Cestovní ruch Infrastruktura Vodní doprava Zprávy

Lodní výtah na Orlíku čeká oprava za 60 milionů. Zakázku zatím nikdo nechce

Lodní zdvihadlo na Orlíku. Autor: Richenza – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=26727528
Lodní zdvihadlo na Orlíku. Autor: Richenza – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=26727528

Lodní výtah na hrázi Orlické nádrže čeká velká modernizace. Zatím se ale zájemci o práci nehrnou. Státnímu podniku Povodí Vltavy se do soutěže na zhotovitele nikdo nepřihlásil. Zakázka v předpokládané hodnotě 60 milionů korun tak musela být zrušena.

Jejím předmětem byla především modernizace kolejové dráhy výtahu, jeho strojní a elektrotechnické části, zaškolení personálu a poskytnutí dalších souvisejících služeb a stavebních prací. Práce měly probíhat od letošního října, hotovo má být nejpozději koncem listopadu příštího roku.

„Zadávací řízení bude neprodleně zahájeno znovu, harmonogram akce se prozatím nijak zásadně nemění,“ sdělil mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán.

Lodní výtah Orlík. Pramen: ŘVC
Lodní výtah Orlík.
Pramen: ŘVC

Unikátní lodní zdvihadlo je na Orlíku v provozu od roku 1961. Dráha je dlouhá 277 metrů, výtah překonává 70 výškových metrů. Pro lodě jde o jedinou možnost, jak překonat toto vodní dílo. Stále však jde o polovičaté řešení, výtah zvládne převézt pouze plavidla do délky 8,5 metru.

Stát proto už po desetiletí mluví o výstavbě druhého většího výtahu, který by mohl přes hráz dostat lodě o délce až 44 metrů. Povodí má aktuálně v běhu zakázku na technicko-ekonomickkou studii k novému výtahu. Ještě větší překážku na vodní cestě pak představují Slapy, které mohou lodě do 8,5 metru překonat pouze na přívěsu za traktorem. I na Slapech má vzniknout výtah. Částky za oba výtahy jdou do miliard.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
K.S.
Host
K.S.

Na Vltavě je krásně vidět jak se v průběhu času vyvíjel vztah státu k lodní dopravě, Vrané má ještě klasicky velkou a malou plavební komoru, teoreticky, tak mohou proplouvat dvě lodě zároveň, Štěchovice mají už jen jednu plavební komoru, byť pořád slušných rozměrů, pro lodě do výtlaku 1000t. Slapy ale už jsou nepřekonatelnou překážkou, na Kamýku jenom nějaká malá komora a Orlík to samé co Slapy.

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Jako firmu, Bureši, jako firmu 😎

Prngr
Host
Prngr

Nikdy se to nezaplatí
Stojí to tolik peněz, že první nástřel byl extrémně nízký
Ví někdo, kolik platí loď za cestu nahoru a dolů?

Pozorovatel
Host
Pozorovatel

Je to zadarmo

Džamel
Host
Džamel

Zadarmo, jako skoro vše ostatní v lodní dopravě… Je to prostě ještě z dob, kdy jez, hráz a podobné věci byly brané jako překážka pro lodě za kterou rejdař nemůže… Teď by bylo na čase si uvědomit, že stavby na řece umožňují použití větších lodí.
Já osobně jsem pro, aby pro plavidla, která by tím místem projela před stavbou „překážky“, by to nadále měla zadarmo a ostatní za nějaké mýtné…

Martin V.
Host
Martin V.

Ano, voroplavba tam byla odjakživa, takže když si mlynář postavil jez ku svému prospěchu, musel na své náklady udržovat vorovou propust. Tento princip se dodržoval až do 2. světové války (Štěchovice), po ní jen někde (Kamýk) nebo už jen teoreticky (Slapy a Orlík „s přípravou“ na zdvihadlo). Ale dolní Vltava, resp. Labe od Mělníka až po Střekov je podle mě jiný případ. Tam se jezy stavěly od konce 19. století primárně pro zlepšení plavebních podmínek a elektrárny byly jejich součástí jen při vyšších spádech. Nejspíš se to budovalo ze státního rozpočtu, ale jestli tam stát za zlepšení plavby někdy vybíral… Číst vice »

pozorovatel
Host
pozorovatel

V Německu taky zadarmo pro malé lodě, pro velké nevím. Je to jak silnice, kde se neplatí mýtné.

Návštěvník
Host
Návštěvník

Partneři



CSCARGO
RSD