Lidé

4 800 Kč za hodinu. Pod kritizovanou zakázkou je podepsaný budoucí ministr dopravy

Vladimír Kremlík. Foto: ÚZSVM

/AKTUALIZOVÁNO 13.4. O KOMPLETNÍ SMLOUVU/ Opakovaně upozorňoval Nejvyšší kontrolní úřad na  zakázku na právní služby pro ministerstvo dopravy a jeho podřízené organizace. Za cenu až 4800 Kč za hodinu pro stát některé firmy díky této smlouvě fakturovaly práce, ke kterým není právní vzdělání vůbec potřeba. Pod zakázkou je podepsán Vladimír Kremlík, kterého si vybral premiér Andrej Babiš jako budoucího ministra dopravy.

Kremlík působil v roce 2007 na ministerstvu dopravy jako vrchní ředitel správní sekce a smlouvy s vybranými advokátními kancelářemi přímo podepisoval. Šlo o rámcovou mandátní smlouvu v hodnotě stovek milionů. Smlouvy ministerstvo uzavřelo s firmami za hodinovou odměnu 3500 – 4 800 Kč bez DPH. Redakce Zdopravy.cz má smlouvu, kterou si později vzala k vyšetřování i policie, k dispozici.

Kontrakt uzavřel Kremlík za ministerstvo dopravy se společnostmi Weil, Gotshal &  Manges, advokátní kanceláří Jansta, Kostka &  spol., Advokátní kanceláří Kříž a Bělina a Advokátní kanceláří Volopich & Tomšíček.

Poskytovaná plnění se netýkala právních služeb, za něž byla dohodnuta cena 3 500 Kč/hod. Řadu uhrazených činností a prací by přitom mělo ŘSD vykonávat vlastními zaměstnanci,“ konstatoval v kontrolním závěru Nejvyšší kontrolní úřad, který současně upozornil, že za peníze z rámcové smlouvy se vytvářely například grafy ke směrnici, obrázek nebo seznam uložení dokumentů či přestěhování archivu z 2. do 4. patra.

Kremlík smlouvu vysvětluje tím, že v roce 2007 ministerstvo řešilo, jak zabezpečit právní služby v rámci resortu. „Hrozilo, že ministerstvo dopravy nebude mít adekvátní zkušené advokáty pro složité právní spory, kteří by hájili zájmy státu,“ uvedl Kremlík. Jako důkaz uvádí například spor s rejdaři o více než dvě miliardy korun, který nakonec stát vyhrál. „Ministr dopravy rozhodl připravit transparentní výběrové řízení na rámcovou smlouvu na poskytování právních služeb na bázi centralizovaného zadávání. Vše proběhlo podle zákona o veřejných zakázkách a soutěž nebyla nikdy nikým zpochybněna, přestože byla opakovaně přezkoumávána, i ze strany ÚOHS,“ řekl Kremlík.

Podle něj měly být právní služby dle původního záměru čerpány na nejsložitější kauzy významné pro ochranu zájmů státu. „Toto mělo být vždy ze strany příslušného objednavatele vždy řádně vyhodnoceno. Pokud byly následně čerpány na jiné záležitosti a v důsledku toho se staly předmětem kritiky, jednalo se případně o pochybení při objednávání konkrétních služeb (konkrétním úředníkem), na kterém jsem se nijak nepodílel, ne o pochybení týkající se řádně vysoutěžené rámcové smlouvy. Můj pracovní poměr na MD skončil v roce 2007 ke konci roku, kdy ministr dopravy provedl organizační změnu. Já jsem žádnou konkrétní právní službu na MD ani v resortu MD neobjednával,“ uvedl Kremlík.

Smlouva, kterou má redakce k dispozici, ale počítá i s tím, že se ministerské organizace mohly na externí právníky obracet prakticky s čímkoliv. Přímo v Kremlíkem podepsané smlouvě se píše například o zpracování jednoduché smlouvy nebo písemných právních stanovisek do jedné strany textu.

Část rámcové smlouvy mezi ministerstvem dopravy a advokátními kancelářemi, kterou podepsal Vladimír Kremlík.
Část rámcové smlouvy mezi ministerstvem dopravy a advokátními kancelářemi, kterou podepsal Vladimír Kremlík.

Kremlík později nastoupil i do jedné advokátní kanceláře, se kterou smlouvu za stát podepsal, konkrétně do firmy Daniela Volopicha. „Působil jsem nejdříve na letišti a pak v jiné advokátní kanceláři. V této kanceláři jsem se připravil na advokátní zkoušky a ty posléze složil,“ dodal Kremlík, který v současnosti zastává post náměstka Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových.

Specifikace právních úkonů v rámcové smlouvě MD s advokátními kancelářemi
Specifikace právních úkonů v rámcové smlouvě MD s advokátními kancelářemi

Kremlíkův příchod je zajímavý i v jiných personálních souvislostech. Na ministerstvu dopravy působil v době ministrování Aleše Řebíčka, který aktuálně radí KSČM. Právě na podpoře KSČM je vláda Andreje Babiše závislá. Volopichovým švagrem je pak Martin Nejedlý, blízký spolupracovník Miloše Zemana.

Kremlík na dotaz deníku Zdopravy.cz uvedl, že není členem žádné politické strany a někdejšího ministra Aleše Řebíčka viděl osobně naposledy v roce 2007, když mu oznámil konec působení na ministerstvu dopravy.

Kompletní smlouva je ke stažení zde.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Hana Daichmanova
Host
Hana Daichmanova

Jejky, pane Sůra, kde je napsáno v tom kontrolním závěru, že je špatně rámcová smlouva? Já to nikde nenašla. Napište, kde to je.
Špatně jsou některé prováděcí smlouvy, nedodržely rámcovou smlouvu. Nebo byly uzavřeny mimo ni. To nejsem tak vzdělaná jako vy. Vy si vymýšlíte!

Hana Daichmanova
Host
Hana Daichmanova

To je divny clanek.

NKU nekritizuje ramcovou smlouvu.

Kritizuje provadeci smlouvy uzavrene mimo ramcovou smlouvu.

To tady pan Sura pekne lze nebo neumi cist kontrolni zaver NKU.

Stanislav Fanta
Host
Stanislav Fanta

I průměrný advokát si dnes řekne o 1000-2000,- / hod bez DPH. Ti, co mají „jméno“, jistě i více. Ale jelikož mají naministerstvu celý právní odbor plný právníků, tak je to do nebe volající.

Zákoutí SŽDC
Host
Zákoutí SŽDC

Paráda, už to leze. Podřízenou organizací MD je také SŽDC. Tam jsou rámcové smlouvy s akdvokátní kanceláří Bělina vyhlášené, přestože samotné SŽDC má své velké právní oddělení, kde berou sakra vysoké mzdy. Tam právníci SŽDC vytvářejí předpisy a směrnice, vytvářejí PKS, ale u soudu to za ně obhajuje Bělina a spol. Rozdíl ve finanční náročnosti v zastupování před soudem je přitom ohromující. Když by se platil zaměstnanec právního oddělení pak je to otázkou mzdy, byť jistě smluvní, v případě zastupování Bělinou se jedná o částku přes 1/2 milionu korun. Tak takto se hospodaří! Navíc pak u soudu stojí státní organizace,… Číst vice »

VRT
Host
VRT

A to ještě nenastoupil.
ANO, bude líp!

LKB
Host
LKB

Trochu selhání cenového managementu, ne?

Jarda
Host
Jarda

Na Ťoka budeme vzpomínat ještě za 20 let. Vše se vrací starých, špinavých a rezavých kolejí.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

No, vrací: ono se to z nich ovšem nikdy vlastně ani zdaleka pořádně nedostalo – takže to „vracení se“ je ve skutečnosti docela logické a snadné …

Viktor
Host
Viktor

Ať dá externě třeba 6000,- jen kdyby vyhodil toho neschopného nedělního podepisovače smluv…

John
Host
John

A jedeme dál, pořád ve stejných kolejích. Absolutně nic se v Česku nezmění, hlavně že se máme líp. Je mi z toho na blití…

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Samá hezká jména, některá aspirující stát se v oboru dokonce legendami 🙂

petr.r
Host
petr.r

Ťok zam nezapadal, přeci už se psalo, že nekrade.

Hara_Pes
Host
Hara_Pes

Tak si říkám, kdybych šel do politiky, jestli by vystopovali, že jsem do školky chodil s vnukem Václava Klause.

Martin Hanzal
Host
Martin Hanzal

Ten tam sedne ja pr*el na hrnec… ANO, jak je vidět, pro některé fakt bude líp…

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

To se prostě pozná manažer 🙂

SauberBahn
Host
SauberBahn

Kraana ukazka personalni politiky Babise…

Martin1
Host
Martin1

Spíš to ukazuje na zoufalost. Rezort je v takovém rozkladu (navzdory ovlivněné anketě na Novinkách), že to nechtěl vzít. No, tak se po roce a půl, bo jak dlouho se hledal nástupce, jeden našel. Akorát to holt nekoresponduje s prohlášeními Babiše o efektivní správě úřadů, no 🙂

Hodně štěstí
Host
Hodně štěstí

Jak to čtu. Ideální člověk do této funkce. Už má dobrou praxi. 🙂

Partneři



CSCARGO