Kutná Hora spustila provoz elektrobusů, jízdné lze platit kartou

Elektrický minibus First FCLEI od společnosti Rošero - P. Foto: ArrivaElektrický minibus First FCLEI od společnosti Rošero - P. Foto: Arriva

Městská doprava v Kutné Hoře je ode dneška elektromobilní. Město poslalo do provozu svých pět nových elektrických autobusů a vyřadilo

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radovan Komínek

Děkuji Sergejovi B. za informace k provozu hybridu a link na článek s cenou a výdrží baterií. Vzhledem k tomu, že k mojí FVE loni stála 5kWh baterie cca 50 tisíc korun a dle cenového porovnání EV se stejnými vozy v provedení se spalovacím motorem mi také vychází cena cca 1 kWh za 10 tisíc Kč, zdají se mi aktuální ceny v článku nízké i při zahrnutí daní. Pokud bych věřil predikci cen v článku uvedených, znamenalo by to, že po roce 2020 bude možno mít v EV baterky pro dojezd hodně nad 500 km za cenu nádrže a výfukového… Číst vice »

Kuba

Předpokládám, že minimálně ty SORy mají naftové topení.

podzemí

Co tě nemá, vše je na baterky…)))
Tohle prostředí pokřivené dotacemi miluji. K tomu rychlonabíjecí stanice a do pěti let máme plná parkoviště zánovních vozů s mrtvými bateriemi. Žádný provozovatel nové bez dotací nekoupí.
Tahle technologie sice za poslední roky slušně pokročila, ale na masové nasazení za konkurenceschopné ceny si ještě pěkných pár let počkáme.

Sergej B.

Dobrý den, mám Hybridní Toyotu, 6 a něco let, dojezd na baterky se prakticky nezměnil (Po koupi to ujelo za dobrých podmínek ~6 km, dnes je to cca ~5.5 km – na stejném úseku a na stejných gumách, měněných), pokud vím, tak VZV na baterky slouží i déle bez výměn a bez výrazné změny vydrže. Tak nevím, kde jste přišel na to, že do 5 let ty baterky nebudou použitelné. Tento problém se týká nejvíc spotřební elektroniky (I když také jak které – mám zrcadlovky Canon, a do ní mám dodnes jednu baterku z Canon EOS300D, baterka je 15 let… Číst vice »

podzemí

Zkuste porovnávat relevantní věci u vás. Bus mhd jezdí od rána do večera den co den. Jezdíte vy s tím svým hybridem od rána do večera každý den a pouze na baterky? Ani omylem…

Sergej B.

Dobrý den, ano, máte pravdu nejezdím stejně jako ten bus, za 6 let jsem s Toyotou najel pouhopouhých ~160 000 km. Ale také nemám zdaleka tak velkou baterku jako bus, a na životnost baterky má když už vliv věk a počet cyklu. Z těch 160 tisíc je polovina je po městě (Provoz baterka / motor + dobíjení v poměru 1 / 4, mimo město je to výrazně méně). Ale Toyoty udělá jeden cyklus na max 6 km, a tento autobus jeden 170 km – tak si dovedete představit kolik km je potřeba na ujetí takového množství cyklu 😉 navíc ta… Číst vice »

Sergej B.

Kdyby náhodou – tak zkuste se mrknout třeba sem (Zabralo mi to 1 minutu najít) – https://www.fleetcarma.com/todays-electric-car-batteries/ – je tu docela zajímavý graf, jak se vyvíjí kapacity baterii u Tesly Model S – jen pro představu, jak je to s ujetými kilometry a životnosti baterek

Ferenc Futurista

Sergeji, vy to nechápete. Je to nový = je to špatně. 🙂

náhodný kolemjdoucí

Je evidentní, že ten nákup měl smysl pouze díky více než štědré dotaci 85%.
Taky bych chtěl dotaci na elektrický VW Golf, který by mě místo milionu stál 150 tisíc! 🙁

železničář v důchodu

Když jím budete pravidelně vozit veřejnost podle předem vyhlášeného jízdního řádu, tak proč ne …

podzemí

Je to ekonímická sebevražda. Většina lidí mhd mimo velké aglomerace, kde něco jede každých 5 minut, vůbec nejezdí.

ukulele

To ale nemá vydělávat, Říká se tomu veřejná služba.

podzemí

Není řeč o vydělávání. Jen jde o to, aby z toho nebyl ekonomický průšvih. Což tak masivní dotací už je.

náhodný kolemjdoucí

Problém nebude ve vození veřejnosti, jako spíš v tom, kolik km se denně najezdí a jaká je díky tomu celkové snížení emisí. Dejme tomu, že jeden ten bus najede denně tak 180 km, já najedu v průměru 60 (obojí jsem trochu zaokrouhlil, aby se snáz počítalo). Takže bych poměrně k tomu dostal třikrát menší dotaci, což stále dělá nějakých 30%. VW e-Golf by mě pak stál nějakých 700 000. Při nájezdu přes 20 000 km ročně bych po deseti letech ušetřil tak 400 000 Kč. Takže by mě stál celkem 300 000 Kč – ale ten neelektrický stojí nějakých 400… Číst vice »

železničář v důchodu

Jistě – ale ten autobus je určen pro veřejnou dopravu, ne pro soukromé účely, a to je právě ta principiální záležitost.

náhodný kolemjdoucí

Máte pravdu, dotace jsou i na naftové autobusy, aby veřejnost mohla jezdit v nových. V případě těchto autobusů je otázka, nakolik se jedná o dotaci na veřejnou dopravu a nakolik o dotaci na elektromobilitu. Např. v roce 2013 koupil DPP dva nové autobusy SOR s dotací cca 33%. Takže z té 85% dotace mohlo být dobrých 50% na tu elektromobilitu. V případě mého příkladu s e-Golfem bych po započítání tohoto faktoru měl dostat dotaci 20% neboli 200 000. Po započtení peněz ušetřených za palivo by mě pak ten Golf stál přibližně stejně jako ten neelektrický. A uznávám, že dotace této… Číst vice »

železničář v důchodu

Aha, už Vás chápu – já ale předpokládám, že i ta část dotace „na elektromobilitu“ je vázána na to, že jde o vozidla pro veřejnou dopravu = pro soukromé účely se zatím neposkytuje.

czhunter

Elektrifikovaná MHD má i jiné, těžko kvantifikovatelné výhody oproti dieselu/CNG.

Např. mizivá hlučnost a téměř nulové vibrace – jaké jsou dieselové busy rachotící od 6 ráno do 10 večer peklo může potvrdit snad každý, kdo má zastávku před/pod domem.
(ano, i osobní auta hlučí, ale jediné podobné peklo jako busy jsou kamiony – a ty centrem měst moc nejezdí).

Ondra Vaněk

Mohu vám říci že dieselové autobusy vám vůbec vadit nebudou. Večer a ráno vám ukazují čas, nejlépe nějaké zvučné Citybusy.

Pišta

Skvělá zpráva. Jen tak dál. Mohla by následovat další města.

Jarek

Rošero 🙂 No dobře… má s tím někdo nějaké zkušenosti?
Mikrobusy a pohony jsou vlastní konstrukce, nebo to jen šikovně kompletují?

Svatá Prostoto

Podle jejich webu to je vše na bázi Mercedes Benz Vario/Sprinter nebo Iveco Daily.

Jarek

JJ, už vidím – je zvláštní, že ani na čumáku nepřiznají původní značku. 🙂
A je pěkný že i tak standardizovaný platformy už mají elektrickou verzi.