Letectví Letiště

Letiště Praha slibuje méně nočních letů, provoz po desáté večerní omezí

Letiště Praha, jumbo Korean Air. Pramen: Letiště Praha
Letiště Praha, jumbo Korean Air. Pramen: Letiště Praha

Letecký provoz na Ruzyni by měl být v noci být slabší než dosud. Letiště Praha začalo vyjednávat o nových podmínkách provozu přes noc.

Letiště Praha své plány představilo v tiskové zprávě, zatím ale nejsou příliš konkrétní. Už na jaře přitom změnilo strukturu poplatků , která zdražila hlučnějším letadlům provoz v noci.

Cílem opatření je snížit celkový počet nočních pohybů nad letištěm mezi 22:00 – 6:00 hodinami a více regulovat provoz ve zmíněném časovém pásmu, včetně zpožděných příletů a odletů z pásem navazujících,“ uvedlo Letiště Praha. O přesné podobě chce jednat s dopravci a úřady.  Některá opatření by mohla vejít v platnost  ještě v letošním roce, ostatní pak od letní sezóny 2019.

Letecký provoz nad celou Evropou, včetně pražského letiště, nadále roste a naší povinností je na tento růst provozní zátěže adekvátně reagovat. Proto jsme se rozhodli postupně přijmout taková opatření, která nám pomohou zajistit dlouhodobě efektivní regulaci hlukové zátěže v nočních hodinách. Jedná se o soubor konkrétních regulačních kroků, a to jak krátkodobých tak střednědobých, které jsme již začali projednávat s klíčovými subjekty státní správy a s leteckými společnostmi, a následně tak učiníme se zástupci okolních obcí,“ říká Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha.

Jedním z klíčových opatření podle něj bude snížení počtu nočních pohybů a přísnější regulace zpožděných letů, které mohou negativně ovlivňovat noční hlukovou zátěž.

„Řešení vysoké hlukové zátěže v důsledku silnějšího leteckého provozu nad Evropou vnímáme jako jednu ze zásadních priorit. Do budoucna proto budeme v součinnosti s Letištěm Praha spolupracovat na provozních a technických opatřeních, která zamezí vyšší hlukové zátěži. Jedním z takových kroků budou opatření k minimalizaci negativních dopadů z důvodů celoevropské regulace toku letového provozu,“ říká Jan Klas, generální ředitel Řízení letového provozu České republiky.

Podle Vítězslava Hezkého z Úřadu civilního letectví by mělo být jedním z takových kroků i  přísnější udělování a vymáhání sankcí za porušování letištních slotů, jakož i trvalá podpora pro používání tišších letadel. 

Provoz na evropských letištích v noci je velkým tématem zejména mezi dopravci. Na řadě letišť platí totiž přes noc kompletní uzávěra. Zejména evropští dopravci se tak cítí znevýhodnění například proti konkurenci aerolinek z oblasti Perského zálivu, kde žádná omezení nepanují a dopravci mohou lépe využívat svá letadla. 

16 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • A až si začnou stěžovat z mateřských škol v Horoměřicích a Jenči, že v době odpoledního klidu jim hluk letadel budí děcka, tak letiště zruší i pohyby od 12:30 do 14:00 hodin.

    • A ani bych se vůbec nedivil, kdyby si stěžovali – a nejen v Horoměřicích a v Jenči (ačkoli právě ty dvě obce hluk obtěžuje nejvíc) …

  • Tak to si Travelservice moc nezalétá, ty jejich chartery létají jenom v noci.

    • Jen ať jim zatnou tipec. Poprvé v životě jsem letěl s TravelService charterem a připadal jsem si, že je to mobilizace a ne cesta na dovolenou. Noční přesuny praktikované tímto způsobem jsou prasárna k lidem, zejména pokud cíleně kalkulují se zpožděním a toleranci ŘLP k takto „zpožděným“ letům…

      • Ona je v tom i částečná vychcanost cestovek protože když např. do Antalye odlétáte v 19:00 a zpět přistanete v Praze v 2:30 jako my vloni tak vám to cestovka prezentuje jako 12 denní zájezd ačkoli u moře jste jenom 10 dní (9 nocí).

        • tak je to odjakziva…bohuzel….proto od doby co muzu, tak si skladam zajezdy na miru a timpadem mesice dopredu vim, kdy poletim (pripadne si podle toho kdy chci letet kupuji letenku)…kdezto u ceskych cestovek je pravidlem, ze se dozvite odlet den predem a s pravdepodobnosti 99% bude po 17h a pozdeji

      • Souhlas lety TS, které mají přílet naplánovaný mezi 23 a 24, přilétají pravidelně mezi 1 a 2 v noci. A v zu dobu je v příletové hale docela rušno.

        Má to ještě tu nevýhodu, že handling už pustil většinu lidí domů a na zavazadla se běžně čeká 45 minut od otevření dveří letadla. Ve dne mám zkušenost s dobou kolem 20 minut.

        Ale samozřejmě to platí hlavně pro letní sezónu což je přesně doba kdy většina lidí doma větrá celou noc. V zimě noční lety ruší v ložnici výrazně méně lidí, ale to je zase slabší provoz.

        TS by potřeboval na charterové lety konkurenci jako sůl. Kvalita služeb šla prudce dolů od doby co mají de facto monopol.

      • A kdo si na to ztěžuje? Ty co si koupili pozemky se slevou, neboť jsou blízko letiště a pak si stěžují, ze je tam hluk. Podobně to bylo v Plané u Českých Budejovic.

        • Máš vůbec představu, jaká ohromná oblast je zasažená hlukem z letadel z Ruzyně? Když už to máš do Prahy daleko a zřejmě se tě to vůbec netýká, tak se někdy podívej na flightradar, nad jakými sídlišti daleko od letiště s desítkami tisíc lidí se v malé výšce letadla k letišti přibližují nebo jim nad hlavami stoupají.

          • Tomas: Otazka je, zda-li bylo dříve letiště nebo sídliště, respektive domy na sídlištích zasažené hlukem.
            To že to je nepříjemné, to chápu a rozumim tomu.

          • Dost záleží jestli vám nad hlavou letadla přistávají nebo startují, jednou jsme byli na dovolené na Krétě 8 km na východ od Heraklionu přesně v ose letiště, a přímo nad hotelem nám letadla létala na přistání, od 7 hodin do půlnoci 128 letadel, a kdyby jsme je neviděli tak ani nevíme že tam byly. Ovšem startující letadla jsou teta pocuc, kdysi bratr bydlel v Praze na Bílé hoře a obdivoval jsem ho , protože bydlet tam já, tak do týdne stojí vedle paneláku protiletadlové dělo.
            Noční uzavírky letišť jsou ve světě běžné, na letišti v Sydney od 23 do 5 se nehne ani křídlo.

        • Ti, kdo si Stěžují (a není jich málo), Ztěžují letišti jeho existenci …
          Pro pořádek: původní letiště vznikalo v letech 1933 – 1937, na „nové letiště“ bylo rozšířeno až v 60. letech minulého století a další rozvoj začal v 90. letech minulého století – tak si, Vy odborníku, zkuste sám vyhodnotit, kdo a kde si tehdy mohl jaké pozemky „koupit se slevou“. A to ani nezmiňuji, že ve startovacích a přistávacích směrech leží „hafo“ obcí, které tam existují už stovky roků = mnohem déle, než vznikla první letadla.

        • To bude podobný jako že si někdo koupí byt v Praze u magistrály a pak si stěžuje, že ho ten hluk obtěžuje a ať s tím někdo něco dělá. Zajímalo by mě, kolik z těch lidí, co si stěžují na hluk z letiště, jsou starousedlíci a kolik se jich přistěhovalo v posledních řekněme 10 letech.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora