Automobily Informační technologie Silnice

Levné elektronické viněty? Jednotkové náklady na distribuci budou vyšší než u nálepek

Klasické dálniční kupony často nejdou odlepit, v očích zákona jde ale o přestupek. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Klasické dálniční kupony často nejdou odlepit, v očích zákona jde ale o přestupek. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ministerstvo dopravy vypsalo první velký tendr týkající se zavedení elektronických dálničních známek. Konkrétně jde o zakázku na výběr dálničního poplatku na obchodních místech; ta budou k dispozici motoristům, kterým nevyhovuje nákup přes e-shop.

Vítěz získá pětiletou smlouvu (ministerstvo později doplnilo, že může jít o desetiletou smlouvu), předpokládaná hodnota je 926 milionů (185 mil. ročně). Obchodních míst má být 594. Při přepočtení na jeden rok a jedno obchodní místo to vychází na 311 tisíc korun. To je téměř přesně dvakrát více, než kolik činí náklady dnes. Z tendru nicméně může vzejít cena nižší než předpokládaná.

Dnes si řidiči mohou nalepovací dálniční známky pořídit na 2100 místech. Výdaje státu na ně činily zhruba 325 milionů, takže na jedno vychází 155 tisíc korun. V tom jsou navíc zahrnuty už i peníze vynaložené na výrobu dálničních kuponů.

Pokud jde o přechod na elektronické viněty, stát bude muset vedle zřízení a provozu distribučních míst zafinancovat i další součásti systému. Už předem avizoval, že některé zakázky zadá přímo bez výběrového řízení, a to na základě požadavků bezpečnostních složek.

„Část systému, kam patří eShop, Portál, Evidence a Kontrola, Osvobození, Účetnictví a Clearing, Reporting a také Systémový integrátor, který zajistí provázanost a koordinaci jednotlivých dodavatelů systému, obsahuje informace, na které jsou ze strany bezpečnostních složek kladeny požadavky na utajení, a jeho dodavatelé proto budou vybráni v souladu s výjimkou ze zákona o zadávání veřejných zakázek,“ napsalo ministerstvo dopravy na svých stránkách. Smlouvy na tyto části systému chce uzavřít do konce roku.

Deník Zdopravy.cz k tomu zaslal ministerstvu minulý týden doplňující dotazy: Které bezpečnostní složky kladou požadavky na utajení a z jakého důvodu? Proč nejsou stejné požadavky na stejné moduly u mýtného systému? Komu stát tyto zakázky přímo zadá? Budou se dělat tzv. in-house, tedy v Cendisu? Po obdržení přinese odpovědi.

K samotným elektronickým kuponům přinesl deník Zdopravy.cz přehledné informace v polovině srpna po schválení v Senátu. Nový systém by měl začít fungovat od prosince příštího roku.

EDIT: Ministerstvo dopravy na text reagovalo prohlášením, že smlouva je možná až na 10 let, protože 5 let je opce. Z údajů ve věstníku veřejných zakázek to není patrné.

24
Diskuze

avatar
4 Komentáře
20 Reakce na komentáře
15 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
16 Autoři komentářů
GogoInsiderdadajozkaRadek Janata Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Insider
Host
Insider

A půjde to koupit a spravovat v mobilní aplikaci? Neví někdo?

Gogo
Host
Gogo

Na to není speciální aplikace potřeba, stačí se na internetu připojit na příslušnou stránku, tam zadat pár údajů zaplatit kartou a je hotovo. viz. Slovensko
Jen je velkou chybou že nepůjde si zvolit libovolný počet dní který potřebuji, mimo dlouhodobých ty bych ponechal.

J.L.
Host
J.L.

Ctěné publikum: Nějak tomu článku nerozumím. Může mi někdo logicky vysvětlit, v čem je problém?

Jaký smysl má přepočet nákladů na pořízení a provoz systému elektronických vinět na prodejní místa? Pokud to chápu správně, tak prodejní místo může být cokoliv, kde je připojení na Internet.
Dosavadní náklady státu za nalepovací dálniční známky činily zhruba 325 milionů (asi ročně), tj. za 5 let 1,625 miliardy Kč. Nově by to celé mělo stát 926 milionů Kč za pět let. Kde dělám v této úvaze chybu?
Navíc řidičům odpadne nutnost každý leden odlupovat namrzlou dálniční známku a benzínem čistit zbytky lepidla z okna.

jozka
Host
jozka

Vypocty nehodlam rozporovat, jen se pozastavim… proboha, co delam spatne, kdyz jsem za tech dvacet let nebo kolik to tu funguje nemusel odlupovat namrzlou dalnicni znamku (vite, ze se lepi zevnitr?) nebo nedejpriroroda patlat benzin na sklo?

