Kupka jednal se starosty kvůli gigafactory, starosta Dobřan věří v menší zónu
Ministerstvo hledá náhradu letiště v Líních, slibuje investice do infrastruktury.
Starosta Dobřan na Plzeňsku Martin Sobotka (Aktivní Dobřany) po dnešním jednání s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS) o výstavbě továrny na baterie do elektroaut koncernu Volkswagen (VW) věří, že obce jsou na nejlepší cestě k prosazení menší zóny. Výrazné zmenšení uvažované průmyslové zóny na letišti Líně je jejich hlavním cílem. Obce, které vlastní na letišti dvě pětiny pozemků, požadují, aby Plzeňský kraj zakomponoval do změn zásad územního rozvoje, aby směl průmysl v zóně být na maximálně 200 hektarech. Dosud materiál počítá se 700 hektary. Kupka dnes se starosty jednal o výstavbě dopravní infrastruktury.
„Z našeho lokálního pohledu tato debata otevřela celkově zvažování o tom, co bude s letištěm, a jsme na nejlepší cestě k tomu, abychom si prosadili náš hlavní strategický cíl za obce, a to je výrazné zmenšení té průmyslové zóny, minimálně zmenšení o zelené plochy, o pole a lesy, to by se nám mohlo podařit,“ věří Sobotka. Spokojený je také s tím, že i státní orgány přijaly návrh obcí na dopravní napojení průmyslové zóny. „Obce ještě v žádném případě nejsou rozhodnuté, že by tento záměr (gigafactory) chtěly podpořit, na druhou stranu jednáme se všemi otevřeně, protože pokud by se stalo, že by došlo k nějakému nátlaku, který bychom nemohli ustát, měli bychom připravenou infrastrukturu ohleduplnější k území a kvalitnější,“ uvedl starosta.
Kupka po jednání uvedl, že dopravní infrastruktura v případě výstavby gigafactory bude muset být významně rozšířena tak, aby stavba továrny pro až 4000 zaměstnanců nedopadla na místní lidi. „Bavili jsme se o klíčových dopravních stavbách, jako je napojení samotné gigafactory už v konkrétní podobě. Po prvotních jednáních s obcemi se jako schůdnější jeví varianta na jih od Nové Vsi s tím, že výhradně pro staveništní dopravu by se užívala severní cesta. Bavili jsme se o urychlení přeložky silnice I/26 a také o tom, že by do toho celého balíku dopravních silničních řešení musela být zapojena také přeložka silnice II/180,“ popsal ministr.
Hledání náhradního letiště
Za nezbytnou podmínku pro budování záměru označil i dobudování železniční infrastruktury, protože naprostá většina nákladní dopravy by se převážela po železnici. „Znamenalo by to vybudování elektrifikované vlečky a také nádraží, které by sloužilo pro nakládku vlaků. Zároveň by to znamenalo urychlení výstavby modernizace železniční trati mezi Plzní, Domažlicemi a státní hranicí s Německem,„ uvedl ministr. Věří, že vybudování továrny by mohlo vytvořit i tlak na urychlení výstavby navazující železnice na německé straně.
Kupka také dnes potvrdil, že vláda hledá možnosti, jak a kde v případě výstavby továrny nabídnout leteckým klubům a školám alternativu pro jejich současný letecký provoz v Líních. „Uvažovali jsme o celé řadě letišť, která jsou v současné době v perimetru Plzeňského kraje využívaná. Probíhá základní analýza toho, která z nich a jaké plochy by mohly posloužit,“ řekl ministr. Analýzy podle něj řeší podmínky, dopravní dostupnost i případné nutné následné investice do úpravy plochy alternativních letišť. Jmenovat je nechtěl. „Z úst člena vlády zaznělo, že letiště je hodně využívané, už jsme daleko od toho, že se s letci nakládá jako s nějakým brownfieldem. Beru to tak, že naše doporučení obcí, aby se stát zabýval i činnostmi na letišti vstřícně a zodpovědně, dopadlo na úrodnou půdu,“ řekl Sobotka.
Vláda, která schválila výstavbu průmyslového parku v Líních, o továrnu velmi stojí. Ministři považují případnou investici VW za 120 miliard Kč za klíčovou pro transformaci českého autoprůmyslu. Na 200 hektarech by od roku 2027 našly práci až 4000 lidí. VW se měl o lokalitě rozhodnout do konce loňského roku. V prosinci však oznámil, že rozhodnutí odkládá o měsíce.
Vinou energetické krize není podle firmy třeba jednat okamžitě. Obce mají k projektu od začátku výhrady. Stavbu továrny, kvůli níž by bylo zrušeno letiště Líně, odmítá také Český svaz letectví, na letišti nyní působí piloti a letecká škola. Vláda s kritiky projektu jedná. Premiér Petr Fiala (ODS) v říjnu uvedl, že kabinet nechá zpracovat studii o možných dopadech výstavby továrny a že funkce, které nyní letiště umožňuje plnit, je připraven zajistit jinde.