Letecký provoz na Ruzyni by měl být v noci být slabší než dosud. Letiště Praha začalo vyjednávat o nových podmínkách provozu přes noc.
Letiště Praha své plány představilo v tiskové zprávě, zatím ale nejsou příliš konkrétní. Už na jaře přitom změnilo strukturu poplatků , která zdražila hlučnějším letadlům provoz v noci.
„Cílem opatření je snížit celkový počet nočních pohybů nad letištěm mezi 22:00 – 6:00 hodinami a více regulovat provoz ve zmíněném časovém pásmu, včetně zpožděných příletů a odletů z pásem navazujících,“ uvedlo Letiště Praha. O přesné podobě chce jednat s dopravci a úřady. Některá opatření by mohla vejít v platnost ještě v letošním roce, ostatní pak od letní sezóny 2019.
„Letecký provoz nad celou Evropou, včetně pražského letiště, nadále roste a naší povinností je na tento růst provozní zátěže adekvátně reagovat. Proto jsme se rozhodli postupně přijmout taková opatření, která nám pomohou zajistit dlouhodobě efektivní regulaci hlukové zátěže v nočních hodinách. Jedná se o soubor konkrétních regulačních kroků, a to jak krátkodobých tak střednědobých, které jsme již začali projednávat s klíčovými subjekty státní správy a s leteckými společnostmi, a následně tak učiníme se zástupci okolních obcí,“ říká Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha.
Jedním z klíčových opatření podle něj bude snížení počtu nočních pohybů a přísnější regulace zpožděných letů, které mohou negativně ovlivňovat noční hlukovou zátěž.
„Řešení vysoké hlukové zátěže v důsledku silnějšího leteckého provozu nad Evropou vnímáme jako jednu ze zásadních priorit. Do budoucna proto budeme v součinnosti s Letištěm Praha spolupracovat na provozních a technických opatřeních, která zamezí vyšší hlukové zátěži. Jedním z takových kroků budou opatření k minimalizaci negativních dopadů z důvodů celoevropské regulace toku letového provozu,“ říká Jan Klas, generální ředitel Řízení letového provozu České republiky.
Podle Vítězslava Hezkého z Úřadu civilního letectví by mělo být jedním z takových kroků i přísnější udělování a vymáhání sankcí za porušování letištních slotů, jakož i trvalá podpora pro používání tišších letadel.
Provoz na evropských letištích v noci je velkým tématem zejména mezi dopravci. Na řadě letišť platí totiž přes noc kompletní uzávěra. Zejména evropští dopravci se tak cítí znevýhodnění například proti konkurenci aerolinek z oblasti Perského zálivu, kde žádná omezení nepanují a dopravci mohou lépe využívat svá letadla.
A až si začnou stěžovat z mateřských škol v Horoměřicích a Jenči, že v době odpoledního klidu jim hluk letadel budí děcka, tak letiště zruší i pohyby od 12:30 do 14:00 hodin.
A ani bych se vůbec nedivil, kdyby si stěžovali – a nejen v Horoměřicích a v Jenči (ačkoli právě ty dvě obce hluk obtěžuje nejvíc) …
Tak to si Travelservice moc nezalétá, ty jejich chartery létají jenom v noci.
Jen ať jim zatnou tipec. Poprvé v životě jsem letěl s TravelService charterem a připadal jsem si, že je to mobilizace a ne cesta na dovolenou. Noční přesuny praktikované tímto způsobem jsou prasárna k lidem, zejména pokud cíleně kalkulují se zpožděním a toleranci ŘLP k takto „zpožděným“ letům…
Ona je v tom i částečná vychcanost cestovek protože když např. do Antalye odlétáte v 19:00 a zpět přistanete v Praze v 2:30 jako my vloni tak vám to cestovka prezentuje jako 12 denní zájezd ačkoli u moře jste jenom 10 dní (9 nocí).
tak je to odjakziva…bohuzel….proto od doby co muzu, tak si skladam zajezdy na miru a timpadem mesice dopredu vim, kdy poletim (pripadne si podle toho kdy chci letet kupuji letenku)…kdezto u ceskych cestovek je pravidlem, ze se dozvite odlet den predem a s pravdepodobnosti 99% bude po 17h a pozdeji
Souhlas lety TS, které mají přílet naplánovaný mezi 23 a 24, přilétají pravidelně mezi 1 a 2 v noci. A v zu dobu je v příletové hale docela rušno. Má to ještě tu nevýhodu, že handling už pustil většinu lidí domů a na zavazadla se běžně čeká 45 minut od otevření dveří letadla. Ve dne mám zkušenost s dobou kolem 20 minut. Ale samozřejmě to platí hlavně pro letní sezónu což je přesně doba kdy většina lidí doma větrá celou noc. V zimě noční lety ruší v ložnici výrazně méně lidí, ale to je zase slabší provoz. TS by potřeboval… Číst vice »
Z důvodu hluku, neuníš číst?
Z jakého důvodu se ma omezovat provoz v noci na letišti?
Že by hluk?
A kdo si na to ztěžuje? Ty co si koupili pozemky se slevou, neboť jsou blízko letiště a pak si stěžují, ze je tam hluk. Podobně to bylo v Plané u Českých Budejovic.
Máš vůbec představu, jaká ohromná oblast je zasažená hlukem z letadel z Ruzyně? Když už to máš do Prahy daleko a zřejmě se tě to vůbec netýká, tak se někdy podívej na flightradar, nad jakými sídlišti daleko od letiště s desítkami tisíc lidí se v malé výšce letadla k letišti přibližují nebo jim nad hlavami stoupají.
Tomas: Otazka je, zda-li bylo dříve letiště nebo sídliště, respektive domy na sídlištích zasažené hlukem.
To že to je nepříjemné, to chápu a rozumim tomu.
Dost záleží jestli vám nad hlavou letadla přistávají nebo startují, jednou jsme byli na dovolené na Krétě 8 km na východ od Heraklionu přesně v ose letiště, a přímo nad hotelem nám letadla létala na přistání, od 7 hodin do půlnoci 128 letadel, a kdyby jsme je neviděli tak ani nevíme že tam byly. Ovšem startující letadla jsou teta pocuc, kdysi bratr bydlel v Praze na Bílé hoře a obdivoval jsem ho , protože bydlet tam já, tak do týdne stojí vedle paneláku protiletadlové dělo. Noční uzavírky letišť jsou ve světě běžné, na letišti v Sydney od 23 do 5… Číst vice »
Ti, kdo si Stěžují (a není jich málo), Ztěžují letišti jeho existenci …
Pro pořádek: původní letiště vznikalo v letech 1933 – 1937, na „nové letiště“ bylo rozšířeno až v 60. letech minulého století a další rozvoj začal v 90. letech minulého století – tak si, Vy odborníku, zkuste sám vyhodnotit, kdo a kde si tehdy mohl jaké pozemky „koupit se slevou“. A to ani nezmiňuji, že ve startovacích a přistávacích směrech leží „hafo“ obcí, které tam existují už stovky roků = mnohem déle, než vznikla první letadla.
To bude podobný jako že si někdo koupí byt v Praze u magistrály a pak si stěžuje, že ho ten hluk obtěžuje a ať s tím někdo něco dělá. Zajímalo by mě, kolik z těch lidí, co si stěžují na hluk z letiště, jsou starousedlíci a kolik se jich přistěhovalo v posledních řekněme 10 letech.