J.L.
Host
J.L.

Četl jste komentář u ilustračního obrázku v článku?

jozka
Host
jozka

A? Co tedy delam spatne?

dada
Host
dada

vite, ze znamka po nahrati jde sloupnout snadnoa rychle? odlepovat promrzlou znamku muze jen……

jirka
Host
jirka

Maji platit vsichni. zadne vyjimky pro socky a volice. Useky bez placeni byl jen primitivni TOK_populismus. Vignetta muze stat 40 Euro ale platit musi vsichni.. i bolsani

D J
Host
D J

Dálnice by měla být levnější než souběžné silnice, takže až se vám povede zavést mýto ve městech, pak si klidně rušte přilehlé bezpoplatkové úseky.

jirka
Host
jirka

co to je za logiku? Autostrada setri cas.. Tak proc by mela byt levnejsi? Proc by mely byt mesta s mytem? Auta do mesta patri. Kravy a kone patri na venkov.. no jo narod TGM..Ten jezdil na kobyle, kdyz ostatni jiz startovali auta

Stráťa
Host
Stráťa

Logika je jednoduchá, tranzitní dopravu chceme pokud možno na dálnicích a obchvatech kde způsobuje menší problémy než v obcích. Ideálně by se v obci mělo autem jezdit jenom pokud je to začátek nebo konec cesty.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Šetří sice čas, ale čas některých lidí je velmi levný, takže jim je to jedno.

A kromě času taky šetří nervy lidí a životní prostředí koelm staré silnice. Takže je ve veřejném zájmu, aby lidi jezdili po dálnici.

Petr Nováček
Host
Petr Nováček

Nepleť své politické názory do každé diskuze. Když nic jiného neznáš, piš si to do deníčku …

jirka
Host
jirka

Tok byla katastrofa. to neni politika to je realny fakt. A ten bordel co nadelal budeme resit jeste 20 let. kde je nejaka politika?

Jakub
Host
Jakub

A oni neplatí, jo?

jirka
Host
jirka

ne vsechny sidliste(Volici ANo) maji dalnice gratis. Takze logika jsi z venkova musis platit, bydlis na Jiznim meste nebo nekde kolem Prahy kde se voli ANO mas dalnici gratis
Tak napr D11 je asi 20 km bez poplatku, ale D5 je poplatek hned na 0. Ale Cerny MOst, JIzni Mesto vsichni si pohodlne jezdi gratis po dalnicich

Jen tak
Host
Jen tak

tvl co to zvanis?

...
Host
...

No zrovna na cestu z JM na nákup do Čestlic byste tu známku mít měl.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Co ZTP a ZTP−P, ty taky vosolíš, když ty sám musíš platit?

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Bezplatné úseky dálnic slouží zpravidla jako obchvaty a na budování dalších obchvatů vedle stávajících dálnic není Česko dost velké, Takže bezplatné úseky musí zůstat.

Dalibor
Host
Dalibor

No a o to přece jde, vyvést více peněz z rozpočtu, ne? Nechýápu, čemu se všichni diví. Zrušíme to co funguje, zařídíme něco nového, určitě lepšího a hlavně na čem může více vydělat sprátelená firma, která tímpádem více pošle na správné účty patřičných politiků. Jasná logika. Nebo je to jinak a něco vnímám špatně?

jirka
Host
jirka

exakt. Takhle byla Tok-Kroupa-Logika… Nejdrive Dame gratis useky co se krizuji (napr. Brno 50km), pak sidliste kde mame bolsanske volice a ve finale vznikne chaos jaky svet nevidel.

jirka
Host
jirka

to by mne zajimalo co se nelibil na mem prispevku? ta idea nebo style?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Je hnán závistí navíc jsou to výmysly a nesmysly.
U Brna je to proto, že dálnice supluje městský okruh. No co, jižní VMO neexistuje. Hovno vědět, o to víc řvát.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce