde zakotvit.. Až ale postaví ten jez a lodě se dostanou do centra ČB, tak to bude jiná… Budějovice by mohly být takový malý Amsterdam 🙂

PetrB
Host
PetrB

Tak ja se narodil a ziji v Budějcích, ale nikdy jsem tam nebyl… 😂😂😂

Jen tak
Host
Jen tak

proc by nekdo musel jezdit pha – cb parnikem? nebo snad vlak, jednouci z prahy do kosic je taky jen pro frekvenci praha – kosice?

ono nic mezi prahou a budejovicemi neni, ze?

Mickey
Host
Mickey

A byste tu dražší a časově náročnější variantu po vodě jako využíval?

Jen tak
Host
Jen tak

jako k cemu bych ji mel vyuzivat?

jde o turistickou a rekreacni zalezitost.

kdyby mel pomrok fungovat “podle vasich predstav” , tak dodneska lezeme po stromech.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Tak v tom případě bych chtěl vidět studii srovnávající náklady (na vybudování a udržování takovýchto výtahů a dalších opatření), s přínosy (kolik turistů byste tam přitáhl, kolik by každý v průměru zaplatil za dopravu či turistické služby v regionu).

K.S.
Host
K.S.

Nelze, jak píši níže, uvažovat jenom turistickou dopravu, ty výtahy musí plnit alespoň parametry délky a šířky pro třídu II.tím by se daly proplavit lodě s nosností až 600t.

Jarek
Host
Jarek

Dnes jezdí mezi Prahou a ČB nákladních vlaků tolik, že by vám na jejich spočtení stačí prsty jedné ruky. Na oba směry.
Tato skutečnost vede k dotazu co byste tímto velkolepým dílem měl v úmyslu (mnohem pomaleji, s nutností drahých překládek) v této relaci vozit?

Jaroslav
Host
Jaroslav

Ta studie je prý vypracovaná a podle ní by to mělo přinést 1 miliardu ročně. O studií jsem si zažádal, ale nikdo mi neodpověděl.

Dalibor
Host
Dalibor

a neresime globalni oteplovani, trhame ovoce v bio kvalite… zrovna ty lode nejsou uplne supercistymi motory osazeny

K.S.
Host
K.S.

Pokud se vana výtahu upraví, stejně jako komora na Kamýku, tak to máte normálně už jako cestu pro nákladní dopravu, únosnost někde do 600t, aktuálně tmu plánech chybí 6m délky výtahů, odstraňte to a můžete do Jižních Čech vozit náklad takto. Otázka samozřejmě je když už by se do toho vrtalo proč to rovnou neudělat podle komory na Štěchovicích, ale pokud by byl zajištěn ponor 2.5m, tak to máme už 600t/loď. Jinak pro osobní dopravu, zejména turistickou, to může být zajímavé, pokud bude plavba trvat jeden den, tak to můžete nabízet jako netradiční cestu.Pokud by se vozil náklad a bylo… Číst vice »

Jarek
Host
Jarek

Zajímavý, že v Budějovicích staví letiště pro nulovou poptávku a draze splavňují potok využitelný tak pro soukromé loďky.
Halucinace o turismu mě moc baví. V Praze se za týden jednou (v létě 2x) dá jet lodí na Slapy – je to 40 km a stojí to 490 korun jedna cesta!
Z Budějovic to ekonomicky dává smysl tak 22 km na Hlubokou, což by se mohlo vejít do tří stovek. Na Orlík je to 70 km a to žádný český turista nezaplatí, navíc by to plulo z Budějovic tak 6 hodin, zpátky 8…

Pro nákladní dopravu je to fantasmagorie srovnatelná s D-O-L…

K.S.
Host
K.S.

A není tak náhodou pořád trať na Budějovice ve stavu C.K. klikatice částečně jednokolejné a celá v přestavbě a s množstvím výluk? Já myslím že ano, Navíc na tranzit ŽESNAD chce mít trať přes Třeboň, takže moc nákladů tam jezdit nebude

Slapy nejsou pořádný cíl aby tam někdo jezdil, pokud by to jezdilo až tam nahoru, tak možnost je. Navíc taková cesta není asi pro běžného Frantu, ale pro trochu jiný typ klientely která hledá něco nevšedního. A mimochodem, Vltavu na rozdíl od drány nerozdvojíte a nepotáhnete jinudy.

Jarek
Host
Jarek

Ne, tím to není. Není tam moc co vozit, ani vnitrostátně, ani mezinárodně. Na Linec navíc vadí omezení normativu horami. Třeboň tohle omezení nemá, navíc vede na Vídeň, zásadní výhra to ale taky nebude. Kdo by chtěl jezdit přes Gmünd, může (s pár kilometry navrch) už dneska, dráty bažinama vedou snad deset let… Se Slapy nevím, další zajímavý cíl je Orlík, který je odhadem dvakrát dál. Investiční záměr splavnění vltavy pro luxusní lodě (velká otázka kdo by na nich jezdil – do Budějovic to vychází na 2500 CZK jedna cesta a k tomu asi potřebujete kajutu nebo nocleh po cestě).… Číst vice »

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll