Dopravci Železnice Železniční průmysl

ZSSK vyjíždí s novým vozem 1. třídy, nasadí ho i do Prahy

Interiér nového vozu Ampz. Foto: ZSSK

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) nasadí zítra do provozu poprvé nový vůz 1. třídy řady Ampz ze ŽOS Vrútky. Vyzkoušet ho mohou nejprve cestující rychlíku RR701 Vápeč mezi Bratislavou a Žilinou. Nasadit by ho měl dopravce i na spoje do Prahy.

Jde o první ze sedmi vozů, které ZSSK objednaly u ŽOS Vrútky. Zaplatí za ně celekm 13,895 milionů eur, jeden vůz tak vychází na necelé dva miliony eur. ZSSK nákup platí z vlastních zdrojů, všechny vozy budou hotové do konce března příštího roku. Nejprve se objeví mezi Bratislavou a Žilinou. Zítra bude nasazen na vlak s odjezdem v 5:13 z Bratislavy, zpět pojede na RR708 Vápeč s odjezdem v 8:20 ze Žiliny.

Nový vůz má kožená polohovatelná sedadla, rozložitelné stolky či moderní informační systém. Osvětlení je zajištěno úspornými zářivkami a LED pásy. Pojme 52 sedících cestujících, kteří v plně klimatizovaném voze mají možnost připojit se k wi-fi či dobít elektroniku. Jezdit budou na vlacích z Bratislavy do Košic přes Žilinu a z Bratislavy do Prahy. Maximální rychlost je 160 kilometrů za hodinu.

51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Eda

Nějak se mi to nezdá – ŽOS Vrútky jako VÝROBCE nových vagónů, ne recyklát, ne přestavba atd?..

Cena je každopádně vysoká, i za recyklát (koneckonců proč ne, však šasi něco vydrží..), ale snad i skoro za nový vagón.

vagonář

Chtělo by to více fotek, hlavně interiéru.

Jejda

poněkud konzervativní dizajn, který lze už pár let vídat na rekonstrukcích, ale zato plnotučná cena :-(.

Petr

Vidím že časy se mění, dřív bylo doménou pro 1. třídu kupéčko s látkovými křesly, a naopak koženka v kombinaci s velkoprostorem jasná druhá třída převážně v osobácích a dnes to jak vidno začíná být přesně naopak.

Vlastimil Kocurek

Tak není to koženka, ale kůže, zcela ideální volba, to je vagón pro mně jako dělaný, líbí se mi to uspořádání.

Petr

Otázkou je jestli to nebude tzv. Eko kůže což není nic jiného než marketingový název pro starou dobrou koženku

Dalibor

recyklovaný sajrajt pojený syntetickou pryskyřicí bych Kůží nenazýval. Eko kůže je marketingový název. něčeho, co má horní vrstvu ze 100% polyuretanu (umělá pryskyřice z ropy) a jako podklad slouží 100% bavlněný (nebo jiný) úplet. Nemá s přírodní kůží nic společnýho. Je to moderní typ koženky kdy vršek není z PVC ane z PU (polyuretan). zespodu je „hadra“ jako u koženky. Jakmile na to svítí slunce (UV spektrum)tak degradace je fakt rychlá. Tohle nazvat Kůže může jen PR oddělení.

Tom

Proboha, hlavně ať jsou sedadla řazena už konečně ZA SEBOU, a ne NAPROTI SOBĚ. Sedadla naproti sobě znamenají nulové soukromí – sedět několik hodin naproti cizímu člověku je katastrofa. Když vím, že ve vlaku je vůz 1. třídy se sedadly naproti sobě, vždycky jedu raději autem.

Petr

Pokud preferujete sedadla za sebou, jeďte autobusem.

Marcela M.

Taky mám mnohem radši sedadla za sebou. Máte dostatek prostoru na nohy, stolek máte jen pro sebe, prostě máte svatý klid. Proto preferuji Premium třídu v Leo expresu. Jinak jsou sedadla za sebou pořád velký problém u většiny dopravců… Navíc je dost nechutné, když si lidi natahují nohy na prostější sedačku, na to fakt není nikdo zvědavý.

Martin

Idealni jsou preklopitelna nebo otocna sedadla, pak je muzete otocit jak po smeru jizdy tak proti, tedy i naproti nekomu jinemu (napr. kdyz vas jede vice) nebo zasebou (kde nesedite naproti nekomu dalsimu)…

Ma to ale evropskou nevyhodu, musite mit vice prostoru mezi sedadly i jinou jejich konstrukci, treba stolecku, cimz se snizi kapacita ve vlaku…

Vlastimil Kocurek

přesně, von se ten člověk dost okouká, jak jsem psal minule, za 6 hodin jízdy, mám těch lidí naproti dost.

V.N.

Více než 50 mega za 1 vagón…. dobrý masakr. Kdybychom dali dohromady vlak o šesti nových vagónech a jedné nové mašině za 100 mega… máme soupravičku za 400 milionů. Lze to vůbec v běžném provozu s tou soupravou nějak získat zpět ?

vagonář

Normální cena.

Dalibor

1. třída -autobus…..

Martin

Nesnasim jizdu autobusem,… hluk, nepohodli, malo prostoru, po dlouhe ceste jsoem uplne znicenej…

Luděk S.

Má to stahovací okýnka? Platí tam režijka? Ne?

Takhle to na nic.

Vojta Valeš

Proč by tam režijka neplatila? A jestli vše hodnotíte podle tohoto kritéria to je fakt síla.

Ludva

Mám pro tebe jednu hodně nepříjemnou zprávu. Režijka tam asi platit bude. A když ten vagón vidim, docela je mi líto, že ji nemám. Cestuji hodně často a toto bude patřit rozhodně mezi to lepší v čem se u nás jezdí. Docela by mě zajimalo, jaké by byly komentáře, kdyby to z venku bylo žluté 😀.

Dalibor

Kdyby to bylo z venku žluté, tak tam jsou kupé pro 4 lidi.

Martin998

Cena za jeden vůz je podobná jako u 50 nových vozů pro ČD které vyrábí Siemens/Škoda. Ty ale vypadají o dost lépe.

Pitrys

Hodilo by se více fotek…

khunas

Jedná se o novostavbu ,ale z vlastní zkušenosti s vozy Bpmz tak je to šunt časté poruchy dveří, klimatizace, CZE, toalet infosystému … jsou to vozy naprosto k ničemu.

David

Výraz „je to šunt časté poruchy“ mě pobavil.

Marek

Tak to je další zoufalost…Tisícročný šmejd. Skutečně přelomový design sedaček. Vždyť to vypadá už 50 let stejně, co je na tom proboha nového?

Jiří Kocurek

Došel Marek do stolárny. Čtryři nohy, na nich deska. „Co je na tom stole nového, vždyť takhle vypadají stoly už 50 let?“

pavelmaresh@gmail.com

Ano sedačka vypadá už pár století stejně.
Další chytrá připomínka?

Liboros

Podle oken to vypadá na rekonstruované… snad to nebude tzv. po japonsku – přebalit a vyhodit…

Marcel

Je to novostavba… Stačí si len pohľadať viac info…

František Plášek

Která vagonka na Slovensku vyrábí nové vozy pro osobní dopravu? Pokud je základem už vyrobený vůz, jedná se VŽDY O REKONSTRUKCI.

kakov

mám dotaz jedná se o rekonstrukci nebo novostavbu

Honza Sz

Dle vzhledu 100% rekonstrukce.

173

Jedná se o novostavby, stejně jako Bmpz, a podle vyjádření ZSSK dojde v případě potřeby ke zvýšení provozní rychlosti na 200 km/h.

František Plášek

Která vagonka na Slovensku vyrábí nové vozy pro osobní dopravu? Pokud je základem už vyrobený vůz, jedná se VŽDY O REKONSTRUKCI.

M20
Honza Sz

V oficiálních tiskových materiálech je poznámka: „novovýroba v zmysle všetkých platných noriem“ … Což vyznívá zvláštně. Tak nevím

Pitrys

Bmz jsou reko z Bmeer (obdoby našich někdejších Bmee248), ale Ampz a Bmpz jsou novostavby.

bkp

160? Za pár let má být mezi Kúty a Bratislavou 200.

Miropiro

Taky si říkám…

Jenda-71

Za pár let se na Slovensku nezačne ani kopat ….

ICE_Laco

Asi tak za 20 rokov …..

Pitrys

Jestli si dobře vzpomínám, 2021 má být hotovo. A to se ani nekoplo do země…

Ic540

Vůz může případných v max 200 využít za svého života v zahraničí pokud by na Slovensku nemohl.

Já, kdo jiný

A kde asi tak?

Jiří Kocurek

Břeclav – Brno?

ketchup1970

Nutno upozornit, že koridor Bratislava – Žilina nemá už téměř žádné úrovňové přejezdy se silnicí. 200km bez rizika srážky s blbcem. Což se o koridoru Praha – Č.Třebová nedá říct.
Takže těch 200km/h se dá daleko spíš očekávat tam než tady..

Umbrella

Zatial je to všetko iba vo hviezdach ale ZSSK by chcela vypísať tender na vozne vmax 200km/h v 2022. Zatial ešte nie je presný počet(ZSSK by chceli okolo 20) ani financovanie ale budú to všetko vozne II. triedy. 2-3ks Ampeer I. generácie sa majú prerábať na vmax200km/h.

V.N.

A i kdyby se mezi Kúty a Bratislavou 200 nejezdilo… životnost toho vagónu je nějakých 30-40 let. Když se ve všech zemích kolem rychlost zvyšuje , je nesmysl nějaký nový vagón 1 třídy , u kterého je předpoklad , že bude brázdit Evropu , stavět pouze na 160 km/h…

Vlastimil Kocurek

Pomalejší už se nevyrábějí :):)

Vlastimil Kocurek

Stavba je odsouhlasena, a připravuje ke stavbě Jedná se ale přesněji o trať Brno -Bratislava
Viz další článek: Do Bratislavy dvoustovkou. Trať z Česka chtějí nejlevněji modernizovat Kazaši

LiborV

Nový vůz 1.třídy ŽSSK nabízí to, co by mělo být mnohdy standardem i v 2. Třídě. WIFI, informační systém, klimatizaci, zásuvky, stolku. K tomu kožená polohovatelná křesla, rozmístění 2 +1. Pokud je to zcela nový vůz, který má přilákat cestující do 1.třídy, očekával bych, že představí něco navíc. Prémiový palubní portál, polohovatelné ponožky pod nohy, izolační skla, lepší stínění oken… ještě je co vymyslet.