Autobusy Doprava ve městě Elektromobilita

Trutnovská MHD končí s diesely, převzala elektrobusy a vozy na plyn

Nová vozidla trutnovské MHD. Pramen: Arriva
Nová vozidla trutnovské MHD. Pramen: Arriva

Trutnovská MHD naplnila plán obměny vozového parku, který oznámila loni v červnu. Dopravce Arriva Východní Čechy nasadí ještě během února do provozu sedm nových vozidel, která zcela vytlačí z trutnovské flotily naftové autobusy.

Nová vozidla byla předána v úterý, jde o čtyři elektrobusy Škoda 26BB a tři autobusy SOR NBG 18 na zemní plyn (CNG). Dodávka elektrobusů přitom nabrala zpoždění, podle původních informací se měly objevit v trutnovských ulicích už v říjnu. Šest linek trutnovské MHD zajišťuje deset vozidel včetně záloh, tři stávající autobusy jezdí na CNG.

„Z Trutnova se dnešním dnem stává naprostý unikát v rámci celé České republiky, co se ekologizace a modernizace městské hromadné dopravy týče. Nová flotila autobusů je oproti klasickým vozům mnohem šetrnější k přírodě,“ uvedl starosta města Ivan Adamec. Vozy jsou nízkopodlažní, klimatizované a vybavené pro bezkontaktní platby kartou.

Dobíjení elektrobusů zajistí jedna rychlodobíjecí stanice dodaná společností ČEZ ESCO a čtveřice normálních dobíjecích stanic Škoda. Energie na provoz dobíjecího areálu pro elektrobusy je zajištěna napojením na Elektrárnu Poříčí ze Skupiny ČEZ.

Město uzavřelo s Arrivou novou desetiletou smlouvu loni v pololetí s tím, že dojde k obnově vozového parku. Na MHD bude radnice doplácet 13 milionů korun ročně, na investici ve výši 83 milionů do vozidel Arrivě přispějí z 85 procent evropské fondy.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jurčo Petr
Host
Jurčo Petr

No hlavně uvidíme v zimě až „trochu“ prituhne jak budou tyto zázraky jezdit!! A hlavně jak budou krásně vytopeny na 20st!!

Alibaba
Host
Alibaba

Jako šotouš jsem si v Trutnově představoval vždycky na páteři Zelená Louka – Centrum – Poříčí trolejbus. A ty linky co objížděj kopce okol centra pak jako trolejbusy parciální. Tak třeba někdy v budoucnu…
Do Oblanova a Volanova budou jezdit předpokládám plynové.

Michal J.
Host
Michal J.

Já tramvaj, ale jen na trase ZL–AN. Díky 7 železničním stanicím a zastávkám (to je počítám český rekord na počet obyvatel) mohly významnou roli sehrát i vlaky.

TPal.
Host
TPal.

Trutnovu gratuluji. Shodou okolností tam jedu ke konci tohoto měsíce hrát divadlo, tak snad se mi podaří se svézt. Hlavně Solarisem. 🙂 A jinak, přesně tím by se mohla inspirovat má rodná Kroměříž. Tady je vidět, že když někdo investuje do MHD, tak to vypadá velmi dobře ve výsledku. Netvrdím, že bych chtěl elektrobusy, ale přeci jen to barevné rozlišení linek, které u nás šlo někam do hrobu, ten atraktivní interiér, který našim Volvům (byť je mám rád, ale ten interiér je takový nic moc) a Urbanwayům (platí to samé co pro Volva, akorát Volva mám radši) prostě chybí. Ne,… Číst vice »

Michal J.
Host
Michal J.

No, já bych se vším neinspiroval. Jízdní řády jsou stavěné hlavně tak, aby to vyhovovalo dopravci, spoje jezdívají zpožděné/zrychlené, někdy i vynechají, nákup jízdenky pro spolujezdce je vysoce neintuitivní, linka 4 má nepřehledné množství variant a pro jízdu z výchozí do cílové stanice je nepoužitelná, linky na sebe až na výjimky nenavazují atd. Trutnov má proti Kroměříži (z pohledu MHD) obrovskou výhodu v tom, že je ukrutně dlouhý a relativně úzký.

Poudy
Host
Poudy

Ten SOR vypadá stejně vedle těch Solarisů strašně vtipně. Mimochodem se mi líbí do barevné rozlišení linek, to je velmi praktické řešení 🙂

TPal.
Host
TPal.

U nás v Kroměříži taky bývalo…

Dedek
Host
Dedek

Adamec urcite vyuzije nove busy,kdyz ma papiry v cistirne.

Dash9
Host
Dash9

Každý elektrobus má někde svůj komín a tenhle ho má na Poříčí, čili přímo v místě provozu.

Most
Host
Most

Jenže ten komín jede v optimálních podmínkách, nemá studené starty, nemá vykuchaný katalyzátor nebo filtr pevných částic a má či měl by mít vyladěnou účinnost provozu. V některých případech ten komín není, protože se o energii stará voda, vítr nebo slunce. A pokud jde o samotný elektromobil, nemusí brzdnou energii zcela spálit na brzdovém obložení, ale více nebo méně si ji uloží do baterie.

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Jak už napsal Most, každý elektrobus bude mít lepší celkou účinnost a daleko menší dopad na životní prostředí i kdyby byly elektrárny ze 100% živené fosilními palivy, jelikož ty je potřeba ještě těžit, převážet na velké vzdálenosti a v případě ropy rafinovat, což je samo o sobě energeticky náročné, tedy neefektivní. A u nás samozřejmě nemáme 100% uhelných elektráren, ale jen 50%, 30% jsou jaderné, zbytek jsou obnovitelné zdroje a zemní plyn. Tímhle samotným faktem u nás získávají elektrobusy a elektromobily značnou výhodu.

Dash9
Host
Dash9

Vše co jste napsali je sice pravda, ale pokud nemá elektrobus svojí vlastní napájecí stanici připojenou na atomovou, vodní, sluneční nebo větrnou elektrárnu, oddělenou od ostatní sítě, tak ten komín vzhledem k energetickému mixu prostě má.

X 1
Host
X 1

Rozhodně však má ten komín menší, než dieselový autobus nebo vlak.
Jestliže doma topíte plynem a svítíte elektřinou ze sítě a Vaše odpadní voda jde do čističky, tak máte komín větší než ČSAD.

Dash9
Host
Dash9

Tak to nemáte pravdu. Elektrobus nemůže mít menší komín než dieselový bus či vlak jednoduše proto, že spalovací motor žádný komín nemá. Komín je totiž zařízení sloužící k odvodu spalin z topeniště a nikoliv k odvodu výfukových plynů z motoru. K tomu slouží výfuk…

malej-jarda
Host
malej-jarda

Jaká je vlastně životnost baterií těchto vozidel? Po té se budou měnit nebo se zlikviduje celé vozidlo? Kolik to bude stát? Vyplatí se to vůbec? Kolik bude stát likvidace použitých baterií? Jak to bude energeticky/ekologicky náročné?
Zná vůbec někdo odpověď na tyto otázky?

noerf
Host
noerf

SOR počítal v roce 2010, když dodával vozy EBN 10,5 do Ostravy s životností autobusu 12 let, s tím, že se baterie vymění po šesti letech provozu.

jize
Host
jize

Ono bude záležet, jakým způsobem se bude s bateriemi zacházet (jak správně je budou nabíjet a vybíjet).

Dash9
Host
Dash9

Tak to zacházení je jednoduché – při rozjezdu velkým proudem vybíjím, při brzdění menším proudem nabíjím. A tak pořád dokola, na každé zastávce, na každém semafóru s červenou atd. 100x denně, spíš víckrát. Přes noc to dobouchám na max a tak pořád dokola.

Dash9
Host
Dash9

Bude záležet na tom, jestli bude na tu výměnu baterie zase nějaká dotace, protože pokud ne, tak poputuje elektrobus po těch šesti letech do šrotu.

Představte si to u osobního auta. Po šesti letech je dnes auto se spalovacím motorem většinou dobře prodejné za slušnou cenu a dá se s ním v pohodě dál jezdit. U elektroauta ale ne. Po šesti letech bude K.O. baterie, která dnes dělá minimálně polovinu ceny nového auta (záleží na velikosti auta). Neboli auto bude po šesti letech zcela neprodejné a poputuje tam kam ten elektrobus.

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Dnes už nikoliv. Technologie baterií se zlepšuje každým rokem, takže od 2010 se už mnohé změnilo. Vemte si například takovou Teslu, která má životnost baterie prakticky stejnou nebo vyšší než životnost celého vozu. Konkrétně tedy není problém najet 500 tisíc kilometrů a mít kapacitu alepsoň 80% té původní. Nejrychleji baterie odchází pokud se používá pouze super rychlé nabíjení do hodiny, nabíjí se ža do 100% místo třeba 80% a nenechá se baterie trochu vychladnout. Samozřejmě taky musí mít aktivní systém chlazení, aby to za něco stálo, ale to je dnes běžné. Pokud je kapacita dostatečná a nabíjí se v garáži… Číst vice »

Dash9
Host
Dash9

S tím souhlasím, u autobusů si to umím představit. U osobního auta to bude zajímavější. Nemám garáž a ani možnost někde přes noc dobíjet, a protože nechci celou věčnost čekat, až se auto někde na nabíječce nabije, tak bych auto nijak jinak než rychlonabíjením a do plna nedobíjel. Nicméně je to zatím akademická debata, protože jsem za auto (ojeté) ochoten dát tak maximálně 100000Kč, čili se mě elektromobilita asi hned tak týkat nebude…

Partneři



CSCARGO