cargo

Kraje nevědí, zda letos dostanou peníze od státu na své silnice. Chtěly by zákonnou jistotu

Silnice II/432 před opravou. Autor: SwietelskySilnice II/432 před opravou. Autor: Swietelsky

Kraje zatím nevědí, zda a kolik peněz dostanou letos od státu na opravy svých silnic II. a III. třídy. Plzeňský

Kraje zatím nevědí, zda a kolik peněz dostanou letos od státu na opravy svých silnic II. a III. třídy. Plzeňský kraj, který loni obdržel 190 milionů korun, navrhuje, aby to byla každoročně pevná suma z výběru spotřebních daní z minerálních olejů, tedy z paliv a maziv. Řekl to včera náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN). Kraje se o to snaží s prodlevami již několik let, nyní připravil vlastní návrh zákona na státní podporu krajských silnic Liberecký kraj. Podle ministerstva dopravy se o penězích pro kraje bude teprve jednat.

„Loni jsme dostali ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) polovinu toho, co v předloňském roce. Předloni to byly čtyři miliardy korun na celou republiku, loni jenom dvě,“ uvedl Čížek. Letos krajům zatím nikdo nesdělil, zda vůbec nějaké peníze budou. „Pokud by nepřišly, byl by to problém, protože z peněz od SFDI opravujeme méně významné silnice mezi obcemi, které jsou ve špatném stavu,“ uvedl. Kraj počítá minimálně se 190 miliony Kč, ale má připraveny akce za výrazně více.

O letošních dotacích pro kraje však zatím nebylo rozhodnuto. Filip Medelský z ministerstva dopravy k tomu řekl, že v posledních pěti letech dostávaly kraje ročně mezi dvěma až 4,4 miliardami korun. Dohromady to mělo činit kolem 19 miliard korun. „O případných dalších finančních prostředcích budou ještě probíhat jednání,“ uvedl.

Podporu státu podle Čížka kraje potřebují, protože dotace EU postupně mizí a teď se vyhlašují poslední výzvy v programu IROP. Náměstek podporuje návrh Libereckého kraje, aby na financování krajských silnic šla pevná suma, třeba z výběru spotřební daně z minerálních olejů, která by se rozdělovala buď v rozpočtovém určení daní, nebo z rozpočtu SFDI. „Ideální by byly čtyři miliardy korun každý rok. To by nám konečně obrovsky a systematicky pomohlo zlepšovat síť mezi vesnicemi,“ dodal.

Plzeňský hejtman Josef Bernard (ČSSD) to podporuje. „Z daně za minerální oleje, paliva a ze silniční daně, se této zemi vybere 90 miliard korun. Kdyby z nich šlo na kraje každý rok čtyři nebo pět miliard, tak to v této zemi nikoho nezabije,“ uvedl. Kraje se podle Bernarda musí každý rok doprošovat o peníze a nejsou schopny plánovat dlouhodobější investice. „A neopakujme si pořád tu mantru, že se (krajům) zvýšilo rozpočtové úrčení daní. To se navýšilo o 47 procent, ale jen náš kraj zvýšil za poslední čtyři roky vlastní výdaje na silnice na trojnásobek,“ uvedl.

Návrh Libereckého kraje, který počítá s dlouhodobě pevnou částku pro kraje, podle Čížka v nejbližší době dorazí do Sněmovny jako zákonodárná iniciativa. „I kdyby to byla miliarda ročně, tak už by to bylo systémové, s čímž mohou kraje počítat. Lidé a obce očekávají, že budeme naše silnice zlepšovat. A my bychom jim teď museli říci, že když nebudou peníze z EU, tak se budou zhoršovat,“ řekl. Kraje vlastní 85 procent veškerých komunikací v ČR, například Plzeňský 4600 kilometrů silnic a 960 mostů, silnice I. třídy a dálnice vlastní a spravuje stát.

Stát začal přispívat ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) krajům na silnice za ministra dopravy Dana Ťoka v roce 2015. Tehdy poslal 4,4 miliardy, což je dosud nejvíce. Ministerstvo nicméně vždy tvrdilo, že jde o dobrou vůli, neboť SFDI není určen k financování krajských silnic. Zákonný nárok tak kraje na peníze ze SFDI nemají.

ČTK

Tagy kraje SFDI silnice
18 komentářů