Infrastruktura Silnice Zprávy

Kraje nevědí, zda letos dostanou peníze od státu na své silnice. Chtěly by zákonnou jistotu

Silnice II/432 před opravou. Autor: Swietelsky
Silnice II/432 před opravou. Autor: Swietelsky

Kraje zatím nevědí, zda a kolik peněz dostanou letos od státu na opravy svých silnic II. a III. třídy. Plzeňský kraj, který loni obdržel 190 milionů korun, navrhuje, aby to byla každoročně pevná suma z výběru spotřebních daní z minerálních olejů, tedy z paliv a maziv. Řekl to včera náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN). Kraje se o to snaží s prodlevami již několik let, nyní připravil vlastní návrh zákona na státní podporu krajských silnic Liberecký kraj. Podle ministerstva dopravy se o penězích pro kraje bude teprve jednat.

„Loni jsme dostali ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) polovinu toho, co v předloňském roce. Předloni to byly čtyři miliardy korun na celou republiku, loni jenom dvě,“ uvedl Čížek. Letos krajům zatím nikdo nesdělil, zda vůbec nějaké peníze budou. „Pokud by nepřišly, byl by to problém, protože z peněz od SFDI opravujeme méně významné silnice mezi obcemi, které jsou ve špatném stavu,“ uvedl. Kraj počítá minimálně se 190 miliony Kč, ale má připraveny akce za výrazně více.

O letošních dotacích pro kraje však zatím nebylo rozhodnuto. Filip Medelský z ministerstva dopravy k tomu řekl, že v posledních pěti letech dostávaly kraje ročně mezi dvěma až 4,4 miliardami korun. Dohromady to mělo činit kolem 19 miliard korun. „O případných dalších finančních prostředcích budou ještě probíhat jednání,“ uvedl.

Podporu státu podle Čížka kraje potřebují, protože dotace EU postupně mizí a teď se vyhlašují poslední výzvy v programu IROP. Náměstek podporuje návrh Libereckého kraje, aby na financování krajských silnic šla pevná suma, třeba z výběru spotřební daně z minerálních olejů, která by se rozdělovala buď v rozpočtovém určení daní, nebo z rozpočtu SFDI. „Ideální by byly čtyři miliardy korun každý rok. To by nám konečně obrovsky a systematicky pomohlo zlepšovat síť mezi vesnicemi,“ dodal.

Plzeňský hejtman Josef Bernard (ČSSD) to podporuje. „Z daně za minerální oleje, paliva a ze silniční daně, se této zemi vybere 90 miliard korun. Kdyby z nich šlo na kraje každý rok čtyři nebo pět miliard, tak to v této zemi nikoho nezabije,“ uvedl. Kraje se podle Bernarda musí každý rok doprošovat o peníze a nejsou schopny plánovat dlouhodobější investice. „A neopakujme si pořád tu mantru, že se (krajům) zvýšilo rozpočtové úrčení daní. To se navýšilo o 47 procent, ale jen náš kraj zvýšil za poslední čtyři roky vlastní výdaje na silnice na trojnásobek,“ uvedl.

Návrh Libereckého kraje, který počítá s dlouhodobě pevnou částku pro kraje, podle Čížka v nejbližší době dorazí do Sněmovny jako zákonodárná iniciativa. „I kdyby to byla miliarda ročně, tak už by to bylo systémové, s čímž mohou kraje počítat. Lidé a obce očekávají, že budeme naše silnice zlepšovat. A my bychom jim teď museli říci, že když nebudou peníze z EU, tak se budou zhoršovat,“ řekl. Kraje vlastní 85 procent veškerých komunikací v ČR, například Plzeňský 4600 kilometrů silnic a 960 mostů, silnice I. třídy a dálnice vlastní a spravuje stát.

Stát začal přispívat ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) krajům na silnice za ministra dopravy Dana Ťoka v roce 2015. Tehdy poslal 4,4 miliardy, což je dosud nejvíce. Ministerstvo nicméně vždy tvrdilo, že jde o dobrou vůli, neboť SFDI není určen k financování krajských silnic. Zákonný nárok tak kraje na peníze ze SFDI nemají.

ČTK

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin K.
Host
Martin K.

Prosím ať kraje hezky poprosí pana Babiše. On přeci zavolá ministru dopravy a on peníze pošle. No není nic jednoduššiho. Neschopní hejtmani …..

Spravedlnost
Host
Spravedlnost

Tak kdyz potrebuji objednavat vlaky z Nezvestic do Prikosic, k obsluze Kornatice rybnik, tak tezko budou mit na silnice. Ale fanatici do lokalek nam jiste vysvetli pro jsou podobne trate pater regionu a bez vlaku to nejde, ackoli kdekoli za hranicema podobne trate neobsluhuje osobni vlal 40 let a pokud je neppuziva nakladka, tak je ani davno neudrzuji. My to ale musime delat lepe pocesku.

