lot
Infrastruktura Silnice

Kraje chtějí od státu na dva roky na silnice 8 miliard, žádají i pomoc pro regionální dopravu

Stav silnice II/268 mezi Mimoní a Kuřívody. Foto: Liberecký kraj
Stav silnice II/268 mezi Mimoní a Kuřívody. Foto: Liberecký kraj

Kraje budou chtít od státu pro letošní a příští rok na opravy silnic druhé a třetí třídy dohromady osm miliard korun. Kvůli dopadům epidemie nového typu koronaviru očekávají vyšší výdaje a zároveň nižší příjmy z daní. Na vládu se Asociace krajů ČR obrátí také kvůli kompenzaci ztrát ve veřejné dopravě. Po dnešní videokonferenci to uvedl první místopředseda Rady Asociace krajů pověřený vedením tohoto orgánu a hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek (ČSSD).

Běhounek uvedl, že se dopisem obrátí na premiéra Andreje Babiše (ANO) a další členy vlády. Kraje budou chtít od Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na rekonstrukce svých silnic pro letošek čtyři miliardy korun a stejnou sumu i pro rok 2021. „Kraje mají připraveny projekty oprav silnic i mostů na krajských komunikacích, mohou finance ihned čerpat a jsou schopny je proinvestovat. V regionech jsou i dostatečné stavební kapacity pro realizaci prací,“ uvedl Běhounek.

Kraje musely v minulých letech každý rok vyjednávat o částce, kterou SFDI na opravy krajských silnic uvolní. Ten tak ze zákona činit nemusí, byl zřízen především na financování infrastruktury v majetku státu. V posledních dvou letech to byly čtyři miliardy korun. Každoroční nejistota ohledně výše státní podpory pro kraje ale znamená zpoždění v zadávání veřejných zakázek.

Vedle peněz na opravy silnic chtějí kraje od státu pomoci také s úhradou ztrát, které vznikly ve veřejné autobusové a železniční dopravě postižené opatřeními proti šíření koronaviru. „Krajské rozpočty to zasáhne zásadním způsobem, někde se problém navíc týká i regionálních letišť a lodní dopravy. Do konce dubna může jít o celkovou částku za všechny kraje ve výši odhadem okolo 1,3 miliardy korun, přičemž v tom není zahrnuta městská hromadná doprava,“ uvedl gestor Komise pro dopravu Rady Asociace krajů a hejtman Libereckého kraje Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Současný šéf asociace Běhounek ho proto pověřil, aby se obrátil dopisem na ministra průmyslu a dopravy Karla Havlíčka (za ANO) se žádostí, aby stát zvážil příspěvek, který by propad v základní dopravní obslužnosti sanoval.

Kraje mají ve své správě 49.000 kilometrů silnic druhých a třetích tříd. Ministerstvo dopravy spravuje dálnice a silnice prvních tříd, těch je asi 7000 kilometrů. Krajům nepatří jen silnice, ale i mosty. Ty jsou mnohdy ve velmi špatném technickém stavu a jejich opravy jsou nákladné. Ze zhruba 15.000 mostů v Česku jich kraje spravují 12.000.

ČTK

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdravý sluch

To vyzera na masivně rusenie lokálek, už teraz je neskoro.

standa

https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=4pEo75iWSFA&feature=emb_logo vím že je to možná mimo téma ale přesto to jsem dám….

standa

už se u litomyšle probrali……. ale na zadní se staví kornice ale to už je marginální záležitost.

xyz

“ s úhradou ztrát, které vznikly ve veřejné autobusové a železniční dopravě postižené opatřeními proti šíření koronaviru. „Krajské rozpočty to zasáhne zásadním způsobem, někde se problém navíc týká i regionálních letišť a lodní dopravy. “ Proč by měl stát zasahovat do toho, že si nějaký kraj usmyslel podporovat regionální letiště? Sám stát by (pokud by o tom rozhodoval) tuto podporu třeba ani nechtěl. O. K., výpadek příjmů způsobený nevybíráním jízdného v linkových autobusech (či v případě neobsazených stanic i ve vlacích) je jasný, ale každý z krajů snad má rezervy pro horší časy. K jejich tvorbě měl let dost –… Číst vice »

Frantisek

Ty rezervy nemá ani stát, natož kraje. Rezervy má málokdo, vše se jede buď na doraz nebo rovnou na dluh…

Jiří Kocurek

A kdo má naspořeno, tak nevíš, kdy mu to nějaký levičák sebere. Některým by nenechali ani celou čistou mzdu, takový hokejista si vydělá 80 tisíc měsíčně a pak není na to a ono. Deset, víc by mu nenechali.

Vladimir

Vsichni co delali ve stavebnictvi, tak vi jak se stavby oj.bavaji. Kazdy vi ze standartem je polozeni nizsiho koberce nez je ve smlouve, nevkladani do kanalu zvysouvacich krouzku a jine tomu podobne vychytavky. Zajimalo by me kdy konecne zacne fungovat stavebni dozor, kdy se opravdu stavby budou reklamovat a to tak ze se nepodarene dilo vyfrezuje a zacne se delat znovu a spravne! Nizka kvalita vystavby = nizka zivotnost vozovky.