Kupka: Odměny vedení ČD budou navázány i na úspěchy v soutěžích
Plzeňský kraj: vpředu jednotka Arrivy, v pozadí Českých drah. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný
ČD se podle ministra také ve vztahu ke konkurentům potýkají s některými handicapy. Například musejí jim poskytovat služby.
Je na čase privatizovat ČD
A to by pomohlo?
Hlavně aby si nikdo ve vedení nepiskal na píšťalku, pan Kupka to prý nemá rád.
Nevíte někdo jaké soutěže mají proběhnout příští rok?
Všechny které budou vypsány.
Já si kladu otázku, kolik má Jančura lidí, kteří se zabývají obchodem na železnici v rámci ČR. Vsadím se , že pár jednotlivců. Kolik takových lidí mají ČD ? V každém kraji tým ? A o tom to je. Pokud jednoho člověka u soukromníka supluje dav lidí u národního dopravce, poté má národní dopravce nakročeno k tomu být nekonkurenceschopný….
„Vsadím se , že pár jednotlivců. Kolik takových lidí mají ČD ? V každém kraji tým?“
Takže Vy otevřeně přiznáváte, že to prosětě nevíte, ale to Vám vůbec nebrání v tom dělat z osobních hypotéz obecné závěry. Hmm…
„Podle ministra se také historicky ve vztahu ke konkurentům České dráhy potýkají s některými handicapy.“ To myslí třeba tenhle handicap?
https://zdopravy.cz/ctvrtmiliarda-za-pozemky-na-masarykove-nadrazi-penize-z-prodeje-pente-pouziji-cd-na-nove-vlaky-184158/
Ano, to je ten „handicap“ co myslí…..darované pozemky, které nikdy neměly připadnout jednomu z dopravců, místo stavby většího naádraží pro příměstskou dopravu „zašmelily“ developerům na debilní kanceláře….. Ano a to je jen jeden z „handicapů“ na odměny na nábřeží…..další není složité vyjmenovat (pozemky kolem havního nádraží, Smíchova, živá dopravní cesta, telokomunikace, pozemky pod dopravní cestou…..atd, atd…) a za to… B209 a B249…FAJN. To se nám to hoduje, když nám druzí darujou…. (v originále půjčujou).
„Mám zájem na tom, aby České dráhy byly v soutěžích úspěšné, ale soutěže probíhají naprosto nezávisle. Jejich výsledky ukazují, že soutěžní prostředí v tuzemsku je zralé,“ doplnil ministr.
Zásadně nesouhlasím s druhou částí tvrzení, tedy že je soutěžní prostředí v tuzemsku zralé. Soutěží se primárně cena a toto kritérium mnohdy tvoří významnou část celkového rozhodovacího spektra. Takhle zralé tržní prostředí nevypadá a vypadat nemůže.
Přesně tak. Orientace hlavně na cenu ukazuje naopak na nezralost, se kterou se pak v provozu cestující potýkají.
Soutěžit cenu je v pořádku. Otázkou jsou dané (vylučovací) parametry, pokuty za nedodržení, možnosti výpovědi.
Dluh 68 milard korun. Jaké odměny?
Jako všude ve „státním“ né? Peníze z našich daní se výborně rozdávaj…to je pohoda. Hlupáci platěj, státní firma si dělá, co chce (staré vozy, nedostatek vozů, stálé změny řazení, přeplněné soupravy, žalostné služby vysoutěžených firem (JLV)….ale odměny BUDOU!!! Chlapci, děfčata a 55 jiných pohlaví na „nábřeží“ předsi s tímto „póvlem“ a nepořádkem v provozu nemají nic společného…jedou jinou „ligu“ chudáčci udřený….😂😂😂
Jsem rád, že se těm s „minusy“ cestuje s ČD dobře, nebo se jim vláčky „ČD“ dobře fotí….já mám však ty nejhorší zkušenosti a rád bych za své nemalé daně a ještě jízdné (já vím, jsem vůl, že je platím) rád v roce 2023 cestoval. jako člověk….tedy alespoň ze čtyř vlaků, kterými jsem teď o víkendu cestoval do ČB (proklaté vánoční trhy a vzath k alkoholu) měl svoje místo a bylo dodrženo řazení a vlak nebyl „narubanej“ s nefunkčními WC atd, atd….. To je ale asi nadlidský výkon a pro „minusáře“ kvalitní vežejná doprava….sorry pro mně né. Asi jsem divnej….
No to je příšernost, že po vás chtěl někdo za službu peníze… Počkejte, až půjdete do obchodu, to si rovnou vemte prášky na uklidnění.
Za službu??!! Milý pane za vše se ve slušné společnosti a zvlášť v té kapitalistické platí… A já za službu vždy rád zaplatím….jen si nejsem jistý, že státní moloch si je vědom, že nějakou službu za úplatu poskytuje a je mi stále více smutno, že za stejnou službu (i když bídnou) někteří lidé (studenti) i o svátcích, víkendech, prázdninách platí jen zlomek toho, co běžný cestující. Toť vše….funkční vozy, dodržené řazení (bistrovůz), funkční toalety, pořádek, čistota atd….to by pane měl být ve 21 století standart….
Takže management to podsekne, dostane odměny. Po 5 letech vyhlásí bankrot, ale odměny budou vyplaceny. Super nápad.
Je to celé nesmyls. Který DRAZE jednou zaplatí daňový poplatník. Protože bude vytvářet nové ČD. (staré rozpradají v konkurzu za 5 korun.) A po 3. bude daňový polatník kupovat nové vlaky. Vytvářet co bylo.
Na managerech nikdo neušetří. Oni jsou jen jinde. Na krajích. V IDS. 14*. Ve 5 společnostech. Na ministerstvu. V dotačních poradcích. atd.
Ale ještě než to budeme z našich daní zachraňovat před bankrotem, tak si to pořádně odse*eme jako cestující. Odřeknuté vlaky, protože se bude šetřit na údržbě. Bordel a špína, protože nebude na úklid. Stávky a zrušené vlaky kvůli nedostatku personálu, protože nebude na rozumné platy zaměstnanců.
Tak už to vypadá dnes, žádný strach…vnitrostátní rychlíky jsou tragédie, řazení cár papíru…a mohl bych pokračovat. Soudný člověk do vlaků nesedne…to, co denně podstupují cestující u nás, to je děs….bohužel, chcete li si dát třeba skleničku na vánočních trzích, nic jiného, než cesta tímto cirkusem (kde Vám negatanrují za Vaše peníze vůbec nic), Vám nezbývá 😔😔. Smutý obrázek české pohodlnosti…ale hlavně, že jdou penize!!!!
Proč čistku? Rovnou rozprodat. Peníze potřebujeme na důležitější věci.
A mate predstavu o trzbe? Aby to nebylo tam na mesicnj zvyseni duchodu o stovku na jeden mesic….
To je dobře vymyšlené.
Ministerstvo rozhodne o převedení linek na jiného dopravce a tím ušetří na manažerech.
A do brusele zahlásí, že je bruselštější než Brusel.
Ftipe vylez…
Nemůžu jsem suchej, co??
Manažery nikdy nepropustí, právě naopak, naberou nebinární odborníky s VŠ českého typu, kteří to „postaví ma nohy“…vyhoděj průvodčí, pokladní atd….😂😂
Už samo špatné, podle Vás snad vtipně, skloňování názvu “Brusel“ jasné říká jakým směrem bude napsán zbytek příspěvku. Jelikož bláboly, hlouposti a smyšlenky nečtu, ten Váš nebudu taky.
Fakt musí ty služby poskytovat za podnákladové ceny? To se mi nějak nezdá a trochu mi to evokuje mlžení. Proč ještě nikdo neukázal kolik to opravdu stojí a kolik účtují?
Bud kecaj nebo to neumi napocitat pouzitelnym zpusobem nebo…tam nejde zahrnout do nakladu rezie umelcu z nabrezi
Neuvědomuji si, že by byla nějaká vyhláška o cenách služeb poskytovaných ČD ostatním dopravcům.
V tom případě si cenu stanovují ČD samy a evidentně stejně jako u ceny přepravy nemají ani páru o tom, kolik co stojí…
A pokud to je tak strašně ztrátové, není nic jednoduššího, než předat zařízení SŽ, nebo prodat soukromé firmě, která jej bude provozovat.
Tohle přinese konec překvalifikovaných průvodčích na regionálních tratích. Jednotky dokáže odbavit řidič sám (vyzkoušeno už dlouhá léta v Německu a Rakousku) a revizor/pokladní ve vlaku nemusí žádné dopravní předpisy vůbec znát.
A také redukci dedikovaných pokladen mimo krajská města, kvůli IDS a kvůli přechodu na elektronické jízdenky
https://zdopravy.cz/tri-ctvrtiny-jizdenek-on-line-ceske-drahy-chteji-posilit-v-nakupu-dokladu-pres-internet-168349/
Podle mě půjdou cestou provizního prodeje tak jak lístky prodává např. RegioJet atd. přes různá „turistické informační centrum“ atd.
Dedikovaných pokladen? .-))
Různá centrum?
Povazadavek na obsazeni vlaku vlakovou cetou( tj. vlakvedoucim/pruvodcim) dava objednavatel, to jest u regionalnich spoju kraj….nerozumim, jak by o tom mohli rozhodovat manazeri dopravce.
Objednavatel dá požadavek na průvodčího, dopravce prakticky nasadí vlakvedoucího.
Smlouva neříká, jak si dopravce má dělat úkony před odjezdem. (A už vůbec ne, že během dělání dopravních úkonů by ve vlaku nikdo neměl dělat komerci – to jenom objednavatelé tiše tolerují).
Chapu, ze stiplistek je dost draha sranda hlavne na lokalkach, ale prodej listku fyrou je dost peklo z hlediska casu…
V MHD to jde už desítky let. Přemýšlím o jízdenkovém automatu ve vozidle, který bere platební karty. Prodej u fíry je jen pro případ nutnosti.
Jizdenkový automat na karty v MHD je v Plzni už nějaký ten rok. A co se vlaku týče, tak ve Sprinterch GWTR na Šumavě jsou dva automaty na jízdenky. Jeden na peníze a druhý na karty, jen si to občas v lesích vybere slabší chvilku když vypadne připojení.
A umí ten automat offline transakce? 😀 Kdybych platil kreditkou(ne debetkou) a nějaká smlouva jako v USA by umožňovala abych neznal aktuální zůstatek.
Ministerstvo hlavně usilovně pracuje na tom, aby co nejméně platilo = výběrová řízení (a nepožaduje ani čisté vlaky) a co nejvíce rýžovalo = OneTicket.
Snaha o aspoň technickou standardizaci nebo integraci tarifních nebo informačních systémů (např. mobilní aplikace každý pes jiná ves) čili uživatelská přívětivost se rovná nule.
K prvnímu odstavci – Asi Vás to překvapí, ale už spoustu generací neexistuje Ministerstvo železnic. Máme Ministerstvo pro VŠECHNY obory dopravy. A jelikož cca 94% obyvatel si pravidelně neplatí cestu železničním vagonem, tak opravdu nemá smysl nadproporčně dotovat dálkovou železniční dopravu státem = ať dálkové vlaky jezdí třebas na koncesi, kdy dopravci budou bez provozních dotací a ani za koncesi nebudou nic platit státu, pokud uživí náklady trať. Např. Jančurovy vlaky z Prahy na Ukrajinu přibližně takto fungují. Srovnej např. s telco oborem, kde stát inkasuje obrovské miliardy za koncese za tzv. „frekvence“ za jejichž provoz stát takřka nic neplatí… Číst vice »
Stat nic nema z dotaci pro peci o prestarle a postizene, oboji muze byt celkem i mene, nez % jezdicich vlakem.
