lot
Cestovní ruch Infrastruktura Vodní doprava

Příprava pokročila: Lodní výtah na Slapech za 2,5 miliardy se začne stavět v roce 2023

Lodní výtah na přehradě Slapy, vizualizace. Pramen: ŘVC

Ředitelství vodních cest (ŘVC) pokročilo v přípravě lodního výtahu na Slapech, když ještě letos chce vypsat tendr na zhotovitele dokumentace pro stavební povolení. „Nyní dokončujeme specifikaci zadání,“ uvedl zástupce šéfa ŘVC Jan Bukovský. Stavba s odhadovanými náklady 2,5 miliardy by pak měla začít v roce 2023.

Hráz vodního díla Slapy je dnes zřejmě největší překážkou na 240 kilometrů dlouhé vltavské vodní cestě mezi Českými Budějovicemi a Mělníkem. Lodě hráz překonávají na voze za traktorem. To by se mělo změnit v roce 2026, kdy má být unikátní lodní zdvihadlo hotovo. Počítalo se s ním už při výstavbě přehrady na přelomu 40. a 50. let, nikdy ale nebylo dokončeno.

Šikmé lodní zdvihadlo bude sloužit k přepravě plavidel do rozměrů 44 x 5,6 metru. Bude překonávat rozdíl hladin téměř 55 metrů, doba proplavení bude 55 minut. Součástí stavby bude i plavební komora, jejíž stavební část je hotová z doby budování přehrady. Komora zajistí, aby se lodě v horní stanici dostaly do vany výtahu i při kolísání hladiny v nádrži. Lodě budou vplouvat do vany zdviže tunelem. Výtah bude na pravém břehu.

Paralelně s ním připravuje Povodí Vltavy stavbu velkého výtahu i na Orlíku. Podle mluvčího Povodí Vltavy Hugo Roldána na stavbu výtahu pro velké lodě na Orlíku dojde po roce 2025, tedy až po dokončení doplňkového bezpečnostního přelivu. Právě kvůli budování přelivu pro velkou vodu má stavbu výtahu na starosti Povodí.

Menší lodě ale Orlík překonají už dnes, neboť na hrázi je výtah od počátku 60. let. Povodí jej nyní po etapách modernizuje za zhruba 100 milionů. Už došlo mimo jiné ke zvětšení kolejové dráhy výtahu na návodní straně hráze o 12 metrů do délky a o 3 metry do hloubky. To umožní provozovat výtah i za snížených stavů hladiny. Práce na modernizaci budou pokračovat po skončení letošní plavební sezony počátkem října. Stále však jde o polovičaté řešení, výtah zvládne převézt pouze plavidla do délky 8,5 metru.

Nově prodloužená dráha výtahu na Orlíku v horní vodě. Pramen: Metrostav a.s.
Nově prodloužená dráha výtahu na Orlíku v horní vodě. Pramen: Metrostav a.s.
48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Schmidt

Zbytečná D6 nebo D49 nebo výtah pro lodě, ale hlavně že nemáme rychlou železnici. Aspoň je vidět, na jaké spoluobčany-jachteře pan premiér Babiš a jeho stratég Sosna myslí…

ušatá

Hlavně ten Sosna.

Kalanis

A co takhle tam ty vany mít 2 a tahat je pomocí Archiméda křížem? Falkirk Wheel takhle funguje a je tak na provoz sakra levný. S jednou vanou se to bude muset tahat elektricky celé.

Alda

mám takový pocit, že uvažujou o protizávaží.

Marcel Pánek

Dopravní politika naší země je postavená špatně. Velké plýtvání. Vůbec jsme si na to nevydelali. Proč musí být všude WiFi, například? Proč se neudrzuji starší vozy? Nemusí být vše nové, základ je dobrá a bezpečná infrastruktura. Dle mého.

Luděk S.

Vidíte? Lodí budete do Budějic jezdit. Škoda, že z Prahy do Liberce neteče řeka! Ale zas taková odbočka z DOLu! Já vám dám chtít rychlodráhu, holenkové! Ta nikdy nevyjde. Moje lodičky vyjdou vždy!

