Autobusy Doprava ve městě Elektromobilita

Kutná Hora spustila provoz elektrobusů, jízdné lze platit kartou

Elektrický minibus First FCLEI od společnosti Rošero - P. Foto: Arriva
Elektrický minibus First FCLEI od společnosti Rošero - P. Foto: Arriva

Městská doprava v Kutné Hoře je ode dneška elektromobilní. Město poslalo do provozu svých pět nových elektrických autobusů a vyřadilo staré diesely. Ty zůstanou ve flotile jen ve dvou kusech jako záloha. Provozovatelem MHD v Kutné Hoře je Arriva Východní Čechy.

Pro elektrické autobusy vyrostla v areálu bývalé cihelny v městské části Sedlec nabíjecí stanice, která umožňuje nabíjet všechny vozy současně. Vedení města přitom původně uvažovalo i o vozech na zemní plyn (CNG), elektřina nakonec zvítězila i díky výhodnějším dotacím.

Flotila elektrobusů se skládá ze dvou typů. Tři jedenáctimetrová nízkopodlažní vozidla pocházejí od výrobce SOR Libchavy a nesou označení EBN 11. Cestujícím nabídnou 30 míst k sezení a dalších 57 ke stání. Kratší osmimetrová vozidla jsou od slovenského výrobce ROŠERO-P a mají označení FIRST FCLEI. Jejich kapacita je 18 míst k sezení a deset ke stání.

„Dojezd autobusů je přes 170 kilometrů. Pak je nutné připojit vozidla k nabíječce. Nabíjení bude probíhat nejčastěji v nočních hodinách, přes den v závislosti na oběhu vozidel,“ řekl ředitel společnosti Arriva Východní Čechy Jindřich Poláček.

Celkově autobusy denně najezdí více než 800 kilometrů. „V autobusech bude platit současný odbavovací systém a nově mají cestující možnost zaplatit jednotlivé jízdné také bankovní kartou,“ doplnil starosta města Josef Viktora (ANO 2011).

Dva menší autobusy se dostanou i do historické části města, tři větší jsou určené pro oblasti mimo centrum. Vozy jsou nízkopodlažní, klimatizované a vybavené zásuvkami na dobíjení drobné elektroniky. Celkem vyšly na 53,8 milionu korun, z toho 45,7 milionu přispěly evropské fondy.

Pro MHD bez nafty se nedávno rozhodl i Trutnov, když nasadil do provozu čtyři elektrobusy Škoda 26BB a tři autobusy SOR NBG 18 na zemní plyn (CNG).

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

Děkuji Sergejovi B. za informace k provozu hybridu a link na článek s cenou a výdrží baterií. Vzhledem k tomu, že k mojí FVE loni stála 5kWh baterie cca 50 tisíc korun a dle cenového porovnání EV se stejnými vozy v provedení se spalovacím motorem mi také vychází cena cca 1 kWh za 10 tisíc Kč, zdají se mi aktuální ceny v článku nízké i při zahrnutí daní. Pokud bych věřil predikci cen v článku uvedených, znamenalo by to, že po roce 2020 bude možno mít v EV baterky pro dojezd hodně nad 500 km za cenu nádrže a výfukového… Číst vice »

Kuba
Host
Kuba

Předpokládám, že minimálně ty SORy mají naftové topení.

podzemí
Host
podzemí

Co tě nemá, vše je na baterky…)))
Tohle prostředí pokřivené dotacemi miluji. K tomu rychlonabíjecí stanice a do pěti let máme plná parkoviště zánovních vozů s mrtvými bateriemi. Žádný provozovatel nové bez dotací nekoupí.
Tahle technologie sice za poslední roky slušně pokročila, ale na masové nasazení za konkurenceschopné ceny si ještě pěkných pár let počkáme.

Sergej B.
Host
Sergej B.

Dobrý den, mám Hybridní Toyotu, 6 a něco let, dojezd na baterky se prakticky nezměnil (Po koupi to ujelo za dobrých podmínek ~6 km, dnes je to cca ~5.5 km – na stejném úseku a na stejných gumách, měněných), pokud vím, tak VZV na baterky slouží i déle bez výměn a bez výrazné změny vydrže. Tak nevím, kde jste přišel na to, že do 5 let ty baterky nebudou použitelné. Tento problém se týká nejvíc spotřební elektroniky (I když také jak které – mám zrcadlovky Canon, a do ní mám dodnes jednu baterku z Canon EOS300D, baterka je 15 let… Číst vice »

podzemí
Host
podzemí

Zkuste porovnávat relevantní věci u vás. Bus mhd jezdí od rána do večera den co den. Jezdíte vy s tím svým hybridem od rána do večera každý den a pouze na baterky? Ani omylem…

Sergej B.
Host
Sergej B.