Takze zrusme dotace na tuto peci a vysoutezme koncesi na pohrebni sluzbu
Mobilní aplikace jedna existuje a jmenuje se One-Ticket. Do ostatních aplikací (dopravci, kraje) ministerstvu nic není.
Otázka je zda náklady ČD nejsou vyšší, než cena substitutu. Pak samozřejmě v rámci udržení trhu, musí mít nižší cenu než náklady, což je cesta do pekel. Potom je lepší si i pro sebe objednat substitut, než financovat svou činnost.
Na železnici by měla být stejná konkurence jak v přepravě zásilek. Zatímco ČP jiné společnosti totálně převálcovaly, u ČD bohužel ne, poněvadž si konkurence jezdí kde chce a proto to pak na některých tratích vypadá naprosto strašně.
Dobrý vtip. Uvidíme po rozdělení ČP.
Co je na tom vtipného? ČP zaspala dobu a teď už je jaksi pozdě něco zachraňovat. A jak jsem řekl, konkurence na železnici je dost „podivná“. Zatímco i do té největší díry můžu využít nějakou soukromou přepravní společnost, u železnice bohužel ne. Celé to zhoršují kraje, které NIKDY neměli dostat oprávnění do toho kecat.
ČP je mrtvá. Nemalá část e-shopů ji už ani nenabízí jako možnost dopravy. ČP co se balíkových služeb týče je odsouzena k zapomnění. Není důvod, proč by se k ní firmy měly vracet.
Cože? Vážně přirovnáváte přepravce zásilek k železniční osobní dopravě? To jako, že si vyhledám spojení a následně z nějakého seznamu v vyberu, který dopravce mě tam musí dopravit? 🤔
Napálit Jačurovi cenu…
Hele, jesti si ČD nasdily ceny špatně, tak za to můžou jen ony samy.
To jsou nesmysly, jestli platíte buřta v hospodě nebo fekál, v ceně je vše, enerigie, zázemí, lidi a ten buřt. Základ je kolik to stojí a účtovat o něco více, čímž vzniká profit, základ podnikání.
Pokud má ČD podnákladově stanoveny ceny za fekál nebo myčku je to jejich chyba a musí si ji upravit na tržní hodnotu.A na Regiojetu je jestli bude jejich služby využívat nebo si zvolí vlastní řešení.Na druhou stranu si ČD musí zvážit jestli jsou lepší nějaké tržby nebo je lepší zákazníka ztratit.
ok, za kolik odsají soupravu vy charito?
Tak to je skvělé, takže ČD budou jezdit pod náklady aby představenstvo dostalo odměny a úroveň zaměstnanců půjde ruku v ruce s čím dál tím horšími hospodářskými výsledky dolů.
To je blbé, jestli budou muset ČD s tou současnou úrovní, která je někdy opravdu dobrá, dolů… Tak to se asi můžeme začít pomalu loučit s tím nad minimem co ČD dělalo…
Když vymyslíte, kdo to zaplatí firmě ČD?
Pasažéři?
Reálné jízdné železničním vlakem je cca 8 až 12 Kč/km/pasažéra. Při vytížení vlakové kapacity v průměru z čtvrtiny kapacity = zbylých 3/4 vozí vzduch.
Šetřit se musí všude.
Hlavne na psychiatricke peci, jez zjevne nema ucinek
Co má společného MHD s ČD?
Hlavně těm odměňovaným manegerům dodatek do smlouvy, že při podnákladové ceně hradí rozdíl ze svého. S tím vysáváním a myčkou je to až trapně směšné. Dostanou to vlastně „zadarmo“ a ještě to při tolika lidech neumí ani spočítat. Pro šikovného kšeft, pro lempla je cokoli provar.
Ilustrační foto jsou Horažďovice předm., hádám.
Aby byly prémie managmentu SŽ (vázané na plnění JŘ), tak prodloužili jízdní doby. Aby byly prémie managmentu ČD (vázané na vítězství ve výběrových řízeních na zajištění dopravní obslužnosti), tak se budou hlásit s nízkými cenami. Sanovat se to bude až za několik roků, ale to již bude řešit jiný managment ČD.
V první řadě by měli začít vymáhat škody za předražené Comfort- a InterJety za Babišovy/Okamurovy vlády.
Viz srovnání s realizovanými objednávkami vagonů pro jiné dopravce – DB, DSB, Flix, SNCF, ŽSSK,…
Za ty Interjety naopak prémie.
Tak určitě -:)
InterJety objednány, aby jezdily do Německa, popř. Praha-Budapešť.
https://zdopravy.cz/na-metropolitany-jich-je-malo-vysvetluji-ceske-drahy-proc-nove-vozy-nasadi-do-chebu-41098/
Ale dnes se plouží po zastávkové lince z Ústí/Labem do Chebu, kde zastavují v průměru každých 13 km.
Čili maximálku 200 km/h nevyužijí.
To už rovnou na zastávkový vlak do Chebu mohla firma ČD koupit za cca 1,9 milionu EUR podobné vagony, jaké v té době koupilo ŽSSK na 160 km/h = ČD by ušetřila cca 20% z nákupní ceny 60 milionů za jeden vagon InterJetu.
A mezi Prahou a Ústím mají jakou zastávkovou vzdálenost?
Že použiješ jen tu část, která se ti hodí…
Jo a pokud ČD nešetřila na kvalitě (oproti ZSSK), za to si zaslouží management pořádné prémie a dopravce co největší dotace. To mu přeju k Vánocům i do nového roku.
Mezi Prahou a Ústí nL není třeba dotovat dálkovou dopravu krom R20.
Vagony za 1,9 milionu EUR pro ŽSSK (tj. 48 milionů Kč oproti 60 milionům za InterJet) vizte:
https://zdopravy.cz/zssk-vyjizdi-s-novym-vozem-1-tridy-nasadi-ho-i-do-prahy-51288/
Když si SŽ nasadila prakticky nevyjezditelné jízdní doby a lidem ujížděly přípoje, tak to rozhodně nebylo dobře.
Jízdní řád se nedá psát na fiktivní stav ve kterém nevzniká provozní opotřebení a tudíž nejsou potřeba výluky na provozní opravy.
Bohužel ČD i když bude dlouhodobě prodělávat, tak má takovou ekonomickou setrvačnost, že vydrží dost dlouho než zkrachuje.
Tak v první řadě by měli vyhodit toho zmrda za ANO z Mariánských Lázní a pak se můžem bavit o tom, že mají reálně šanci něco vyhrát.
Můžete být prosím konkrétní?
https://zdopravy.cz/supermanazer-z-ano-u-ceskych-drah-k-rizeni-obchodu-si-pribral-jeste-starostovani-marianskych-lazni-136792/
Kdybyste napsal, že mají vyhodit nějakého jiného ***** z jiného kraje z jiné politické strany, měl byste ban…
Pokud objednatel záda podmínky, tak dostane přiměřenou cenu. To, že jeden chce nové vlaky, jiný nějaké standardy (WiFi, klimatizace, počet sedaček a míst pro kola) a třetí cokoliv co jezdí, je věc zadavatelů.
Ohledně tarifů máme SJT, regionální tarify kombinující regionální vlaky, autobusy, MHD). Takže pro část cestujících se jedná o posun, část zůstala beze změny a nějaká menší část si prostě musí kupovat jízdenku.
Ne, OneTicket vůbec není předražený vzhledem k současnému průměrně nízkému využití kapacity tak luxusní a nákladné služby jako je cestování vlakem
Reálné jízdné za současnou železniční pasažérskou přepravu je cca 8 až 12 Kč/km/jednoho pasažéra.
Tj. jízdné 1,5 Kč-2 Kč/km je brutálně dotováno dotacemi/daňovými úlevami (a to vesměs na státní dluh).
Údaj platí při současném nízkém vytížení kapacity vlaků, kdy 3/4 vozí vzduchu
Pokud jezdíte v regionu jednoho kraje několika módy dopravy tak ano. A nezapomínejte, že autobusy i MHD přepraví více cestujících než vlaky.
Pro dálkové trasy je buď SJT nebo nákup přes aplikace. Mimochodem pokud pojedete z Plzně do Brna, je to rychlejší s přestupem v Praze než přímým vlakem přes České Budějovice. Pak je otázka, zda-li je pro Vás rozhodující cena či Váš čas.
No jestlipak už nebude pozdě
Ještě by to chtělo přenastavit odměňování pro Správu železnic. Tam mají zatím pohodu a výkony (nejen ty provozní) neodpovídají postupům 21. století.
Ono něco na SŽ 21. století odpovídá? Svrškem počínaje a výkony konče? .-))
Aniž bych kopal za SŽ, přál bych vám vozit se po tratích ČSD třeba v osmdesátých letech. Stav většiny tratí se velice zlepšil, tím nechci říci, že je vše v pořádku.
Já jsem po jich asi nejezdil :-)) Budíček! :-)))
Zajděte si na libovolný hraniční přechod na Slovensko nebo Polsko a i se zavázanýma očima poznáte ihned, že nejste na síti SŽ.
Východ náš vzor? Takže s východem se budeme srovnávat? A už jste se probudil do století 21.? Nebo máte teprve nalíčenýho budíka stejně jako SŽ? 🙂 🙂
Vyrazili jsme ze stejné startovní čáry, jako ten východ. Hlavně, že jste vzhůru vy. Alespoň někdo.
No a co? Proto se tu bude lemplovat pořád? Klídek pohoda není kam spěchat? Probuďte se, SŽ je černá díra na peníze bez výkonu… Na co sem SŽ tahá nějaké opráskané TGV když mohli dotáhnout nějaký polský práskač a k tomu dřevěné pražce a Svoboda mohl předvádět jak jsou SŽ moderní ne? .-))) Takže znovu budíííčeeek.
Tam by se žádné odměny vůbec udělovat neměly, dokud si nezačnou plnit své povinnosti.
Poskytování služeb konkurenci za nízké ceny je problém dlouhodobý. Bude opravdu hodně zajímavé sledovat, jak si s tím Černým Petrem ministr poradí.
A z čeho plynou ty nízké ceny? Proč nejsou ty ceny odpovídající nákladům a zisku?
Protože za stejné ceny si to dělá ČD i vnitropodnikově a nemůžou mít jinou cenu pro sebe a jinou pro zákazníky (konkurenty).
Z čeho vyplývá Vaše konstatování „nemůžou mít jinou cenu“?
Není tedy cestou funkční holding? Tj. oddělit tyto činnost do samostatné dceřinné firmy, tak aby byla povinnost, aby ČD si sama sobě platila TRŽNÍ cenu za nakoupenou službu od své 100% dceřinné firmy ?
Tj. analogie k současnému vztahu ČD a.s. vs. DPOV a.s. ?
ČD by se měly přestat sebemrskat tady a vyrazit do zahraničí, tendry i open access…
A povolí pan ministr, aby ČD nemusely mít veřejné soutěže na vozový park? Protože pak musí zveřejňovat ceny a tak jim konkurence vidí do karet.
To je uděl společnosti ve veřejném vlastnictví, což ovšem mělo pro ČD v posledních dvaceti letech i nesporné ekonomické výhody v podobě různých finančních injekcí a grantů.
A přístupu k levnějšímu financování vozidel – Eurofirma s garancí státu…
Proč tvrdíte „s garancí státu“ ? Jakého státu?
Česká republika, pokud vím, nikterak neručí za gigantické závazky ČD, které k 1.7.2023 dosáhly 132,98 miliard Kč (údaj je o hrubých závazcích za Skupinu ČD).
Tj. kdyby ČD šly do insolvence, tak jako ČSA, tak se nic zvláštního nestane státnímu rozpočtu, víceméně platí, ne?
To pak ale nemá být akciovka, ale třeba státní podnik nebo vůbec neziskovka.
Mě šlo obecně upozornit, že si požadavky na ČD jdou proti sobě (což v ČR není nic nového).
Zase ČD mají levnější úvěry, protože se předpokládá, že v případě problémů to zaplati stát jako majitel.
Což bohužel svádí vedení k tomu, že se ke svěřenému majetku můžou chovat jak pejsek a kočička když pekli dort a vcelku nic se nestane….
U akciovky si nejsem jistý, že by stát měl něco platit. Ale je to možné. A hlavně si myslím, že na průšvihy má ČD pozemky co ji zůstaly po rozdělení ČSD, a ty pozemky ji dělají základní kapitál, kterým za ručí za své dluhy..
Tak to asi není.
Cituji ze začátku letoška: „Skupina eviduje půjčky zajištěné majetkem, jehož zůstatková hodnota činila 4 020 mil. Kč k 31. 12. 2022“
Ostatně z avíza EIB vyplývá, že peníze by možná půjčili, leda na tuším 50% nebo 60% hodnoty ComfortJetů a Vectronů, pokud na ně bude uvaleno zástavní právo pro EIB. O pozemky EIB myslím zájem nemá.
Ale budou-li v eventuelní insolvenci ČD prodávány pozemky ČD za fire sale cenu, tak např. o garáže ČD v P-Michle ONJ zájem asi bude (=zbourat tyto zbytečné garáže a zastavět něčím normálním).
Jestli to možné není (že by stát měl za akciovku něco platit), tak jak je možné, že podle vás je SŽ hybridem státního podniku s akciovou společností, když stát za závazky SŽ ručí viz §19(2)? A cenu akcií nebo kmenový kapitál jste v Obchodním rejstříku už nalezl?
Reagoval jsem Vaše výše uvedené tvrzení: „na průšvihy má ČD pozemky (…) ty pozemky ji dělají základní kapitál, kterým za ručí za své dluhy“
Nelze potvrdit Vaše tvrzení.
IMHO uspokojení nezajištěných věřitelů by bylo en bloc z nezastaveného majetku úpadce – eventulně ČD. Tj. prodával by se ČD Telematika, stejně jako nemovitosti.
Jaké tvrzení nelze potvrdit?
Vy snad neumíte číst a ani psát. nejste náhodou slepej?
o5 přečtěte celé vlákno. Citoval jsem to, co jste napsal = a to nelze potvrdit.
Je na Vás jestli doložíte fakta ke svému tvrzení, které jsem zpochybnil citací z příslušné části výroční zprávy ČD. Mě je to jedno, protože mě nezajímá jestli maličká část nemovitostí ČD je v zástavě nebo ne.
Ratingová agentura udělila rating firmě ČD na základě „těsných vazeb s vlastníkem“, ale v praxi tyto vazby příliš vidět nejsou.
Tj. hodnota pozemků na „stand alone base“ nebude materiální poměřeno těmi 132,98 miliard hrubých závazků Skupiny ČD.
No vidíte, a mě šlo o to, jestli může stát ručit za ČD, když je to akciovka?
Co si dál myslím, je úplně jedno.
Dokládejte si co chcete, přestávám vašemu zmatenému textu rozumět, protože netuším, zda píšete k tématu nebo jen točíte kolovrátek.
Banky jim fakt pujcuji na suverenni riziko. I sazby jsou takove. Jen jsou uz na trhu dost naknap s limity koncentrace u ceskych bank
Ne nepovolí, od toho je tady zákon.
Zákon se dá změnit. Není to nic, co by bylo stanoveno od boha.
Zákon nemění ministr.
Nemění, ale návrh na změnu dát může.
A k čemu ta změna bude? Tušíte proč ten zákon existuje? :-))) Obávám se, že netušíte nic.
Ano tuším, aby si ČD nekupovala nejdražší věci, a část peněz by se pak vracela k tomu, kdo nákup zajistil.
Asi nejlepším řešením by bylo prodat ČD viz Libor níže.
Ten zákon reguluje ČD? :-)))
Ne, ten reguluje obecně veřejné instituce. To ale neznamená, že v zákoně nemůžou být výjimky (což je nesystémové), protože se ČD pohybuje na konkurenčním trhu.
Prodat ČD a je to…
I toto je řešení.
Vzhledem k tomu, že ve výsledku jde stále primárně cenu, stále se nejvíce bojím toho, že opět klesne objem peněz do údržby. Ať formou mzdových nákladů tak nákladů na provoz a investice – haly, vybavení, přípravky, školení a kvalifikace personálu. To je úplně obráceně proti tomu co bychom s moderními vozidly potřebovali a snad nikdo to jako nechce slyšet. Odhadem se domnívám, že jsme globálně mínus 30 – 50 miliard ke stavu který bychom potřebovali – tzn. moderní haly těžké údržby včetně vybavení a kvalifikovaný personál.
Ať se údržba začne chovat tržně a nabízí služby i jiným subjektům, ale ti by po ní chtěli záruky a terminy plnění. 🤣
Ono to tak jednoduché není. Ono když majitel vozidla na tu údržbu nemá peníze, tak je prostě nemá a je jedno, zdali si vozidla opravuje svépomocí nebo externě. Dále je třeba rozdělit údržbu provozní a tu těžkou. U té provozní si neumím představit deponovaná vozidla např. v Plzni vozit do Brna. To neděláme ani se svým autem. U té těžké opravci opraví a vymění opět to, co chcete a na co máte peníze. Jiné by bylo kdyby se všechno mělo servisovat tak jak se má. Cena za údržbu by pak vystřelila úplně někam jinam, ale to by se zase majitelům… Číst vice »
Děkuji za příspěvek proč to nejde hned na 10 způsobů, což je jednodušší než zavést způsob aby to šlo a vydělávat, aneb státe doplať… Tak jo cestující i stát doplácí na manažerskou neschopnost.
Uveďte tedy prosím 10 způsobů v tomto úřednickém molochu jak byste to udělal 🙂
Stačí jeden. Když to nejde tak rozpustit 🙂
Děkuju za odpověď, přesně tak, když něco nefunguje a manažeři nejsou schopni do postavit do latě, je čas na změnu a změnu fatální.
Já věřím že někteří manažeři jsou opravdu špatní, ale moc nevěřím těm představám „všechno to vyházet a bude dobře“. Takové věci je třeba dělat opravdu opatrně a nemyslet si, že ti nově vyčarovaní manažeři budou vědět co a jak, jejich týmy po kompletní změně vedení budou motivované… zvlášť pokud řešíme provoz a údržbu.
Proč fungují komerční opravny? Proč není schopna ČD reorganizovat a na výkon postavit svoji údržbu?
Až za to budu placen, jako některé (vy)pomazané hlavy, tak to budu řešit. Vy jste zatím vykouzlil to co je v Česku běžné, desatero způsobů proč to nejde a nepůjde.
Funguje to tak, že nabízí své prostory a na opravu neČD stroje přijede firma udržující neČD stroje. Proč by měly ČD dělat záruku a termín?
Víte co je to smlouva o dílo a záruční doba a lhůta? 🙂 Víte že existuje něco jako Občanský zákoník?
Jsem občan ČR. Stát je tu pro nás občany. Jaký efekt má pro mě, občana, státní majetek (=akcie firmy ČD)?
Žádný, neboť nikdy za celou dobu existence ČD nevyplatily dividendy do státního rozpočtu, protože má nevalný ekonomický výkon (údaje Skupiny ČD k 1.7.2023):
Hrubé závazky: 132,98 miliard Kč
Pololetní tržby: 24,34 miliard Kč, z toho cca 40% z veřejných peněz. Rentabilita tržeb cca 1,5%
Proč stát nezredukuje „mrtvou“ investici do ČD, aktuálně 35,47 miliard „vlastního kapitálu a to nepeněžní formou např. nemovitosti?
Tyto nemovitosti by stát následně pronajal firmě např. firmě ČD, aby do státního rozpočtu šlo nájemné.
„Neptej se, co může udělat tvá zem pro tebe. Ptej se, co ty můžeš udělat pro svoji zem.“ — John Fitzgerald Kennedy
Taky ho pak picli. 😆
To se stalo jak Heydrichovi, tak i Lenonovi – co z toho chceš vyvodit?
Ano, vím co udělám pro stát. Např. za 2 týdny mi stát na DVOJNÁSOBEK zdraží DPH z kohoutkové vody, aby stát tak-tak zvládal splácet úroky ze SOUČASNÝCH státních dluhů. Čili co mám pro stát udělat také v 2025? Platit opětovně zvýšenou DPH z kohoutkové vody, tentokrát na TROJNÁSOBEK, aby stát splatil nově úroky z BUDOUCÍCH státních dluhů – např. z každoročních 100 miliard dotací/daňových úlev do železnic? A tak furt dokola = ve stylu „tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne“? Nebylo by NÁHODOU rozumnější v 2024 vypnout těch 100 miliard do železnice, ať si… Číst vice »
Nebylo
Vodné a stočné zůstává ve snížené sazbě DPH.
Máte i nemáte pravdu. DPH z kohoutkové nezdraží o 100%, ale o 20% = daňová sazba stoupne z 10% na 12%.
Žil jsem v omylu, protože během roku byly informace o vládních návrzích na dvojnásobně zdražení DPH z kohoutkové, tj. na 20% sazbu DPH.
Žil jsem v omylu.
Za svoji chybu a mystifikaci ostatních se ostatním UPŘÍMNĚ VELMI OMLOUVÁM.
Otázka je komu ta liberalizace prospěje. Cestující to IMHO nejsou. Podívejte se do Rakouska, tam mají téměř všechnu závazkovou dopravu ÖBB (mimo nějaké lokálky, které nikdy nebyly postátněny a dodnes je provozuje původní společnost) a díky tomu ÖBB můžou masivně investovat do vozového parku, protože mají jistotu že investice nepřijde na zmar. U nás se teď třeba mají soutěžit expresy do Chebu, kde ČD mají nové InterJety. Poklud o linku přijdou tak je to v podstatě zmařená investice. Navíc to co u nás i jiní dopravci předvádějí obzvlášť v dálkové dopravě je kolikrát děs a hrůza, ale je chyba objednatele… Číst vice »
Ano, a výhodou v tom Rakousku je i jednotnost tarifní a i kvalitativní. Zkrátka jeden CityJet za jeden tarif jezdí ve Vídni i v Innsbrucku i v Grazu. A to s mně jako cestujícímu líbí.
Opět oblíbený argument Rakouskem, na který říkám, že problém není zeměpisný nýbrž lidský. Kdykoliv měli ČD monopol docházelo k “průhledným” výběrovkám předem dohodnutým dodavatelům, protože někdo byl hmotně zainteresován. Současné ETCS na vozidlech ČD je toho důkazem… Prodej pozemků na Smíchově…. atd. atd.. Takže problém je v mentálním nastavení tohoto národa, že to co můžu udělat pro sebe je lepší než výhoda pro celek… Lék na tyto praktiky je konkurence a liberalizace. Soutěže pro ŘSD jsou toho důkazem. Dům na nábřeží je stále Augiášův chlív…
Což není chyba organizování dopravy, ale problém je v tom, že se tady krade. A že je to považováno za normální.
Proč myslíte, že se v tom Rakousku mají lépe? Pracovitostí to fakt není. V Rakousku se prostě nekrade a nepodvádí.
Víte proč se v Rakousku nekrade? Nebudovali tam skoro 50 let socialismus a nežijí tam češi… A propos zkuste si znovu přečíst co jsem psal, zcela evidentně jste trochu mimo.
Dodal bych, že v Rakousku nejspíš nemají ve zvyku chcípat sousedovu kozu/firmu.
Tady poslat soukromníkův vlak do šturcu, tak je dotyčný snad i za hrdinu socialistické práce.
🙂 🙂 pěkně napsáno
V Mojžíři nežijí skoro žádní Češi, ti nebudovali ani socialismus.
Logicky nemají důvod krást.
Má to nevýhodu akorát v tom, že celý ten systém je poměrně drahý jak pro objednatele, tam pro cestující (i na jejich kupní sílu). Ty „nějaké lokálky“ s vlastním tarifem jsou třeba ve Štýrsku nebo Horních Rakousích prakticky všechny vedlejší tratě, ale to není tak podstatné. Nešikovné (tarifně) je také že některé přestupy jsou vázané na dálkovou vrstvu. U nás bych řekl že to není tolik o tom, jak moc který kraj liberalizuje, jako spíš o nastavení jeho IDS a požadavcích na vozidla. Máme tu například Liberecký kraj plný Desir a RS1 různých barev ale IDOL má mouchy, pak je… Číst vice »
Mrkněte na ceny jízdenek obecně na západě 😉 Malá nevýhoda by byla…
ÖBB nemají pořádnou konkurenci a jen tím, že jim tam jezdí RJ a Westbahn, nutí Rakušáky se svým molochem něco dělat.
Jinak by tam stále jezdili se starými vozy typu Bmz atd.
Takže vytáhnout hlavy z p****í, zredukovat byrokracii na nábřeží o 90% a hned budou moci slevit v soutěžích…
Přesně tak. A konečně pak budou potřebovat i menší barák…
Podle mě by hlavně ministr měl velmi zásadním způsobem přenastavit odměny SŽ, aby byly ovlivněny množstvím kilometrů trati v havarijním stavu, tratí typu Kozí dráha, množstvím mimořádných událostí, které se dle zprávy DI staly alespoň přispívajícím faktorem (ne)kvalitou trati, počtem a délkou po sobě následujících rekonstrukci trati (aby se nerekonstruovala ta samá trať na třikrát, ale dělali to najednou), počtem úrovňových přejezdů zabezpecenych výstražným křížem a také délkou elektrifikovaného úseku vůči celé délce trati v ČR. To by najednou začal být hukot tam, kde se dnes zevluje :-).
Odměny vedení SŽ..
Zprivatizovat firmu SŽ je asi nejméně špatné z dostupných možností jak ozdravit katastrofálně neživotaschopnou ekonomiku SŽ.
Vzhledem k tomu, že ČR je v Evropě s ekonomikou na dolních příčkách, navrhuji zprivatizovat.
Případně aspoň vrátit dřívějším majitelům.
Fakt a na ktere dolni pricce a v kterem ukazateli?
Opravdu tratí typu Kozí dráha?
Čím více trati mimo realny provoz jako Kozí dráha, tím menší odměna pro reditele SZ. Čím více trati ve vyluce, tím menší odmena. Nebo radši snižovat odmenu za každého cestujícího, který musel na části trasy využít náhradní autobusovou dopravu?
Většinu cestujících v této zemi netrápí šotosexuální deviace typu Kozí dráhy nebo tratí ala Velká Kraš – Vidnava, ale stav páteřní sítě a přípojných směrů. Takže bez bonusů na 10 let dopředu!
Vzhledem k tomu, že 94% obyvatel ČR si pravidelně neplatí cestu po železnici, tak patrně je netrápí „stav přípojných směrů“ jako např. Č.Budějice-Jihlava.
94% si pravidelně neplatí cestu po železnici? A na to jste přišel pro pána krále jak?
Údaje firmy RailReklam, která prodává reklamu na nádražích, plus Ročenky dopravy, plus výroční zprávy firmy ČD.
Ono to může být i 95%, záleží jak se to odhadne.
pravidleně neplatí…
Co je pravidelně a co znamená neplatí. A jak se vypořádali s roční IDS, která ve vlaku platí taky.
Zeptejte se u autorů oněch dokumentů.
pojem „neplatí“ znamená, že jsem odečetl něcelých 100 tisíc, kteří mají grátis jízdné (režijka). A také polovinu lidí, kteří cestují na státem dotovanou 50% slevu z dotovaného jízdného.
Proto taky klidně může někomu jiného odhad vyjít na 95%. Nebo na 93%.
V globálu je to šumafuk. Důležitý je trend
Koukám vy budete rafinovanej, na vás si budeme muset dávat pozor. Zcela evidentně nevíte co píšete a k jakému tématu. 🙂
Stejně tak jako většina cestujících není z té Olomouce.
NO a co? .-)
Kozi draha ma pochybny smysl. Ale o jejim udrzovani ma rozhodovat objednavka kapacity a ne nejaky obejda v dlazdene, co si jednoho dne rekl, ze kali na zakon a rovnez na rozhodnuti UPDI
Vytrhat, SAD.
Tak si tu kapacitu objednejte když ji potřebujete.
Kozina atd je spíš na odměnu. Udělat kategorizaci tratí jako u silnic. Toto je místní nebo polní cesta ……
Nebo Mšeno, kde za provozuschopnou dráhu byla považovaná i pomalá jízda 10 km/h a dopravce sám zavedl NAD. Tak daleko to dojít nemá.
Jen jste zapomněl na jedno důležité, co téměř vše podmiňuje a to přidělit jim na to adekvátní dostatek peněz.
ČD by se mohlo zbavit ČD muzea, které musí započítávat do nákladů…
Problém je, způsob rozdělení na infrastrukturu a dopravce, které bylo řešeno postupným odkupem majetku Správou železnic od ČD. Nikoliv rozdělením jak provedlo PPF s O2. To historicky přineslo ČD finanční prostředky, naopak poškodilo železnici, protože místo rozvoje tratí utratila SŽ miliardy Kč za nákup věci, které mohla vlastnit rovnou. To sebou přineslo i některé paradoxy, ČD skrz ČD Telematiku je významným majitelem optické sítě v ČR a vlastní VÚZ. Z těchto firem mu plynou zajímavé dividendy, podniky mají svou hodnotu a nesouvisí s železniční dopravou. Na druhou stranu jsou poskytovateli služeb pro ostatní dopravce, z nichž některé jsou položky jsou… Číst vice »
ČD by se mohly přenést do 21. století, nemyslím si že Národní dopravce by měl sázet na nostalgii cestujících, my (cestující) se chceme rychle a kvalitně dostat z bodu A do bodu B, ne se kochat železniční infrastrukturou bůchví ze kdy milé ČD.
A milá Správo Železnic :).
V životě například nemohu pochopit jak něco tak šíleného jako železniční spojení Pardubic a Jihlavy (dvou krajských měst), může být záležitostí na 2,5 hodiny přinejmenším.
Nedávno jsem se potřeboval přepravit z Moravských Budějovic do Jemnice, oni se v tom vlaku reálně (nebyly to ČD ovšem) chlubily tím, že je to jediná turistická vlaková linka na Vysočině. To je strašně pěkné, jen kdyby to ovšem nebylo jediné kvalitní spojení těchto měst v daný den, šílené :D. ČR je prostě skanzen, nic jiného. Všude se jde dopředu jen v ČR dozadu. 🙂
Plus prostě personál ČD (hlavně postarší průvodčí mužského pohlaví), si hrají na nějaké tough daddies 😀 prostě znám jednoho který vás nepozdraví při žádné příležitosti jako cestujícího, a pokaždé když jde použít ten služební přístroj na kontrolu jízdenek tak jím nejdřív úplně ve vzduchu zatočí, sletí mu tím z ramena do ruky, pak ho úplně rázně otevře, dá vám co chcete, a neřekne ani slovo. Prostě jezdím na trati kde je už pár let, a nikdy jsem ho nezřel říct jediné slovo 😀 boha jeho. Průvodčí by měli být empatičtí a nápomocní, a ne si hrát na kovboje jak na… Číst vice »
Já se pokusím vás trošku uklidnit. Je hodně věcí, které vyžadují zlepšení, je hodně věcí, které se nepovedly, úplně, nebo třeba jen částečně, je hodně věcí, které se v minulosti ošulily a teď, po letech, se nám to vrací. Jistá tendence zlepšování tady ale je, akorát to u nás, jako vše, trvá děsně dlouho. Navíc, pokud se někde něco povede, udělá se z toho taková kampaň, že nezúčastněný uživatel nabyde dojmu, že to tak je všude a vždy. Pak se následně může dostavit zklamání. Chápu, že cesta vlakem může někdy být stresující zážitek, ale když dostanete blbou náladu, tak si… Číst vice »
Šílené je to proto, že se na směrovém vedení trati od postavení v podstatě nic nezměnilo. Když to srovnáme ze silnicí, kde je těch přeložek a obchvatů velice hodně.
Abyste to srovnal, měl byste to vzít tak, že pokud uděláte obchvat, tak zrušit linky do města? A zkuste železniční trať z obchvatu přetrasovat centrem. Na to si koupím lístek do 1.řady a velký popcorn… 🙂
Víte, já nepožaduji železniční obchvaty měst, ale úpravu směrového vedení mezi městy.
Co je na tom k nepochopení. Stav je dodnes prakticky stejný jako tam byl za c. a k. státní dráhy.
ČD mají nové elektrické i dieslové jednotky, stejně jako netrakční jednotky či vagóny. Na druhou stranu provozují muzeum vagonů řady A, B, či jednotky řady 810. Problém bude do budoucna, co budou chtít objednatelé. Budou stačit na lince Berlín – Praha – Vídeň vlaky na rychlost 160 km/hod nebo 200 km/hod? Nebo bude MD požadovat vlaky na rychlost 230 km/hod, i když to zřejmě po dobu patnáctileté smlouvy v ČR nevyužijí. V prvním případě to Regiojet bude schopen jezdit bez dotací, v druhém případě je otázka co nabidnou ostatní dopravci jako alternativu ke Comfortjetům ČD. U mezinárodních epresů a rychliků… Číst vice »
Z bodu A do bodu ve ve voze A nebo B 😀
Myslím si, že by stálo za to CD muzeum předat do gesce Ministerstva kultury a spojit s jedním z předních českých muzeí. Tím pádem by muzeum platilo CD za kolejova vozidla a jiné predmety, z nichž by se staly exponáty.
Škoda auto a jiné dopravní společnosti nemají podnikové muzeum či minimálně sbírku historických vozidel jimi v minulosti vyrobených či používaných?
Doplnim ze to plati i o mestskych dopravnich podnicich.
Škoda auto vytváří ekonomický zisk a neuvádí své muzeum jako důvodu své prodělečnosti.
Srovnáváte nesrovnatelné.
Škoda auto a jiné dopravní společnosti nemají podnikové muzeum či minimálně sbírku historických vozidel jimi v minulosti vyrobených či používaných? Náklady na provoz ČD muzea by logicky měly pokrývat dva základní zdroje: 1.) peníze na propagaci ČD (co jiného je než sebeprezentace podniku když si může dovolit provozovat podnikové muzeum a jízdy historickcýh vozidel) 2.) z tzv. přiměřeného provozního zisku, který i ČD mají vytvářet =ROZHODNĚ NÁKLADY NA PROVOZ PODNIKOVÉHO MUZEA NEMAJÍ BÝT PŘÍMO KALKULOVÁNY – TZV. ROZPOUŠTĚNY DO NÁKLADŮ NA PROVOZ JEDNOTLIVÝCH LINEK/SPOJŮ! Jinak jsem přesvědčen, že žel více než provoz ČD muzea stojí náklady na nesmyslně velký úřednický… Číst vice »
Kolik % nákladů to muzeum dělá? Bavíme se o firmě s obratem téměř 40 mliard Kč.
Problém je, že dřív, než se to stihne, nebude z toho šrotu kde udělat udělat novou ocel.