Přemek
Host
Přemek

Závazek je závazek a měl by se v tomto případě ze strany MF vydat a následně plnit. Vzhledem k tomu, že již na počátku běžného fiskálního roku začínají práce na rozpočtu toho následujícího, je z podivem, proč krajům tento závazek není dán. Rekonstrukce jsou třeba nejen silnic a efektem je snížení nehodovosti a zvýšení životnosti aut, když se výrobci příliš nestarají.

Beekee
Host
Beekee

Není to tak dávno co jsem o tom mluvil s policajtem a ten byl skoro zoufalej z těchto rekostrukcí — často v původním uspořádání, jen nový povrch. Nová hladká silnice vždy vede ke zvýšení rychlosti, někdy i výraznému, čili i následky případných nehod jsou horší. Samozřejmě to není argument rekonstrukce nedělat, spíš povzdech nad dnešní realitou a námět k zamyšlení, jak je dělat lépe.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Nebylo by to samospásné řešení, ale možná by pomohlo odstranit nesmyslné opravy koncem roku ve špatném počasí jen proto, aby se dočerpaly peníze a zanedlouho se stejný úsek musel opravit znovu. Zkusme posunout zúčtovací / rozpočtové období oprav a rekonstrukcí komunikací o ½ roku. Prostě ne od ledna do prosince, ale od července do června. A ano, chápu, že nejistotu ohledně přidělovaných financí to neodstraní.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Pokud mají kraje tak velkou nejistotu, tak mi to přijde hodně špatně. Jak můžou rozjíždět výběrová řízení na opravy takových silnic? Čekat až budou mít peníze jisté, to hrozí že se výběrko včetně případných odvolání nestihne uzavřít a zaplatit práce ještě letos. A riskovat uzavření smlouvy na opravy silnic, aniž bych měl peníze jisté..?

Ale stejně je to zvláštní. Andrej s Alenou pořád říkají, jak skvěle se máme, že už je líp, a pak ani nejsou schopní říct jestli budou peníze na letošek..

M H
Host
M H

A taky se kvůli tomu potom zbytečně moc staví na podzim i v nevyhovujících klimatických podmínkách, protože na jaře není za co…

Démon
Host
Démon

Když není na SFDI, nebude nikde 🙁

Démon
Host
Démon

SFDI nemá ani na to co staví 🙁

Přemek
Host
Přemek

Kdyby SFDI bylo institucí dlouhodobě prokazující efektivnost rozhodování a řízení, jistě by bylo peněz dost bez obav, že se zašamaní.

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

A teď základní otázka: mají kraje v rámci rozpočtového určení daní peníze na údržbu komunikací zapracované v rozpočtech a nebo nemají? Stát pravděpodobně říká, že mají a tak mi to připadá jako žebrání. Podobně jako u memoranda na provoz osobní závazkové drážní dopravy.

dopravák
Host
dopravák

Nevím, zda mají či nemají, ale je to asi vlastně jedno, protože ty prostředky jsou zjevně tak či tak nedostačující – aspoň podle toho, jak ty silnice vypadají. A domnívám se, že leckde v posledních letech navíc dost opět vzrostla i autobusová doprava, což se na větší potřebě lepšího udržování těch silnic asi také trochu projevuje.

Petr
Host
Petr

Tak při hodnocení deficitu/přebytku veřejných rozpočtů syšíme, že zatímco státní rozpočet je v deficitu, tak rozpočty krajů a obcí jsou v přebytku. To znamená, že kraje škudlí peníze, které mají, a žebrají o další a další peníze na různé věci (zde na silnice). Ale to by snad mělo být financováno z rozpočtu krajů, když jsou ty cesty krajské. To si holt za krajské peníze kde jaký kraj staví letiště či dotuje nesmyslné letecké linky a pak jim chybí na silnice!!!

Vřed
Host
Vřed

Pořádně si to přečti stát v roce 2015 předal silnice a údržbu do krajů ale nedal jim k tomu žádné závazné prostředky. To že kraje hospodaří bez zadlužení je jen dobře. Že si Andrej a jemu podobní prelivaji dané do svých kapes a zaměstnávají zbytečně mnoho dalších lidí kteří ani nevím co dělají když se práce vůbec nezvýšila akorát ten náš ubeceny lempl se fláká čím dál víc.

Filias
Host
Filias

Kraje jsou v jiné situaci než stát. Ty si nemůžou natisknout peníze.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Stát také ne. Resp. vláda sestavující rozpočet ne. Tisknout peníze můž jen ČNB.

Přemek
Host
Přemek

Ani ta ne, ale státní tiskárna cenin na zakázku ČNB. To je ale jen cca desetina toho, co „tisknou“ obchodní banky tím, že poskytnou úvěr v převážně nových penězích a ten si po splacení plně přivlastní. To se to bankám podniká, když si mohou samy peníze tvořit, že?

Přemek
Host
Přemek

Dobrá otázka. Pochopitelně že z rozpočtového určení peníze přicházejí podle splatnosti příslušných daní a poplatků (z daní z příjmů až od dubna, částečně až od července). Kraje ale mají možnost čerpat další finanční zdroje z operačního programu doprava a v případě urgentní potřeby z rezerv SR. To je plně v kompetenci krajů a jejich projektových manažerů a vyjednavačů.