Lítačka už umí kombinovat dopravu, chůzi či kola. Trasu určí od dveří ke dveřím
Nově umožňuje kombinovat cesty autem, na kole či pěšky v rámci jedné cesty.
Praha a Středočeský kraj představily novou verzi aplikace Lítačka. Ta je primárně určena na nákup jízdenek a časových kupónů, obsahovala však i v minulosti často problematický vyhledávač tras.
Právě na něj se vývojáři nyní zaměřili. Nová verze nyní prochází betatestováním, uživatelům je však již plně k dispozici. Kromě klasického vyhledání trasy pro cestování veřejnou dopravou umí nově nabídnout i kombinaci cesty autem, na kole či pěšky v rámci jedné cesty. Nově integrovala do vyhledávání i sdílená kola či auta.
„Například chcete-li jet autem, zaparkovat a dále pak pokračovat MHD, aplikace vám přesně takovou trasu najde. Dokonce vás navede na parkoviště, kde své auto můžete zaparkovat,“ uvádí autoři. Samotnou platbu za parkování uměla již předchozí verze aplikace.
Lítačka už varuje před odloženou platností jízdenky. Zkrácení dlouhého limitu však ještě potrvá
Navíc je nyní možné zadat zahájení cesty z jakékoliv adresy a pracuje také s aktuálním zpožděním jednotlivých spojů.
„Vyhledávač tras nové generace chytře napoví, jaký mód dopravy je pro trasu uživatele v daném čase nejvýhodnější. To dokáže díky robustní datové základně, kterou Operátor ICT pro tyto účely sdružuje,“ uvádí pražský radní pro ICT Daniel Mazur.
Data jsou čerpána z datové platformy Golemio, díky které aplikace sleduje jak aktuální dění v pražské dopravě, tak i dlouhodobé a pravidelné trendy.
Časová úspora s kombinací chůze
Vyhledávač využívá informace o zpoždění a aktuální poloze spojů v reálném čase, což pro cestující znamená, že zobrazuje přestupy s garancí času. Mají tak dostatek času na přestup i do spojů, které by podle jízdního řádu nestíhali.
„Vyhledávač má vylepšený našeptávač obcí a zastávek veřejné dopravy ve Středočeském kraji, pamatuje si nejčastěji zadávaná místa a adresy v okolí,“ uvádí Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro dopravu.
Jedním z hlavních prvků nového vyhledávání je přesnější výpočet pěších tras, který uživatelům přináší možnost získat přesné spojení od dveří ke dveřím. Umožňuje zahájení cesty z jakékoliv adresy, ať už je to bydliště, škola, úřad nebo obchodní centrum.
Praha zlepšila vyhledávání přes PID Lítačku, zahrnula do ní auta či kola
Cestující se tak nemusí vázat na zastávky MHD. V úvahu podle autorů bere vzdálenost, dostupnost, bezpečnost a další faktory.
Vyhledávač navíc umí zohlednit bezbariérové zastávky a nízkopodlažní spoje. Nově tak podle autorů nepošle cestující na eskalátory ani do výtahu, který nefunguje.
Pracuje s více než 30 datovými zdroji, od map silnic a cyklostezek po aktuální polohy vozidel a obsazenost parkovišť, či dopravní situaci.
Aplikace do plánování trasy zahrnuje vedle vlastních dopravních prostředků i sdílené druhy mobility či taxislužby, zároveň je nevnucuje. „Stačí si zaškrtnout ty dopravní prostředky, o které má uživatel zájem,“ říká ředitel ROPID Petr Tomčík.
Zahrnuty jsou systémy nextbike, Rekola, Liftago, Česká carsharingová asociace a v rámci ní její členové: Anytime, Car4way, Autonapůl, HoppyGo.
Testování s uživateli
„Díky zapojení více než 2 000 uživatelů do zkušebního provozu jsme získali cennou zpětnou vazbu, která nám pomohla vylepšit vyhledávač a přizpůsobit ho potřebám uživatelů,“ uvádí Benedikt Kotmel, předseda představenstva městské společnosti Operátor ICT, která aplikaci PID Lítačka provozuje a vyvíjí.
Lítačka za 7 300 korun. Pražští politici šermují s částkami zdražení ročního jízdného
Upozorňuje, že vzhledem k obrovské datové základně a jejich složité kalkulaci v reálném čase může dojít k nepředvídatelným situacím nebo drobným chybám, které jsou průběžně odstraňovány a aplikace je dále vylepšována.
Autoři uvádějí, že dalším plánovaným vylepšením aplikace bude nová online mapa dopravních prostředků Pražské integrované dopravy na jednom místě.