Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Kremlík jmenován ministrem dopravy, Zeman mu přivezl závazek čínské firmy

Budova ministerstva dopravy. Pramen: MDČR
Budova ministerstva dopravy. Pramen: MDČR

Prezident Miloš Zeman dnes krátce po 14:00 jmenoval na Pražském hradě novým ministrem dopravy Vladimíra Kremlíka. Ten střídá Dana Ťoka, který podal demisi. Na postu ministra dopravy dochází ke střídání po rekordních čtyřech letech a pěti měsících beze změny.

„Nedávno jsem viděl hezké billboardy, kde bylo napsáno ‚dálnice, dálnice, dálnice‘. Viď, Andreji (obrátil se na premiéra Babiše, pozn. red.). Já bych si přál, aby tento nápis slezl z billboardů na zem a začaly se stavět dálnice stejně rychle jako v Polsku,“ řekl prezident.

Připomněl, že vláda počítá i s financováním dálnic za pomoci soukromých peněz v rámci projektů PPP (Public Private Partnership). Končící ministr Ťok vedle příbramské D4 nedávno zmínil i středočeský úsek D3.

„A já přivážím závazek jedné z největších světových stavebních firem, CITIC Group, že je ochotna okamžitě poslat do České republiky projekční tým a účastnit se této práce,“ doplnil prezident. CITIC je nicméně čínský státní konglomerát, takže by se slovo „private“ ve zkratce PPP nesmělo brát příliš vážně.

Pravdou je, že peníze na dopravní stavby budou zřejmě jednou z nejdůležitějších Kremlíkových agend. Stavbaři našli v poslední době nové sebevědomí, ceny v tendrech rostou nad očekávání, zvedají se ceny práce i asfaltu, nedostává se kameniva.

To s vysychajícími národními i evropskými zdroji může výstavbu notně zpomalit v době, kdy je dálniční síť hotová sotva z poloviny, nejsou dokončené železniční koridory a je třeba začít stavět vysokorychlostní tratě. K nejhorším restům patří absence poloviny velkého pražského okruhu.

Kremlík přichází z postu náměstka šéfa Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových. Na ministerstvu dopravy působil už v roce 2007 za ministra Aleše Řebíčka (ODS), kdy vedl právní úsek.

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pražák

A úplně nejsmutnější na tom celém je „český“ prezident, toho času obchodní zástupce čínské státní korporace.

Georg

taky to uplne nechapu. jsem myslel ze jde delat exportni ksefty tam, ne delat obchodaka jim…

Pražák

Koho chleba jíš, toho píseň zpívej, staré české přísloví. A tohle je zatím jen legrace, to pravé nastane až ČEZ konečně spustí tender na nový blok v Dukovanech, to teprve uvidíme jak Zeman hájí české zájmy. Jen nevím zda bude víc kopat za Rusáky nebo Číňany, rozhodně ale ne za ČR.

Georg

to je pravda, to by mohlo byt nejtezsi zemanovo zivotni dilema…

svojsin

To bude pro Zemana tak těžké rozhodování, že na nějakou dobu zapomene na svůj (tunel)kanál z Labe do Dunaje.

Petr

Dostavba D4, no uvidíme, zatím ani nezačíná v Praze. Ještě k tomu obchvat Příbrami https://www.pribram.cz/clanek/komise-ministerstva-dopravy-rozhodla-o-obchvatu-bude-se-stavet-cely/13377/
Dokud neuvidím, neuvěřím D4 se dostavuje 30 let a to samé platí o obchvatu Příbrami.

Rossec

Ještě budeme rádi na Ťoka vzpomįnat.

IGCT

Mám úplně stejný názor.

J.L.

Na celém tom článku je nejhezčí ten obrázek budovy, kde kdysi sedával (nebo lehával?) „Výstřední úbor“. V duchu oné tradice je to dnes plné ministerských úředníků v čele s novým JUDrem.

Railjet

Babisi, to fakt nemas lepsi lidi?

VRT

Myslím, že po úprku všech těch kluků z plakátu je rád, že má vůbec nějaké lidi. Víc prostě není Agrofert schopný generovat. Navíc dost lidí aktuálně potřebuje na to, aby nevládl z kriminálu.

Obtloustlý Travolta

Tomu se říká synergie, nebo chcete li „potenciál“. Stejně jako u regionálních tratí, či silnic III tříd, které napájí hlavní tratě/silnice vyšších tříd, tak p. Babiše podporují všichni ti, kteří od něho něco oplátkou očekávají. Čehož ON na rozdíl od předchozích papalášů skvěle využívá. Domnívám se, že je to zcela nezměnitelná, neprůstřelná koexistence. Ovšem někomu to nezapaluje a proces koexistence, podpory, synergie ne a ne pochopit:) V poučkách to nepíší.

A.R.

Kde by je vzal? Nikdo rozumný s ním nechce nic mít.

Dan

Rozumný ne, ale vychcaných tu máme stále nadbytek.