Levné elektronické viněty? Jednotkové náklady na distribuci budou vyšší než u nálepek
Ministerstvo dopravy vypsalo první velký tendr týkající se zavedení elektronických dálničních známek. Konkrétně jde o zakázku na výběr dálničního poplatku
Ministerstvo dopravy vypsalo první velký tendr týkající se zavedení elektronických dálničních známek. Konkrétně jde o zakázku na výběr dálničního poplatku na obchodních místech; ta budou k dispozici motoristům, kterým nevyhovuje nákup přes e-shop.
Vítěz získá pětiletou smlouvu (ministerstvo později doplnilo, že může jít o desetiletou smlouvu), předpokládaná hodnota je 926 milionů (185 mil. ročně). Obchodních míst má být 594. Při přepočtení na jeden rok a jedno obchodní místo to vychází na 311 tisíc korun. To je téměř přesně dvakrát více, než kolik činí náklady dnes. Z tendru nicméně může vzejít cena nižší než předpokládaná.
Dnes si řidiči mohou nalepovací dálniční známky pořídit na 2100 místech. Výdaje státu na ně činily zhruba 325 milionů, takže na jedno vychází 155 tisíc korun. V tom jsou navíc zahrnuty už i peníze vynaložené na výrobu dálničních kuponů.
Pokud jde o přechod na elektronické viněty, stát bude muset vedle zřízení a provozu distribučních míst zafinancovat i další součásti systému. Už předem avizoval, že některé zakázky zadá přímo bez výběrového řízení, a to na základě požadavků bezpečnostních složek.
„Část systému, kam patří eShop, Portál, Evidence a Kontrola, Osvobození, Účetnictví a Clearing, Reporting a také Systémový integrátor, který zajistí provázanost a koordinaci jednotlivých dodavatelů systému, obsahuje informace, na které jsou ze strany bezpečnostních složek kladeny požadavky na utajení, a jeho dodavatelé proto budou vybráni v souladu s výjimkou ze zákona o zadávání veřejných zakázek,“ napsalo ministerstvo dopravy na svých stránkách. Smlouvy na tyto části systému chce uzavřít do konce roku.
Deník Zdopravy.cz k tomu zaslal ministerstvu minulý týden doplňující dotazy: Které bezpečnostní složky kladou požadavky na utajení a z jakého důvodu? Proč nejsou stejné požadavky na stejné moduly u mýtného systému? Komu stát tyto zakázky přímo zadá? Budou se dělat tzv. in-house, tedy v Cendisu? Po obdržení přinese odpovědi.
K samotným elektronickým kuponům přinesl deník Zdopravy.cz přehledné informace v polovině srpna po schválení v Senátu. Nový systém by měl začít fungovat od prosince příštího roku.
EDIT: Ministerstvo dopravy na text reagovalo prohlášením, že smlouva je možná až na 10 let, protože 5 let je opce. Z údajů ve věstníku veřejných zakázek to není patrné.