Kunovické muzeum získalo téměř půl století starou Cessnu, prováděla letecké snímkování Česka

Cessna 402B Utiliner pro Letecké muzeum Kunovice. Foto: Evžen Všetečka / Letecké muzeum KunoviceCessna 402B Utiliner pro Letecké muzeum Kunovice. Foto: Evžen Všetečka / Letecké muzeum Kunovice

Letadlo sloužilo k snímkování nejen Česka přes deset let.

Letecké muzeum v Kunovicích získalo do svých sbírek americký letoun Cessna 402B Utiliner v úpravě pro letecké snímkování, který začátkem nového tisíciletí prováděl mapování Česka i dalších evropských zemí. Do muzea letadlo doputovalo minulý týden po zemi.

Letoun muzeum získalo od brněnské společnosti Primis. O získání letadla informovalo muzeum na svých stránkách. „Je to vůbec první západní letadlo v majetku muzea. Zároveň je zajímavé i tou fotogrammetrickou úpravou. My už v muzeu jedno takové letadlo máme, je to Avia Il-14 FG. To je ale výrazně starší a větší letadlo. Návštěvníci tak budou moci hezky porovnat, jak se ten obor vyvíjel,“ uvedlo muzeum na svých stránkách.

Transport do muzea provedla společnost Gruber Logistic, která už do Kunovic přepravila například Tu-154.

Prototyp Cessny 402 poprvé vzlétl v roce 1965. Letoun umožňoval přepravu až devíti cestujících nebo nákladu. Do roku 1986, kdy výroba skončila, bylo postaveno 1 540 těchto letadel.

V provozu do roku 2015

Tento konkrétní stroj, označený dnes OK-GEO a vyrobený v roce 1975 v USA, létal až do začátku nového tisíciletí v Německu, kde sloužil například ke každodenní přepravě zásilek mezi Frankfurtem a Anglií.

V roce 2002 jej odkoupila česká firma Geodis a nechala jej přestavět na fotogrammetrickou verzi se dvěma otvory pro fotografování, do nichž bylo možné zasadit analogové i digitální kamery nebo například přístroj pro mapování s pomocí laserového paprsku. Kromě nich se letadlo vyznačuje také přídavnými nádržemi pro zvětšení doletu.

Letoun sloužil k leteckému snímkování až do roku 2015. Kromě Česka létal také nad sousedními státy, ale třeba i nad Francií, Lucemburskem, Lotyšskem, Rumunskem, Itálií, Albánií, Srbskem, Chorvatskem nebo Slovinskem. Na konci své kariéry už ale nedokázal pojmout rozměrnou optiku moderních fotoaparátů a následně skončil jako zdroj náhradních dílů.

Cessna 402B Utiliner pro Letecké muzeum Kunovice. Foto: Evžen Všetečka / Letecké muzeum KunoviceCessna 402B Utiliner pro Letecké muzeum Kunovice. Foto: Evžen Všetečka / Letecké muzeum KunoviceCessna 402B Utiliner pro Letecké muzeum Kunovice. Foto: Evžen Všetečka / Letecké muzeum KunoviceCessna 402B Utiliner pro Letecké muzeum Kunovice. Foto: Evžen Všetečka / Letecké muzeum KunoviceCessna 402B Utiliner pro Letecké muzeum Kunovice. Foto: Evžen Všetečka / Letecké muzeum KunoviceCessna 402B Utiliner pro Letecké muzeum Kunovice. Foto: Evžen Všetečka / Letecké muzeum KunoviceCessna 402B Utiliner pro Letecké muzeum Kunovice. Foto: Evžen Všetečka / Letecké muzeum KunoviceCessna 402B Utiliner pro Letecké muzeum Kunovice. Foto: Evžen Všetečka / Letecké muzeum KunoviceCessna 402B Utiliner pro Letecké muzeum Kunovice. Foto: Evžen Všetečka / Letecké muzeum Kunovice
Tagy Cessna 402B Utiliner Letecké muzeum Kunovice
7 komentářů