cargo

Kraje nevědí, zda letos dostanou peníze od státu na své silnice. Chtěly by zákonnou jistotu

Silnice II/432 před opravou. Autor: SwietelskySilnice II/432 před opravou. Autor: Swietelsky

Kraje zatím nevědí, zda a kolik peněz dostanou letos od státu na opravy svých silnic II. a III. třídy. Plzeňský

Zpět na článek
18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin K.

Prosím ať kraje hezky poprosí pana Babiše. On přeci zavolá ministru dopravy a on peníze pošle. No není nic jednoduššiho. Neschopní hejtmani …..

Spravedlnost

Tak kdyz potrebuji objednavat vlaky z Nezvestic do Prikosic, k obsluze Kornatice rybnik, tak tezko budou mit na silnice. Ale fanatici do lokalek nam jiste vysvetli pro jsou podobne trate pater regionu a bez vlaku to nejde, ackoli kdekoli za hranicema podobne trate neobsluhuje osobni vlal 40 let a pokud je neppuziva nakladka, tak je ani davno neudrzuji. My to ale musime delat lepe pocesku.

Přemek

Závazek je závazek a měl by se v tomto případě ze strany MF vydat a následně plnit. Vzhledem k tomu, že již na počátku běžného fiskálního roku začínají práce na rozpočtu toho následujícího, je z podivem, proč krajům tento závazek není dán. Rekonstrukce jsou třeba nejen silnic a efektem je snížení nehodovosti a zvýšení životnosti aut, když se výrobci příliš nestarají.

Beekee

Není to tak dávno co jsem o tom mluvil s policajtem a ten byl skoro zoufalej z těchto rekostrukcí — často v původním uspořádání, jen nový povrch. Nová hladká silnice vždy vede ke zvýšení rychlosti, někdy i výraznému, čili i následky případných nehod jsou horší. Samozřejmě to není argument rekonstrukce nedělat, spíš povzdech nad dnešní realitou a námět k zamyšlení, jak je dělat lépe.

Jiří Šrámek

Nebylo by to samospásné řešení, ale možná by pomohlo odstranit nesmyslné opravy koncem roku ve špatném počasí jen proto, aby se dočerpaly peníze a zanedlouho se stejný úsek musel opravit znovu. Zkusme posunout zúčtovací / rozpočtové období oprav a rekonstrukcí komunikací o ½ roku. Prostě ne od ledna do prosince, ale od července do června. A ano, chápu, že nejistotu ohledně přidělovaných financí to neodstraní.

mgr.pavel

Pokud mají kraje tak velkou nejistotu, tak mi to přijde hodně špatně. Jak můžou rozjíždět výběrová řízení na opravy takových silnic? Čekat až budou mít peníze jisté, to hrozí že se výběrko včetně případných odvolání nestihne uzavřít a zaplatit práce ještě letos. A riskovat uzavření smlouvy na opravy silnic, aniž bych měl peníze jisté..?

Ale stejně je to zvláštní. Andrej s Alenou pořád říkají, jak skvěle se máme, že už je líp, a pak ani nejsou schopní říct jestli budou peníze na letošek..

M H

A taky se kvůli tomu potom zbytečně moc staví na podzim i v nevyhovujících klimatických podmínkách, protože na jaře není za co…

Démon

Když není na SFDI, nebude nikde 🙁

Démon

SFDI nemá ani na to co staví 🙁

Přemek

Kdyby SFDI bylo institucí dlouhodobě prokazující efektivnost rozhodování a řízení, jistě by bylo peněz dost bez obav, že se zašamaní.

Petr Šimral

A teď základní otázka: mají kraje v rámci rozpočtového určení daní peníze na údržbu komunikací zapracované v rozpočtech a nebo nemají? Stát pravděpodobně říká, že mají a tak mi to připadá jako žebrání. Podobně jako u memoranda na provoz osobní závazkové drážní dopravy.

dopravák

Nevím, zda mají či nemají, ale je to asi vlastně jedno, protože ty prostředky jsou zjevně tak či tak nedostačující – aspoň podle toho, jak ty silnice vypadají. A domnívám se, že leckde v posledních letech navíc dost opět vzrostla i autobusová doprava, což se na větší potřebě lepšího udržování těch silnic asi také trochu projevuje.

Petr

Tak při hodnocení deficitu/přebytku veřejných rozpočtů syšíme, že zatímco státní rozpočet je v deficitu, tak rozpočty krajů a obcí jsou v přebytku. To znamená, že kraje škudlí peníze, které mají, a žebrají o další a další peníze na různé věci (zde na silnice). Ale to by snad mělo být financováno z rozpočtu krajů, když jsou ty cesty krajské. To si holt za krajské peníze kde jaký kraj staví letiště či dotuje nesmyslné letecké linky a pak jim chybí na silnice!!!

Vřed

Pořádně si to přečti stát v roce 2015 předal silnice a údržbu do krajů ale nedal jim k tomu žádné závazné prostředky. To že kraje hospodaří bez zadlužení je jen dobře. Že si Andrej a jemu podobní prelivaji dané do svých kapes a zaměstnávají zbytečně mnoho dalších lidí kteří ani nevím co dělají když se práce vůbec nezvýšila akorát ten náš ubeceny lempl se fláká čím dál víc.

Filias

Kraje jsou v jiné situaci než stát. Ty si nemůžou natisknout peníze.

mgr.pavel

Stát také ne. Resp. vláda sestavující rozpočet ne. Tisknout peníze můž jen ČNB.

Přemek

Ani ta ne, ale státní tiskárna cenin na zakázku ČNB. To je ale jen cca desetina toho, co „tisknou“ obchodní banky tím, že poskytnou úvěr v převážně nových penězích a ten si po splacení plně přivlastní. To se to bankám podniká, když si mohou samy peníze tvořit, že?

Přemek

Dobrá otázka. Pochopitelně že z rozpočtového určení peníze přicházejí podle splatnosti příslušných daní a poplatků (z daní z příjmů až od dubna, částečně až od července). Kraje ale mají možnost čerpat další finanční zdroje z operačního programu doprava a v případě urgentní potřeby z rezerv SR. To je plně v kompetenci krajů a jejich projektových manažerů a vyjednavačů.