Jiří Kocurek

Ona je to skvělá trojkombinace: Po dálnici z Budějovic do Tábora, z Tábora do Červené nad Vltavou v Regionově a pak lodí do Prahy. Zpátky na kole. 😀

Marcel Pánek

Takové investice, které se nikdy nevrátí…. Proč?

Jiří Kocurek

z Prahy do Liberce neteče řeka?
Po Vltavě, po Labi, z Magdeburku do Berlína plavebním kanálem a proti proudu Sprévy. Plavebním kanálem do Eisenhütenstadt, tím se dostanete do Odry, tou kosek proti proudu a jste v Jizeře.
Ano, chtělo by to průplav. Pak by se v Liberci mohly vyrábět těžební plošiny a nakládat na velké námořní lodě, například takto: https://www.youtube.com/watch?v=7eHjf7kU6eQ&t=3m44s

Jan Schmidt

Gratuluju panu Sosnovi, stratégovi dopravy v ČR, za další plán pro světlé zítřky moderní dopravy!!! Hip hip hurá

Přírodovědec

Už dlouho je u nás v republice patrné, že je dopravní infrastruktura podfinancovaná a nemá dostatečnou prioritu a koncepci. Myslím, že v tomto případě se to znovu ukázalo. Toto jistě není stavba, která by přispěla k rozvoji naší ekonomiky. Díky nedostatečné infrastruktuře a mrhání veřejnými prostředky na nesmyslné stavby tratíme my všichni. Nerozumím tomu, jak mohla kladně vyjít ekonomická návratnost této stavby. Například obchvat (tunel) ve městě Bílina, za 3,5 mld. korun tuto návratnost nesplnil. Přitom městem denně projede 27 tisíc vozidel, což je víc, než na některých dálnicích. Ano, v budoucnu by měla přijít řada i na tento typ… Číst vice »

Kodl

Kde to mohu podepsat? 🙂

Peeetr

Česko patří k nejméně zadluženým zemmím EU, takže v penězích primární problém není.
Hlavní problém spočívá v obstrukcích aktivistů často financovaných ze zahraničí, výkupu pozemků a v rámci stejné EU i rekordně nejnižší nezaměstnanosti, takže se musí stavět i hodně podle oborů, aby měli v každém roce nějaký základ, ale též maximum práce a neztratila se velkou nárazovostí místní odbornost.

Jiří Kocurek

Výkup pozemků? Ono když ŘSD nabídne 30 kč za metr, zatímco cena obvyklá je okolo 200 kč za metr čtvereční, tak se nelze ničemu divit. Při šířce tělesa 40 metrů je to 8 mil. Kč za kilometr dálnice. Soutežená cena je 3,4 miliardy za 12,6 km dálnice D35. To máme 270 mil Kč/km za stavbu, pozemek tak dělá asi 3 % ceny stavby. Výkup pozemků je fakt místo, kde se „dá ušetriť vela peňazí“, tím že se bude srážet cena hluboko pod ceny obvyklé. A hnát to k vyvlastnění a potom znova k soudu o určení ceny. Vždyť ty soudy… Číst vice »

K.S.

Po letošním půlbilionu a dalších stovkách miliard, propadu HDP a pod. to už platit nemusí.

Problémy tu dělají úředníci a stát svou chaotickou legislativou, nesprávným postupem a snahou být papežštější než papež a následným nedodržováním toho co sami stanovili. Na aktivisty fakt nejde svalovat neschopnost úřadů které ani neumí připravit dokumentaci tak aby v ní nebyly školácké chyby kvůli kterým se pak stavba zablokuje. Kdyby to bylo připravené pořádně, tak se to zdrží o pár týdnů, ne o roky.

jam

metro na letiste by mi i pri utlumu letecke dopravy ted prislo jako ucelnejsi vynalozeni prostredku.ale holt nejezdim do prahy lodi do prace, tak to neumim adekvatne posoudit:)

ušatá

Metro opravdu ne, ale ta železnice by tam mohla být i za tuto cenu, kdyby nám to nesabotovali a nezdražovali straníci z Prahy 6

kakov

tohle jsou opravdu peníze vyhozené naprosto zbytečně z okna, ČR je ve skutečnosti velmi bohatá země, jen se ty prostředka rozkradou nebo špatně vynaloží….

Lukáš Končický

Šílené. Každý občan se bude podílet minimálně 230Kč na téhle zbytečnosti pro pár jachet a motorových člunů. Pracuje vůbec někdo v této vládě s nějakou ekonomickou efektivitou veřejných výdajů?

Pokud připustíme, že by zdvihadlem projelo za rok fantastické číslo 4000 lodí (16 denně v plavební sezóně), tak při životnosti bez oprav cca 30let bude jedno proplavení stát daňové poplatníky 20.000 Kč. Zbláznili se na ŘVC a MD?

K.S.

Proč? Mě to příjde jako celkem dobrý nápad, jenom tu vidím problém v podivných rozměrech vany. 44×5.6 jevíce než Třída I a méně než Třída II, neznáme také ponor, což je škoda. Vzniká nám tu jakýsi hybrid a to je nebezpečné. Pokud by se to o 6 m protáhlo, jsme bezpečně v třídě II a nosnost bude také jinde. Opravdu je otázka ponor, protože ten bude definovat jestli se tam budou moci plavit lodě do nosnosti 180t, nebo se dostaneme na 250-400t. (cs. wikipedia. org/wiki/Klasifikace_evropských_vnitrozemských_vodních_cest#Tabulkový_přehled) Při těch 400t se už bavíme o trochu jiné srandě.

D J

Viz: https://www.lavdis.cz/vodni-cesty/plavebni-komory
44,0 x 5,6 je rozměr dalších plavebních komor proti proudu do ČB, což je logický cíl osobních lodí, použít to pro návoz reaktorů a dalších celků pro Temelín 3-4, kdyby na něj došlo, by snad taky šlo a jiná nákladní doprava tam nebude.

Alda

Ano, ale rozměr komor pod je aspoň 12 m x 40 m. A to mě zaráží. Že tam jiná doprava nebude bych netvrdil, spíš tato stavba vyvolá potřebu postavit přístav někde v okolí Hříměždic (silniceI/18) pro plavbu dřeva? Možná i vlečku do Sedlčan. Když není nabídka, nemůže být poptávka.

K.S.

A komory nad je jenom 34×6.5m. Trochu mi přijde přístup k tomu celému nekoncepční, nebo přinejmenším se bude muset komora modifikovat. Jiná dopravy by tam být mohla pokud bude v plavební dráze dosažitelný ponor alespoň 1.8m, lépe však 2.2m, pak bychom se mohli pohybovat u poměrně slušných ložností mezi 250 a 400t pro lodě typu Péniche, ovšem pokud by se šlo na doraz toho co to umí, tak by to mohlo být o něco víc. Pokud bude doprava dostatečně rychle kmitat, tak by to mohlo být zajímavé i pro něco jiného než osobní dopravu. Problém je ale s tím že… Číst vice »

Alda

Tak právě proto, že to výtahu trvá tak dlouho by měl být kapacitní aby ty lodě nemuseli čekat. Podle leteckejch snímků by Kamýk prostor pro zvětšení měl. Horší je to asi s Orlíkem. Jinak mi nedává smysl zvyšovat mosty na Vraňansko-hořínským plavebním kanálem, když to pak zařízneme takhle. Měli by si vzít příklad z budování Labské vodní cesty kdy 12x85m je vpodstatě standart.

žlutý klandr

Není to náhodou dáno rozměry stávající stavební části toho výtahu ?

Jiří Kocurek

Vždyť to píšu dole. Platit toho traktoristu celoročně by vyšlo mnohem levněji.

Jan Schmidt

pošlete si na MD žádost podle zákona 106/1999 Sb. na čem je založena efektivita této veřejné investice

Jiří Kocurek

Přemýšlím, kolik se muselo tomu traktoristovi platit. 5 mega ročně? Jo, tak to by se za 400 let ta investice vrátila.
Ale jo, ušetří se nafta, emise a hladně .. žádný develotr na tom nevydělá

Jakub P

No bude to i pro násobně větší lodě, než zvládl ten traktor, do těch rozměrů se vejde i řada těch klasickejch výletních motorovejch lodí, co se používaj v Praze nebo nahoře na Slapech (pokud je teda nezablokuje výška toho tunelu, ale snad to na ně bude připravený, když už ta vana bude tak velká). Třeba z Davle nebo Štěchovic nahoru na Slapy by to mohl být docela příjemnej a zajímavej výlet i pro ty, kdo nemaj na půjčení menší soukromý lodě. A tyhle výtahy bývaj docela atrakce i pro lidi na břehu. Což teda samozřejmě neznamená, že je to nějak… Číst vice »

Jiří Kocurek

„ten traktor“
V rychlosti jsem našel bazarovou cenu za Case Quadtrack, necelých 6 mil kč. na naše. Tahle věc se přetahovala s tankem. Tank … šel jak kotě.

Radim

Další zcela zbytečná investice. Nákladní lodě zde žádné neplují, linkových z Prahy do Třebenic pluje pár za rok, přičemž zdvihadlo je pro kolesový parník malé. Zbývají jen plachty a motorové čluny našich zbohatlíků, které stejně za proplavení plavebním zařízení neplatí nic. Takže když si to shrnem: 2,5 mld vyhozených oknem + provoz a údržba zařízení za jehož použití lodě platit nemusí.

Peeetr

„Parník“ některých typů se do 44 x 5,6 metru vejde.

David

Analogie k vašemu příspěvku.. V česku nejsou třeba vysokorychlostí tratě neboť tu nemáme žádné vysokorychlostní vlaky… To že někde něco nepluje, neznamená, že to tam nepopluje.

Marek

Jo , tak místo po dálnici bude lepší jezdit do Budějc po Vltavě. Priority jsou důležité…

Paja

Berte to jinak. Do Budějc se léta nedalo dostat nijak (rozumně) a za pár let si budete moct vybrat : vlak, auto, letadlo a loď.

Bram

Vyhodí se 2,5 miliardy do kanálu. A nikomu to nevadí…

Miloš

To že se vyhazují na železnici a na silnici a v Praze za nesmyslné projekty vám nevadí??

kakov

spíš je divné, že Ti lidé, kteří neustále volají po rušení železnic, aby se ušetřilo, jsou teď ticho, přitom tyhle vodní projekty jsou naprostý nesmysl, ať už se jedná o zde popsaný výtah nebo zdvihací most u Lužce atd….

libor

nene, to je strašná finanční hrůza podobně jako nalejvání mio/mld do šílených lokálek typu mšenka, mochovka, kozí/ovčí/husí dráha… základ je v tomto státě platit co nejmenší daně, špatně zde přerozdělují prostředky, co vyberou…

K.S.

Také se může jednat o situaci kdy máme z EU alokované nějaké prostředky na vodní dopravu, které se jinak nedají využít.

ušatá

Stačí požádat o změn u a umět zdůvodnit. Tato stavba rozhodně není potřebná pro řešení dopravy v ČR. Ani osobní, ani nákladní. Ať si to nakonec zaplatí ti, co ji potřebují a chtějí využívat.

ušatá

Ani náhodou. Právě to potřebujeme. Rozšiřovat opravy a možnosti tratí a to tak, aby se na ně dala převést co nejvíce nákladní doprava a na jejich trase se obnovily či postavily sklady, průmyslové podniky, vlečky atd.

ušatá

Je to o to podivnější, že třeba modernizace opravy, či přestavby místních a jiných tratí se pohybují v řádech desítek a stovek milionů a tady najednou 2,5 mld. nevadí. KOlik tratí by bylo v pohodě a ještě rozšířeno i pro potřeby nákladní dopravy. A co vleček by se dalo postavit či obn ovit.

Honza D.

Rozumím tomu správně, že lodě pod přehradou budou proplouvat tunelem, který po dobu výstavby přehrady sloužil jako obtokový kanál? Asi budu muset vzít nafukovací kánoi a podívat se na to zblízka. 😉

dantex

Ne, tunelem se pojede z hladiny přehrady do zvihadla. Tunel tedy bude na úrovni horní hladiny a podjede se jím současná silnice vedoucí po koruně hráze. Z obrázku to je dobře patrné.

Kubrt

Obtokový tunel využit nebude, řeč je o tunelu na horní části – je vidět na obrázku. Obtokový tunel ústí až pod – budoucí – dolní stanicí zdvihadla.

Honza D.

Díky všem za příspěvky. Četl jsem to ráno na mobilu při snídani a nevšiml jsem si toho. Večer pak na velkém monitoru jsem to viděl také. 😃