Jako loni i předloni. Úřady zavírají novou vodní cestu mezi Týnem a Orlíkem

Vltava pod vodním dílem Kořensko. Pramen: Povodí Vltavy, dokumentace EIAVltava pod vodním dílem Kořensko. Pramen: Povodí Vltavy, dokumentace EIA

Státní plavební správa dnes potvrdila tristní stav nové vltavské vodní cesty, když oznámila uzavření plavební komory Kořensko pod Týnem nad

Státní plavební správa dnes potvrdila tristní stav nové vltavské vodní cesty, když oznámila uzavření plavební komory Kořensko pod Týnem nad Vltavou. Obsluha komoru opustí v neděli, stane se tak kvůli poklesu hladiny Orlíku. Opakuje se tak situace z loňska i předloňska, ačkoliv letos si vůdci vltavských rekreačních lodí mohli cestu užívat o několik dní déle.

„Z důvodu dalšího poklesu hladiny vodního díla Orlík pod kótu 347,00 m n. m. s s ohledem na předpokládaný vývoj budou dne 14. 8. 2019 odstraněny plovoucí signální znaky v úseku vodní cesty ř. km 193,00 (Rejsíkov) – 200,40 (Kořensko). Trvalá obsluha plavební komory Kořensko bude ukončena dne 18. 8. 2019 v 17:00 hodin,“ oznámila plavební správa.

Zároveň přislíbila, že v případě opětovného vzestupu hladiny Orlíku nad kótu 347,60 m n. m. bude opět plavební dráha vytyčena a provoz plavební komory obnoven. Nová stokilometrová vodní cesta z Českých Budějovic na Orlík (pro malá plavidla i dále do Prahy), která vyšla na dvě miliardy korun, tak od slavnostního otevření v roce 2017 potvrzuje svou nespolehlivost. K největším slabinám patří právě úsek pod plavební komorou Kořensko.

Parník na Hněvkovické přehradě. Autor: Jan Šindelář/Zdopravy.cz

Parník na Hněvkovické přehradě.
Autor: Jan Šindelář/Zdopravy.cz

Sucho a pokles hladiny Orlíku zde v minulých letech vedly k zavření komory a tím znehodnocení celé vodní cesty, která tím bývá rozdělena na dva oddělené úseky. Situace by se ale mohla v příštích letech zlepšit. Povodí Vltavy nedávno po dlouhé přípravě vypsalo tendr na prohloubení a úpravu řeky pod Kořenskem.

„Předmětem plnění veřejné zakázky je prohloubení plavební dráhy na úroveň záporníku plavební komory v šířkových a směrových parametrech I. klasifikační třídy za účelem výrazného rozšíření období provozu vltavské vodní cesty ve významném úseku propojení oblasti vodní nádrže Orlík s horní Vltavou,“ píše se v zadávací dokumentaci. Předpokládaná hodnota zakázky je 63 milionů. Práce by měly začít v listopadu, potrvají 13 měsíců. Nejspíše se ale protáhnou až do roku 2021, neboť nebudou probíhat v letní plavební sezoně.

Tagy Kořensko Orlík Státní plavební správa
12 komentářů