Litoměřice mají zájem o napojení na rychlodráhu, alternativní trasu odmítají

RegipSprinter AŽD Praha v Litoměřicích. Foto: AŽD PrahaRegipSprinter AŽD Praha v Litoměřicích. Foto: AŽD Praha

Město je pro to, aby trať vedla na východ od města.

Litoměřice mají zájem o napojení na systém vysokorychlostních tratí. Alternativní variantu H vedení trasy z Prahy přes Ústí nad Labem k hranici s Německem považuje vedení města za obtížně realizovatelnou. Uvedl to na webu po jednání o vysokorychlostní trati místostarosta Jiří Adámek (ANO). Správa železnic (SŽ) představila tři varianty, za variantou H stojí ústecký podnikatel Martin Hausenblas. Cesta z Prahy do Ústí bude rychlodráhou podle železničářů trvat 30 minut, doposud je to hodina.

Návrh podnikatele umisťuje trať západně od Litoměřic. Řeku Labe překonává zhruba na hranici katastru s obcí Žalhostice, poté se trať noří do tunelu pod masiv Českého středohoří. Všechny tři varianty SŽ jsou navrženy východně od Litoměřic. „Všechny tři nyní projednávané varianty z dílny Správy železnic poskytují městu Litoměřice přímé vysokorychlostní napojení ve směru na Prahu,“ uvedl Adámek.

Obavy z proveditelnosti

Po seznámení se s variantou H vyjádřilo vedení města obavy z hlediska její proveditelnosti. Problémem varianty H je mimo jiné umístění rychlodráhy do blízkosti úložiště radioaktivního odpadu Richard. Návrh podle radnice nebere v potaz místní poměry, protože napojení trasy na stanici Litoměřice horní nádraží by vyvolalo koncentraci dopravy ve zklidněné rezidenční a školní části města.

Plánovaná rychlostní trať má umožnit jízdu vlaků rychlostí až 350 kilometrů za hodinu. Na jihu Ústeckého kraje vznikne terminál Roudnice nad Labem, který podle SŽ významně zvýší dostupnost rychlé dopravy i pro obyvatele okolních měst a obcí. V lokalitě nádraží Ústí nad Labem západ by pak podle současných plánů měl vzniknout terminál Ústí nad Labem centrum.

Správa železnic požádala Ústecký kraj o změnu zásad územního rozvoje. Mluvčí kraje Magdalena Fraňková dnes ČTK řekla, že projektant již návrh aktualizace odevzdal. Veřejné projednání je naplánováno na 24. ledna.

Výstavba prvního úseku VRT Podřipsko s délkou bezmála 60 kilometrů začne podle železničářů v roce 2027. Součástí trasy je tunel v Českém středohoří a v Krušných horách. Náklady na stavbu na českém území se odhadují na 150 miliard korun.

Stanovisko zpracovatele alternativní trasy PRO-CEDOP

„Tzv. varianta H, stejně jako tři varianty Správy železnic, nabízí městu Litoměřice rovněž přímé spojení do Prahy, a to konkrétně za 27 minut. Město Litoměřice na dřívějším jednání v létě 2022 se zástupcem MD také uvedlo, že je pro něj než spojení na Prahu ještě důležitější propojení do Ústecko-Chomutovské aglomerace: to varianta H nabízí, a to velmi rychle do Ústí nad Labem za 9 minut (oproti 23 minutám u jiných variant).

Varianta H umožňuje v jedné podvariantě přivedení vlaků od Prahy na stávající horní nádraží, které je pro obyvatele města lépe dostupné. Horní nádraží by bylo řešené jako podpovrchové. Zahloubením tratě směr Česká Lípa lze vyřešit současné nevyhovující křížení železnice s ulicí Masarykova, kde se přejezd nalézá mezi dvěmi křižovatkami. Dále bude možné odstranit přejezdy na ulici 28. října, Osvobození a Žitenická – Daliborova.

Druhá podvarianta pak počítá se zaústěním sjezdu z VRT do stávající zastávky Litoměřice-město. Napojení na VRT je tedy možné z obou stanic.

Co se týče skladu nízko a středně radioaktivních odpadů Richard u Litoměřic (určeno pro tzv. institucionální odpady jako požární hlásiče či hladinoměry, dále také kontaminovaná suť, plasty a papír (zdroj zde),  tak trasa varianty H prochází mimo jeho ochranné pásmo a Správa úložišť k jejímu vedení nemá připomínek.

Z hlediska geologické a geotechnické realizovatelnosti trasu H prověřil autorizovaný inženýr s pozitivním výsledkem.

Tagy Litoměřice Správa železnic VRT VRT Praha - Drážďany Vysokorychlostní tratě v Česku
58 komentářů