Letectví

Lety z Brna s Blue Air odstartují později. Kraj se s Rumuny stále nedohodl

Boeing 737-500 letecké společnosti Blue Air. Foto: Facebook Blue Air
Boeing 737-500 letecké společnosti Blue Air. Foto: Facebook Blue Air

Nově zakládaná společnost Blue Air Moravia, která má zajišťovat lety z Brna do pěti evropských metropolí, vylétne později, než původně Jihomoravský kraj plánoval.

Měsíc a půl poté, co Jihomoravský kraj oznámil plány na nového dopravce a linky z Brna, je už jasné, že start na konci března je podstatně méně pravěpodobný. Ještě ve středu celý den na webu Blue Air Moravia visela zpráva o tom, že prodej letenek začne v únoru. Před půlnocí se ale objevila jiná zpráva, z které vyplývá odložení startu na neurčito.

Firma, v které má mít podíl krajská firma Jihomoravská rozvojová a rumunský Blue Air, v prohlášení na svém webu uvedla, že stále běží proces due diligence a jednání s dopravcem. „Tato sice trvají o něco déle, než jsme původně plánovali, nicméně vzhledem k rozsahu celého projektu a jeho mezinárodnímu přesahu, se nejedná o nic neobvyklého. Projekt Blue Air Moravia je dlouhodobého charakteru, ve kterém je zapojen veřejný sektor a nemůžeme si tedy dovolit cokoliv uspěchat či přehlédnout, obzvláště v právních záležitostech,“ uvádí se na webu.

I kdyby odstarovaly linky ještě se začátkem letního letového řádu, dopravce bude hned na začátku dohánět manko z pozdního prodeje letenek. Řada cestujících si kupuje raději letenky s větším předstihem.

Kraj se rozhodl k založení nové firmy Blue Air Moravia Transportation, v které bude mít jeho společnost podíl 35 % poté, co z Brna odešel Wizz Air. Část ve firmě bude mít Brno, hlavní slovo bude mít Blue Air. „Je to pro kraj historická šance, která pomůže dalšímu růstu celého regionu,“ řekl hejtman Bohumil Šimek. První rok chtěl kraj za lety zaplatit 60 milionů korun.

Plán počítá s tím, že nové linky mají přepravit 130 tisíc lidí ročně. Jihomoravská rozvojová společnost provedla průzkum trhu a poptala nákladovou stránku a ochotu oslovených dopravců vstoupit do společného podniku a vložit do něj investice. Ze tří oslovených dopravců předložila kompletní nabídku nízkonákladová společnost Blue Air.

Blue Air chce z Brna létat s Boeingem 737-500 s kapacitou 126 míst. Frekvence letů je u Milána a Bruselu stanovena na třikrát týdně, u ostatních destinací jsou plánované dvě frekvence týdně.

Potíže se startem nových linek potvrdil v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz i krajský náměstek pro dopravu Roman Hanák. „Na konci roku ta jednání s Blue Airem vázla. Bylo to zdůvodněno tím, že nakupovali asi 17 nových boeingů a celá firma se věnovala téhle akvizici,“ řekl Hanák. Podle něj má kraj peníze na start linek připravené v rozpočtu. „Nechali jsme si jsme si na to udělat posudek Evropské komise, kde nám odsouhlasili tento postup jako správný,“ dodal Hanák.

Za zpožděním ale mohou být nejen objednávky nových boeingů. Rumunské soudy rozhodly na začátku roku, že Blue Air může opět ovládnout rumunský investor Nelu Iordache. Ten o aerolinky přišel podle serveru Romania Insider v roce 2013 kvůli finančním potížím jiných firem v jeho vlastnictví.

5 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nicky

Brno vzhledem ke své poloze a spádové oblasti prostě linky neuživí.Nemá smysl tam létat s poloprázdnými letadly.

Dotovat leteckou dopravu je hloupost a už vůbec ne společným podnikem.
Jako smysluplné vidím maximálně poplatkové prázdniny na pár měsíců.
Pokud je na místě generována dostatečná poptávka, dopravci přijdou sami i bez dotací, pokud je poptávka slabá dopravci zase odejdou.
Z Prahy nedávno odešel kvůli nedostatečné poptávce Wizzair, resp. zůstala 1/3 linek a spádová oblast je nesrovnatelná.

zbvk

Máš to trochu domotaný…

Marek S.

Tak já létám jenom tam, kam se dostanu z Brna. Odstraní letiště mne nezajímají, za to cestování tam mi to nestojí, o peníze mi nejde. I jiní moji známí to mají stejně. Sám jsem dal opakovaně Londýn, byl jsem v Římě, Alicante i Eindhovenu. V plánu mám Milano, Barcu, Lvov a znovu Řím. Také bych zkusil ten Dubrovník, kde jsem byl několikrát, zatím ne letadlem.

JOHNNY

Zas někomu ty idealisti sednou na lep….
Kdyby se radši soustředili na LOW COST dopravu jako alternativu pro letiště Vídeň (Schwechat)
Kdy už konečně pochopí že opravdu nejsou pupek světa. Kdo může – odlétá z Vídně – je to cca 100 km a lítá tam všechno(VHAP je pro srovnání 230-250 km — do Prahy na Chodov je to 200 km a pak ještě odhadem minimálně dalších 30-50 km kolem města na letiště),
doslova pár kilometrů od vídeňského letiště je „záložní“ letiště Bratislava….

Marty-t2

nebude to tím, že jste si jen nevšiml, že Blue Air je low cost ? Samozřejmě, že lidi z Brna lítají jen do Londýna a Mnichova (+někteří i s přestupem dál), zbytek jede na letiště do Vídně autem nebo do Prahy vlakem. A právě na ty mohl low cost projekt BlueAirMoravia cílit. Projekt podle mne smysl má, zamýšlené destinace kromě Lvova mi smysl dávají. Jediný problém je, že projekt vedou lidé co s podobnými projekty evidentně zkušenosti nemají, respektive ani mít nemohou. Žádný učený z nebe nespadl. Teď je jen otázkou, zda se projekt zadrhne jen na několik týdnů, měsíců… Číst vice »

Partneři


Czechtoll

pst
podcast