Dobrý den, ano, máte pravdu nejezdím stejně jako ten bus, za 6 let jsem s Toyotou najel pouhopouhých ~160 000 km. Ale také nemám zdaleka tak velkou baterku jako bus, a na životnost baterky má když už vliv věk a počet cyklu. Z těch 160 tisíc je polovina je po městě (Provoz baterka / motor + dobíjení v poměru 1 / 4, mimo město je to výrazně méně). Ale Toyoty udělá jeden cyklus na max 6 km, a tento autobus jeden 170 km – tak si dovedete představit kolik km je potřeba na ujetí takového množství cyklu 😉 navíc ta… Číst vice »

Sergej B.
Host
Sergej B.

Kdyby náhodou – tak zkuste se mrknout třeba sem (Zabralo mi to 1 minutu najít) – https://www.fleetcarma.com/todays-electric-car-batteries/ – je tu docela zajímavý graf, jak se vyvíjí kapacity baterii u Tesly Model S – jen pro představu, jak je to s ujetými kilometry a životnosti baterek

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Sergeji, vy to nechápete. Je to nový = je to špatně. 🙂

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

Je evidentní, že ten nákup měl smysl pouze díky více než štědré dotaci 85%.
Taky bych chtěl dotaci na elektrický VW Golf, který by mě místo milionu stál 150 tisíc! 🙁

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Když jím budete pravidelně vozit veřejnost podle předem vyhlášeného jízdního řádu, tak proč ne …

podzemí
Host
podzemí

Je to ekonímická sebevražda. Většina lidí mhd mimo velké aglomerace, kde něco jede každých 5 minut, vůbec nejezdí.

ukulele
Host
ukulele

To ale nemá vydělávat, Říká se tomu veřejná služba.

podzemí
Host
podzemí

Není řeč o vydělávání. Jen jde o to, aby z toho nebyl ekonomický průšvih. Což tak masivní dotací už je.

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

Problém nebude ve vození veřejnosti, jako spíš v tom, kolik km se denně najezdí a jaká je díky tomu celkové snížení emisí. Dejme tomu, že jeden ten bus najede denně tak 180 km, já najedu v průměru 60 (obojí jsem trochu zaokrouhlil, aby se snáz počítalo). Takže bych poměrně k tomu dostal třikrát menší dotaci, což stále dělá nějakých 30%. VW e-Golf by mě pak stál nějakých 700 000. Při nájezdu přes 20 000 km ročně bych po deseti letech ušetřil tak 400 000 Kč. Takže by mě stál celkem 300 000 Kč – ale ten neelektrický stojí nějakých 400… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jistě – ale ten autobus je určen pro veřejnou dopravu, ne pro soukromé účely, a to je právě ta principiální záležitost.

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

Máte pravdu, dotace jsou i na naftové autobusy, aby veřejnost mohla jezdit v nových. V případě těchto autobusů je otázka, nakolik se jedná o dotaci na veřejnou dopravu a nakolik o dotaci na elektromobilitu. Např. v roce 2013 koupil DPP dva nové autobusy SOR s dotací cca 33%. Takže z té 85% dotace mohlo být dobrých 50% na tu elektromobilitu. V případě mého příkladu s e-Golfem bych po započítání tohoto faktoru měl dostat dotaci 20% neboli 200 000. Po započtení peněz ušetřených za palivo by mě pak ten Golf stál přibližně stejně jako ten neelektrický. A uznávám, že dotace této… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Aha, už Vás chápu – já ale předpokládám, že i ta část dotace „na elektromobilitu“ je vázána na to, že jde o vozidla pro veřejnou dopravu = pro soukromé účely se zatím neposkytuje.

czhunter
Host
czhunter

Elektrifikovaná MHD má i jiné, těžko kvantifikovatelné výhody oproti dieselu/CNG.

Např. mizivá hlučnost a téměř nulové vibrace – jaké jsou dieselové busy rachotící od 6 ráno do 10 večer peklo může potvrdit snad každý, kdo má zastávku před/pod domem.
(ano, i osobní auta hlučí, ale jediné podobné peklo jako busy jsou kamiony – a ty centrem měst moc nejezdí).

Ondra Vaněk
Host
Ondra Vaněk

Mohu vám říci že dieselové autobusy vám vůbec vadit nebudou. Večer a ráno vám ukazují čas, nejlépe nějaké zvučné Citybusy.

Pišta
Host
Pišta

Skvělá zpráva. Jen tak dál. Mohla by následovat další města.

Jarek
Host
Jarek

Rošero 🙂 No dobře… má s tím někdo nějaké zkušenosti?
Mikrobusy a pohony jsou vlastní konstrukce, nebo to jen šikovně kompletují?

Svatá Prostoto
Host
Svatá Prostoto

Podle jejich webu to je vše na bázi Mercedes Benz Vario/Sprinter nebo Iveco Daily.

Jarek
Host
Jarek

JJ, už vidím – je zvláštní, že ani na čumáku nepřiznají původní značku. 🙂
A je pěkný že i tak standardizovaný platformy už mají elektrickou verzi.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll