Krapinec: Noční vlaky potřebují legislativní podporu

Lůžkový vůz Českých drah. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLůžkový vůz Českých drah. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Dopravce dokončuje modernizaci nových lůžkových a lehátkových vlaků.

173 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
krystof.bohm1

Dřív byly noční vlaky do Německa a Beneluxu na západ, několik denně na východ Slovenska, na Balkán a na Ukrajinu a Rusko. Němci zavedli trend ničení nočních vlaků a ČD (nejen) jim to sežraly i s navijákem. ÖBB je teď masivně obnovují, ale Česku se vyhýbají nebo přes něj projíždějí uprostřed noci Ostravou. ČD mají plány na obnovu, ale zajímalo by mně čím budou jezdit když mají volných jen 5 lůžkových a 5 lehátkových vozů. Regiojet má obrovské plány, ale nevypadá ti že by je splnil když má málo vozů.

Bjorn

Ještě mnohem lepší ale byla před lety možnost cestovat nočními vlaky CNL přímo z Prahy do Amsterdamu či Kodaně, bylo to fantasticky pohodlné, příjemné a relativně levné při koupi lůžka/lehátka dopředu na konkrétní data ( 49/69 euro za 1 cestu) a bylo to včetně snídaně, kávy, čaje, džusu a ve vagonech byla samozřejmostí i sprcha. Z Amsterdamu pak bylo možné pokračovat navazujícími vlaky Thalys a Eurostar do UK (nebo trajektem StenaLine) a z Kodaně zase vlaky X2000 do Stockholmu, nočním vlakem SJ Nattag do Laponska či spojem IC do Norska. Já to využíval velmi často při pracovních i soukromých cestách… Číst vice »

Milan

Proč nejezdí žádný lůžkový vlak do Itálie?

krystof.bohm1

Jezdí z Vídně a Mnichova. A to do Benátek, Říma, Milana, Livorna a brzy i do Janova.

Cargo

No, je to dost zavádějící informace, že by ten vlak vyjel v prosinci. Od DB netz to až do jara 2023 nemá kapacitu přes přechod Děčín/Bad Schandau. Co si budeme povídat, brát kapacitu kvůli jedné lokomotivě a dvěma vozům ? To je postavené na hlavu, to raději tam protáhnu jeden náklad o délce 670 metrů.

Nightjet

Můžu se zeptat kde jste přišel na to že by to mělo mít jen 2 vozy?
Podle návrhu jízdního řádu co koncem srpna zveřejnila správa železnic tak v kolonce je u toho vlaku psáno lůžkový vůz, lehátkový vůz a vůz k sezení 2 třídy a restaurační vůz v úseku Praha – Lipsko. Tak očekávám že ten vlak bude mít aspoň 5 vozů. Je jasné že kdyby to mělo mít jen 2 vozy tak by to bylo docela trapné

krystof.bohm1

Ale jak víme ze Švédska možné.

Laborec425

Ono je sranda si přečíst tenhle relativně odbornej článek a diskuzi lidí, co se o dráhu zajímají a potom si poslechnout tu zprávu v rádiu s kolegyní, která nemá o vlacích ani páru. A její reakce byla (a věřím, že i tisíců dalších většinových lidí, co se nezajímají o železnici): Jéé, nové noční vlaky budou v Čechách. Tak to se určitě někam podíváme.“
Přitom netuší, že se nemění vlastně nic, vše téměř při starém (kromě lehátek rozdělených na muže a ženy, jak jsem pochopil z článku) 🙂
Tzn. že tyhlety novinářský články jsou jen zdařilej marketingovej tah (klamavá reklama).

Y.K.

Ani rozdělení na muže a ženy není nové. Resp. je to jen vydloubnuté z prosté funkce rezervačního systému, že když si v nějakém kupéčku koupí lůžko žena, už tam neprodají místo mužskýmu, což je celkem vstřícný přístup.

Párům nebrání být spolu. 🙂

rtep

U lehátkových vozů to nové je, rozdělení žen a mužů bylo teď jen u lůžkových vozů.

vtvt

Přehled vlaků ČD Night Celoroční noční relace obsluhované vozy ČD Praha – Pardubice – Kraków – Warszawa, Praha – Pardubice – Žilina – Liptovský Mikuláš – Poprad-Tatry – Košice – Humenné (autovlak), Praha – Bratislava – Štúrovo – Budapest, Praha – České Budějovice – Innsbruck – Buchs (SG) – Zürich, Praha – Ústí nad Labem – Dresden – Frankfurt – Basel SBB – Zürich. Celoroční noční relace obsluhované vozy partnerských železnic Graz – Wien – Břeclav – Bohumín – Wrocław – Berlin, Graz – Wien – Břeclav – Bohumín – Kraków – Warszawa, Budapest – Bratislava – Břeclav – Bohumín… Číst vice »

Karel

Dobrý den mám dotaz. Jaký je rozdíl mezi lehátkovým a lůžkovým vozem? Děkuji

Jiří 24

Lehátkový vůz má v oddíle typicky 6 lehátek (obvykle tvrdší čalouněná lehátka), kdežto lůžkový vůz má obvykle 3 plnohodnotná lůžka
na oddíl (klasická matrace, prostě lůžko) a v oddíle je vždy alespoň umyvadlo s tekoucí vodou a v některých oddílech i sprcha s WC.

Karel

Děkuji za radu. V zimě chci jet s rodinou do Tater a vybrali jsme tentokrát cestu vlakem. Tak zvolíme asi ten lůžkový vůz. Pěkný den, Karel

rtep

V ceně lůžka v lůžkovém voze je i snídaně. Také raději využívám lůžka.
Ale malé upozornění – jízdenky a lůžka (či lehátka) si kupte dostatečně včas. Jednak je to o dost levnější (Včasná jízdenka) a především při pozdějším rozhodnutí jsou velmi často místa k ležení už vyprodaná. V sezóně i 2 týdny předem či více.

Karel

Děkuji

Laborec425

A v léhátku si povlékáte povlečení sám. V lůžku už je vše připravené jako v hotelu.

Swariner

Zase… člověk se normálně zeptá (a pak poděkuje) a schytá za to mínusy. Přátelé, ne každý je tady šotouš nebo modrogum a nemusí to nutně automaticky vědět. Já vím, Google a tak, ale to si fakt budeme mínusovat normální dotazy?

vtvt

A to se dotyčný neptal na k-report.net

Karel

Děkuji za zastání. Samozřejmě, že na googlu je spousty informací o lehátkových a lůžkových vozech . Já jsem pouze chtěl informace od cestujících, kteří ví jak se v nich cestuje a co to obnáší. Za informace Vám všem děkuji a mínusářům přeji krásný mínusový večer, ba i život. Karel

Herold

Z hotelů se společným záchodem na chodbě jsem vyrostl už hodně dávno..

Erik85

Od toho existuje kategorie DeLuxe…

Herold

Tu mají ČD?

Honza

Ano, mají

Erik85
Jiří 24

Ano mají, ale pouze ve vozech řady WLABmz 826 https://www.vagonweb.cz/popisy/popisy.php?k=CD_Z&v=1172

Martin

Je v takovém voze hodně štěnic a švabů?

ojan

To záleží na údržbě. Lehátkové vozy ÖBB jsem zažil vždy jen čisté, ačkoliv nebyly nejnovější. Pokud toužíte po štěnicích a švábech, jeďte s Regiojetem do Chorvatska (viz reportáž, která tady nedávno byla).

Martin

Můžete dát odkaz? Omlouvám se, ale našel jsem jen že měli problémy se zpožděním. Naopak štěnice řešily CD např. v roce 2018

ojan

Ne že by šlo přímo o hmyz, ale vozy ve strašném stavu a hrubě zanedbaný úklid každopádně:
https://zdopravy.cz/reportaz-s-regiojetem-do-splitu-na-vlastni-kuzi-aneb-orchidej-to-nezachrani-124731/

Granja

Takže byly tam ti brouci nebo ne? Nebo jste si chtěl jen kopnout za každou cenu…

Laborec425

Tak to byste zjistil, kdyby jste tím jel. Já osobně jezdím lůžkama asi dvacet let pravidelně a poštípanej od něčeho jsem byl jen jednou a vzpomínám si, že ten vůz byl takovej docela špinavej a zašlej.

ABC

Trojka – štenice. Dvojka bez štěnic. Jednička bez štěnic a s ramínkama.

Ketchup1970

Nevim jak vy ale moji kamarádi z Francie ( SNCF) si luzkovy vůz s autovozem pochvalovali . A jindy zas spolucestující z SRN chvalili servis jak v WLABmz tak i v jidelaku , který často používá .

Kajman

To záleží na tom, kolik si jich tam přinesete.

Martin

Nevím proč se vztekáte…např. v 6/2018 o tom byl článek i na Idnes a jednalo se o vozy ČD. Jednou jsem i vyslechl rozhovor výpravčí a průvodčí, kde se bavily o firemní ubytovně a že tam jsou štěnice…. Jen se ptám….. Osobně bych asi v lůžkovém, lehatkovém voze nikam nejel….a to mám vlaky rád…

M152

Štěnice byly na nocležně ČD ve Staré Pace, zhruba v roce 2017.

Granja

Na některých nocležnách byly i rybenky (či jak se ta havěť jmenuje).

Swariner

Rybenky jsou vcelku neškodná stvoření. Narozdíl od štěnic.

Laborec425

Pro mě největší životní zážitek je pokaždý, když jedu single lůžkem. Vyzkoušejte to a uvidíte, že se Vám to bude líbit.

M@trixX

Samozrejme. A este potkany a hyeny.

Granja

Pokud tam nebyl Jožin z bažin a nejeli v tom Pražáci…

Martin

😂😂👍 ani-ČD hyeny….

Kody

Proč neprotáhnou ten Metropol až do Berlína?

ojan

Viz níže. V minulosti do Berlína jezdil, před 5 lety skončil, prý mj. proto, že ho předtím na německém území dotovalo Maďarsko, které s tím přestalo.
Ale třeba se v prosinci 2023 zase vrátí.

Petr

Dnes ho supluje NJ Graz – Berlin. Ostrava má konečně alespoň jedno spojení s Berlínem

ojan

Pro Moravu asi ano, ale pro noční spojení jižního Rakouska s Prahou nebo odkudkoliv do Drážďan je to nepoužitelné 😉

Josef Trögl

Ovšem Ústí o jedno prislo, resp. o všechna noční spojení.

ojan

Tuší mimochodem někdo, co mají být ta „omezení na infrastruktuře v Rakousku“, kvůli kterým nelze navýšit kapacitu spoje Praha – Linz – Zürich? Nějak mi to není jasné, napadá mě jen délka / hmotnost vlaku, ale z Budějovic do Linze jede EC337 pětivozový, to snad limit není, a dál na EN462 a NJ466 – oba dohromady 11 vozů, přitom po trati, kde běžně jezdí zdvojené railjety, tj. 14 vozů + dvě lokomotivy. Tak snad leda že by ten dvanáctý vůz potřeboval druhou lokomotivu v celé trase, ne jen přes Arlberg?

Tomariero

Je tak limit kvůli nástupišti v Linzi kam vlak přijede z Budějovic. Takže každé další lůžko/lehátko by ubralo vuz k sezení a to sn by tak chyběl (z Prahy je to jeden z nejoblíbenějších spojů na Budějce.)

Originální jméno

Problém je stará koněspřežka, Rakušani tam delší vlak v osobce nepustí.

ojan

Pokud je to skutečně tak, děkuji za objasnění. I když to stejně moc nechápu, protože delší / těžší náklady tam určitě jezdí a pokud tam jsou krátká nástupiště, tak by se ty spací vozy pověsily na konec a nesmělo by se z nich vystupovat. I to už se mi v Rakousku stalo, že vůz, v němž jsem seděl, nestál u nástupiště, byť to asi byla mimořádnost v řazení.
Argument s nástupištěm v Linzi (Tomariero) mi přijde dost slabý, to by se na tak velkém nádraží přeci dalo uprostřed noci ošetřit.

ojan

…ale chápu, že Rakušani se nepřetrhnou, v tomto ČD vyjít vstříc. Kdo se na „české“ lůžko nevejde, jede do Linze na sedačce a tam si lehne na „rakouské“ lůžko / lehátko ve vlaku, na který se ten český vůz připojí.

Twix

Přesně tak jsem to letos 2x udělal (resp. v jednom případě to lůžko z Prahy ani nejelo kvůli rakouské výluce), večer je to celkem v pohodě, ale v opačném směru v 5 ráno je to méně příjemné. Argumentu s nástupišti v Linci se taky divím už protože minule jsme přijeli klasicky k tomu dlouhému, snad jestli tam není málo místa ráno, ale to se mi taky nezdá. Ještě nedávno jezdilo do Curychu i lehátko a před 15 lety vozil tehdejší spoj v létě dvě italská lehátka do Benátek, a tak byl o dost delší. Je tak podstatné aby se do… Číst vice »

ojan

Jo, chápu, že v 5 ráno v Linzi vystoupit a pak 1,5 hodiny čekat, než Vám přistaví vlak do Prahy, příjemné není. „Je tak podstatné aby se do všech vozů dalo nastoupit v Kefermarktu?“ Podle mě není, stejně tam v těch spacích vozech sotva je nějaký pohyb cestujících, ten vlak akorát musí zastavit tak, aby „denní“ vozy byly u nástupiště. Ale pokud někdo chce hledat důvody, proč to nejde, tak se tohle hodí a zdůvodní se to bezpečností. Protože co kdyby tam přeci jen někdo vystoupil. V Linzi je asi hlavně otázka, co s tím přímým vozem je ty dvě… Číst vice »

Alibaba

Já si myslím, že to taky bude sklony tratě přes Arlberg.

ojan

No přes Arlberg právě že ne, tam vlak dostane druhou lokomotivu (Innsbruck – Buchs) a v pohodě to projede. Ale do Innsbrucku to jede s jednou a 11 vozy a nevím, kolik vozů jedna utáhne, aniž by se musely prodlužovat jízdní doby, přeci jen úplně po rovině to není. I když noční vlaky mají spoustu vaty, takže prodloužení o pár minut v jednotlivých mezistaničních úsecích by nevadilo.

M.S.

Modernizované WLABmee bude jezdit do Budapešti a na Slovensko, modernizované Bcmz do Budapešti a Varšavy, co se teda v souvislosti s obnovením EN do Curychu prezentovalo? Říct, že 21 lůžek a 9 lehátek pokrývá potřebu je teda síla, vždyť Canopus bude mít pronajaté lehátko z Německa (protože naše lehátka 200 km/h nemohou) a x relací, které by minimálně přes léto slavily úspěch (Benátky či lůžko do Splitu např.) zavést nejde, protože nejsou vozy. Vyjádření, že dalších pět let se do noční dopravy investovat nebude je při takovéto akci trochu smutné a „podtrženo, sečteno“ v podobě sdělení, že ve ztrátě se… Číst vice »

noerf

Protože mezinárodní spoje nikdo nechce dotovat a ČD neumí obchodně uvažovat mimo dotované spoje.
Podívejte se Regiojet jezdí v létě do Chorvatska, celoročně do Košic, nyní ještě do Přemyslu a většinou jede plný, protože díky autobusům, prodeji jízdenek a letenek má data o přepravních kapacitách a ochotě cestujících platit za dopravu.
ČD po desítkách let provozu neví o platících cestujících téměř nic. Neví kam chtějí jezdit, kolik za to jsou ochotní platit, jaké služby chtějí. Jednoduše by ČD měli konečně opustit tezi, že MD a objednatelé, šotouši a režijkáři jsou zákazníci.

vtvt

K Vašemu „ČD po desítkách let provozu neví o platících cestujících téměř nic. Neví kam chtějí jezdit, kolik za to jsou ochotní platit, jaké služby chtějí. “

Jestli je to pravda, tak ČD nepřežije v současné podobě

blue

ČD se udrží, vždycky si někde vybrečí podporu.

ojan

Kupovat nové vozy jen kvůli sezonním linkám se při jejich dnešních cenách nevyplatí, to už je lepší poslat je někam, kde budou celoročně jezdit poloplné. A když mám pochyby o tom, že to skončí aspoň tou černou nulou, tak je nekupovat vůbec. Ono se taky musíte podívat na spotřebitelské preference v jednotlivých státech. Spousta Čechů Vám řekne „proč bych jezdil špinavým a pomalým vlakem, když můžu jet autem nebo letět“. Do nočního vlaku už by teprve nevlezli a uhlíková stopa je jim ukradená, naopak, svá naftová SUV vidí v zelenající Evropě jako symbol svobody a zdravého rozumu. S takovým zákaznickým… Číst vice »

noerf

Na příkladu Regiojetu do Chorvatska je vidět, že nové vagóny nejsou podmínkou. Ale souvisí to i s trasováním. Praha – Curych autobusem pod devět hodin (08:40), vlakem přes čtrnácthodin (14:15). Denní spojení Mnichova, autobus je cca o 30 rychlejší a najede téměř o 50 kilometrů méně. Protože není na trati elektrifikace a v Německu jede jako spěšný vlak.

krystof.bohm1

V zemích býcalého sssr by 21 lůžek a 9 lehátek ještě s jídelňákem stačilo na jeden dlouhý vlak.

Roman Čadek

Dotovaná drážní infrastruktura, dotované energie, dotované jízdné, dotované postrky. A ještě mají drážní pijavice tu drzost škemrat o další „úlitbu“!?

MilanSima

Nejste bratr Axela?

Alibaba

To se naučily od silničářů… Ti s tím mají ještě větší zkušenosti.

blue

Na silnicích někdo škemrá o úlitby? A od kdy?

Alibaba

Tak od revoluce v roce 1989 furt. Tuhle dálnice, támhle obchvat, tu parkoviště…

Libcha

„Lehátka … jsou odděleni muži a ženy.“

To je nějaká novinka?

ABC

No u lehátek řek bych ano. U Nightjetů lehátka oddělená nejsou (byť se dá koupit „Ladies only compartment“)

Pája

Asi nesmí být muž se ženou na jednom 😃

ojan

Mám pocit, že to ČD měly už dávno.
A ano (reakce na ABC), u ÖBB jsou lehátkové oddíly standardně smíšené. Ale brzy přijdou kapsle.

Jiří Kocurek

Jenom? Není těch pohlaví dneska už přes padesát…

DPH

lechtátka nikdy oddělená pohlaví neměla s vyjímkou ženského oddílu v poslední době, naopak jsou oddělená pohlaví v lůžku

ale když tím soudruh nikdy nejel, tak netuší

rtep

Nyní jsou odděleníé kupé pouze u lůžek, u lehátek jsou společné:
https://www.cd.cz/nase-vlaky/nocni-vlaky/ceske-drahy/-25866/

petrof

jen pro doplnění, pár nebo smíšená skupina může být pospolu …

Laborec425

To je dost divně řešený. Před lety jsem takhle jel, jako páru nám to normálně v pokladně prodala a samozřejmě, že ten průvodčí nás chtěl vyhodit protože v kupé byla ještě jedna žena (a to jsme jeli na dlouho plánovanou dovolenou s ubytováním). A opravdu si nemyslím, že by tohle měl vědět cestující a říkat pokladní: „NENENENE, tohle nám neprodávejte, to se nesmí.“
To by snad měla vědět ona.
A myslím, že takových případů se děje do dnes mraky, že neznelé pokladní prodají do lůžka páru jízdenky a pak průvodce vozu prudí.

ojan

Mají 31 nočních vozů, investice v příštích 5 letech neplánují. Takže noční vlaky Mnichov – Varšava a Graz – Berlin za rok nevyjedou? 🙁
https://zdopravy.cz/mnichov-varsava-graz-berlin-ceske-drahy-odhalily-plany-na-nove-nocni-vlaky-115371/

Vtvt

V diskuzi pod jiným článkem zazněl názor, že u obou navrhovaných linek z Mnichova a z Grazu půjde o prodloužení/přetrasování současných linek.

ojan

Dík za info. Jo, to zní rozumně. Slovakia se dá prodloužit do Mnichova a rozdělit v Bohumíně na část do Košic a do Varšavy, Metropol se dá prodloužit do Berlína (takhle už před mnoha lety jezdil, ne?) a z Břeclavi poslat část do Grazu. No ale jestli na 3 noční vlaky (plus ten jeden vůz přes Linz do Zürichu) stačí 31 vozů (plus nějaké na sezení)? Reálně jde o 6 souprav, když jedou denně, musí být na každé lince dvě.

M19
ojan

Jo máte pravdu, to už jsem zapomněl. Ten si může tak maximálně v Bohumíně vyměnit část vozů se Slovakií. To by ale tedy byl čtvrtý spoj a na 8 souprav 29 vozů stačit nebude (mínus ty dva přes Linz).

Vtvt

Nebude to ten, co dnes jezdí jako nightjet z Vídně přes Břeclav?

ojan

Ne. Nightjet je produkt ÖBB, tady je řeč o nočních vlacích ČD. A nevím, který Nightjet máte na mysli. Ten z Vídně (nově z Grazu) přes Ostravu a Polsko do Berlína?

M@trixX

Nightjety na ceskom uzemi prevadzkuju CD.

Vtvt

K potřebě vagonů je nutné přičíst i spací vagon který jezdí přes Č. Budějovice.

A předpokládám, že budou jezdit i maďarské spací vagony, které dnes jezdí přes Vratislav a jezdily přes Prahu na Metropolu
https://zdopravy.cz/nocni-metropol-z-prahy-do-berlina-skonci-spoji-jen-prahu-a-budapest-2352/

Chronosphere

Ach ty šotonápady. Co by se všechno dalo.Tady nejde o hraní s vláčky,ale o tu černou nulu.😄

ojan

Když před půl rokem ČD podaly oznámení o plánované nové službě, tak předpokládám, že měly spočítané, že by jim to na tu černou nulu vycházelo a že na to mají / do prosince 2023 budou mít vozy.
Teď to spíš vypadá, že to spočítané neměly, nebo ty nové linky vůbec vážně neplánovaly, protože na 5 nočních linek s denním provozem jim 29 vozů nestačí. Jediná možnost by tedy bylo to prodloužení a větvení stávajících linek.

Tomariero

Určitě se jednalo o prodloužení současných spojů + případně řešení pomocí souprav od ÖBB se kterými by se stejně ty vlaky společně provozovali.

Robert Pražák

Ježková voči. Zase vy? Už se pomalu bojím otevřít plechovku.

Lomb

ČD Night 🙂
Ve srovnání s tím co předvádí v noční dopravě OBB je tohle spíše taková křeč. Škoda že to nemá třeba zvířátkový název.

Dusanh

Night-bat? 😀

M19

ČD Battrain či jen ČD Bat?

M@trixX

Je to tragedia. Naozaj nerozumiem, ako k takemu nicnehovoriacemu nazvu dosli. Kdekolvek na svete dam do googlu nightjet, vzdy najdem nightjet. Ked dam vyhladavat „cd night“ tak k nocnym vlakom od CD sa nedostanem nikdy. Nemaju na toto nahodou nejake marketingove oddelenie? Ha-ha :\

krystof.bohm1

Lepší než BlueDreams, to zní jak prášek na spaní a modrá*pilule v jednom. Což není potřeba ani v RegioJetu do Chorvatska, tam má velká hlučná parta slušnou spotřebu modrých pilulí (a dalších prapodivných látek), zatmco slušný lidi ve vedlejším kupé potřebují solidní dávku prášků na spaní, aby usnuli při jejich
demilici vlaku.

Vtvt

Takže ČD utratili čtvrt miliardy za investice do vagonů a teď zjistily, že provoz zmodernizovaných vagonů bude ztrátový? Takže oblíbené řešení ČD = fňukat o extra dotace od daňových poplatníků.

Za jak dlouho ČD vyrukují, že potřebují extra dotace na 15ti miliardovou investici do 20x9ComforJetů a lokomotiv Vectron na 230 km/h?

Ach jo. Není pro daňové poplatníky levnější insolvence ČD, když přehnaně/předraženě investují?

Čím to, že Jančura umí provozovat noční spací vlak na Ukrajinu nebo do Chorvatska bez dotací?

ojan

Naučte se číst. Nic o ztrátovém provozu v článku není.

Vtvt

Je to marné. Je to marné. Je to marné.

Snad se nad tím zamyslíte. Cituji:
„Podle něj se uvažuje o dani z leteckého benzinu nebo úlevě z poplatku za dopravní cestu. Podle Krapince České dráhy hodlají provozovat noční vlaky s tzv. černou nulou. „

ojan

Vykládat se to dá různě, ale já tam žádný očekávaný ztrátový provoz nevidím. Chápu to tak, že kdyby stát zdražil létání nebo zlevnil železnici a tím učinil noční vlaky konkurenceschopnými, investovaly by ČD do nočních vozů a rozšiřovaly jejich síť. Ale za stávajících podmínek se jim to nevyplatí. Což ale neznamená, že ty tři stávající noční vlaky se stávajícími vozy budou ztrátové.

Vtvt

Jaké dotace dostává RGJ na spací vlak do Chorvatska či na Ukrajinu?

ČD dostává (s výjimkou Ex1) a stejně to nestačí, jak vyplývá z článku

Vaše poznámka o podmínce pro investice ČD do dalších nočních vlaků odporuje vyjádření šéfa ČD, že investice neplánují.

Neboť nočním vlakům v Německu v první řadě nekonkurují letadla, ale rychlovlaky

ojan

Ještě jednou: ať to čtu jak to čtu, o ztrátách a (přímých) dotacích tam nic nestojí. Za mojí interpretací Vašeho údajného rozporu mezi absencí dalších investic a tužbou po zlepšení podmínek vůči letectví si stojím.
V Německu byly noční vlaky prakticky zrušeny, až v posledních letech je tam ÖBB postupně obnovují. Že jim konkurují spíše rychlovlaky než letadla máte odkud? Nevěřím. Když někde potřebuju být v 9 ráno, můžu buďto jet nočním vlakem nebo letět. Když tam potřebuju být odpoledne, tak dopoledne letím nebo jedu denním rychlovlakem. Vždy konkurence letadla se železnicí, nikoliv železnice navzájem.

Vtvt

Já psal o dotacích všeobecně. Nejen o přímých.

Návrh ČD na snížení poplatku dopravce pro SŽDC = potřeba navýšit dotaci pro SŽDC

mgr.pavel

Vy vážně nechápete termín „dotace“.

Vaší „logikou“ stát platí dotace autobusům, protože ty jezdí po silnicích, které jsou postaveny a udržovány z peněz ŘSD.

vtvt

V tom je rozdíl.

Neboť spotřební daně z PHM loni čily 83 miliard

(dejme tomu že pár % z těchto miliard je z PHM spotřebovaných mimo silnice jako dieslové vlaky či lodě)

ojan

Při řádově vyšších přepravních výkonech. Opět se tu snažíte srovnávat nesrovantelná čísla.

vtvt

Tak se podívejte kolik ze státního rozpočtu a z SFDI šlo na dálnice a silnice I. II. a III. třídy

Čili auta si zaplatí po čem jezdí.

S výjimkou městských a obecních silnic.

ojan

Ono se to tak v obecném slova smyslu skutečně chápat dá, ale ano, když je řeč o dotacích, tak se obvykle mluví jen o těch přímých – tedy peněžních platbách.

petrof

celkem odvážné dávat za příklad ten žlutý cirkus do Chorvatska

vtvt

Dopravuje to lidi? Dopravuje. Bez přímých dotací.

M19

Černá není červená. Černá nula není ztráta, červená je malá ztráta. Je to marné, je to marné, je to marné. Abych citoval klasiku…

vtvt

Takže ČD nechce extra dotaci?

Já vidím, že i po přepracování článku zůstalo, že ČD chce slevu na poplatku za koleje který firma ČD platí do SŽDC = tím se zvýší požadované dotace pro SŽDC od daňových poplatníků.

M19

ČD navrhuje buď zdaňení nezdaněného paliva leteckých dopravců (tedy odstranění neodpodstatněné výhody) či chce v principu jen to samé co platí u konkurenci letadel. Proč kopete zrovna do ČD nevím, ale pokud byste to myslel principiálně vadilo by vám to u leteckých společností atd… Nepřímé dotace vám ostatně nevadí (pokud nejsou pro ČD), jak vyplývá z vašich sdělení jinde v této diskuzi.

vtvt

Článek byl zčásti přeformulován.

Spotřební daň na letecké palivo – vychází z Úmluvy o mezinárodním civilním letectví v 1944. Čili tuto mezinárodní smlouvu bude těžké změnit. Mě osobně zdanění nevadí

DPH na letecké palivo – totéž

Ekologická daň na letecké palivo – EU uvažuje o zdanění

Osvobození mezinárodní přepravy osob od DPH – osvobození se týká jak letecké tak pozemní dopravy.

Shrnuto – nevadí mi zdanění letecké přepravy či zrušení daňových osvobození. Vadí mi dotace pro ČD ve formě slevy z poplatku za koleje.

M19

Takže vám vadí, že chtějí nějakým způsobem srovnat podmínky. To je to co vám zjevně vadí.

vtvt

Přečtěte si to ještě jednou.

Granja

Zaujatému flašinetu to nikdy nevysvětlíte. Ten buben se totiž otáčí pořád dokola.

Jiřik

„… se uvažuje o dani z leteckého benzinu nebo úlevě z poplatku za dopravní cestu.“
– kde přesně vidíte fňukání o dotace?

Vtvt

eventuelní daň z kerosinu patří daňovým poplatníkům, nikoliv ČD

A daňoví poplatníci financují SŽDC, neboť loni SŽDC dostala od daňových poplatník 61 miliard. Od dopravců za koleje cca 3,5 miliardy.
Čili menší poplatky od dopravců = nutnost navýšit dotace pro SŽDC.

Jiřik

Ahá, takže konečně uznáváte, že drážní dopravci platí vyšší daně než letečtí! 😁👍

Vtvt

To nevím. Je to možné.

Že přijde vyšší zdanění letecké přepravy považuji za velmi pravděpodobné.

Neboť státní dluhy se musí nějak splácet.

ojan

…a to ještě nemluvíme o těch bilionech, které nás bude stát klimatická změna způsobená spalováním fosilních paliv.

Karel

U letadel jiná než fosilní paliva nelze používat. Jaderný reaktor se do letadla nevejde.

ojan

To nepopírám. Ale to neznamená, že by neměla být zdaněna. Naopak, veškerá fosilní paliva by měla obsahovat daň na pokrytí škod jejich spalováním způsobených – říká se tomu externí náklady – ať už k nim alternativa existuje nebo ne.

mgr.pavel

Ano, státnídluhy se musí splácet, a také je velmi nesystematické, že snad nejméně zdaněným druhem dorpavy je ta nejméně ekologická (letecká).

Proč by se toto nemělo měnit?

Vtvt

Někde jsem psal, že leteckou dopravu není třeba zdanit?

Jiří Kocurek

Páč nad letectvím se těžko dělá státní monopol, když je většina tras je mezistátních.

Z jiného soudku: Co třeba Duty-free alkohol na nádraží, stejně jako na letišti?

M19

Výjimka a daň z paliva ke forma nepřímé dotace. Když někomu odpustí daně je to v pořádku, když ty samé peníze dostane přímo je to špatně? Jedno podpora není a druhé je?

vtvt

Je to stejné.

Jenom nevím proč mi to píšete, neboť já nikdy netvrdil to, co s čím polemizujete.

M19

Kontext se tomu říká…

vtvt

Mohu tedy poprosit o citaci, kde zastávám názor, že není třeba zdanit leteckou přepravu?

krystof.bohm1

Není, protože bez těch dotací by jezdili všichni autem. ČD by byly jen pro nostalgické jízdy, případně jeden krátký velkoprostor z Prahy do Brna a Ostravy denně. Plus samozřejmě cargo, to si snad vystačí samo.

Vtvt

Loni šlo do českých železnic (do kolejí a do provozu pasažérských dopravců) zhruba 80 miliard od daňových poplatníků. Plus pár miliard daňových úlev.

Od pasažérů (a od nákladních dopravců za koleje) se utržilo pouze cca 10% výše uvedené částky.

Fakt si myslíte, že lze udržet současný rozsah českých železnic? Zejména rozsah provozu na málo využitých tratích, kde jezdí nízkokapacitní vlaky jako RegioNova?

I vzhledem k tomu, že v nejbližších letech SŽDC a ČD plánují investice za stovky miliard Kč (a ČD už dnes je brutálně zadluženo).

J.K.

No to je řešení, víc dani konkurenci.

Co takhle odstranit ten drážní bordel v Evropě, že při cestě přes 5 zemí musím mít 5 fírů a čet co mluví místním jazykem? Nemohla by si dráha zamést vlastní bordel, namísto návrhů na větší daně pro konkurenci?

Xiao

Tak zrovna u letectví by šlo o nápravu současného pokřiveného stavu, kdy letecké palivo není zdaněno (proč jako?).

Vtvt

Zdanění letecké dopravy přijde i do ČR v nějaké podobě. Ale není důvod navyšovat dotace českých daňových poplatníků do železnice. Spíše se bude škrtat, neboť železnice na proporčně dostává víc než je její dopravní výkon.

mgr.pavel

Kde se jak „navyšují dotace“ do železnice?

Rozumíte významu slova „dotace“? Nepletete si to s investicemi (do infrastruktury)? Které ale afaik v následujících letech teda budou spíš klesat? (snad se zde moc nemýlím..?).

Afaik ty noční vlaky provozuje ČD na podnikatelské riziko, bez dotací.

vtvt

Např. u dotace na linku do Chebu přes Ústí n.L. se loni zvýšila dotace o 45%.

Ve srovnání s auty jsou dotovány všechny vlaky ČD. Nicméně část z vlaků ČD (zejména co jezdí Praha-Ostrava) jsou dotovány pouze nepřímo.

ojan

Mám-li použít Vaši interpretaci slova „dotace“, tak auta jsou masivně dotována 1) bezplatným využíváním silnic (když si odmyslím těch směšných 1500Kč ročně za dálniční známku), 2) bezplatným nebo téměř bezplatným poskytováním odstavných ploch, 3) tím, že neplatí externí náklady jejich provozem způsobených (mj. na životním prostředí a zdraví populace).

vtvt

Tak se podívejte kolik ze státního rozpočtu a z SFDI šlo na dálnice a silnice I. II. a III. třídy

A srovnejte si to s tím co zaplatí provozovatelé auto

Čili auta si zaplatí po čem jezdí.

S výjimkou městských a obecních silnic.

Železnice v ČR jsou masivně dotovány, neboť jsou málo využívány. Jedním z důvodů je to, že podstatná část tratí prostě nemá takřka žádné standartní zákazníky, neboť vznikly dávno kdysi v minulosti a dnes jsou jiné poptávky po dopravě

ojan

Podle současných vědeckých poznatků škody způsobené vypuštěním 1 tuny CO2 z fosilních paliv přesahují 100 eur, čili auta spotřební daní z PHM zaplatí buďto toto, nebo silnice (kromě městských a obecních). Zbývá tedy ještě velká hromada, co by měla platit. Co třeba bezplatné nebo téměř bezplatné stání na obecních pozemcích?
Masivní dotování málo využívaných železnic jsme probrali už jinde. U lokálek s Vámi souhlasím, ale tady je řeč o nočních vlacích na hlavních tratích.

vtvt

A z čeho ČD žije? Že provoz na lokálkách neumí zajistit nikdo jiný.

Viz propad dotace na pošumavských tratích, když firmu ČD s RegioNovami nahradil GWTR s RS1
https://zdopravy.cz/podepsano-provoz-na-posumavskych-lokalkach-prevezme-od-ceskych-drah-gw-train-regio-79756/

Y.K.

Protože letectví nedostává od států infrastrukturu a služby?

původní Jakub P

Ne, tak proč tak často čteme o dotování letišť i jednotlivých leteckých linek?

Y.K.

Protože se jedná o regionální letiště, které si z nějakého důvodu NĚKTERÉ regiony hodlají vydržovat i když tam toho moc nelétá. Případně nějakou linku, rozhodně to není běžné v celkovém měřítku. I tak jsou to rozdíly milionů a miliard.

původní Jakub P

Jo, ale není to úplně málo. Některé aerolinky si z toho udělaly kšeft a v podstatě tlačej zákazníky, aby lítali úplně nesmyslně, protože tak můžou podojit erár.

Další věc pak samozřejmě jsou externality nadměrné letecké dopravy, které nesou všichni v okolí letišť i jinde… A které by letečtí dopravci měli začít kompenzovat.

Y.K.

Nooo, externality jsou jistě zajímavé téma, ale dokud se nebudou kompenzovat externality automobilové a jiné silniční dopravy, které je největší zátěží měst a obytných oblastí, tak je to takové „někoho pumpnout“. Emisní povolenky zatím dostávají, ale to už skončí. Dobrý konkurenční boj je „být dobrý a nabízet něčím zajímavý produkt“, ne syoat konkurenci písek do soukolí. Já vlaky jezdím rád, i do ciziny, ale dál po Evropě to moc nejde (často to nejde vůbec). Letecká doprava se stala levná kvůli úspěšné liberalizaci a přesně to potřebuje dráha. Ne zdražit letenky tak, že to jinak než vlakem nepůjde, ale naopak konkurence,… Číst vice »

VTT

Co si mám představit pod tím „tlačením zákazníků do úplně nesmyslného lítání“?
Přeci nejdřív musí někdo někam chtít cestovat, až pak může aerolinka toto přání splnit např. pomocí nízkých cen. A zjišťování, odkud kam je taková nenaplněná poptávka, to je dost složité a často se při tom ta letecká společnost spálí.

mgr.pavel

Kolik regionálních letišť dostává ročně stamiliony? Kolik peněz šlo na dotování různých leteckých linek? Proč teď JMK zkouší dotovat už jen přímý železniční spoj RJ na letiště?

Y.K.

Kolik miliard jde ročně do železnice, silnic a jejích infra? Jen abychom srovnávali srovnatelné.

Jiří Kocurek

A proč ho danit? Jiná paliva se dokonce dotují… majzněte někdo řepkového magnáta dotačním titulem po hlavě.

Pajoš

A to 5 firu přes 5 zemi způsobuje zásadní prodražení?

Karel

Naopak. Zaměstnanci s větším jazykovým vybavením mají vyšší platy.

Jiří Kocurek

Ano, představte si popisky ve 20-25 jazycích u každého ovládacího čudlu, desítku radiostanic … a proto se celoevropskou lokomotivu ještě nepodařilo vyrobit.

Takže lokomotiva musí čekat na vlak nebo musí vlak čekat na lokomotivu.

Ketchup1970

Česko a Slovensko mohou být v klidu , Rakousko Německo a Švýcarsko taky. A pochybuji , ze vlaky překračují víc než jednu hranici max dvě . Spousta firu už ovládá němčinu a muže na síť DB nebo ÖBB . Nevím odkud mate 25 jazyku ? Ale možná byste mohl zkusit s jednou zásuvku na 230v AC v Evropě . A to pominu , ze už není UK v EU . Myslím spojené království .

Vtvt

Proč na Berlinerech ČD v Německu jezdí němečtí strojvůdci?

Ketchup1970

Vím o firech co mohou s vectronem až do Hamburku . O smlouvě s DB nevím nic , zřejmě to nevíte ani vy Alexi . A kdybych byl fira co umí německy tak se rovnou zaměstnán u DB . Mimochodem jsou i triebzeugführer kteří sprechti česky . A jak mluvíte jiným jazykem vy?

Pajoš

25 jazyků? 😀 ani nevím jestli jich tolik v Evropě je. Natož aby jel jeden vlak přes 25 států.
To jste si hezky zaprehanel. A teď zase zpátky hop do skutečného světa 🙂

ojan

Předně je potřeba narovnat podmínky. Jak má být železnice konkurenceschopná, když musí hradit vysoké poplatky za dopravní cestu a k tomu drahou elektřinu, zatímco kamiony platí směšné mýto (směšné, protože nepokrývá ani 10% nákladů na výstavbu a údržbu silnic) a spotřební daň jim politici snižují – a letecké společnosti neplatí žádnou?
Existují jen dvě možnosti, jak ty podmínky narovnat: buďto poplatky železnici snížit na úroveň ostatních, nebo je ostatním zdražit na úroveň železnice.

Vtvt

V první řadě by železniční infrastruktura a provoz měli omezit plýtvání.

Neboť v současnosti železnice v ČR dostává víc než je její dopravní význam.

V Německu mají zhruba
– o polovinu řidší síť než v ČR
– dvojnásobné využití kolejí, přestože nemají 40ti sedačkové vlaky
– průměrně 10 vyšší poplatky za koleje než v ČR

ojan

Ta tvrzená čísla jsou naprosto nicneříkající, protože hází všechny tratě do jednoho pytle. A naprosto irelevantní pro noční / obecně dálkové vlaky. Kdybyste v ČR zrušil 80% lokálek, budou ta čísla vypadat úplně jinak a pro vlaky na hlavních tratích se přitom vůbec nic nezmění. Infrastruktura je rozhodnutím státu, rozsah provozu z velké části rozhodnutí státu a krajů – kolik dopravy objednají. S tím dopravci nic nenadělají. Ti se musí snažit z dostupné infrastruktury vytěžit maximum. Což jde dost těžko, když pro MD a SŽDC je vrcholem pokroku dvojkolejka (tu a tam) s maximální rychlostí 160 km/h. Jak pak mají… Číst vice »

Vtvt

Shrnutí jsem použil správně. Neboť spousta nákladů je fixních a režijních = nejde rozdělit, tak jak byste si představoval.

Vypnutím investičních/provozních peněz pro část tratí se balík dotací bude používat jen na tratě, které jsou skutečně využívané. Jestli se peníze vypnou pro třetinu nebo polovinu (nebo 2/3) tratí, to neumím odhadnout.

ojan

Nepoužil. V Německu mají zhruba – o polovinu řidší síť než v ČR –> kdyby se zrušily 2/3 českých lokálek, byla by česká síť řidší než německá – dvojnásobné využití kolejí, přestože nemají 40ti sedačkové vlaky –> pokud počítáte využití kolejí za celou síť, tak opět, zrušením lokálek by v ČR využití výrazně vzrostlo, protože by odpadly ty nejméně využité – průměrně 10 vyšší poplatky za koleje než v ČR –> je otázka, jak jsou ty „průměrné poplatky“ spočítané, ale pokud je to prostě za celý stát výběr peněz / ujeté vlakokilometry, tak ten český výrazně snižují regionovy apod. na… Číst vice »

vtvt

Poplatky dopravců za koleje atd. v 2021:
V Německu 5.371 milionů EUR
V ČR 129 milionů EUR.

A konkrétně ČD se dožaduje extra miliard viz finanční ředitel ČD
https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/rozhovor/lukas-svoboda–musime-zmenit-system-financovani-zeleznicni-doprav/-31818/

Neboť Skupina ČD k 30.6.2022
– dlužila 70 miliard Kč
– měla napevno objednáno investic za 50 miliard
– plánovala během 10let investovat 100 miliard

Od té doby se změnilo, že půjčku přes 12 miliard si ČD půjčily mnohem dráž = úrok 5,6% p.a.

Ketchup1970

Děkuji , ze jste konecne použil správně termín režijní . To by tady někteří měli pochopit .

Chronosphere

Se vám v té diskusi zasekla deska. Tohle je diskuse o osobní dopravě, ještě jsem neviděl,že by kamiony vozily po dálnici cestující. Vlastně jo,👹,ale o to tu teď nejde. Že zdražení mýta pro kamiony chcete dotovat noční vlaky???😀

Pája

Ty kamiony vezoucí pasažéry nemají pro ně ani pojištění, jaké má běžný autobusový dopravce, ale to je na jinou diskusi 😉

Jiří Kocurek

ano, to je na diskuzi o trestné činnosti a převaděčích. A ve vagonech se pašuje taky.

mgr.pavel

Osobní železniční doprava platí podobné poplatky, jako ta nákladní.

Osobní silniční doprava platí podobné, jako ta nákladní silniční.

Poplatky za využití železnice zkrátka tak jako tak jsou vyšší, než poplatky za využití dálnice.

ojan

Nenapsal jsem nic o dotacích nočních vlaků, jen o narovnání podmínek. Jak již napsal mgr.pavel, ohledně daní a poplatků je celkem jedno, jestli srovnáváme osobní vlaky s autobusy, nebo nákladní vlaky s kamiony.

Jiří Kocurek

A jistě bude každý rád, když se zdraží základní potraviny, protože k vožení čerstvé zeleniny je přece nejlepší 40t lokomotiva a pět 20t vagonů, když si někdo objednal 4 palety.
Takový by měl v restauraci dostat sud piva limodády jako minimální objednané množství, aby měl nad čím přemýšlet pokaždé, když si chce dát něco k pití. Ano, je to úspornější než umývat sklenice.

Jiří Kocurek

Jestli chcete železnici zabít, tak jim napalte spotřební daň z elektrické energie stejnou jako z nafty.

A pak můžete jít narovnávat třeba daně z gumáků.